فیشــــــنگار

با تنباکو

يكشنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۸، ۱۱:۴۹ ق.ظ

میرزای شیرازی با فتوای دوران ساز خود در نهضت تنباکو (۱۲۷۰ ه. ش)، نهادِ روحانیت را در برابر نهاد سلطنت نشاند، و قداست الهی را از آن زدود.

اندیشه سیاسی تاریخ معاصر

📌سوال:به نظرتون زدودن قداست الهی در این جمله به نهاد روحانیت برمیگرده یا نهاد سلطنت؟

به نهاد سلطنت چون باب اعتراض به سلطنت رو باز کرد:||||

مگر سلطنت قداست الاهی داشت؟

بله با شانتاژ هایی که شده بود...فکر کنم تا اونموقع سلطنت قداست الهی داشت...

چه شانتاژی؟

درست نیست به گوینده این جمله نگاه کنیم ولی از روی اون میشه فهمید.
بعدم اولین بار که خوندم به نظرم زد نهاد روحانیت چونکه رفتند تو سیاست و سیاستم پدر سوخته بازی و حرف و هزار چیز دیگه و از اون حالت قدسیش در اومده فکر کنم...
ولی استعمال توتون فقط در زمان استعمار حرام بوده نمیشه الان حلال باشه خوبه همشون میکشیدن به ما رسید حرام شد :|

ما الان توتون توی خونه مون داریم! حرام نیست که

سلطنت عزیزم،خصوصا سلاطین قاجار بشدت قداست الهی داشتن وبرخیشون برای تصرفات از فقهای عصر اذن داشتن.

قاجار مگه حکومتش ایلی نبود؟ چجوری منشاء قداستی پیدا کرد؟

نهاد سلطنت، قبل از این در منظر و مرئای مردم از تأیید الهی برخوردار بود و شاهان پیشین، از دین برای مشروعیت بخشی به قدرت خود بهره می‌جُستند.

اما وقتی میرزای شیرازی با فتوای دوران ساز خود در نهضت تنباکو (۱۲۷۰ ه. ش)، عملاً نهادِ روحانیت را در برابر نهاد سلطنت نشاند، و قداست الهی را از آن زدود، شاید کمتر کسی گمان می‌کرد حدود ۹۰ سال بعد، نهادِ ظاهراً نامیرای سلطنت (با قدمت ۲۵۰۰ ساله)، دچار زوال قطعی شود.

 

این کاملشه؟ :) دمت گرم ایول. راستش من خودم امروز توی گوگل سرچ زدم پیدا نشد

تصرفات ینی تصرف شرعی در جان و مال ینی نفوذ حکم معناش اون کشورگشایی و اینا نیس.شاه قاجار مثلا میفرستاد میگفت جنگ شد،محقق قمی(ره)وکاشف الغطا(ره )فتوا میدادن جنگ شاه شرعی و تصرفش در اموال مباح است.

به خاطر حفظ مملکت بوده شاید

اصلا شاه رو میگفتن ظل الله! 

کی جرات داشت با ظل الله در بیفته؟

ظل الله یعنی سایه خدا

قطعا جفتش میشه و هردو هم معنا دارند ولی یه قاعده هم هست که میگه اسم اشاره و ضمیر به مرجع نزدیک بر میگرده که اینجا میشه سلطنت البته من دفعه اول که خوندم ذهنم رفت طرف روحانیت.

یعنی اگر دین وارد بحث اداره ی جامعه بشه از حالت قداست خارج شده؟ اگر جامعه رو دین اداره نکند پس چه کسی صلاحیت اداره آن را دارد؟ باید دوباره به این موضوع بیندیشیم و برای این پرسشها جواب پیدا کنیم

البته منظورم از اینکه گفتم هر دو معنا دارند این نبود که هر دو درست هستن. بله به نظرم اگه یک غیر معصوم جامعه رو اداره کنه قداست دین کم میشه.

به نظرم باید پاسخ این پرسش ها رو هم از خود دین بگیریم یعنی اول نگیم خوب معلومه که دین باید اداره بعد بریم تو متن دین دنبال روش اداره جامعه بگردیم بلکه اول بریم ببینیم دین میگه باید جامعه رو با روش دینی اداره کنید؟

با این حساب میگید که اداره ی جامعه در صلاحیت دین نیست بلکه در صلاحیت معصوم(مُجری دین) هست.

نه این حرف رو نمیزنم ولی میگم شما انگار 2حالت رو فرض میکنید (جامعه ای که با دین اداره میشه و جامعه ای که بدون دین اداره میشه) من میگم در اصل سه تا هست: جامعه ای که متدین اون رو اداره میکنه-جامعه ای که معصوم اون رو اداره میکنه-جامعه که دین اون رو اداره نمیکنه.
قطعا بنده هم سومی رو قبول ندارم و این رو هم نمی گم که اولی غلطه فقط میگم اولی از قداست دین کم میکنه (همین!)

سلام

اگه جمله کاملش اون باشه که جناب میرزا نوشته، معلوم میشه مقصود نویسنده چی بوده.

اگه عبارت ناقص شما رو در نظربگیریم، بنظرم نهاد روحانیت

بله کاملش رو میرزا گذاشته. سلام بر شما
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی