فیشــــــنگار

پژوهشکده ی غیرانتفاعی

هیزم جهنم

يكشنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۳۲ ب.ظ

برای جهنم هیزمی جز اهل آن وجود ندارد، بنابراین خاموشی جهنم همانا تمام شدن اهل آن در اثر سوختن است. (محمدحسین طباطبایی, 1361, 80) آیه پیوست: اسراء:97

نظرات (۷۷)

این یعنی هیچ‌وقت خاموش نمیشه؟
این یعنی هیچ‌وقت خاموش نمیشه؟ و هم فیها خالدون!
پاسخ:
کل بحث کامنت ها همین مقوله بود :)
چ جالب!حقشونه
پاسخ:
:)) حق مسلم ماست؟ :/
وقودها الناس و الحجارة.
پاسخ:
صدق الله العلی العظیم :)
وحشتناکه...:(((
پاسخ:

عمر اگر بگذشت بیخش این دم است

آب توبه اش ده اگر او بی نم است


بیخ عمرت را بده آب حیاتت

تا درخت عمر گردد با نبات

البته که کیفیت آتش جهنم مشخص نیست هنوز!
همونطور که خدا در قران میفرماید انسان را از گل خشک شده آفریدیم ولی در واقع ما از گوشت و استخوانیم میتونه آتش هم معنای دیگیری داشته باشه

پاسخ:
شما معاد جسمانی رو قبول ندارید یعنی! :)
جناب دچار سلام
البته اگه این جهنم سیرمونی داشته باشه .
آخه قرآن میگه هرچی ملت رو میریزن توش بازم میگه
هل من مزید؟؟؟
پاسخ:
آقا نترسون ما رو :)
۲۱ خرداد ۹۶ ، ۱۲:۴۴ مریم /دلژین
@آرتمیس
نه دیگه...
یه روزی هممون بعد سوختنه خاموش میشیم میریم بهشت :) هرکس که به اندازه ی کافی سوخت میره بعدش بهشت... به مرور همه منتقل میشن و دیگه کسی نمیمونه....
پاسخ:
یاد سیخ های کباب افتادم که هر کدوم برشته بشن منتقل میشن به سر سفره :)
برای مریم دلژین!
که نه بعضی ها فیها خالدونند.
خاموش نمیشه :(((

ولی حرف شما درسته اغلبمون ان شالله خاموش میشیم! ان شالله اگر خدا رحم کنههههه!
پاسخ:
بیشتریامون :)
@ ولی فک کنم چند نفری رو محض روشن نگه‌داشتن چراغ جهنم نگه دارن😆 آخه قرآن درباره بعضی‌ها میگه توش جاودانه می‌مونن!
پاسخ:
@ با کی هستید دقیقا :)
۲۱ خرداد ۹۶ ، ۱۲:۵۱ مریم /دلژین
یه سخنرانی جالبی داشت آقا میری...
من یک بار گوش دادم خیلی جالب بود... میگفت وقتی بچه اتون مریض میشه ؛ نیاز به عمل داره ، شما با دست خودتون بچه رو میفرستین اتاق عمل ، بچه بی تابی میکنه چون نمیدونه این عمل براش خوبه...
خدا هم همینه... دست و پاتون رو میگیره و میندازتتون جهنم و همون موقع هم مراقب و نگرانتونه...
کلا آقا میری جزو آخوندهاییه که حرف های پا منبرش خیلی برام قابل درک و منطقیه... راجع به مرگ... راجع به اون دنیا...

پاسخ:
اصلا بعضیا یه جوری حرف میزنن که پامنبری ها کیف کنند :)
۲۱ خرداد ۹۶ ، ۱۲:۵۳ مریم /دلژین
احتمالا من ذغالم میرسه بهشت 😂😂😂😂😂
پاسخ:
احتمالی نیست از بین گزینه های زیر باید انتخاب کنید:
  1. همچون درخشیدن برق،
  2. [گروه] بعدی همچون وزیدن باد،
  3. دسته ی بعدی همچون دویدن اسب
  4. دسته ی آخر همچون راه رفتن پیاده.

http://fiish.blog.ir/post/113

پس چی؟اینهمه روزه گرفتم:دی
+نمیدونم...شاید نه!
پاسخ:
بهشت رو گفتما :)
آقا مگه شیعه علی هم میره جهنم؟ : ))
پاسخ:
قطعا نه !
+شیعه باشیم پس :)
۲۱ خرداد ۹۶ ، ۱۲:۵۶ مریم /دلژین
اقا پیاده اش دقیقا تا کجا حساب میشه ؟؟ :)) 
پاسخ:
احتمالا همون ذغال که خودت گفتی میشه:)
شما از جهنم نوشتین من از بهشت :))
سلام :)


+
عنوانتون منو یاد جمله ی مادرم انداخت...
ممنون بابت این مطلبتون :)
پاسخ:
سلام و درود بر شما و مطلبتون و پروفایلتون :)
یه جایی خوندم که نوشته بود (نقل به مضمون)
«وقتی خدا بنده خطاکارشو راهی جهنم میکنن، اون بنده رو به خدا میکنه و میگه من که به رحمت و مغفرتت امید داشتم»
همین امیدوار بودن به خدا باعث میشه که جهنم فرستاده نشه!

حالا نمیدونم تا چه حدش صحیحه ولی به این آیه ایمان دارم که
لا تقنطوا من رحمة الله
از رحمت خدا ناامید نشو.
پاسخ:
من به این روایت شدیدا ایمان دارم :)
۲۱ خرداد ۹۶ ، ۱۳:۰۵ مریم /دلژین
@ارتمیس/ لوسی می 
به نظرم اگر قرار نبود خاموش شه پشت بند همین ایه میاورد و البته خاموشی که هرگز اتفاق نمی افته...
یه جور توش امید داره این ایه ... 
که اهل جهنم که رفتن و تموم شد ؛ اتیششم خاموش میشه...
اگر قرار نبود خاموش شه پس چرا اصلا از خاموشی حرف زد...
من همچین برداشتی میکنم...
اون خالدون هم ، جاودان معنی میشه اما کیفیت زمانی که در قرآن هست متفاوته... شاید منظور مدت طولانی باشه...
نمیدونم...
پاسخ:
اون نمیدونم آخر که گفتید خیلی خوب بود :) یعنی اینکه روی برداشت خودم توقف نمیکنم که بگم این حرف آخره

+ و این خیلی خوبه
:)))
درود :))
ممنونم 
جا خوردم ها :/
:))

+مادرم همیشه با لبخند میگفت :
چرا ما اهل جهنم باشیم؟ (همیشه جهنم رو با یه لهجه خیلی خوب میگفت و عنوان میکرد ) 
نه مثل اسراییل و آمریکا آدم کشتیم ؟ که بریم جهنم :)
دست سیّد مگه بریدم که برم جهنم ؟:) (نه دست سیّد بریدیم )
نه دزدی کردم :)
همینم مونده برم جهنم :))
آخ یادش بخیر 
یعنی جناب دچار با این عنوان پست تون  اشکمو همین الان بدجور  درآوردین و این حرفشون  دوباره برام زنده شد انگاری همین الان گفتن با همون صدای نازنینش ...
ممنونم ...🌼
پاسخ:
از چه روی جا خوردید
اون روایتی که شما شدیدا بهش ایمان دارید، یه مشکلی داره و اون "توفیق گفتن همین جمله ست" که با توجه به اعمال بروز پیدا میکنه.
پاسخ:
اگه امیدمون واقعی باشه توفیقش رو هم پیدا میکنیم :)
داشتم دنبال چیزی میگشتم که این لینکو باز کردم.
گفتم شاید بد نباشه که به این پستتون ضمیمش کنید.

http://hamid.aftab.cc/1388/03/will-god-put-human-to-the-hell/
به شدت از خوندن نظرات و جوابشون مستفیض شدم. :)
پاسخ:
ولی نگفتید چه جالب :)
معاد جسمانی رو قبول دارم
نه به این شکلی که همه میگن.
من قوانین خودمو در شناخت دین دارم :)
دین کاملا شخصیه.متاسفانه ما پابلیکش کردیم
پاسخ:
مساله اینه که دین کدوم قسمتاش شخصیه ؟ :) آیا همه اش؟
بالاخره یه روز تموم میشه 

که آخری بود آخر شبان یلدا را .... 
پاسخ:
بله ممکنه! چون سختیهای دنیا هم بالاخره یه روزی تموم میشه :)
۲۱ خرداد ۹۶ ، ۱۳:۳۷ شبنم بیقرار
دارم میخونم...

