فیشــــــنگار

خمس در اندیشه سیاسی امام

يكشنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۶، ۰۲:۰۲ ب.ظ

هر گاه خمسِ درآمد کشورهای اسلام، را حساب کنیم، معلوم می‌شود منظور از وضع چنین مالیاتی فقط رفع احتیاج سید و روحانی نیست؛ بلکه[این بودجه] برای عمدۀ حوایج مردم و انجام خدمات عمومی، اعم از بهداشتی و فرهنگی و دفاعی و عمرانی، قرار داده شده است. (خمینی, 1348, ص. 32)  +پیشنهاد

امام خمینی اندیشه سیاسی خمس ولایت فقیه

والا ما که ندیدیم جایی از این موارد خرج شه 
آخه کسی خمس نمیده الانا :)
وقتی مردم میبینن جایی بجز این جاها خرج میشه چرا باید خمس بدن؟
من یکی که شرایطشو ندارم ولی اگه داشتم شاید پرداخت میکردم:)
این یک چرخه است: هم مردم باید خمس مال شون  رو به حاکم شرع بدهند و هم حکومت اسلامی باید آن را در مصارف خمس صرف کند و هم خوب گزارش بدهند به مردم
خمس نمیدن چون اعتماد ندارن
حقم دارن 
خمس رو باید به مرجع تقلید داد دیگه ؟ درسته؟
والا فقط حرفش هست
مگه میشه؟
آخه مسولین امر  تو کوجای مملکت حرفای امام رو  درست انجام میدن و اجرایی میکنند که در مورد خمس انجام بدن ؟:/
قدیم آره یه حاکم شرع بود یه امام جمعه ای بود الان اون حاکم شرع خودش هم خمس نمیده :/
اعتماد سلب شده آقا !!
اعتماد نیست  تو دادن خمس  و  گاهی تو دادن زکات هم این شکلیه متاسفانه ://
چون بخور بخور زیاد شده این شکلی است حالا نه همه حاکم شرع ها مشکل داشته باشند ولی خیلی کم شده این اعتماد خیلی ://

مسأله 1834 خمس را باید دو قسمت کنند:

یک قسمت آن سهم سادات است، که امر آن با حاکم است و باید آن را به مجتهد جامع الشرایط تسلیم کنند و یا با اذن او به سیّد فقیر یا سیّد یتیم یا به سیّدی که در سفر درمانده شده بدهند.

و نصف دیگر آن سهم امام علیه السلام است
که در این زمان باید به مجتهد جامع الشرایط بدهند یا به مصرفی که او اجازه می‌دهد برسانند.
بعله ولی کی اعتماد داره و میده ؟؟ 
الکی فقط اسم یه مرجع تقلید انتخاب کردن، علنا اعتمادی نیست!
البته نظر شخصی منه ! 
اصلا چرا باید بدن به اون ! 
خب مگه نمیخوان صرف حوایج مردم و خدمات عمومی کنن ؛ به اون چه ربطی داره... 
«اگر فلسفه خمس، کمک به قشر ضعیف جامعه است، چرا ما باید دست رنجمان را بدهیم به آخوندها!!! خودمان می رویم برای مستمندان و فقیرانی که می شناسیم خرجش می کنیم. اصلا خیریه درست می کنیم. اینطوری اطمینانش بیشتر نیست؟»
ج:

1. فلسفه خمس کمک به قشر ضعیف جامعه نیست.


2. پرداخت خمس جداکردن مال دیگران از مال خود و برگرداندن بی منت آن به صاحبش است.


3. به غیر از مجتهدین جامع الشرایط کسی گیرنده خمس نیست که ایشان هم آن را تنها در اموری مصرف می کنند که شرع مقدس جایز می داند و کسی حق استفاده شخصی از آن را ندارد.


4. دادن خمس به مستمندان و نیازمندان واقعی با کسب اجازه از مراجع معظم تقلید جایز است.


http://article.tebyan.net/244663

کجای دنیا و تو ممالک پیشرفته همچین قانونی هست 
خداروشکر که قانون نیست 
من شخصا اعتماد ندارم 
نگفتم بدیم مستمندان 
حاکم شرع تو همون مسائل دینی و اسلامی باید دخالت کنه ، ضمام کشور داری رو بسپره به اهلش... 
من میگم همین خمس رو بیان بگن خب ، مثلا ما ۱۰۰ تا طرح عملیاتی ، عمرانی و بهداشتی و ... داریم... مردم بیان به این طرح ها خمس بدن... خیلی کارها میشه کرد...
نه این که یه راست بدیم مرجع تقلید دلمون خوش کنیم که در راه درستش صرف میشه !

