نگــــــــــــار

فوری/چرا منفی در منفی میشه مثبت؟

همین الان یهویی یه سوال بسیار مهمی برام پیش اومده!! که از شما دانش آموزا و دانشجویان و اساتید  تقاضا میکنم روشنم کنید لطفا. به نظر شما چرا حاصل ضرب دو عدد منفی، مثبت می شود ؟ چجوری میشه منفی در منفی رو با مثال تصور کرد؟ مثلا بگید 2 تا منفی سیب رو 3 برابر منفی میکنیم بعد نتیجه اش میشه چی ؟ به خودتون جواب بدهید به من هم نمیخواد چیزی بگید :) فلسفه اش چیه؟


سجاد مقید
۲۹ ارديبهشت ۱۰:۵۱
همینجوری
ولش کن بابا
زیاد مشغولش نباش
توی جبر و احتمال یه قیاس شهودی جالب بود که میگفت فرض کنین یه منبع آب داریم که خالی شدن اون رو منفی و پرشدنش رو مثبت در نظر میگیریم و داریم از این منبع فیلم میگیریم و جلو رفتن فیلم رو مثبت و برگردوندن فیلم رو منفی در نظر میگیریم
حالا اگه از منبع در حال خالی شدن فیلم بگیریم و فیلم رو از آخر به اول پخش کنیم منبع در حال پرشدن دیده میشه پس حاصلضرب منفی در منفی میشه مثبت

همین
پاسخ :
مثالش خوب بود / ولی میخوام بدونم چجوری به این رسیدن؟ :) فلسفه اش چیه ؟ :)
آرتمیس .
۲۹ ارديبهشت ۱۱:۰۹
+ آیا پست، سیاسیه؟
+ چرا فوری؟
+ رأی دادین؟
پاسخ :
+خیر!!
+ چون یهوی برام سوال شده و وقت مردنم هم معلوم نیست ...

+ نه هنوز :)شب!
آرتمیس .
۲۹ ارديبهشت ۱۱:۲۶
خوب حالا چون سیاسی نیست منم نظرمو میگم.

اول باید قائل به وجود مفهومی به نام منفی باشین.
بعد مثلا منفی سه رو در نظر بگیرین و در دو ضربش کنین. حجم منفی دو برابر میشه. تو مثال ما میشه منفی شش. مخالفِ، مقابلِ، opposite یا بعبارتی همون منفیِ منفیِ شش نمیشه مثبت شش؟
 (اگه سخته رو نمودار تصور کنین 😎😂😁)
حالا همین مخالف، مقابل یا منفی رو می‌ذاریم کنار همون عدد دو؛ میشه منفی سه در منفی دو برابر مثبت شش :)

حالا شما می‌تونین بجای دو هر عددی رو جایگزین کنین!
این هم آموزش تهیه‌ی یک عدد مثبت از دو عدد منفی :)
پاسخ :
ببخشید استاد! ما نفهمیدیم :/
آرتمیس .
۲۹ ارديبهشت ۱۱:۳۳
شما که وقت مردنتون معلوم نیست، چرا رای‌دهی رو به شب موکول کردین چسبیدین به این سوال که نه آب میشه واستون نه نون؟

+ یک بار بیشتر درس نمیدم، می‌خواستین بفهمین! والا!
پاسخ :
خخخ عجب معلمِ ...
+استاد باور کنید من دنبال فهمم نه مچ گیری
مریم /دلژین
۲۹ ارديبهشت ۱۱:۴۱
ما رایمون رو دادیم ها :)) برین رای بدین.... 
منفی _ این شکلیه... دو تارو بذارینشون رو هم میشه + ... :)))) 
پاسخ :
هنوز به قطعیت نرسیدم بین هاشمی طبا و میرسلیم :)))

اینم جواب دکتری:))
+ آقا ما دنبال جواب فلسفیشیما :)
آرتمیس .
۲۹ ارديبهشت ۱۱:۴۶
احتمالا بین هاشمی‌طبا و میرسلیم هم دارین به ابعاد فلسفیش فک میکنین که هنوز به قطعیت نرسیدین! (تازه مگه میرسلیم انصراف نداد؟)
راه تمام علوم حداقل یکبار از ریاضیات میگذرد، نه از فلسفه! روایت از خودم :)
پاسخ :
این دو نفر علی رغم اینکه انصراف ندادن ولی از هر کدام به یه کاندید دیگه رای میدن :))

+ فکرشو بکن آدم به کسی رای بده که خودش به خودش رای نده (شکلک خنده ی باشکوه! )
آقا علیرضا
۲۹ ارديبهشت ۱۱:۴۷
هر چی بیشتر تواین عالم غرق شی بیشتر به جواب غلط دست پیدا میکنی :|
پاسخ :
منفی در منفی؟
محمود بنائی
۲۹ ارديبهشت ۱۳:۰۱
اگه به یوتیوب دسترسی دارید، جناب خان جواب شما را میدن. 
https://www.youtube.com/watch?v=rK4sXm_MPWo
 اگه نه بگین تا براتون آپلود کنم. 
پاسخ :
ندارم :)
خانم الفــــ
۲۹ ارديبهشت ۱۳:۲۱
سوال جالبیه.
بنظرم اینطوری هست که،منفی،یعنی "قرینه یک عدد".منفی در منفی یعنی"قرینه ی قرینه ی یک عدد" که می شود خود عدد بدون هیچ علامتی .یعنی همون مثبت.
پاسخ :
این توضیح خوب بود انگار :)
اگه عدد رو روی بردار ببریم
عین الف
۲۹ ارديبهشت ۱۴:۰۱
سلام علیکم
برای روشن شدن توضیح یکی از دوستان، اینجا را مشاهده بفرمایید:
https://matplotlib.org/users/installing.html

این هم یک توضیح دیگر:
https://learnzillion.com/lesson_plans/8543-prove-that-a-negative-times-a-negative-equals-a-positive
پاسخ :
لینک اول رو که نفهمیدم :)
لینک دوم ولی کلیپش خیلی مفهوم بود :) ممنون
واران ...
۲۹ ارديبهشت ۱۴:۱۲
چرا ۲ +۲میشه ۴ اونوقت ؟؟
فلسفه اش چیه ؟:))


اگر گفتی منم میگم چرا ؟:)
پاسخ :
یعنی اینقدر ساده بود و من ذهنم الکی درگیر شده بود از صبح ؟ !
سلام 110
۲۹ ارديبهشت ۱۶:۲۴
اثرات انتخاباته
مثل شب امتحان که گلهای قالی قشنگ میشن
من گذاشتم الان رفتم (شورا رای دادن رو سخت می کرد) پرنده هم پر نمیزد
تو هم الان برو خلوت خلوت
پاسخ :
من بین 2 مصطفی متحیرم :))
ABOLFAZL :.
۲۹ ارديبهشت ۲۱:۰۰
نمی دونم
پاسخ :
یکم فکر کن خب! :/
آرتمیس .
۲۹ ارديبهشت ۲۲:۱۱
ای بابا! معنی کامنت من و خانم الف یکیه! اونوقت شما چرا کامنت منو نفهمیدین؟ فک کنم با مثال توضیح بدیم براتون پیچیده‌تره!
پاسخ :
منفی 2 + منفی2 میشه صفر اینو میشه روی بردار فهمید
اما منفی 2 ضربدر منفی 3 میشه + 6؟ چجوری آخه ؟

یعنی دو واحد منفی رو سه برابرش کنیم به سمت منفی باید بره نه به سمت مثبت بردار!
آرتمیس .
۲۹ ارديبهشت ۲۲:۱۲
تلنگر؟
پاسخ :
بله ممکنه اصلا توی همین پست به این برسیم که این قاعده کامل نیست خب ! :)
آقاگل ‌‌
۲۹ ارديبهشت ۲۲:۱۳
داستان مثبت منفی همینه که میگن دوست دشمن تو دشمن توئه.
و داستان منفی در منفی همینه که میگن دشمن دشمن تو دوست توئه! 
پاسخ :
اینجوریشو میفهمم :) ضربش رو نمی تونم تصور کنم :/
פـریـر ...
۲۹ ارديبهشت ۲۲:۲۵
من فکر کنم دیر رسیدم! تازه اگه زود می رسیدم هم جوابش رو نمی دونستم :)))
پاسخ :
نه اتفاقا
هنوز به جوابش نرسیدیم/ جواب کامنتای آخرو بخون
motahareh asghari
۲۹ ارديبهشت ۲۲:۳۴
هنوز به یه جواب نرسیدی؟؟
خانم اشک
۲۹ ارديبهشت ۲۲:۳۴
منفی ۲ + منفی ۲ میشه منفی ۴ 
کی به شما مدرک داده؟ :)))
پاسخ :
هنو کاندیدا نشدم که به مدرکم گیر بدن آخه :))
motahareh asghari
۲۹ ارديبهشت ۲۲:۳۵
اخه این چی بود 
یهو تو ذهنت جرقه زد
ولش کن بالاخره یه روز به جوابش میرسی
خودتو انقدر درگیر نکن
پاسخ :
نه همین الان باید بفهمم :))+ شکلک پاکوبیدن بر زمین:)
آرتمیس .
۲۹ ارديبهشت ۲۲:۳۸
نه دیگه! من گفتم یه عدد منفی مثل سه رو دو برابر (نه منفی دو برابر) کنیم میشه منفی شش(به قول شما میره سمت منفی‌ها) بعد مقابل منفی شش، یا به قول خانم الف قرینه‌ی منفی شش میشه مثبت شش دیگه. حالا این علامت منفی که آخر اعمالش کردیم رو از اول میذاریم کنار دو. میشه منفی دو در منفی سه مثبت شش!
پاسخ :
1. سه رو دو برابر (نه منفی دو برابر) کنیم میشه منفی شش

2. مقابل منفی شش،  میشه مثبت شش

*** نه من مشکل حل مساله ندارم مشکلم تصور منفی در منفی هست/ لطفا منو جدی بگیرید :)

 روی بردار به من نشون بدین خانم!
آرتمیس .
۲۹ ارديبهشت ۲۲:۴۰
واااای خدا! تازه فهمیدم چی نوشتین! دو تا منفی دو میشه صفرررررر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
جا داره وبلاگ شما را به سمت افق ترک کنیم :|
پاسخ :
خب تلنگر دقیقا همینجاست.
منفی 2 + مثبت 2 من گفتم
سام نجفی نیا
۲۹ ارديبهشت ۲۲:۴۳
لایک خخخخ
پاسخ :
کجاش خنده داشت؟!
פـریـر ...
۲۹ ارديبهشت ۲۲:۴۵
در این حد؟ هنوز یافت نشد؟ اصن واسه همینه من کلا از ریاضی و فیزیک بدم میاد :| :))
پاسخ :
خب میشه شما یه ضرب منفی در منفی رو با رسم شکل تصور میکنید الان؟ :)
آرتمیس .
۲۹ ارديبهشت ۲۲:۴۵
http://fiish.blog.ir/post/160#comment-O8svit5rvQc
مطمئنین گفتین منفی 2 + مثبت 2 ؟
پاسخ :
بله منظورم همون بوده اصل مطلبو دریابید:)
خانم اشک
۲۹ ارديبهشت ۲۲:۴۶
@آرتمیس جان 
فکر کنم فیلسوف ها مثل وکیل ها هستن 
حرفشونو عوض می کنن یا گاهی میپیچونن فقط حواسشون نیست کتبی هم عوض کنن هههه 😉
@دچار 
گفتید منفی ۲ + منفی ۲
دقت کنید ! نوشتید ها 😉

پاسخ :
بله منظورم همون بوده اصل مطلبو دریابید:)
محمود بنائی
۲۹ ارديبهشت ۲۲:۵۴
خب جواب را دوستمون عین الف دادن، یکجورایی اثباته! 
پاسخ :
اون خارجیه؟ خلاصش چی میشه ؟ من که سر درنیاوردم :/
هوپ ...
۲۹ ارديبهشت ۲۲:۵۹
خدایی گرفتین ما رو؟!  
پاسخ :
نه باور کنید نمیتونم منفی درمنفی رو تصور کنم! :)
פـریـر ...
۲۹ ارديبهشت ۲۳:۰۰
آقا بیخیال من خودم همینجوری تو ریاضی هنگم منو بیشتر از این وارد این بازیای خاکستری نکنین کلا مغزم متلاشی میشه! از من گفتن :)))
پاسخ :
بالاخره یه روزی باید بهش فکر کنی دیگه :)
motahareh asghari
۲۹ ارديبهشت ۲۳:۰۵
ای بابا
بیا این بار بگذر
شبه  هم ذهن خودتو هم ذهنه همه رو هم درگیر کردی
بیخیالش شو
بعدشم جوابتم که دادن
اثبات نشد؟؟؟؟؟
پاسخ :
اثبات شد با رسم شکل اثبات نشده :)
خانومِ حدیث :)
۲۹ ارديبهشت ۲۳:۱۵
یه سوالی.چکار میکنین باز این ستاره تون روشن میشه؟  :دی
پاسخ :
من معذرت میخام :) بازی با زمان ...
motahareh asghari
۲۹ ارديبهشت ۲۳:۱۹
ای بابا دیگه رسم شکلش چیه؟؟؟؟؟؟؟
توروخدا بگذر 
پاسخ :
منظورم تصورشه با مثال :) مثلا بگید 2 تا منفی سیب رو 3 برابر منفی میکنیم بعد نتیجه اش میشه چی ؟ به خودتون جواب بدهید به من هم نمیخواد چیزی بگید :)
פـریـر ...
۲۹ ارديبهشت ۲۳:۱۹
نه من اصلا خودمو درگیر این چیزا نمی کنم! اصلا چه سودی داره؟ :/

ولی خدایی منفی در منفی رو چطور میخواین تصور کنین؟ مگه شیء هست؟ نه! پس باید با مثال فهمیدش! نظیر چیزایی که دوستان گفتن. اینکه میگین تصورش کنیم دقیق مثل این میمونه که برا یه مفهوم بخوایم شکل قائل بشیم. شما میتونین برا عشق شکل و قیافه تصور کنین؟ نه! فقط میتونین از رو مصداق هاش تشخیص بدین. دیگه این تنها چیزی بود که به ذهنم رسید بگم بهتون :)
پاسخ :
ممنونم از کمکتون :)
motahareh asghari
۲۹ ارديبهشت ۲۳:۲۴
خدارو شکر حل شد دیگه؟؟؟؟
پاسخ :
نه دیگه :)
motahareh asghari
۲۹ ارديبهشت ۲۳:۲۵
واااااااااااای
نگو توروخدا 😭😭😭😭😭
پاسخ :
جواب کامنت قبل تری خودتون رو ببینید :)
motahareh asghari
۲۹ ارديبهشت ۲۳:۲۷
بله دیدم 
ولی شما مارو دگیر کردی
نیازی هم نبود با قرمز جواب بدید
پاسخ :
قرمز کردم که همه بدونن درد من چیه :)
motahareh asghari
۲۹ ارديبهشت ۲۳:۳۳
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
***** من خودمم عاشق فلفسفه هستم
ومیدونم که چه دردیه
ولی الان واقعا این خیلی سخته و این که شما هیچ جوره قادر به درکش نیستی
پاسخ :
ممنون که درک میکنی ...:(
motahareh asghari
۲۹ ارديبهشت ۲۳:۳۷
قصد بدی نداشتم
ولی واقعا الان باید یه جوری باهاش کنار بیای
پاسخ :
امشب نمیذاره بخوابم انصافا این سوال :)
+شما تونستید اون مثال سیب رو که گفتم تصور کنید؟!
motahareh asghari
۲۹ ارديبهشت ۲۳:۳۹
حالا هم اگر از کامنتم ناراحت شدید
معذرت میخوام
دیگه کامنت نمیزارم
فکر کنم راحت تر باشید
پاسخ :
چرا ناراحت؟! فقط احساس کردم چون شما فکر کردید من دخترم اول کامنتتون نوشتید عزیزم من اونو برداشتم :)
motahareh asghari
۲۹ ارديبهشت ۲۳:۴۴
اره اشتباهی فکر کردم
ولی احساس کردم که ناراحت شدید از حرفی که زدم
نمیدونم :/
پاسخ :
نه بابا اتفاقا خوشحال شدم که تلاشتو کردی :) ممنون
motahareh asghari
۲۹ ارديبهشت ۲۳:۴۹
این مسئله رو بزنید اینترنت قشنگ براتون بارسم شکل توضیح میده
فکر کنم شماهم اون طوری بتونی بیشتر درکش کنی
پاسخ :
سرچ کردم قبل از انتشار پست :) فایده نداشت :/
خانم اشک
۲۹ ارديبهشت ۲۳:۵۳
می تونید این هایی که من میگم رو قرمز کنید؟ به نظر می رسه دارید به عمد سوال رو عوض می کنید 
یه جور بازی با کلمات یه جور چپه نشون دادن نمدونم این پست هم سیاسیه؟!
دو تا منفی سیب رو ۳ برابر منفی نمی کنند : این یعنی ضربدر ۳
متفی سه برابر می کنند: این یعنی ضربدر منفی ۳ 

پاسخ :
کامل متوجه نشدم. یعنی سوالم ایراد داره؟
motahareh asghari
۲۹ ارديبهشت ۲۳:۵۳
ولی من یه سایت رفتم قشنگ توضیح داده بود
پاسخ :
کدوم سایت؟
خانم اشک
۲۹ ارديبهشت ۲۳:۵۷
خیر 
برداشتتون ایراد داره 
اونی که با قرمز در زیر پست اضافه کردید 
برای همین تصورتون برعکس از آب در میاد 
پاسخ :
درستش چیه پس؟
مگه ضرب اضافه نمیشه به تعداد ؟ مثلا 2 ضرب در 3 یعنی 3 تا دوتایی :) (ابتدایی که اینجوری میخوندیم ما:)
motahareh asghari
۲۹ ارديبهشت ۲۳:۵۹
mathmaster2011.blogfa.com
پاسخ :
مچکرم میخونمش:)
motahareh asghari
۳۰ ارديبهشت ۰۰:۰۰
خواهش میکنم 
فقط امیدوارم درکش کنید:)
پاسخ :
:)
motahareh asghari
۳۰ ارديبهشت ۰۰:۰۱
من که خوندم بارسم شکل روی محور بود خوب بود
امیدوارم شماهم درکش کنید
خانم اشک
۳۰ ارديبهشت ۰۰:۰۲
توصیه می کنم کمی تامل کنید و عمیق تر نگاه کنید 
به جای اینکه تند تند جواب بدید چون وقتی میخواید جواب بدید تمرکزتون روجواب دادن هست 
چند دقیقه به چیزی که نوشتم بیشتر دقت کنید ببینید متوجه نمیشید؟ گرچه دیر وقته و ذهن خسته است برای تمرکز 
پاسخ :
احتمالا ذهنم نمیکشه ...
motahareh asghari
۳۰ ارديبهشت ۰۰:۰۵
راستی توی خود وبلاگش نیست جوابش ببخشید
من از یه جای دیگه دیدم 
ولی منبعش اینو نوشته بود
پاسخ :
فهمیدم:/
motahareh asghari
۳۰ ارديبهشت ۰۰:۰۷
حالا پیداش کردین؟؟؟
پاسخ :
نه!
لوسی می
۳۰ ارديبهشت ۰۰:۴۰
منفی یک یعنی قرینه ی عدد یک نسبت به صفر.
وگرنه منفیِ یک که عددِ موجود برای شمارش نیست.
خب شما منفیِ یک رو در منفی سه ضرب میکنید میشه منفیِ منفیِ سه.
یعنی قرینه ی قرینه ی سه نسبت به صفر مبدا.
میشه سه دیگه!
خیلی واضحه!
مشکل اینه که شما به اعداد منفی هم به چشم اعداد شمارشگر نگاه کردید! در حالی که اونها اعداد شمارشی نیستند.
پاسخ :
منفی ها اعداد شمارشی نیستند.؟

+ پس یعنی نمیشه جمع و تفریق شون کرد
محمود بنائی
۳۰ ارديبهشت ۰۲:۲۲
شما که نوشتین لینک دوم خیلی مفهموم بود! 
گرفتین ما را؟ 
http://bayanbox.ir/view/4423527685804037583/1495230025198458910623.jpg 
اگه بردار هم در نظر بگیرین منفی یعنی قرینه! (4-)- میشه قرینه 4- که میشه 4 مثبت. 
مثال با سیب؟ فکر کنین چهار تا سیب ندارید(4-) قرینه اش یا برعکسش)(4-)-میشه چهار تا سیب دارید! یعنی 4+

پاسخ :
خب ادامه اش رو بگو!
+ تصور نداشتن 4 تا سیب رو چجوری ضرب در -2 کنم مثلا؟
ایمان
۳۰ ارديبهشت ۰۶:۰۴
تنها کسی که پاسخ درخور توجه به حضرتتون داد،آرتمیس بود. بقیه در بهترین شرایط سعی در تفهیم شهودی مساله داشتن.این سوال شما ناشی از روند آموزش ریاضیات در ایران،بلاد عربی و افریفاییه. شما اگه درست فهمیده باشم،رشته تون فلسفه و علوم انسانی و ایناس و احتمالا به منطق قدیم(یونان باستان،سقراط) و اپیستمه و رویکرد قدیمی باورمندین مثل بسیاری از فلسفه دانان و فلسفه خوانان ایرانی و البته که غالبا هم این دوستان،باورمند به وجود فلسفه ی اسلامین و در دنیا در کنار فلاسفه ی قاره ای و خصوصا فرانسوی های فیلسوف در حال نزاع و نقاش تن فرسا و زمان کش با فلاسفه ی تحلیلین.

منطق شما جوابگوی ریاضیات نوین نیس ،مومن! مکتب شما از حیث اپیستمیک متعلق به شصت سال پیش و منطبق با مکتب شهودگرایان در ریاضیاته که از زمان یونان باستان به ارث رسیده و با شکست براور در برابر هیلبرت کارش تموم شد. روند شما هم روند یونانیه.

سوال شما از نظر ریاضیات نوین سوال بی معناییه. براور و شهودگراها همگی معتقد به شهود ریاضی بودن و برای مثال رابطه ی این همانی بین "منفی دو" و نقطه ی منطبق بر قسمت معرف"منفی دو" در نمودار برقرار میکردن درحالی هیلبرت و صورتگراها معتقد به انتزاع محض عدد بودن و این همانی شهودگراها در مثال ذکر شده رو صرفا یک افراز اقلیدسی یا به بیان دقیقتر هم ارزی میدونستن،البته که شهودگرایی الان کلا شبیه فحش تلقی میشه و مجامع علمی هرچند سعی در احترام به گذشتگان دارن و به شهودگراها نمیگن بی عقل ولی شهودگرایی رو هذیون تلقی میکنن و صورتگرایی رو به درستی از اصول غیرقابل خدشه ای میدونن که خدشه بهش خدشه به دست آورد بشره و حتی خود براور در مجموعه ها و آنالیزش از شیوه ی صوری استفاده کرده.

علی ای حال، برای روشن شدن شما و از اونجایی که فردا مدارس تطیله و من بیکارخدمتتون نکاتیو عرض میکنم در مورد مفهوم عدد،قرینه ی عدد و ضرب دو عدد منفی:

اول باید بگیم عدد چیه؟در یونان پایه ریاضیات نقطه و خط بوده بخاطر تفکرات شهودگرای اون عصر ولی امروز پایه ی ریاضیات عدده.کرونکر میگه:"خدا،اعداد طبیعیو خلق کرد،بقیه ش ساخته ی بشره."(ریاضیات چیست،فصل نخست)

عدد برای شمارش اشیای دسته های گونه گونه و به مشخصات انفرادی هر کدوم از اشیای شمارش شده ربطی نداره.برای درک بهتر مثالی ذکر میکنم باز هم بنقل از کتاب"ریاضیات چیست؟":ما میگیم شیش تا پشه،شیش تا کتاب،شیش تا پرگار و...واضحه که عدد شیش از همه ی مجموعه های واقعی که شامل شیش تا چیزن منتزع شده و به چون و کیف و نمادای به کار رفته بستگی نداره.

در واقع عدد،نه انبوهی از،نه صفتی از و نه تلفیقی از این دو و نه برساخته ی سوبژکتیو روند و فرایندهای ذهنی نیس. بیان عددی، چیزی ابژکتیو راجع به یک مفهوم بیان میکنه،همین! چیزای بیشتری درمورد چیستی عدد وجود داره که جملات سراسر سلبی بالا رو با چند جمله ی ایجابی تکمیل میکنه که بنظرم موجز ترین،بهترین و نقطه عطف ریاضیات در این باب ینی کتاب"مبانی علم حساب" از مدون و مصلح و پدر ریاضیات و منطق نوین"فرگه" رو مطالعه کنین البته به ریاضیات دبیرستان باید مسلح باشین.فعلا عددو با شرایطی که عرض کردم و برای استدلال من کفایت میکنه بپذیرین.

در ریاضیات باید همه چیز قابل تحویل به گزاره هایی در مورد اعداد طبیعی باشه. از طرفی بخاطر صوری بودن ریاضیات و شهودی نبودنش،ما برخی چیزا رو تعریف میکنیم که شهودی نیستن مثلا صفرو!بعد قرینه ی عدد n رو که طبیعیه چنان تعریف میکنیم که:

m قرینه ی n است اگه و تنها اگه(n)+(m)=صفر،صادق باشه و بعد برای اینکه راحتتر باشیم برای اینکه زودتر بفهمیم منظور از m، قرینه ی n است،m رو به صورت n به همراه نماد منفی در قسمت چپش نمایش میدیم.از طرفی میدونیم  (n)-(n) هم برابر با صفره و از مقایسه ی صوری دو عبارتِ برابرِ صفر،نتیجه میگیریم گه نماد نشون دهنده ی قرینه(علامت منفی)،مثبت خواره اصطلاحا و منها میکنه.(اعمال تفریق و جمع و تعاریف مثبت و شرکت پذیری و کاربرد و ویژگی های() فرض گرفته شده تا از بسط مساله بیش از حوصله ی بحث جلوگیری بشه.)

حالا با این تعاریف،مفروضات و نماد هایی که همه شون(هر سه مجموعه) کاملا صوری و در سهل کردن تشخیص(حیطه ی زبان و تفکر)مفید و در انتقال موثرن،به ضرب دو عدد منفی که سوال شماس نگاه میکنیم. برای کلیت a و b رو که قرینه ی دو عدد طبیعیِ m و n هستن فرض میکنیم بطوریکه m*n برابر عدد طبیعی k باشه(طبیعی بودن ضرب دو عدد طبیعی و تبعا مثبت بودنش قابل اثبات با اثبات ساده ایه که بخاطر ایجاز اش میگذریم.) و جلو میریم.

a*bمساوی است با(a) (b) مساوی است با  (m) (-n-) مساوی است با((m*n) -) -از طرفی m*n برابر k بود که عددی طبیعی و تبعا مثبت بود.حالا بجای m*n حاصلشو قرار میدیم که میشه:
((k) -) - 
عبارتو اینطور میخونیم: قرینه ی قرینه ی k 
چون خود k مثبته پس قرینه ش منفیه و چون قرینه ی قرینه ی k رو میخویم(در واقع قرینه k- رو میخوایم.)،عددی مثبت حاصل میشه.(درواقع k حاصل میشه!)
به روش مشابه با ضرب کسر در اعداد طبیعی این مساله برای کسرها هم ثابت شدنیه.

این مساله با این روش درمورد اعداد مختلط غیر حقیقی مهمل و بی معناس! 

پیشنهاد کتاب:
کتاب:گفت و شنودهایی درباب ریاضیات
کتاب:ریاضیات چیست؟
کتاب:مبانی علم حساب
پایان نامه:مبادی فیزیکی متافیزیک ملاصدرا(حسین توکلی،صنعتی شریف)

خلاصه: ریاضیات در انتزاع و کاربردش در شمارش سیبه. بحث از منفی دو سیب اساسا نشان دهنده ی خطای در بنا و مبنا از سوی سوال کننده س."منفی دو سیب" فاقد معناسولی "منفی دو" معناداره. عدد قرینه ی ریاضیاتی داره، سیب نداره. مشکل شما در خلط عدد با شی و البته دقیقا ناشی از روش تعلیم ریاضیات در کشورایی مث ج.ا.ایرانه! درمورد بی نهایت هم تقریبا در بیان مفهومش دچار این مشکلی که شما با درک عدد دارین با بچه ها میشیم.
پاسخ :
ایشون (آرتمیس) استعداد فیلسوف شدن دارن :)

+ فکر کنم تاحدودی فهمیدم مشکل به تصورات ما برمیگرده و تفاوت منطق قدیم و منطق جدید. با منطق جدید و منطق محمولات آشنایی اندکی دارم.

+ پس گفتید بچه ها هم همین مشکلو دارن؟ :)

خانومِ حدیث :)
۳۰ ارديبهشت ۰۸:۲۵
تچکر  :)
در راستای کامنت ها منم اعتراف کنم تا همین چند وقت پیش فک میکردک شما دخترید  D:
پاسخ :
:)
آقا علیرضا
۳۰ ارديبهشت ۰۹:۲۹
تا تا منفی سیب رو سه برابر منفی کنیم میشه
=
(2سیب)دوبار منفی ! :|:|:|:|:|:|:|:|:|:|:|:|:|:|:|:|:|:|:|:|:|:|:|:|


پاسخ :
اگه دوسیب باشه یعنی باید پُک برعکس بزنی یعنی؟؟ :))))
خانم اشک
۳۰ ارديبهشت ۱۰:۰۵
آخرین کامنت من خصوصی بوده یا تایید نشده یا اصلا نرسیده؟ 
بالاخره جواب گرفتین؟
پاسخ :
دارم کامنت ایمان رو میخونم ! :/
محمود بنائی
۳۰ ارديبهشت ۱۰:۱۰
نظر من چی شد؟ 
پاسخ :
دارم میخونمش :)
motahareh asghari
۳۰ ارديبهشت ۱۰:۲۰
هنوز به جواب نرسیدید؟؟؟
پاسخ :
دارم بهش فکر میکنم. گویا تصورش شدنی نیست
motahareh asghari
۳۰ ارديبهشت ۱۰:۲۵
اون سایتو پیدا نکردینش؟؟؟؟
ببخشید دیشب اشتباهی شد
پاسخ :
خواهش میکنم :)
motahareh asghari
۳۰ ارديبهشت ۱۰:۳۰
اره تصورش یه مقدار سخته
ولی کلا بستگی به برداشت و تصور خودتون داره
که چطوری برای خودتون تصورش کنید
پاسخ :
آره فکر کنم الکی پیچیده اش کرده بودم برا خودم:)
لوسی می
۳۰ ارديبهشت ۱۰:۳۷
چرا نشه جمع و تفریق کرد؟
سه به اضافه ی منفی سه یعنی سه به علاوه ی سه عددِ صحیح، به جهت قرینه نسبت به صفر مبدا!
میشه صفر!
شما با محور میتونید کامل اعداد روتوضیح بدید.
حتی اعداد گویا و حقیقی هم روی محور نشون داده میشن وگرنه اعداد شمارشی نیستن. عدد پی چطور عددی میتونه باشه؟
کاملا مشخصه ریاضی نخوندید! :|
پاسخ :
از ریاضی عاری ام :)
motahareh asghari
۳۰ ارديبهشت ۱۰:۴۸
خداروشکر الان حل شد؟؟؟؟
پاسخ :
گذاشتم خودش کمکم حل بشه :)
motahareh asghari
۳۰ ارديبهشت ۱۰:۵۲
افرین بهترین راه همینه :))
آرتمیس .
۳۰ ارديبهشت ۱۱:۲۶
جای خوشحالی داره که یه معلمِ مهندس، جواب منو (حالا حتی در حد اپسیلون) مورد توجه قرار دادن :)
+ ولی فک کنم این پستتون پربحث‌ترین پست تاریخ وبلاگتون بشه! اصلا در خور این مقام نیست، بنظرم باید یه پست حسابی بذارین که اینو بشوره ببره :/
پاسخ :
به ایده های من احترام بذارید لطفا :))
آرتمیس .
۳۰ ارديبهشت ۱۱:۳۲
بله حق با شماست، عذر تقصیر...
پاسخ :
نه بابا جدی نگیر:/
لوسی می
۳۰ ارديبهشت ۱۲:۴۴
خب خیلی بده!
از ریاضی عاری باشید چطور میتونید از فلسفه پر بشید؟! :|
به نظر من نشدنیه!
پاسخ :
الان اینو جدی گفتید؟ :)
عین الف
۳۰ ارديبهشت ۲۲:۲۱
سلام مجدد
وای بر من، ببخشید، اون لینک اولی که گذاشتم اصلاً ربطی نداشت. در واقع اصلاً اون لینک رو برای کار دیگه‌ای کپی کرده بودم که به اشتباه اینجا پیست کردم. لینک اولی که گفتم توضیح بعضی دوستان رو روشن می‌کنه، اینه:
https://www.mathsisfun.com/multiplying-negatives.html
پاسخ :
این:
      Example
plus × plus two positives make a positive: plus 3 × 2 = 6
       
minus × minus   two negatives make a positive:   plus (−3) × (−2) = 6
       
minus × plus a negative and a positive
make a negative:
minus (−3) × 2 = −6
       
plus × minus a positive and a negative
make a negative:
minus 3 × (−2) = −6
الف سین
۳۱ ارديبهشت ۰۰:۴۲
سلام دوست من!
نمیدونم ب جواب رسیدین یا نه
ولی اگه نرسیدین بعدا یادم بندازین تا بگم
خیلی باید تایپ کنم براش ک الان حسش نیس:))
پاسخ :
یادت میندازم :)
عین الف
۳۱ ارديبهشت ۱۷:۵۴
نه، اون مثال خوردن و نخوردن (تصویر سگ داره) و اون بچه‌ای (Steven) که رو محور حرکت می‌کنه.
پاسخ :
دست ما کوتاه و خرما در یوتیوب :)
+ممنون ازشما
الف سین
۰۴ خرداد ۰۱:۳۵
یادم مونده ک خیلی باید تایپ کنم
دیشب یکی دو بار اومدم بکنم ک هر بار نشد
شایدم یه روز بیام خلاصه ش کنم توی چند خط!

+ خداوکیل اگه جوابو فهمیدی بگو ک ما سر کار نریم:))
پاسخ :
فعلا که یادم رفته :/ اگر حرف جدیدی داری بزن برای آیندگان
دچـــــ ــــــار
۲۲ خرداد ۰۸:۳۶

سلام ببین اشتباه شما در ایجاد بُعد اضافی برای اجسامه. بیشتر توضیح میدم:
حدوداً تا قبل از نیوتن، مثلاً میگفتن ما یک کیلو پنیر داریم. و همین یک جمله کاملاً مفهوم و جامع بود.
بعدش مفهوم مشتق و تغییرات مطرح شد. تغییرات، پارامترهایی رو اضافه می‌کنه که نیاز به توضیح بیشتر دارن. در واقع بُعد جدید ایجاد میشه. مثلا "تغییرات نسبت به چی؟" یا "تغییرات افزایشی و کاهشی؟" یا "تغییرات در چه جهتی؟" یا ...
این شد که اولاً باید مبنایی تعریف میشد (اگرچه ک قبلا هم شده بود) و بعد هم برای روند کاهشی یا افزایشی نمادهایی تعریف میشد.
اینجا بود که برای بیان مفاهیم، دیگه اسکالرها کافی نبودند و باید وکتورها (بردارها) که هر کدوم چهارتا مشخصه داشتن وارد صحنه میشدن.
نتیجه این‌که محور مختصات برای تعریف شماتیک این ماجرا پدید اومد. مبنا صفر در نظر گرفته شد. و وجود تغییرات منفی در مسائل، ممکن بود پارامترها رو به سمت ماهیت‌های کمتر از سطح مبنا بکشه (یعنی تشکیل اعداد منفی).
بعدها ابعاد گسترده‌تر شدن و بردارها هم کفایت نکردن. وجود مفاهیمی نثل تنش و کرنش و ... ضعف بردارها رو نشون داد. اینجا بود که تِنسورها وارد شدن ک از حوصله بحث خارجه.
خلاصه‌ش این‌که اشتباه مسلّم و ساده‌لوحانه‌ای در متن وجود داره‌. اونم این‌که شما یک مفهوم تک‌بُعدیِ اسکالری مثل "تعداد سیب" را سعی میکنید با مفهوم دو بعدیِ برداری توجیه کنید. پس یه عالمه تضاد و تعارض براتون ب وجود میاد. در حالی که مفهومی مثل شتاب ذاتاً برداریه و میشه ادعا کرد که مثلاً منفی دو شتاب داریم.

(البته داخل پرانتز اینم بگم ک مفاهیم اسکالری مثل دما وجود داره ک براشون مقدار منفی تعریف شده. وجود اون‌ها بخاطر تعریف سطح مبناست ک منفی بروز پیدا کرده. گرچه که تغییرات دما هم موجب منفی شدن میشه. یعنی همون بحث برداری‌ای ک کردیم)
http://namahramaneha.blog.ir/
پاسخ :
با تشکر از آقای الف سین :)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان
تصاویر زیباسازی نایت اسکین