پاسخ:
منتظرتون بودم اتفاقا :)
۲۱ خرداد ۹۶ ، ۱۳:۴۴ شبنم بیقرار
حیف انتظار نیست برای من هدر بره؟!

میودم دیگه بالاخره...
جالبه اولش برام سوال شد اصلا چرا باید بریم جهنم؟! یعنی برامون راحته جهنم رفتن؟

به نظرم اگه نگاهمون فقط یه جای خیلییییییییییی داغ باشه برامون بالاخره راحت میشه جهنم موندن...چرا هیچ جا نگفتن موندن توش برامون راحته؟ یا بالاخره راحت میشه؟ یا اصلا در مورد این که یه سری بالاخره از توش در میان خیلی مانور ندادن؟ همیشه گفتن رفتن توش بده..سخته..تحمل ناپذیره...چرا؟

پاسخ:
سوره اسرا: 98
98) این است سزایشان، چرا که آیات ما را انکار کردند و گفتند: آیا آن گاه که استخوان هایى شدیم و پوسیده گشتیم به راستى با آفرینشى جدید برانگیخته مى شویم ؟

+ لابد میخاستن بگن اگه خدا رو انکار کنید میرید جهنم :) خوب چون اونها هم باورشون نمیشد دیگه درمورد چند و چون شرایط جهنم سوالی نمی پرسیدن
اگر امیدتون واقعی باشه گناه هم نمیکنین اونقدرها :)
اینها همه ش به هم پیوسته ست نمیشه یکی غرق گناه باشه، و بدونِ هیچ پشتوانه ای یهو بهشتی بشه!


+بابت کامنت هم ممنون واقعا! به خودم یهو افتخار کردم! :|
پاسخ:
گناهامون باعث از بین رفتن امیدمون نمیشه :)) ما بندگان پررویی هستیم :/
از درد و سلام تون تا تشکرتون من باب مطلب و پروفایلم :) :/
یهو جا خوردم ://
:))

پاسخ:
درود :)
یک بار دیگه هم عرض کردم خدمتتون
به نظرم در جامعه باید قانون حکم فرما باشه

برای مثال
خدا در قرآن میفرمایند خوردن مشروب آنقدری که ضرر داره منفعت نداره. و به تعبیری حرامه.
خب جدا از اینکه الکل و مشروب چه بلاهایی سر سیستم عصبی میاره وقتی یه فرد مست پشت فرمون میشینه ممکنه یه سانحه رانندگی رو با این حالت به وجود بیاره.

خب. اینجا به نظر من قانون باید سفت و محکم بگه کسی حق رانندگی در حالت مستی نداره و به شدت قانون باهاش برخورد بکنه.

ما قوانین قران رو باید به شکل قانون در بیاریم از نظر من. دین یعنی ارتباط با خدا باید شخصی بشه.

مثلا عدم رعایت حجاب باعث آسیب اجتماعی میشه قانون بیاد بگه کسی حق نداره آسیب اجتماعی بزنه کاری به دین ملت نداشته باشه.

تو دنیا الان قدرت در دست قانونه و دین در نظر هرکس متفاوت و این واقعا با تنوع افکار و رفتار آدم ها بیشتر جور در میاد.
پاسخ:
منظورتون اینه که دین دو بخش قانون داره؟ قوانین اجتماعی و قوانین فردی؟
۲۱ خرداد ۹۶ ، ۱۳:۵۰ شبنم بیقرار
+خیلیایی که میرن جهنم خدا رو قبول دارن... انکارش نکردن
+این جواب سوالم نبودا! :)
پاسخ:
پس منظورتون چیه؟!
بله 
یعنی مفاد قران برای اجتماع رو به صورت قانون دربیاریم.
بُعدِ فردیش هم کاملا برای هرکس شخصی سازی بشه.
یعنی درواقع فرد بدونه حق نداره حجاب نداشته باشه چون به اجتماع آسیب میزنه نه از ترس اینکه بعضی آدمای کم عقل میگن اون دنیا با مو بیرون اومده آدمو آویزون میکنن.


پاسخ:
حالا اینجوری خیلی بهتر شد و منظورتون از اینکه گفتید دین شخصی هست رو فهمیدم :)
۲۱ خرداد ۹۶ ، ۱۵:۱۰ شبنم بیقرار
منظورم اینه که اون نشونه و آیه بارز خدا که انکارش باعث میشه جهنم بریم و حتی یه نیم نگاه امیدوارانه نشونه اعتقاد به وجود اون نشونه در قلب ماست چیه که خدا ازش هیچ جوره نمیگذره؟


پاسخ:
1. خودآگاهی؟
2. فطرت؟
3. وجدان؟

4. حق پذیری؟
من برای خانم دلژین بگم که:
اول اینکه عرض کنم جناب آقامیری بسیار مورد نقد هستند درست مثل آقای دانشمند که یه زمانی در کانون توجه جوانان بود و متاسفانه حرفهای عجیب بسیاری میزد! که کلا با دین تناقض داشت. در مورد آقای آقا میری نمیگم غلط صحبت میکنند ولی بهتره برای قبول حرفهای یک نفر بیشتر بررسی کنیم و صرف اینکه طرف حجة الاسلام شده نمیتونه دلیلی برای قبول تفاسیر ایشون باشه.این از جناب آقا میری.

دوم اینکه قرار نیست ما قرآن رو تفسیر به رأی و نظر شخصی بکنیم. هم ما و هم شما و هم همه.

در مورد خاموش شدن یا نشدن آتش دوزخ که گفتید اگر میخواست ادامه ی آیه بیان میکرد که خاموش شدنی در کار نیست، عرض کنم این آیه ی 97 سوره ی اسرا در مورد گمراهان صحبت میکنه، و من یضلل!

در نتیجه دلیلی نداره پشت بند آیه سریع بگه که البته اتش جاودانه است! اصلا بحث این آیه چیز دیگری است و در مورد بقای جهنم قرار نیست توضیح بده، کما اینکه بعدش هم نگفته که آتش خاموش خواهد شد و بعد از بهبود شرایطتون بهشتی می شوید! اینم نگفته! :|

نکته ی بعدی در مورد آیاتی هست که ابدی بودن دوزخ رو تاکید می کنند، نمیشه از اونها چشم پوشید.

من یعص الله و رسوله فان له نار جهنم خالدین فیها ابدا! 128 انعام
در این آیه نه تنها از عبارت خلود فی الجهنم استفاده شده که خودش به حد کافی، ابدی بودن رو نشون میده بلکه برای تاکید، دوباره از کلمه ی ابدا هم استفاده شده.

لذا جهنم ابدی است، ما در مورد کیفیت زمان در قیامت نمیتونیم نظر بدیم اما در مورد عبارات قرآن کاملا میتونیم تفسیر کنیم چون قطعا قرآن مصمم بوده که با توجه به فهم دنیایی بشر نازل بشه نه اینکه به نحوی حرف بزنه که ما اصلا درکی ازش نداریم. در توصیف دوزخ و بهشت رسما اینو می بینیم که کاملا سعی میکنه چیزی بگه که ما در دنیا تجسم و تصورش رو داشتیم.

آیه ی 167 سوره ی بقره رسماً شرعاً عرفاً قانوناً (خخخخخ!) بر ابدی بودن دوزخ تاکید داره و میفرماید و ما هم بخارجین من النار!

یعنی قرار نیست اونها از آتش خارج بشوند! اینی که عرض کردم تفسیر به رای نمی باشد و تفسیر علامه طباطبایی این است که از همین آیه استناد میشود که دوزخ ابدی است.

و قرار نیست یه دوره ی زمانی بیاد که فقط بهشت موجود باشد!
با سپاس
پاسخ:
با تشکر از مطالب تحقیقی شما سرور ارجمند :) مرسی
۲۱ خرداد ۹۶ ، ۱۵:۲۴ شبنم بیقرار
همه جوابا توی کامنتا اومدا! :)
اون نشونه خدا که اگر کسی انکارش کنه ازش دور میشه و از خود خدا هم دور میشه، رحمت خداست!

کسی هم که در جهنم هست از رحمت خدا دوره...جهنم الزاما شاید اتیش خیلیییییییی داغ نباشه اما مسلما دوری از رحمت خدا هست. نه که خدا ما رو از رحمتش دور کرده باشه ما با کارامون و باورهامون خودمونو از رحمت خدا دور میکنیم!

کار ما(رفتارامون) ریشه در باورهامون داره. باور ما اگر این باشه که رحمت خدا ارزشش کمه. پس عمل و رفتاری هم که از ما سر میزنه کم ارزش میشه. حتی اگر کار خوب باشه. برای همین شاید یه نیم نگاه امیدوارانه یه خطاکار اونو از جهنم دور کنه، اما کرور کرور کار خوب یه کسی که ظاهرالصلاح هست؛ نتونه اونو از تیش جهنم دور کنه! البته ما در جایگاه قضاوت نیستیم و جایگاه ادما نزد خدا رو خود خدا معین میکنه.

این که اعمال ما هم میتونه باعث عذاب یا پاداش بشه هم به خاطر رحمت خداست. کسی که عملی رو انجام میده که میدونه خدا از روی رحمتش به ما گفته که اون عمل بده، یعنی براش اون نشونه رحمت(راهنمایی خدا) اهمیت نداشته یعنی ارزش رحمت خدا(دوست داشتن خدا) براش کم بوده .خب عملش باعث عذابش میشه دیگه!

همه چیز رو میشه این جوری قشنگ توی ترازو گذاشت و تفسیر کرد.


پاسخ:
ممنون برای توضیحاتتون از بعد روان شناختی :)
۲۱ خرداد ۹۶ ، ۱۵:۲۶ شبنم بیقرار
@خانوم میم
مفاد احکام اجتماعی قران در کشور ما تقریبا قانون هست ولی اولا نظارت بر اجراش خیلی کمه ثانیا اون وقت جای خودکنترلی کجاست؟ اومد و قانون نبود..آیا حق جا به جا میشه؟
پاسخ:
@خانوم میم
من کامنت شبنم بی قرار رو خوندم و نه اینکه بخوام پاسخی بدم ولی خواستم یه حرفی زده باشم.
اینکه اون حدیث چقدر معتبره که با نگاه امیدوار، دوزخ بر آدم سرد میشه خیلی مهمه!
من نمیگم اعتقادی بهش ندارم اما دوست هم ندارم بهش دل ببندم.
در دعای کمیل، بخشی که حضرت از رنج دوزخ ضجه می زنند، به خاطر ضجیج الاملین هست، یعنی من همچنان در دوزخ به تو امیدوارم!
نمیخوام تفسیر به رای کنم اما کاری که دارم میکنم همینه در نتیجه می پرسم فقط! آیا این نشون نمیده که دوزخیانی ممکن است باشند که همچنان امید به رحمت داشته باشند و بگویند این کنت یا ولی المومنین! اما باز هم در دوزخ مانده باشند به خاطر اعمالشان.

دارم اینو میگم که در هیچ کجای رسمیِ شریعت به چنین حدیثی دامن زده نشده که شما امیدوار بمونید حله موضوع!
دوم اینکه همونطور که گفتم این یه سیکل بازخور مثبته که همه ش به هم متصله و کسی که به خداوند امید داره اونقدر دلش سیاه نخواهد شد!

و سوم اینکه، چرا هیچوقت دوزخ یه جوری معرفی نشده که بالاخره میگذره تحمل کنید و اینها، از نظر من به خاطر حسرتشه.

کسی که دوزخی میشه و مدتی در اونجا می مونه یعنی مراتبی از بهشت رو قطعا از دست داده.
این اتفاق کمی نیست هرچند که بالاخره بره بهشت مهم اینه که از خیلی جاها باز مونده.
یه حدیث مدتها پیش در وبم گذاشتم که غیبت کننده، اولین کسی است که وارد دوزخ میشود، و حتی اگر توبه کند و بخشیده شود آخرین کسی خواهد بود که به بهشت خواهد رفت!

اون حسرتی که در پسِ جمله ی آخرین کسی خواهد بود، برای همه مون ایجاد میشه ذره ای ذره ای و ذره ای از حس حسرتیه که بهشتیانِ دوزخ رفته، خواهند داشت. من گاهی فکر میکنم که بزرگترین جنبه ی آتشی و سوزاننده ی دوزخ همان حسرتش خواهد بود. هرچند که دوزخ با توجه به آیات جنبه ی مادی(به معنای غیر روانی) و عذاب مادی هم داره.
پاسخ:
چقدر جملات قشنگ تولید شد توی این پست :)
یه کم از بهشت بزار، ادم میاد تو وبت همش یاد مرگ و جهنم و اینا می افته و یکی که وایساده هی میگه شعله اش رو زیاد کنید:))

ولی میدونی فکر کنم بوشهر و خوزستان جهنمشون از نوع یخ باشه نمیشه هم اینجا بسوزیم هم اونجا حداقل باید یه کم تنوع داشته باشه:(

+ چند شب دیگه شهادت حضرت امیر ان شاا... که شافی هممون باشه.
اگر اتش به زیر پوست داری/ نسوزی گر علی را دوست داری
یاعلی
پاسخ:
چه کامنت با انرژی گذاشتی :))

اگر اتش به زیر پوست داری
نسوزی گر علی را دوست داری
۲۱ خرداد ۹۶ ، ۱۵:۳۴ شبنم بیقرار
مسئله قبولی اعمال و این که چرا فقط عمل انسان پرهیزگار مقبول حقه هم این جوری توجیه پذیره!
ادم پرهیزگار(با تقوا) از دور شدن از رحمت خدا حتی برای یه لحظه میترسه! ارزش محبت و دوست داشتن خدا براش خیلیه. این جوریه که خدا هم اعمالشو قبول میکنه...

برای همین خیلی روی مدت موندن توی جهنم حرف نزدن بلکه روی ورود خیلی مانور دادن. چون حتی یه لحظه از رحمت خدا دور بودن هم زجرش بیش از اندازه توانه! الان روو نگاه نکنیم که درکمون از این چیزا کمه در اخرت درک انسان بالا میره تازه متوجه میشه که حتی نزدیک شدن به جهنم(دور شدن از رحمت خدا) هم خودش کلی ترسناکه!

+حالا برای ما این دور شدنه چه قدر اهمیت داره؟! چه قدر دوست داریم هر لحظه بیشتر از رحمت خدا استفاده کنیم؟!
پاسخ:
واقعا ...
۲۱ خرداد ۹۶ ، ۱۵:۳۹ شبنم بیقرار
بعضی هم هستند که باعث شدن یه بخشی از انسانها در طول تاریخ از رحمت خدا دور بشن یا کلا انکارش کنن. اونها بدون شک همیشگی در اتش جهنم هستند!!!
 
پاسخ:
این جور آدما به نظرم مجرم ترین انسان ها هستند :)
۲۱ خرداد ۹۶ ، ۱۵:۴۰ شبنم بیقرار
فکر نکنم بشه گفت از بعد روانشناختی بود!! :/
پاسخ:
:) مکتب رفتارگرایی
لایک به کامنت فرشته 
پاسخ:
خنده دار و متنوع بود کامنتش :)
اون جملات قشنگی که تولید شد توی این پست هموناییه که بولدشون کردین؟؟
اینکه میگم "نمیخوام تفسیر به رای کنم اما کاری که دارم میکنم همینه، در نتیجه سوالیش میکنم که تفسیر نباشه"،
1. کجاش جمله ی قشنگیه؟
2.لااقل اون قسمت آخرش رو هم بولد کنین جمله نصفه مونده! :|
3. کلا بولدش رو بردارین بهتره!
پاسخ:
بله همونا که بولد شده مخصوصا جمله آخر :) 3. نمیشه دیگه
تازه بهت نگفتم یه جهنم دیگه هم قبل مرگ داریم اونم وقتیه که قبض برقمون میاد.:))
و حتی بعد از اینکه ته جیبمون در بیاد هم نه از گرما و نه از پول برق کم نمیشه:(
اونجا دیگه هنوز به انرژی کامنت افزوده میشه:))
پاسخ:
خخخ :)
@شبنم بیقرار 
برای اولنتون بگم که منظور منو متوجه نشدین. چجوری به صورت قانون دراومده؟؟ تو کشور ما میگن مست کردن گناه داره تو کشورای دیگه میگن آسیب میزنه تو رانندگی و آسیب اجتماعی های دیگه. قانون شدن این دوتا خیلی باهم متفاوته. تاثیرشم متفاوته و این بحث و بخوام باز کنم خیلی گسترده است

در عمل هر دو یه هدف دارن ولی بازده اونا خب مشخصا بهتر شده.
در مورد دومانتون من نگفتم کسی قران و نماز و مسائل دیگرو رد کنه اما در ارتباطش با خدا مثل شبکه اجتماعی هرکسی یه اکانتی داره. شما از طریق فیسبوک ارتباط میگیری با خدا من از طریق توییتر مثلا... نیایم همرو با یه چیز مجبور به عبادت کنیم. هرکس خودش باید روش خودکنترلی خودشو پیدا کنه و بهش پایبند باشه


پاسخ:
شما چرا پس توی مدرسه اینقدر شیطونی میکردین که انضباطتتون اونجور شده؟ :) آیا مدرستون قانون نداشت؟
یا قمر بنی هاشم :))
این همه کامنت دوستانی که قد سه پست پست نوشتن:))
با احترام به کامنت این بزرگواران
ولی جدا من این همه کامنت طولانی رو تو وبم می دیدم بدون شک وبم میبستم :/
یا کامنتدونی رو :دی 

خوبی شما اینکه کامنتا رو خیلی خیلی مختصر ج میدین :))

پاسخ:
مرسی :)
۲۱ خرداد ۹۶ ، ۱۶:۱۲ مریم /دلژین
@لوسی می 
راستش این مدل تفسیر و خیلی حرفهای آخوندهای این روزگار که تیغ مخالفت با آقا میری و امثالهم رو کشیدن  با منطق من جور در نمیاد .... و قرآن و اسلام برام میره زیر سوال به شدت ...

من میشینم گوش میدم و میخونم ببینم حرف کی به نظر عقلانی تره...

خیلی هم اتفاقا با هم خود ایات قرآن بعضی هاش و هم با تفسیرهاش مشکل جدی دارم...

من تفسیر شخصی نکردم گفتم فکر میکنم اینچنینه و خب میتونن حرف من رو بپذیرن یا نه... 
برام خیلی واضحه اگر قرار به خاموشی آتش نبود کلهم از خاموشی حرف نمیزد !

باز هم تعابیر من از اتش و دوزخ و برزخ و ... خیلی متفاوت تر از شماست و اونچیزی رو که شما پذیرفتین من برام قابل پذیرش نیست...

در هر حال مرسی از وقتی که برای توضیح دادن گذاشتین ❤
پاسخ:
@لوسی می

اون قلب آخرش لایک داشت :)
۲۱ خرداد ۹۶ ، ۱۶:۱۳ شبنم بیقرار
@لوسی می

خب اون حسرت ریشه توی چی داره؟! یکی که حسرت میخوره چی نداره که کس دیگه داره و وقتی میبینه حسرت میخوره؟!
مسئله اینجاست که اون روز روز حسرته برای همه جز یه نفر که اون کسم جایگاهش کما قاب قوسین او ادنی ست!

دقت داشته باشید که ما توی مسابقه السابقون السابقون هستیم . اما توی چی قراره از هم جلو بزنیم؟ اون ضجه هم به خاطر این مسابقه ست!

ضجه میزنه جلوتر بره نه که کلا از دایره رحمت بیرون باشه و ضجه بزنه! اصلا اونی که درک نکنه رحمت خدا رو ضجه نمی زنه الان. اون ور ضجه میزنه! این ضجه برای این وره. توی دنیا!

ضجه های حضرت امیر علیه السلام برای اتیش جهنمه؟ علی علیه السلام که خودش قسیم النار و الجنة هست؟

دقیقا موقع نوشتم  کامنتم یاد دعای کمیل بودم این جمله:

یا اِلهى وَ سَیِّدى وَ رَبّى اَتُراکَ مُعَذِّبى بِنارِکَ بَعْدَ تَوْحیدِکَ وَ بَعْدَ مَا انْطَوى عَلَیْهِ قَلْبى  مِنْ مَعْرِفَتِکَ وَ لَهِجَ بِهِ لِسانى مِنْ ذِکْرِکَ وَاعْتَقَدَهُ ضَمیرى مِنْ حُبِّکَ وَ بَعْدَ صِدْقِ اعْتِرافى وَ دُعاَّئى خاضِعاً لِرُبُوبِیَّتِکَهَیْهاتَ اَنْتَ اَکْرَمُ مِنْ اَنْ تُضَیِّعَ مَنْ رَبَّیْتَهُ اَوْ تُبْعِدَ مَنْ اَدْنَیْتَهُ اَوْ تُشَرِّدَ مَنْ اوَیْتَهُ اَوْ تُسَلِّمَ اِلَى الْبَلاءِ مَنْ کَفَیْتَهُ وَ رَحِمْتَهُ وَ لَیْتَ شِعْرى یا سَیِّدى وَ اِلهى وَ مَوْلاىَ اَتُسَلِّطُ النّارَ عَلى وُجُوهٍ خَرَّتْ لِعَظَمَتِکَ ساجِدَةً وَ عَلى اَلْسُنٍ نَطَقَتْ بِتَوْحیدِکَ صادِقَةً وَ بِشُکْرِکَ مادِحَةً وَ عَلى قُلُوبٍ اعْتَرَفَتْ بِاِلهِیَّتِکَ مُحَقِّقَةً

معنی: آیا مرا به آتش دوزخ عذاب نمایى،پس از اقرار به یگانگىات و پس از آنکه دلم از نور شناخت تو روشنى گرفت و زبانم در پرتو آن به ذکرت گویا گشت و پس از آنکه درونم از عشقت لبریز شد و پس از صداقت در اعتراف و درخواست خاضعانه ام در برابر پروردگارىات،باور نمىکنم چه آن بسیار بعید است و تو بزرگوارتر از آن هستى که پروردهات را تباه کنى یا آن را که به خود نزدیک نمودهاى دور نمایى یا آن را که پناه دادى از خود برانى یا آن را که خود کفایت نمودهاى و به او رحم کردى به موج بلا واگذارى؟!اى کاش مىدانستم اى سرورم و معبودم و مولایم،آیا آتش را بر صورتهایى که براى عظمتت سجده کنان بر زمین نهاده شده مسلطّ مىکنى و نیز بر زبانهایى که صادقانه به توحیدت و به سپاست مدحکنان گویا شده و هم بر دلهایى که بر پایه تحقیق به خداوندیت اعتراف کرده...
تا اینجاییش که می رسه بی این که:ما هکَذَا الظَّنُّ بِکَ وَ لا اُخْبِرْنا بِفَضْلِکَ

یعنی به ما(معصوم) همچین خبری نرسیده! و گمان ما به تو(خدا) این نیست.
گمان من و شما نه ها! امام معصوم که در بالاترین درجه معرفت خداست همچین جمله ای میگه.

این جملات دقیقا بیس و پایه حرفام بود.
یعنی این برداشت که کسی که ذره ای امید به رحمت خدا داشته باشه وارد جهنم میشه غلطه! و روایت هم داریم که تنها گناهی که خدا نمیبخشه نا امیدی از رحمت خداست!
پاسخ:
الله اکبر :)
مدرسه ما قانون داشت قانون گذارش حال اجرای قانونو نداشت :)
پاسخ:
یعنی همه بچه هاتون انضباطاشون زیر 15 بود!؟ :)
۲۱ خرداد ۹۶ ، ۱۶:۲۸ شبنم بیقرار
@خانوم میم
چرا گناه داره؟

بازده اونا بهتر شده به خاطر این که نظارتشون و قانون پذیریشون بهتره.(البته اگه بهتر باشه. باید تحقیق کرد روی چه حسابی میگید مشخصا بهتر شده؟)

در ارتباطش با خدا بله ولی دین صرفا ارتباط با خدا نیست! مسئله تعریف شما از دینه!
از نظر من و البته با تعریف اسلام: دین برنامه و مجموعه ای از دستورات برای نظم و انسجام دادن به مجموعه روابط انسان است.
یعنی چه رابطه ش با خدا چه رابطه ش با خلق خدا(که به دو بخش رابطه با خودش و دیگران تقسیم میشه)


قوانین اجتماعی تنها یه بخش کوچیک از دستورات دین برای ارتباط با دیگرانه. همون جایی که گفتن خدا ازش نمیگذره...

ارتباط هرکس با خدا که به خودش ربط داره! شما کجای دین دیدید شما رو برای نماز نخوندن تعزیر کنن مثلا؟
ولی مثلا من نعوذ بالله مشروب بخورم یا رابطه نامشروع داشته باشم و اثبات بشه(یعنی یه نمود اجتماعی محکم داشته باشه که این کار رو کردم)
بیچاره م میکنن! :)

فرق دین با قانون انسانی اینه که جرمش اون گناه حتی اگر توی اجتماع هم نمود نداشته باشه پیش خدا محاسبه میشه.
اینه که روی گناه بهتره که تمرکز کنیم(البته بعد از این که برای کسی توجیه کردیم که گناه یعنی چی) چون اصلا تعریف گناه و بازدارندگیش خیلی عمیقتر از آسیب اجتماعی و ترس از مجازات حکومت هاست. کسی که به گناه و جزای اون اعتقاد واقعی داشته باشه حتی تیو خلوتش هم نمیره سراغ اون کاری که به قول شما اسیب اجتماعی داره.

۲۱ خرداد ۹۶ ، ۱۶:۳۶ شبنم بیقرار
اخرین کامنتم! چون دیگه جون ندارم!

اینم بگم اونجایی که داره از ضجه املین حرف میزنه داره یادمون میده که حتی اگه هرم اتیش جهنمم حس کردی با تمام وجود امیدت رو از دست نده، بیرون میای!

رحمت خدا بر همه صفات خدا احاطه(کلمه ش یادم نیست الان حقیقتش) داره!
پاسخ:
آقا من واقعا تشکر میکنم از دوستان که با این زبان روزه در راستای رسیدن من به فهم درستی از مفاهیم دینی با اظهار نظر خودشون بهم کمک کردن . مرسی از تون :)
۲۱ خرداد ۹۶ ، ۱۶:۳۶ مریم /دلژین
@لوسی می

❤ گذاشتم براشون که بدونن مخالفت ایشون با حرف من و یا مخالفت من با حرف ایشون ؛ صرفا نقد و بررسی حرف و عقیده اس و نه شخص محترم لوسی می ... که خدا نکرده کدورت و سو برداشتی نشه :) 
پاسخ:
ما منتظر گیس گیس کشی بودیم امروز :) که نشد :/
همه زیر ۱۵ نبودن چون بامن تفاوت داشتن :) من طور دیگه ای زندگی میکنم 
اونا یه جور دیگه بود شیطنت هاشون...با کلاس بودن :)) باپسر دوس میشدن میرفتن یه گوشه باگوشی حرف میزدن تو مدرسه من از درو دیوار مدرسه بالامیرفتم و شلوغ میکردم  به چشم همه میومد انضباط کم میکردن:)
+بعدشم آقای دچار کم انضباط منو به روم بیارین :))
پاسخ:
آخه یبارم با یه طلبه دم حوزه علمیه دعواتون شده بود! :)))
@شبنم بیقرار
احتیاجی به تحقیق نیست کاملا واضح و مشخصه مگر کسی بخواد انکار کنه
شما کاملا منظور منو عینی متوجه شدین برای همین نمیتونم بحثو ادامه بدم :)
پاسخ:
من همون اول منظور کلی شما رو متوجه شدم ولی تفصیلش رو نگفتید :) یعنی باید رویش کار بشه
برای دلژین عزیز:

من نمیخوام الان خدای نکرده در موضع حق بنشینم و شما رو به راه راست هدایت کنم! اصلا دوست ندارم چنین تصوری ایجاد بشه و متاسفم اگر چنین تصوری ایجاد شد.

فقط یه نکته ی خیلی مهم بگم، و اون اینه که عقل ما، موجود مرموزیه. اگر همه ی ما به "عقل" خودمون بتونیم رجوع کنیم، مطمئن باشید حضرت حجت ظهور خواهد کرد.

عقل مثل قلبه. و بسیار متاثر از نحوه ی زندگی کردن ما و نفسانیات ما. برای همه ی ما اینطوره.

عقل بشر، در حالت معمولی هم که باشه، انسان رو به سوی دین راهنمایی میکنه. اما به سوی احکام خیر! احکام، فلسفه، دریافت هرچیزی که از سوی دین انجام میشه با عقل معمولی بشر قابل درک نیست. اگر کسی میتونست با عقل بشری به سعادت برسه وجود دین و وحیِ منزل، کلا بی معنی میشد.

عقلِ معمولی بشر قرار نیست به احکام برسه، قراره به لزوم وجود دین برسه و بعد با قدرت عقلانیت، بپذیره که دین مدار بشه و وحی رو قبول کنه، وگرنه یکی از عقلای تاریخ، لااقل یک مکتب بشری عنوان میکرد که ما رو به سعادت برسونه اما نتونستند و کاملا واضحه که مکاتب بشری چقدر اشکال دارند.

البته که نود درصد مسلمانی ما هم موروثیه، اما منظورم اینه که عقل چیزیه که گاهی در حصارهای دنیویِ نفسانی ما پنهان میشه و لذا نمیشه هرکسی "فقط" به عقل خودش رجوع کند و حجت عملیش بشه عقلش و لاغیر.
اینه که که وحی که کمک ما میاد.

اما در اینکه گفتید گاهی با خود ایات قرآن هم مشکل دارین اون دیگه بحث دیگری است که به نظرم اشکالی هم نداره و شما نباید سعی کنید خودتون رو با چیزی توجیه کنید که براتون دلنشینه چون نمیشه همه چیز رو توجیه کرد. به نظرم شما باید از اول ماجرا شروع به تحقیق کنی که آیا اصلا خداوندی هست؟! این خیلی مهمه که بدونیم خدا چه موجودیه! اگر از خداوند فقط دوست داشته باشیم مهربانی ببینیم و وجود ربوبیتِ خداوند رو فقط در قالب محبتش و دوست داشتنی بودنش تعریف کنیم، قطعا با آیات قرآن کنار نمیایم.


در مورد اینکه گفتید "برام خیلی واضحه که اگر قرار به خاموشی نبود کلهم از خاموشی حرف نمیزد" باید بگم کلهم از خاموشی حرفی نزده! کجا از خاموشی حرف زده آخه؟! گفته نمیذاریم خاموش بشود!

کلما خبت زدناهم سعیرا؛ هر بار که آتش آن فرو نشیند شراره ‏اى تازه برایشان مى‏ افزاییم. هر وقت بخواهد کم فروغ و آرام شود ما آن را می افروزیم و نمی گذاریم خاموش شود.

در آخر هم خواهرانه، مهربانانه و دوستانه به همه ی دوستان توصیه میکنم برای اینکه آیات عذاب، اسلام رو برای شما زیر سوال نبره کتاب عدل الهی شهید مطهری رو بخونید. البته بعد از اینکه تصمیم گرفتید اسلام دین شما باشه.
این یکی از راه های معرفت میتونه باشه.

خیلی ممنونم بابت محبتی که در سرتاسر کامنتتون بود و امیدوارم که کامنت من رو هم با محبت خونده باشین. ❤❤❤
پاسخ:
من با قسمت هایی که بولد شده موافقم مخصوصا مطالعه کتاب عدل الهی شهید مطهری در این ماه مبارک :)
۲۱ خرداد ۹۶ ، ۱۶:۴۶ شبنم بیقرار
به خاطر این تشکر حسابی نتونستم ساکت بمونم!
بدون تعارف و کاملا صادقانه عرض می کنم!
شما استاد مایید!بنده درس پس میدم خدمت دوستان و شما!

منتها خیلی دعا لازمم! روزه نیستم حالم خوب نیست.

التماس دعا
پاسخ:
اینجوری که شما گفتید الان بچه ها میان میپرسن کدوم دانشگاه استاد بودم :)

+ انشالله که همیشه سالم وشاد باشید (شما و همه دوستان)
۲۱ خرداد ۹۶ ، ۱۶:۵۸ بهارنارنج :)
استادصفایی میگه قیانت نمیان با چوب وچماق بزننمون..عذابی نازا میشه که قلب های مارومیسوزه آیه قرانم هست..ما در اتش حسرت میسوزیم..نه چوب 
پاسخ:
قلبمون که همینجا هم میتونه بسوزه خب :)
برای شبنم بیقرار!

باورتون نمیشه وقتی که کامنتم رو گذاشتم میدونستم احتمالا این شبهه ایجاد میشه و با "ما هکذا الظن بک و لاالمعروف من فضلک" یا "و ما اخبرنا من فضلت" پاسخ داده میشم.

برای همین پیشاپیش جوابش رو نوشتم اما بعد گفتم نه بی خیال!
حالا دوباره جوابش رو می نویسم:

اول اینکه این حرفهای حضرت امیر کلا جهنم رو از ابتدا زیر سوال می بره که انت اکرم من ان تضیع من ربیته. یعنی تو کریم تر از آنی که آن کسی را که پرورش دادی ضایع و تباه کنی. و به ما چنین خبر نرسیده و فلان... (ادامه ی دعا)

خب خداوند که رب العالمین است. پس هیچکس نباید جهنم برود اصلا! چطور کسانی را که رب آنها بوده تباه کند با جهنم فرستادن؟!
آیا این تفسیر کاملی است؟؟!

فقط به یک اشاره که در ادامه ی همین به تو گمان نمیرودهایی که پشت سر هم می آورند بعدش میفرماید:
لکنک تقدست اسمائک اقسمت ان تملاها من الکافرین من الجنه و الناس اجمعین و ان تخلد فیها المعاندین.

اما تو سوگند خوردی که چنین میکنی! و اگرسوگند نخورده بودی و حکمت تو بر این نبود، (که هست) برای احدی دوزخی وجود نمیداشت!
و در ادامه تر می گن که توجیه حکمتت چیه؟
قلت مبتدئا و تطولت بالانعام متکرما افمن کان مومنا کمن کان فاسقا؟
لایستوون!

دلیل اینکه جهنمی هم هست اینه که آیا مومن و فاسق یکی هستند؟ خیر!
پس باید دوزخی باشد و اینها از هم جدا باشند.
خب اولش می فرمایند که چگونه مسلمانی به خاطر جرمش در دوزخ باشد، و او به تو امید داشته باشد،
بعد می فرماید این گمان به تو نمی رود،
و بعدتر می فرمایند مطمئنم که اگر سوگندنخورده بودی کلا دوزخی وجود نمیداشت،
اما تو خواستی که وجود داشته  باشد که فاسق و مومن جدا باشند.
خب این تفاسیر به کجا میرسونه آدمو؟
به اینکه مسلمان هم که باشی امید هم که داشته باشی به خاطر جرمه و جریرته در دوزخ خواهی بود.


اصولا به نظر من بیان لغت امید برای رخدادهای قیامت اصلا صحیح نیست لذا بحث بر سر اون کلا عبثه.

چون تو در قیامت "عین"ِ آن حقیقتی هستی که در دنیا بودی. و در دنیا اعمال تو با حسن ظن تو به خدا و امیدت به کرم خدا شکل میگرفته لذا در آخرت هم همان خواهی بود.

خب هرقدر امیدت در دنیا بیشتر بوده باشه و حسن ظنت به خدا عمیقتر و اعمالت بهتر بقات در دوزخ کمتر!
اما اینکه همه ی انسانها یه دوره جهنم رو می گذرونند:

و ان منکم الا واردها کان علی ربک حتما مقضیا 71 مریم
و هیچکدام از شما نیست مگر اینکه وارد دوزخ شود و این برای پروردگار تو یک امر حتمی و لازم است.
این آیه تفسیر زیادی داره اما میخوام بپرسم آیا این یعنی احدی نیست که به رحمت خدا امیدداشته باشه؟
این اتفاق برای همه میفته. اما کسانی که متقی باشند نجات پیدا میکنند.
و درجه ی اون بقا بر حسب شرایط متفاوت میشه.

اما اینکه امید به رحمت خدا رو از اعمال جدا تصور کنیم، و بگیم اون دنیا هرچه قدر غرق در گناه باشی بازم اگر یه نظر برگردی خدا رو به چشم امید نگاه کنی همه ش بخشیده میشه یهو. این تصور بعیدیه. چون امید و اعمال از هم جدا نیستند.

+من نگفتم حضرت از جهنم ضجه میزنند، بحث دعاها یک جنبه ی آموزشی و معرفتی داره و در مورد شخص معصوم نیست لزوما. وقتی در انتها می فرمایند تو تصمیم داری که فاسق و مومن یکسان نباشند، و تو سوگند خوردی که دوزخی باشد، پس هست. لذا حضرت پاسخ رو کامل داده اند.

و نکته ی آخر هم اینکه ان گناهی که خدا هرگز نمی بخشد شرک است.
ان الله لایغفر ان یشرک به و یغفر ما دون ذلک. 48 نسا

همین رو هم علما میگن اگر با شرک "بمیرد". وگرنه خدا همممممممممممممممممممممه جور گناهی رو می بخشه الحمدلله :)
پاسخ:
پایان بحث و تکبیر :)
الله اکبر،
الله اکبر،
خامنه ای رهبر،
مرگ بر ضد ولایت فقیه،
درود بر رزمندگان اسلام
سلام بر شهیدان
مرگ بر امریکا
مرگ بر انگلیس
مرگ بر منافقین مزدور
مرگ بر آسرائیل!


دوست داشتم یه بار محض رضای خدا وقتی میگم تکبیر! کسی این وسعت تکبیر رو در جوابم بگه! هیچوقت نشد! گفتم لااقل شما آرزو به دل نمونین. :)
به نظر من هم بحث مختومه است اما کامنتهای شبنم بیقرار عزیز رو بازم میخونم اگر مخالف باشند. :)
مرسی از شما که در خوندن مطالب صبور بودید.
پاسخ:
خواهش میکنم مرسی از همه ی دوستانی که هنر گفتگو را بلدند و حوصله گفتگو دارند :)
۲۱ خرداد ۹۶ ، ۱۸:۳۱ سائلِ معنا
سلام

مطلب خوب و کلیدی ای بود...

مطلبی در مورد جهنمی ها نوشتم وقتی مطلبت رو خوندم...


پاسخ:
سلام و عرض ادب
مطلب که نظر لطف شماست ولی کامنت های دوستان پست را واقعا جالب و مفید کرده :)
۲۱ خرداد ۹۶ ، ۱۸:۳۶ سائلِ معنا
حسن بزرگ وبلاگ شما هم همینه...
این تضارب آراء بیش از خود مطلب ارزش داره...

این که همچین بستری فراهم کردید جای قدر دانی داره...

پاسخ:
امروز  روز سعد ماست که مورد عنایت و لطف دوستان قرار گرفتیم  :)
۲۱ خرداد ۹۶ ، ۱۸:۴۸ سائلِ معنا
خیلی وقته حس میکنم ممکنه بساط رو یه دفعه جمع کنی

پاسخ:
دعا کنید اگه کارم درسته نروم :)
۲۱ خرداد ۹۶ ، ۱۸:۵۳ سائلِ معنا
هم بهشت رو انسان لمس میکنه
هم جهنم رو...
منتها در آخرت حجابها کنار میره و با کیفیت حقیقی اش میچشه...
اگر اینجا بهشت باشه میمونید و اکر جهنم باشه میرید...
البته همه ماها نقص داریم من از همه روسیاه ترم اما نیتهای ما در اعمال ما بهشت و جهنم ما رو رقم میزنه
خدا ان شا الله خالصمون کنه... در خلوص لذتی هست که اهلش رو ...
اهل میکنه
پاسخ:
چه جمله ی الهام بخشی بود جمله ی آخر! :)
۲۱ خرداد ۹۶ ، ۱۹:۱۲ شبنم بیقرار
@ لوسی می

من هیچ جا مخافتی با حرفاتون ندارم. فقط حرفای خودمو توضیح دادم.
صحبتای شما با اون نکاتی که من عرض کردم کاملا قابل توجیهه...
در مورد گناهی که بخشوده نمیشه درسته! اشتباه گفتم بزرگترین گناه نا امیدی از رحمت خداست نه این که گناهی که بخشیده نمیشه.

ببینید همه حرف من این بود که وقتی میگیم رحمت واسعه خدا...پس این رحمت در همه جا لحاظ میشه که یا رحمنیت خداست یا رحیمیتش...ولی همیشگیه مگه خود بنده پسش بزنه.

حتی اونجایی که ادامه دعا رو فرمودید داره میگه حکمتت این بود که فاسق و مومن با هم یکی نباشن... اولا وقتی توی دعا اول از رحمت حرف زده اونم با اون تفصیل یعنی تقدم رحمت(بیشترین حرف من اینه) و اگر دقت کنید این حکمت(مساوی نبودن مومن و فاسق) هم ریشه توی رحیمیت خدا داره که اونم از رحمت خداست.

نا امیدی هم که من عرض کردم؛ چیز کمی نیست. نا امیدی از بیرون اومدن از جهنم که نیست! نا امیدی از رحمت واسعه خداست...

دقیقا منظورم از اون جمله م که علی السلام چرا داره از ضجه حرف میزنه همین بعد اموزشی دعا بود که توی کامنتای بعدیم توضیح دادم. معصوم قراره به ما راه بندگی و ادب بندگی رو یاد بده که یکی از راه هاش دعا بوده.

  حرفای من معنیش این نیست که امید به رحمت خدا رو از اعمال جدا بدونیم! اصلا اونی که دوری از رحمت خدا براش مهم باشه که جسور نمیشه! اصلا علت این که روی مدت موندن توی جهنم خیلی مانور داده نشده رو همین عرض کردم. چون مسئله دوری از رحمت خداست نه مقدار دوری...
 کامنتای منو دوباره با دقت بخونید!
بازم گفتم ما در مقام قضاوت نیستیم. که بگیم هرکس هرکاری میتونه بکنه بعد یه نگاه بندازه حله! پس تقوا جاش کجاست توی معادلات؟ 

جمله اخرتون هم بازم با حرفای من قابل توجیهه...خب رحمت خداست که مغفرت خدا رو دنبال خودش میاره دیگه... :)

خانومم روزه این همه کامنت میذاری خوب جون داری شماها! من که روزه نیستم کم اوردم! خیلی من رو این دم افطار دعا کن شما! ممنون
پاسخ:
اون هم بدون سحری :) +ماشالله
با توجه به این کامنت آخری، یه‌وقت جمع نکنید بریدها! من گذاشتم بعد از امتحانا بیام بعضی پست‌های این چنینیِ کامنتِ مفیدخیز رو با دقت بخونم! 
پاسخ:
تشریف بیارید :)
۲۱ خرداد ۹۶ ، ۲۱:۵۶ مریم /دلژین
@لوسی می 
مرسی بابت معرفی کتاب ، این کتابشون رو نخوندم...
راستش مساله حجاب و معاد و شناخت و یه سری از سخنرانی هاشون که چاپ شده رو خوندم ولی یه کم به دلم نمیشینه :)) 
حالا این کتابشونم میخونم...
ممنون...
راستش این که فکر کنین حجت عملی من فقط عقل خودمه نه نیست... ولی از طرفی هم نمیتونم خیلی مسائل رو بپذیرم واقعا... 
باز هم تشکر بابت توضیحات ؛ ❤

سلام علیکم
جالبه! همین امروز صبح (الان دیگه می‌شه دیروز صبح) آیه‌ی 24 سوره‌ی بقره رو خوندم و بهش فکر می‌کردم.
پاسخ:
سلام به شما و نماز روزه ها مقبول :)
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
 "انکم و ما تعبدون من دون الله حصب جهنم انتم لها واردون" و "وقودها الناس و الحجارة"

اینکه صاحب المیزان هیزم جهنمو فقط انسان دونسته عجیبه. چون سوخت یا بقول ایشون هیزم جهنم در این دو آیه علاوه بر انسان، سنگ و در جایی ماتعبدون من دون الله عنوان شده و اینکه هیزم فقط همینا باشن هم باید ثابت شه.

متاسفانه نقل شما از ایشون یه طوریه که انگار ایشون به خلود اهل نار قائل نیستن که اگه اینطوری باشه ادعایی فوق ادعای خلاف مرتاض ناصبی(ابن عربی) کردن چون ابن عربی به سرمدیت قائله و اینکه گروهی بماکسبت عذابشون رفع میشه. (مث خواب که درد بیمارو قابل تحمل میکنه درحالی که بیماری و درد همچنان هس و فقط فراغتی حاصل میشه.) صدرای شیرازی هم با نهایت پراکنده گویی جرات نکرد مث صاحب المیزان حرف بزنه و تو این حیطه یکی به نعل یکی به میخ میزد.

متاسفانه نکبت خلفای عباسس و اموی(فلسفه)که دامن گیر مسلمین شد، بحث معاد و آخرت و کیفیت وعده و وعیدو هم مصونیت ازش نیس!

*** *** ** *** **** *** **** ** *** **** ** ******** ***** 
پاسخ:
سلام. ناصبی یعنی فحاشی کننده به اهل بیت رسول و معصومین؟
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
چند نکته هم اینجا عرض کنم. یکی اینکه جهنم تنها عذابش،آتیش نیس و بعد اون آتیش هم تو مایه های این آتیش دنیا نیس و اهل جهنم هم مختلفن. از نظر احوال طبق نظر علمای مذهب چند نوع جهنمی داریم. در روایت نقل شده که خالدین در جهنم،ائمه ی ظلم ******* ******** **** * ******مبتدع در دین(مث پولس) و...)و اتباع اونهان و همچنین مشرکین و منافقین و کلا کفار مخلد در جهنم هستن."ما هم بخارجین من النار"

مومن(امامیه) ولی به بهشت میره ولو اینکه کبیره ای ازش سر بزنه و در غیرحال توبه بمیره. یا شفاعت میشه یا طبق"النار مثواکم خالدین فیها الا ما شاءالله"مشیت الهی به در آتش بودنش خاتمه میده.(شفاعت خودش میتونه ما شاءالله هم بشه.)

اونچه دوستان نقل کردن که طرف تو جهنم، به خدا بگه"من برحمتت امیدوارم و..."آخرش هم خدا از آتیش بیاردش بیرون مربوط به همین مومن باید باشه وگرنه باقی کافرن و طبق آیه ی قرآن تو جهنم جاودانه میمونن:"...ما دعا الکافرین الا فی ضلال"هم ینی هر دعا و خوندنی کلا تو تباهیه و بجایی نمیرسه.
آقا میری هم امیدوارم به دامن مکتب اجداد طاهرینش برگرده.

یکی از دوستان شما هم که دوس داره و میگه قرآنو قانون کنیم بهش برسونین که اساسا شرع مقدس ورا و فرای قوانین اجتماعی تو سر ایشونه و بهتر ایشون بیشتر درموردش تحقیق کنن. برای مثال ایشون یه علل شرایع دارن که توش حجاب زن رو واجب میکته چون بی حجابی آسیب اجتماعیه درحالی که ایشون انقد نمیدونن که در شرع حجاب بر زن آزاد واجبه و کنیز مختار در داشتن یا نداشتن حجابه و در صدر اسلام کنیزا خیلیاشون حجاب نمیکردن و کسی هم نمیگفت دارن به اجتماع آسیب میزنن. ضمن اینکه قوانین شرع گاه از حوزه ی احوالات شخصیه به اجتماع و برعکس درحال جریانه.
ناصبی بودن فقط به این معنا نیس و در روایات تعریف شده.من عرض کنم شما احتمالا سانسور میکنین همونطور که تبریک منو سانسور کردین.اگه دنبال این هستین که ابن عربی ناصبی هس یا نه،خودتون ببینین نصب تعریفش چیه بعد ببینین بر این فرد منطبق هس یا نه. 
پاسخ:
نظر شما خلاف نظر علمای دین و عرفان هست آخه :)
ناصبی بودن یا نبودن این موجود ربطی به اصل بحث ما نداره.
خودتون بر برسید،شاید بزرگان عرفان(؟!)اشتباه کرده باشن.(مگه اینکه بگین بزرگان عرفان،معصومن العیاذ بالله!)
پاسخ:
نه اونها از من و شما سواد و شناختشون از ابن عربی بیشتر بوده و حتا با دلیل و قرینه صحبت کردن :)
برادر عزیز،از مخالفنش هم بخونین! 
پاسخ:
باشد :) مثلا کیا رو پیشنهاد میدین؟
بهتره خود تالیفاتشو بخونین ولی اگه حالشو ندارین با این شروع کنین.
سیدمحسن طیب نیا،ابن عربی از نگاهی دیگر(انتشارات دلیل ما) 
دقت بفرمایید چاپ جدید رو بگیرین که اضافاتی داره.(جلد چاپ جدید قرمزه.) 

پاسخ:
متشکرم
دچار به حجم امیدواریت به خدا حسودیم میشه :) کاش منم مثل تو امیدوار بودم بهش 
من همیشه خود پر گناهمو می بینم:(
.
.

در هر حال با لوسی می موافقم 
+کامنتهای شبنم بی قرار رو در این پست نخوندم
پاسخ:
یعنی منظورتون اینه که لوسی می با من مخالفه؟ :)
لوسی می واقع بین تر نیست؟ 
اون نمیگه کسی که به خدا نگاه داره کمتر هم گناه می کنه؟ 
امید الکی و واهی بدون عمل بی معنیه مسخره کردن خداست 
دور از جون نمیگم شما گناه می کنی و الکی امید می بندی ها 
کلی میگم 
خودمو میگم
خودمو
پاسخ:
بله واقع بین ترن ایشون
یا عباس :))
با این همه کامنت :)))
خب ملت رو سر کار گذاشتین جناب دچار :دی :))
پاسخ:
شما رو نمیدونم:) ولی ملت که واقعا با این همفکری کامنت های خیلی خوبی تولید کردن

سلام

از همپی التماس دعا دارم

کاش من هم می تونستم توی بحث شرکت کنم:(

ولی خوب من سر شیفتم :(

یه بچه شش ساله مدریاز دوبل تو کما و یه پسر متولد 76 با دررفتگی گردن! که باباش هم تو اآیسیو هست التماس دعا دارن + خانم اشک

التماس دعا

باشد تا برسم کامنتهای این پست رو بخونم

پاسخ:
ما دعا میکنیم برای سلامتی شون و شفای همه مریضا

راستی چرا ترتیب کامنتاها ایانجوریه؟ ساعتهای کامنتها پس و پیشند؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!

پاسخ:
دقت نکردم!

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تصاویر زیباسازی نایت اسکین