فیشــــــنگار

۲۴ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است.

وظیفه اجتماعی علما

چهارشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۶، ۰۴:۵۲ ب.ظ

امیر المؤمنین (ع) می‌فرماید: من حکومت را به این علت قبول کردم که خداوندتبارک و تعالی از علمای اسلام تعهد گرفته و آنها را ملزم کرده که در مقابل پر خوری و غارتگری ستمگران و گرسنگی و محرومیت ستم دیدگان ساکت ننشینند. (خمینی, 1348, ص. 37)

آنها نفت شما را می‌خواهند

سه شنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۲۰ ق.ظ

اگر ما مسلمانان کاری جز نماز خواندن و دعا و ذکر گفتن نداشته باشیم، استعمارگران و دولتهای جائر متحد آنها هیچ کاری به ما ندارند... شما هر چه می‌خواهید نماز بخوانید. آنها نفت شما را می‌خواهند، به نماز شما چه کار دارند. (خمینی, 1348, ص. 32)

سی سحر سی دقیقه با کتاب

دوشنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۳۲ ق.ظ
تقدیم به آقای گل بیان:بِ پاسِ تشکر از وی به جهت پروژه ی زیبای «سی سحر سی دقیقه با کتاب»

مایه اتحاد مایی
آرشیو حرف بچه هایی :)
پست «زبان مادری»ت معرکه است
آقاگل ملتی و حرف حساب مایی :)
***
با معرفت ها ذکر مأخذ می کنند :)

خمس در اندیشه سیاسی امام

يكشنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۶، ۰۲:۰۲ ب.ظ

هر گاه خمسِ درآمد کشورهای اسلام، را حساب کنیم، معلوم می‌شود منظور از وضع چنین مالیاتی فقط رفع احتیاج سید و روحانی نیست؛ بلکه[این بودجه] برای عمدۀ حوایج مردم و انجام خدمات عمومی، اعم از بهداشتی و فرهنگی و دفاعی و عمرانی، قرار داده شده است. (خمینی, 1348, ص. 32)  +پیشنهاد

ناخدا ! امشب «دوپارویی» بزن

شنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۶، ۰۶:۵۰ ق.ظ

خدایا،... یقین دارم که در جاى عفو و رحمت مهربان‏ترین مهربانانى و در جایگاه مجازات و انتقام، سخت‏‌ترین کیفرکننده‏‌ ...

اشکانداری

پنجشنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۶، ۰۷:۵۲ ق.ظ

چرا در آیه 42 سوره آل عمران لفظ اصطفاء (برگزیدن) دو بار تکرار شده است؟ جواب: تکرار اصطفای دومی برای برتری آن حضرت نسبت به زنان است، ولی اصطفای اولی مطلق است و شامل زن و مرد میگردد و از آن استفاده می شود که حضرت مریم (س) برترین شخص از میان زنان و مردان زمان خود بوده است.(محمدحسین طباطبایی, 1390)

دعا و نرم شدن دل

چهارشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۶، ۰۹:۵۲ ق.ظ

تضرع در مقابل بندگان خدا برای این است که شما دل آن‌کس را که پیش او تضرّع میکنید، نرم کنید؛ [امّا] تضرّع عندالله برای این است که دل خودمان را نرم کنیم.

صلابت قانون در اندیشه ولایت فقیه

سه شنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۶، ۰۹:۴۸ ق.ظ

همۀ افراد از رسول اکرم (ص) گرفته تا خلفای آن حضرت و سایر افراد، تا ابد تابع قانون هستند. باری، حکومت در اسلام به مفهوم تبعیت از قانون است و فقط قانون بر جامعه حکمفرمایی دارد. (امام خمینی, 1348, ص. 44)

ما هم از صفر شروع می‌کنیم

دوشنبه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۶، ۰۹:۳۲ ق.ظ

قوانین اسلام و آثار اجتماعی و فواید آن را بنویسید و نشر کنید. روش و طرز تبلیغ و فعالیت خودتان را تکمیل کنید. توجه داشته باشید که شما وظیفه دارید حکومت اسلامی تأسیس کنید و بدانید که از عهدۀ این کار بر می‌آیید. (خمینی: 1348, ص. 21)

هیزم جهنم

يكشنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۳۲ ب.ظ

برای جهنم هیزمی جز اهل آن وجود ندارد، بنابراین خاموشی جهنم همانا تمام شدن اهل آن در اثر سوختن است. (محمدحسین طباطبایی, 1361, 80) آیه پیوست: اسراء:97

نظر امام درمورد سند 2030

پنجشنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۶، ۰۸:۵۲ ق.ظ

ابتدا مدرسه ای در جایی تأسیس کردند و ما چیزی نگفتیم و غفلت کردیم، امثال ما هم غفلت کردند که جلو آن را بگیرند و نگذارند اصلًا تأسیس شود. کم کم زیاد شد، و حالا ملاحظه می فرمایید که مبلغین آنها به تمام دهات و قصبات رفته اند و بچه های ما را نصرانی یا بی دین می کنند. تمام اینها، نقشه هایی است که از چند صد سال پیش کشیده شده؛ و بتدریج دارند اجرا می کنند و نتیجه می گیرند. (خمینی, 1348, ص. 19)

منافع عمومی در اندیشه سیاسی امام

چهارشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۳۱ ب.ظ

حضرت امیر المؤمنین (ع) بعد از این که دست دو نفر دزد را قطع می‌کند، چنان نسبت به آنان عاطفه و محبت نشان می‌دهد و معالجه و پذیرایی می‌کند که از مداحان حضرت می‌شوند... کسی که بر مسلمین و جامعۀ بشری حکومت دارد، همیشه باید جهات عمومی و منافع عامه را در نظر بگیرد؛ و از جهات خصوصی و عواطف شخصی چشم بپوشد.

اسلام برای ربا خواری قانون ندارد

سه شنبه, ۱۶ خرداد ۱۳۹۶، ۰۵:۱۸ ب.ظ

اسلام برای ربا خواری و بانکداری توأم با ربا خواری و برای پیاله فروشی و فحشا هم «قانون» و «مقررات» ندارد؛این که اسلام مقرراتی برای سر و صورت دادن به این کارهای ناروا ندارد، از کمالات اسلام است. (خمینی, 1348, ص. 14)

در ستایش برگ

سه شنبه, ۱۶ خرداد ۱۳۹۶، ۰۸:۵۴ ق.ظ

روزها برگ‌های عمر شمایند.

به کجا می رویم؟

چهارشنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۶، ۰۲:۲۴ ب.ظ

حتی لاک‌پشت‌ها هم هنگامی که بدانند به کجا می‌روند زودتر از خرگوش‌ها به مقصد می‌رسند.

 
لاک پشت ها
لینک عکس

سن ازدواج

چهارشنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۶، ۰۸:۰۵ ق.ظ

بر اساس نتایج پژوهش گروهی به نام «رها شده در پایان» اطلاعات گواهی های ازدواج صادر شده میان سال های 2000 تا 2010 در آمریکا حاکیست که در این دوره زمانی بیش از 167 هزار نوجوان 17 ساله یا کمتر در 38 ایالت آمریکا ازدواج کرده اند.بیشتر

فهم عقلانی

سه شنبه, ۹ خرداد ۱۳۹۶، ۰۹:۴۰ ق.ظ

بنده ابن سینا را از هرمسلمانی مسلمان تر می دانم چون اسلام را عقلانی فهمیده و تفسیر کرده است. نظیر او را چه در ایران چه در غرب نداریم و به این زودی ها نخواهیم داشت. بیشتر

اگر رحمت خدا نبود

يكشنبه, ۷ خرداد ۱۳۹۶، ۰۹:۳۸ ق.ظ

قیامت بر مردم احاطه دارد و اگر سدی که خداوند در مقابل (مردم و قیامت) قرار داده، نباشد قضاوت قاطعانه ی قیامت همه ی آنان را در بر خواهد گرفت.  (محمدحسین طباطبایی,1361, 23)

اول ای جان دفع شر موش کن!

شنبه, ۶ خرداد ۱۳۹۶، ۰۸:۵۹ ق.ظ

گر نه دزد موش در انبان ماست*** گندم اعمال سی ساله کجاست؟

اول ای جان دفع شر موش کن!***بعد از آن در جمع گندم کوش کن.

زمان و مکان دیده نمی شوند

پنجشنبه, ۴ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۳۲ ق.ظ

کانت: زمان و مکان جزء ذهن انسان اند و از خود وجودی ندارند، چنانکه چیزها همه در زمان و مکان دیده می شوند، اما زمان و مکان خودشان دیده نمی شوند. (فروغی 1375, 324)

درود بر این تعبیر

چهارشنبه, ۳ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۵۳ ق.ظ

من گاهی مثال می‌زنم ـ اگر یکوقت زلزله خدای نخواسته بیاید و یک شهر را خراب کند و من بنشینم توی مدرسه درس بخوانم، شما هم بروید در نظام رژه بروید... صحیح است؟ نه، باید همه بیاییم این زلزله‌زده‌ها را نجات بدهیم. آقا، امروز مملکت ما غربزده است که از زلزله‌زده بدتر است!

مهندس و معمار جامعه فیلسوف است

سه شنبه, ۲ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۳۰ ب.ظ

فلاسفه به منزله مهندس و معمارند که طرح کاخ را می ریزند. اگر مهندس طرح نریزد و دستور بنای کاخ را ندهد مصالح‌سازان نمی دانند چه موادی باید آماده کنند و آنها را چگونه بچینند. (فروغی 1375, 369)

و باز هم تردید

دوشنبه, ۱ خرداد ۱۳۹۶، ۰۴:۱۸ ب.ظ

جز تردید و هراس، هیچ چیز نمی تواند میان انسان و بزرگترین آرمانها یا مرادهای دلش فاصله ایجاد کند. زیرا ترس، یعنی ایمان به شر، به جای ایمان به خیر (اسکاول شین: 9)

مرد متولد مهر (دمدمی مزاج)

دوشنبه, ۱ خرداد ۱۳۹۶، ۰۸:۴۷ ق.ظ

مرد متولد مهر ممکن است دمدمی مزاج باشد و عادت او به استدلال و منطق چنان شدید و همیشگی است که واقعا آدم را دیوانه می کند. او حتی در امور عاشقانه نیز از منطق و دلیل پیروی می کند. (سینگ 1384, 202) ریتم نوستالوژیک