بله دقیقا عدم گزارش دهی درست موجب ممکنه موجب این بی اعتمادی که شما میگی شده باشه وگرنه به قیافه مراجع نمیخوره دزد باشن :) اون هم از خمس مردم!
:)
معلومات عمومی خود را بالا ببریم
سلام 
سال خمسی داشتن مهمه 
حتی اگه وام داریم یا قرض 
همون که نوشتین جدا کردن مال دیگران ممکنه یه هزار تومنی بشه 
در مورد خمس که والا نمی دونم چجوری باید اعتماد کرد

ولی یادمه زمانی پشت سر کمیته امداد خیلی حرف بود خیلی می گفتن توش دزدیه و اینا 
یه بار رفتم خودم امتحان کردم 
حالا اینقدر بهشون مطمئنم که هر کی هر چی می خواد بگه :)
سلام و درود بر شما (سال نو مبارک) :)

+ کار خوب رو شما کردید انصافا :) و خیالتون هم راحت شد از این بابت
خب چرا گزارش دهی نمیشه ؟ 
مگه اینققدر سخته گزارش دادن ؟ 
اونم تو این عصر تکنولوژی که میشه لحظه ای گزارش داد... 
نقصه دیگه...
اگه به قیافه اس بیان بدن به من (خخخخ_شوخی)
باتوجه به انتخاب مادربزرگ درخصوص حساب مالی اش، پس به قیافه است دیگه :))

+ اگه یه سازمان زده میشد که بصورت یکجا متولی جمع و خرج خمس باشه بهتر نیست؟
سال نو!؟ 
؟
.
.
اون قضیه کمیته در یک تفرج پیش اومد 
واقعا پیش اومد 
ما هم از راه کمیته داخل شدیم و بعد هم کمیته و هم اون شخص رو ردیابی نمودیم و الان مثل تخم چشمم به کمیته اعتماد دارم :) 
.
.
خمس هم که تا مادر گرامی هست کسی جرات داره بزنه زیرش؟ :)))))))
بله * روز بعد از شب قدر می تواند آغاز یک سال جدید باشد.
دقیییقا منم منظورم همین بود 
بعد این سازمان بیاد ریز کار رو اعلام کنه که اینقدر طرحه و کجا و چجوری داره صرف میشه...
+قابل توجه مسئولین مربوطه و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی :)
به شرطی که فرد رفته باشد قدر گرفته باشد...
من خوابیدم ... فقط!
مخ شب قدر یک لحظه است که دل میشکند ...
خمس به نظرم واسه زمانی بوده که مردم مالیات نمیدادن الان برای هرچیزی داریم مالیات میدیم.
من نمیدونم خمس یعنی چی :))
خمس یعنی یک پنجم از در آمد هر فرد بعد از انجام هزینه های زندگی شخص/
+ فرد میتونه روزانه یا ماهانه هم حتی خمسش رو حساب کند. مثلا شوهر شمادر ماه 18 میلیون حقوق می گیرد  که از این مبلغ 4 میلیون خرج هزینه هاو قسطهای اون ماه میشه+ مثلا یک بدهی دارد 5 میلیون آن را هم می دهد.+ ممکنه تولد شما هم باشد یک 8 میلیون هم اینجا هزینه میشه + 800 هزار تومن هم کمک می کنید به یک نیازمند

+ در آخر میماند 200 هزار تومان که یک پنجم آن یعنی 40 هزار تومان میشه خمس مال یک ماه شوهر شما.
شوهره منو با بیل گیتس اشتباه نگرفتین احیانا؟؟ :))
در مثل مناقشه نیست.:)) توضیح کافی بود؟
بله فقط پس زکات چیه؟؟ :))
زکات به چند محصول خاص (در حوزه کشاورزی /دامپروری و معدن) تعلق میگیره. که یه درصد خاصی از محصول رو به عنوان زکات جمع آوری میکنن
سلام تمام مواردی که درمورد خمس و زکات و دلیل بودنشون میگیدو قبول دارم. ولی برای عمدۀ حوایج مردم و انجام خدمات عمومی، اعم از بهداشتی و فرهنگی و دفاعی و عمرانی مگه مالیات نمیگیرن؟ یا کمیته ی امداد مثلا برای چیه؟

دوست عزیز. برنامه ی ماه عسل مورخه 26 خرداد 1396 نشون داد که چه پول کلونی میشه جمع کرد با جوشش خود مردم. در کمتر از 15 روز با میانگین نفری 15000 تومن از بین 255000 نفر بیش از سه میلیارد تومن جمع شد.

پس این همه صدقه ی مردم چه رقم کلونی میشه؟ اونا کجا میرن؟ نمیخواید بگید میشه ماهی هفتاد هزار تومن به خانواده های کم درامد که... یا مثلا کمک به تامین اجتماعی برای بیماری های خاص.... زکات دستور خداست همینطور که خمس هم هست.... و همونطور که گفتید خدا هم برای نحوه ی اجرا شدنش هم دستور اکید داده. توضیح بدید

سلام دوست عزیز ممنون از توضیحاتتون در کامنتها هم گفته شد که ضعف اطلاع رسانی وجود داره در این زمینه شدید.

+ مگه من آخوندم که باید جوابگو باشم؟ :)
ولی فکر میکنین چرا این کار رو نمیکنن ؟؟

هزار سال گذشته و وقتی به ذهن من و شمای نوعی چنین راه حل ساده ای میرسه مگه میشه به ذهن بالا دستی ها نرسه...

مطمئنا براشون صرف نمیکنه که پول از دست خودشون خارج بشه و صرف موارد دیگه ای جز خودشون بشه...

وگرنه عملا بحث خمس یک بحث ایده آل و واقعا جالب و خوبیه‌ اگر درست و به جا مصرف بشه و علنا به همه ی ادم ها اون هزینه برمیگرده... پولش بر نمیگرده ، نتایجش بر میگرده... ولی خب ... فقط حرفه... 

حالا چرا مطمئنا؟ :))  مثلا بگو ممکنه :) اصلا شاید همچین چیزی باشه و ما خبر نداریم!

+ اگر بخواییم این سازمان رو پیشنهاد بدیم به کجا باید مراجعه کنیم؟
تکلیف ما خمس دادنه
تکلیف اونی ام که خمس میگیره به جا خرج کردنشه
قائدتا خدا تکلیف هر کسو از خودش میپرسه پس اصلا به من ربطی نداره کجا خرج میشه

البته که باید گشت و مورد اعتماد پیدا کرد و من پیدا کردم و اعتراف میکنم تخمشو ملخ نخورده 

اگر اهل عمل به تکلیف باشیم . اگرنه هم که بهانه زیاده
آره دیگه ما هم نمی گیم که میخورن و این حرفا . میگیم خوبه گزارش دهی ها درمورد مصارف خمس تقویت بشه (مثلا یه نمونه موفقش مدارس برکت) + البته ما هم درخصوص کشف این اعتماد باید یک تحرکی به خرج بدیم
یه سوال
حاکم شرع مگه کارش حکومت داری نیست؟
یه سوال دیگه
مجتهد جامع الشرایط باید اجازه بده ما خمس رو جایی خرج کنیم یا ما باید اجازه بدیم اوشون خمس رو جایی خرج کنه(بر فرض لزوم گزارش ایم قاعده چی میشه)

یه سوال دیگه تر
اگه در جامعه ای ولایت فقیه بر قرار باشد و حکومت، حکومت شرع باشه آیا مجتهد دیگه ای حق دریافت خمس داره؟ اگر نه چرا دریافت می کنن آیا اجازه ولی فقیه در این مسئله تاثیر داشته؟

سوال بعد تر
آیات زکات نوعی از  مالیات محسوب نمیشه و خمس در یه دایره دیگه نمی گنجه؟
یه سوال: خب یکی از ارکان حکومت داری احکام مالی اسلام هسته

یه سوال دیگه: گزینه یک. چون خمس ،طبق تعریف، سهم دیگران در اموال ما محسوب میشه


یه سوال دیگه تر: خودمم این سوالو دارم :) + احتمالا اجازه دادن

سوال بعد تر: آره انگار زکات بیشتر به مالیات میخوره تا خمس/ در مملکت خارجه (امریکا) 20 درصد از مردم مالیات گرفته می شود.

+ سوال : آیا کسی مالیات بده از دادن خمس فارغ میشه یا اگه خمس بده بازم لازمه مالیات بده؟
ان شاا... در آینده ای نه چندان دور:)
ان شاا... به زودی :)
دلژین جان 
الان بچه شیعه ها در امر زکات هم لنگ میزنن 
ولی تو قسمتهای سنی نشین می بینی که با زکات چه کارهای عمرانی که انجام نمیشه 
@خانم دکتر دلژین
ای روزگار......
:(
روزگار خمس؟
اگه از من می پرسی هنوز رساله ندادم و مدیر دولتی هم نیستم و اگه نظر بدم بازداشتم می کنن:)

اگه هم از مراجع می پرسی تقریبا همشون(شیش هفت مرجعی که خوندم) میگن هر دوانه

دو توی سوال بعدتر گفتی زکات بیشتر به مالیات می خوره پس ربطی به خمس نداره

مالیات و زکات باید با هم همسان سازی بشن نه با خمس

به قول حسن عباسی شون اداره زکات راه بندازن و مالیات رو شرعی کنن، برای باقی موارد هم لابد تعریف جدید می چینن
اداره زکات؟ ایده جالبی باید باشه/ اقتصادی ها هم باید درموردش نظر بدن
متشکر بابت لینک. خدا خیرتون بده.
خواهش میکنم. کمترین کاری بود که از دستم بر می آمد :)
+ خداوند به شما هم خیر بدهد که ماه عسل بیان رو راه انداختید
بله بله مطالبه ی خوبی ام هست به نظرم

مردم ما نوعا دوست دارن کمک کنن به هر حرکت جمعی، تبلیغم میشه
ی همچین چیزایی تو این مملکت اسلامی رو زمین مونده بعد ی عده هنووووز دنبال خروس قندی ان...
بله مرسی از شما
میشه به شماره ۱۱۱ زنگ بزنیم و پیشنهاد بدیم.
یا به سایت saamad.ir مراجعه کنیم.
مرکز ارتباطات ریاست جمهوری؟
+ممنون
مدارس برکت؟
آخه مالیات اجباریه  اما شرع تو زمینه زکات لااکراه فی الدینه
چه جوری میشه یکی شون کرد؟
اگر اسم مالیاتو بزارن زکات ی تنش تازه ایجاد میشه...
میگم که باید نظرات کارشناسی جمع بشه در این خصوص.

+درباره بنیاد برکت:
http://barakatfoundation.com/fa/about
یم خاطره ای بگم.
یک همکلاسی خانم داشتیم یک روز شیرینی ازدواجش رو برامون آورد. 
بعد میگفت من هرچی خواستگار داشتم رو با یک سوال رد میکردم.
ازش میپرسیدم ببخشید سال خمسی تون کی هست؟
سوال ساده ای هستا. ولی خوب که بهش فکر کنی خیلی چیز میشه ازش فهمید.

مثلا اینکه طرف اصلا در آمدی داره یانه؟ :)

بله. یکی از راه هاست. 
دستت درد نکنه داداشی :)
اون پیشنهاد عباسی یه مانع داره و اون اجازه دسترسیه
الان نهاد های زیر نظر رهبر هم دسترسی مالی شون از طریق ریاست جمهوریه و به نوعی توان حرکتشون یا حتی نوع حرکتشون از اونجا تاثیر میگیره و اسما به اسم رهبره

اگه اداره ای به نام زکات راه بیفته چون وجوه شرعی هم همراشه(همون ده مورد) و اجازه ولی فقیه برش لازم میشه سیاسون عمرا اجازه نمیدن
حتی به اجازه استفاده دائمی ولی فقیه هم راضی نمیشن چون ممکنه یه زمانی این اجازه رو برداره
و بحثشون کم شدن درآمد و هزینه های جاری هم نیست بحثشون تحت نظر قرار گرفتنه چون مجبور به گزارش دقیق در مصرف زکات میشن


+ دیشب و دیروز و همین طور دیشب و دیروزهاهای ماقبل از آن
هر وقت به خیابون
بیمارستان
مراکز عمومی و ... می رفتم بیشتر میدیدم پول مالیات داره خورده میشه و به دادن اون اعتمادی نیست :)

مالیتاتی که حتی بابت غذایی که می خوریم میدیم(مالیات رستوران ها و خوراکی ها از مشتری گرفته میشه)
نیازی نیست پس؟ :)
نیازش بسته به اینه که ما ثبات برای مون مهم تر بشه و دموکراسیزه تر بشیم
حالا چون این مورد راه جایگزین داره هر چند توجیه داره اما نیازش حس نمیشه
اما امور تربیتی مثل مدارس و... که نیازش حس میشه ...
ولش کن
داری کار رو به جایی می رسونی که نگم امام گفته اینی که تصویب کردی همه اختیارات ولی فقیه نیست بعد نگم امام گفته بگم حرف خودمه و تکفیرم کنید و فحش بدید :)
نترس بگو هیچی نمیشه
سلام.
از صبح دارم به این موضوعتون فکر میکنم. خمس خیلی مسئله پیچیده ایه. در مورد چرایی خمس هم خیلی نوشته شده. به نظرم اگر کسی واقعا بخواد بفهمه که باید اعتماد کنه یا نه یا اصلا کی قابل اعتماده میره دنبالش که بفهمه. نمیشه با ظن و گمان زندگی کرد. قرار هم نیست ادم جزء به جز اعتماد سازی کنه. اون وقت همه عمرش میگذره به اعتماد سازی.

مسئله اینه که ما اهل زحمت و کنکاش نیستیم. خدا نکنه کسایی مثل ما شک توی دلشون بیفته دیگه کلا توی همون شک میمونن! :) البته منظورم به خودمه جسارت نشه.

اما یاد یه کتابی افتادم یه اسم "چشم دل بگشا". نوشته "کاترین پاندر" اونجا در مورد "عشریه" صحبت کرده بود. خیلی از تعریفش خوشم اومد اون زمان. البته الان دقیق یادم نیست. انگار توی مسیحیت هم همچین چیزی هست.

والسلام.(این یعنی حال بحث ندارم.)
سلام سال نو مبارک :)

+ در مورد شک و بعداز شک نکته ی جالبی گفتید.

+ اینجا هم پست قرار بود بگه یکی از دلایل لزوم حکومت اسلامی، احکام مالی در اسلام می باشد. بنظرتون موفق بود؟ :)
سال نوی ما گذشته(سال خمسیتونه؟)

+ لزوم حکومت اسلامی:
نه موفق نبوده. چون تنها چیزی که به ذهنم رسید این بود.
بیشتر به ذهنم این رسید که مراجع باید خیلی آگاه به مسائل زمانه باشن تا بتونن خس رو مدیریت کنن بعضی اوقات برای ساخت و ساز و سازندگی مصرف داره بعضی اوقات برای مسائل فرهنگی مصرف داره بعضی اوقات برای مساوئل بهداشت مصرف داره....مسئولیت سنگینیه! مردم هم قرار نیست وقتی به مرجعشون اعتماد کردن دیگه نظارتی روی کار اون مرجع داشته باشن. باید اولش مرجع تقلیدمون رو درست انتخاب کنیم کسی که آگاه به مسائل زمانه باشه. وقتی انتخابمون بر مبنای اعتماد و از راه درست باشه دیگه بعدش بی اعتمادی ظلمه به اون انتخاب!

خب طبعا ولی فقیه نسبت به مراجع دیگه بیشتر آگاهی داره(به خاطر نظارتش روی ارگان های دولتی و حکومتی) ولی این که جلوی خمس دادن مردم رو به مراجع دیگه نگرفته دقیقا نشونه دیکتاتور نبودن و انحصار طلب نبودنه. چون مراجع دیگه هم تا جایی که من تحقیق کردم خیلی مراقب مصرف خمس هستن که درست مصرف بشه.

ولی جواب موضوع پست: خیلی مسائل دیگه هم اینو نشون میده. حکم قصاص احکام خانواده. احکام مالی احکام حضانت...خیلیییی چیزا نشون میده که برای اجرای احکام اسلام شرط لازم(و نه کافی) حکومت اسلامیه.حکومتی که قائل به احکام اسلام باشه حالا در عمل انجام دادنش بحث دیگه ایه.
*روز بعد از شب قدر می تواند آغاز یک سال جدید باشد.

+ معلومه که در حال مطالعه کتابی در این خصوص  (حکومت اسلامی) هستید :)
@شبنم بی قرار

موافقم که میگی بریم دنبال مسائل...
اما یه همچین مسائلی ، یه همچین پول هایی واقعا ما باید بدوییم دنبالش که ببینیم چی میشه ؟؟؟ 
یا اونی که میرسه دستش باید شفاف سازی کنه‌...؟؟؟

واقعا فکر کردی برای مفت خورها و دزدهای این زمانه مستند سازی کردن و گول مالیدن سر ۴ نفر اینقدر سخته ؟
این مسایل ، مسائلیه که باید عموما شفاف سازی بشه!نه شفاف سازی شخصی که توش هزار تا شک و شبهه است...
@شبنم بیقرار
@دلژین
اون والسلامه رو گفتما! :))

ببین خمس حسابش با مالیات فرق داره. چون دست مرجع تقلید میرسه.
ارتباط مردم با دولتها باید نظارتی(مردم بر دولت) باشه ولی رابطه مردم با مرجعشون رابطه ای بر مبنای اعتماده. شما تا قبل از این که مرجع تقلیدتونو(کسی که بهش خمس میدید) انتخاب کنید باید کاملا حواستون باشه که اختیار دینتون و دنیاتون رو دارید به کی میسپرید ولی بعدش دیگه باید اعتماد کنید. همون طور که اونم به شما اعتماد میکنه که دارید خمستون رو میدید..هیچ وقت نمیاد به خاطر کم دادن یا زیاد دادن مواخذه تون کنه! هرچی که خمس بدید همونو یک پنجم اضافه مال حساب میکنه. اگرم کم بذاری حسابت با خداست. نه با مرجع تقلید!

همون طورم اگر مرجع تقلید توی مدیریت خمس کم بذاره یا خیانت در امانت کنه، حسابش با خداست نه شما! شما کارخودت رو درست انجام میدی.

میدونید چرا؟ اگر شما به حساب شک به مرجع تقلید کار خودتونو درست انجام ندید باعث میشه که یه سیستم غلط شکل بگیره ولی وقتی با اعتمادی که بر مبنای تحقیق(تا جایی که ازتون برمیاد) کارتونو انجام بدید؛ حداقل شما به شکل گیری اون سیستم غلط دامن نزدید.

البته اینایی که شما میگید برای مالیات کاملا مصداق داره.
ولی خب میشه مراجع هم گزارش بدن(شایدم هم میدن) ولی نمیشه مجبورشون کرد.

البته بازم بگم من مرجع مناسبی برای جواب دادن به مسائل و شبهات خمس نیستم. به اندازه کافی تریبون برای این کار هست. و با یه کامنت توی یه وبلاگ هم نمیشه حق مطلب رو ادا کرد. مسئله خمس خیلی مسئله پیچیده ایه! چرایی خمس خیلی زیاده...

 به نظرم اگر واقعا سوال دارید بهتره به مرکزی که پاسخگو باشه برید. جواب هم میدن.
@ بانو میم
نتیجه ی تحقیقاتتون رو هم زیر همین پست بیایید بگید ممنون میشم :)
بله،درست
ولی ازحرف تاحمل خیلی فاصلست

کاش که این فاصله را کم کنیم :)
آره به نوعی
هم وضعیت درامد رو مشخص میکنه.
هم میزان دین مداری فرد رو.
هم اینکه آیا حاضره طبق یک اصولی زندگی کنه یا نه.
کلا سوال خوبی بوده. :)
البته بعضیا گارد میگیرن نسبت به سوال های دینی موقع خاستگاری :)
+ پیشنهاد میکنم این سوالات رو صریح نپرسید که به طرف بر بخوره :/
یه سوال
اگه مرجعی بدونه اجازه ولی فقیه خمس بگیره ایا شرعا حرام نیست؟
مگر نه ولایت فقیه همان ولایت رسول خداست؟

سوال خوبیه استفتاء کن :)
نظر امام(ره)نظر شاذ و ندری درمورد خمس بود. با توجه به تقریرات بجا مونده از درس و کتب نظر این بود که نصف کردن خمس و تخصیص نیمیش به فقرای بنی هاشم، از اون جهت که برای اسلام، سلطنت کل زمین نهایتا پیش میاد و نیمی از خمس فرض در شریعت بیش از نیاز فقرای بنی هاشم خواهد بود با اصول و ضوابط تشریع نمیسازه. در ادامه با تمسک به چند روایت بعضا مرسل به این میرسن که خمس از آن حاکم اسلامی کشور اسلامیه و از اینجا باز به ضرورت تشکیل حکومت رسیدن.

امام خویی(ره) هم با نقد نظرات فقهای سلف، نهایتا به نظرشون تمکین میکنن و رد سهم امام(ع) رو به مجتهد جامع الشرائط محصور میدونن.

بحث مالیات با خمس فرق داره. مالیاتو اگه همون خراج که در نهج البلاغه هس در نظر بگیریم،باید با خمس متفاوتش بدونیم. هرچند اگه ما خراج رو مالیات بدونیم باید برخی دیگه از اقسام اموالو رده بندی کنیم چون خراج با جزیه متفاوت بود مگه اینکه جمع مواردو مالیات تلقی کنیم که مساله های زیادی بوجود میاره چون بعضا مبنا و برخی موارد بناشون با هم فرق داره و این بعضی و برخی انقد بزرگ و زیاده که  مانع از قاعده و استثنا میشه. اینکه اداره ی زکات رو به وزارت(مث بضی کشورای عربی و اسلامی)یا سازمان یا معاونت رییس ج.ا.ایران بسپرن هم مشکل بهمراه داره.

اولین مشکل اینه که بنوعی من که از آقای وحید خراسانی(ادام الله ظله الوارف) تقلید میکنم و باید طبق نظر ایشون خمسو بدم و در مقارف خمس به حرف ایشون اعتماد دارم،خمسمو میدم به اون تشکیلات و اون تشکیلات طبق نظر مرجع من عمل نمیکنه(مثلا قائل به تنصیف نیس و...) و مشکلات زیاد دیگه هم هس(مث اینکه اون وزیر یا رییس یا معاون این تشکیلات در تعیین و ابقا مورد نظر همه ی مراجع(حفظهم الله)نباشه.)

بنظرم ور رفتن با حوزه عاقبت خوبی نداره.
جالب بود یعنی آقای وحید به سهم امام قائل نیستن در خمس؟

(احتمالا پس باید شهریه بیشتر بدن به طلابشون؟ :) + نظر امام درمورد گسترش پیدا کردن شریعت در کل دنیا خیلی ادعای بزرگ ولی همخوان با عقاید مهدویتی هست)
نخیر!تمام فقها جمهورشون و از جمله حضرت آقای وحید خراسانی(ادام الله ظله الوارف)قطعا قائل به سهم امام(ع)هستن. مساله اینه که امام(ره)در تنصیفش ان قلت داشتن درحالی که غالب فقها از سلف تا خلف قائل به تنصیفن. آیات عظام امام خویی(ره) و وحید خراسانی(ادام الله ظله الوارف) از همون غالبا هستن!) 
حرف امام منطقی تره در فرضی که ایشون داشتن
ربطی به مهدویت نداره. اگه منظور از همه جا گستری اسلام در عصر ولی عصر(عج )بود که اصلا چرا ایشون تالی بحثو به ضرورت تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت منتج کردن؟!ایشون همه گستری رو پیش از ظهور هم ممکن میدونن و نظر من هم اینه که همه گستری پیش از ظهور ممکنه.

نه اتفاقا نظر امام(ره)  قابل نقد شدیدتریه. درسته که ایشون(ره)از نوابغ بودن ولی این مساله اینطور نیس که بفکر پیشینیان نرسیده باشه(صاحب جواهر صرفا چون اجماع امامیه در تنصیف بوده و شیخ با روایات متعارض به تنصیف رسیدن وگرنه هر دو با روایاتی که امام(ره)دیدن، متمایل به نظر شبیه امام(ره)بودن.) یا حتی به گوش پسینیان که از نظر ایشون استقبال چندانی نکردن(بجز قلیلی که نظر ایشونو تایید کردن و میکنن.). بحث روایی داره ولی برای اشاره ی کوچیک عرض کنم که شما اگه آیه ی خمسو ببینین،میفرماد

"...فان لله خمسه و للرسوله و لذی القربی و الیتامی و المساکین و ابن السبیل..."

ینی خمس واس خدا و پیامبرش و ذی القربی و ایتام بنی هاشم و مساکین بنی هاشم و درراه ماندگان بنی هاشمه. خدا و رسولش و آل رسولش و ایتام و مساکین ابن سبیل هرسه از تیره ی رسولشه(ص) ولاغیر! اون سه تای اول نصف،اون سه تای دوم نصفشو دارن. اون سه تای اول سهم امام(ع) و اون سه تای دوم سهم سادات واجد یک،دو یا سه تا از اون شرایطه. اون نصفه ی سهم امام(ع)در غیبت میره دست مجتهد جامع الشرائط و اون جایی که مجتهد تشخیص میده مورد رضای معصوم(ع) واقعه،مصرف میشه(مثلا خیلی وقتا شهریه ی طلاب از سهم امام(ع)تامین میشه و...).

امام(ره)میفرمودن نصف نصف نیس،احتمالا سهم امام(ع) بیشتره و از این جهت مجتهد پول بیشتر (یا متعلق خمس دیگه ی  بیشتر)در دستشه بعنوان سهم امام(ع) و وقتی اینطور شد بسط ید بیشتری داره. کلا حضرت امام(ره) خلاصه بشدت معتقد به ولایت فقیه بودن و نظراتشون برای اثبات قدرت فقیه و بسط یدش ارایه میشدن.
ولی واقعا اینکه فکر کنیم خمس (سهم امام) فقط برای سادات فقیره اصلا با عقل و منطق جور در نمیاد/ بقول دوستان ما نفری 1000 تومن میفرستیم برای کمپین آزادی زندانیان اینقدر مبلغش زیاد میشه حالا این همه خمس میدیم مگه چقدر سید داریم که چقدرشون فقیر باشن و از اونها چقدرشون حاضر به گرفتن خمس باشن؟ و ... در کل حرف امام برای من مفهم تر و معقول تره :)
تهمت نزدم،بهتره شما هم به من نزنین،مومن!تغییری هم در نظر خود امام(ره) رخ نداد. اونچه در مورد ولی فقیه و بسط یدش هم میگفتن،خودش نظر فقهی بود. الاهم و ترجیح و اولویت هم اساسا فحش نیس که با نسبت دادنش به کسی،بهش تهمت زده باشیم،شاید تمجید هم باشه. اتفاقا از میل نظری اولیه ی صاحب جواهر(ره) و شیخ(ره) به این نظر گفتم تا متهمم نکنین.
من اینجوری برداشت کردم.  اصلاحش میکنم :)
سلام.
شاید براتون جالب باشه که ما اخباری ها به پرداخت خمس اعتقادی نداریم.
یعنی خمس مخصوص زمان اهل بیت بوده و الان از رو دوش نا برداشته شده.
سلام شنیده بودم ولی ندیده بودم! :)
+لابد به استناد همان توقیع ؟
احادیث از کلینی شریف از حضرت علی که ، فرمود خمس رو بخشیدیم به این امت«شیعه» چندتا حدیث وجود داره از اهل بیت.

در اصول یا فروع کافی؟
والا به احتمال نود درصد فروع.
البته در کتاب های فقهی دیگه مثه من یحضر لا فقیه و ... به احتمال نودو پنج درصد این چنین احادیثی وجود داره.

برای دسترسی راحت تر، گوگل سرچ کنابیکنابی راجبه اخباری ها، یه کتاب پی دی اف، از اقای ... احادیث رو با منبع گفته.
من کتابو الان دارم
اثر مصطفی طباطبایی هستش.
کتاب یک طرفه در نقد اخباریهاست، گرچه ناخودگاه شده سسبب خیر.


بله مصطفی طباطبایی فکر نمی کنم اخباری باشه ها! :) بعدشم لافقیه درست نیست!
گفتم که نقد کرده اخباری ها رو ، اخباری هم نیست.
بله یا فقیه.
من درست تایپ نکردم.
والا الان ترجمه فروع کافی صد ده هزار اومده بازار، من  ترجمش، دیگه میشه خوش به حال من. گرچه ترجمه عربیم خیلیی حضرمترجمشعربیم و هشتاد تا نود درصد معانی رو میگیرم، ولی ترجمه چیزه دیگست.

بعدشم اختلافات اخباری ها و اصولی ها یه کم زیاده.
گرچه من اعتقاد دارم، اصولی بودن، صفر تا صد اشتباه نیست و اخباری بودن صرف تا صد درست نیست.

یعنی علامه مجلسی یک شخص اخباری اعتدالی.
جالب اینجاست که علامه مجلسی که انقد به جمع اوری یهویی حدیث معروف شده، البته به اشتباه. از کتاب با عظمت کافی تنها یک سوم حدیث‌ها رو نو بحار اورده. واقعا علامه مجلسی یه دونه باشه
به خاطر شما استفتاء کردم جواب اومد اما کافی نیست
تایید می کنه خمس مربوط به ولی امر مسلمینه اما تبصبره میزنه عمل به فتوای مرجع موجب برائت ذمه میشه
نمیشه هم خدا رو خواست هم خرما رو
میشه؟
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته
اختیار سهمین مبارکین به طور کلی مربوط به ولی امر مسلمین است و کسی که بر عهده او و یا در مال وی مقداری حق امام(ع) یا سهم سادات باشد، باید آن را به ولی امر خمس یا وکیلی که از طرف او اجازه دارد، تسلیم کند و مقلدین هر یک از مراجع محترم تقلید(دامت برکاتهم)، اگر در پرداخت سهمین مبارکین به استناد فتوای مرجع تقلید خود عمل کنند، موجب برائت ذمه می شود.
از شما تشکر میکنم بابت پیگیری :)
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی