همۀ افراد از رسول اکرم (ص) گرفته تا خلفای آن حضرت و سایر افراد، تا ابد تابع قانون هستند. باری، حکومت در اسلام به مفهوم تبعیت از قانون است و فقط قانون بر جامعه حکمفرمایی دارد.(امام خمینی, 1348, ص. 44)
یاد رادیو استانی مون یا حتی رادیو سراسری مون افتادم ...
البته رادیو استانی مون بیشتر
اونا هم یه دو کلوم حرف میزنن بعد کلی آدم زنگ میزنه یا پیامک میده و اون حرف رو تحلیل و تفسیر میکنند پست های شما جدیدا همین شکلی شده :|:)
من چند سال پیش حدودا چهار پنج سال پیش خوراکم همین برنامه های رادیو بود و جالب بود کلی که حرف میزدم یا سانسور میکردن یا بخشی از حرفام رو پخش میکردند یا حتی پیامک هامو میخوندن و حتی جواب میدادن...
بعنوان یکی از شنونده های همیشگی برنامه شون بودم :)
اما الان نمیدونن تو بیان و بلاگستان هستم که نمیرم تو بحث هاشون شرکت کنم !
تازه یه نمونه اش از قانون مندی امام بوده حتی تو همون دوران تبعیدش.
ممنونم بابت یادآوری این خاطره :)
آمین...
پاسخ:
زمانی
که امام در پاریس و درمحله نوفل لوشاتو بودند ، برخی از همراهان امام
گوسفندی ذبح کردند، طبق قانون کشور فرانسه ذبح حیوانات در خارج از کشتارگاه
ممنوع است، امام وقتی که با خبر شدند این کار خلاف قانون کشور فرانسه است
فرمودند : من از گوشت این گوسفند نمی خورم.
نکته ی جالب این ماجرا اینه که همراهان امام برای این گوسفند کشته بودند، که در کشتارگاه های فرانسه ذبح اسلامی انجام نمیشد. یعنی مثلا میخواستن مثلا گوشت حلال و مطمئن تهیه کنن، که امام فرمودند چون بر خلاف قانونه من نمیخورم اصلا.
پاسخ:
این خیلی خیلی صفت خوبی هست و در اسلام بشدت رویش تاکید شده. البته امام معتقد بودن : در حکومت اسلامی هیچکس حق قانونگذاری ندارد و شارع مقدس، یگانه قدرت مقننه
است
پاسخ:
درود بر شما :) + چرا واقعا ؟ دنبال همینیم که چرا قانون ابهت خودش رو از دست داده؟ :) (عجب روزی هم این پست رو گذاشتما! باور کنید هیچ عمدی در کار نبوده)
سلام +واقعا چرا قانون ابهت خودشو نداره؟ شاید ماییم که اصول زندگی انسانی و مدنیت که یکیش قانون پذیری هست رو نداریم! وگرنه قانون فی نفسه باید با ابهت باشه...
+راستش جسارتا یه نظر روانشناسانه: قانون مندی باید قبل از سنین مدرسه آموزش داده بشه. قبل از 4 سالگی به صورت غیر مستقیم. و بعد از 4 سالگی به صورت مستقیم البته نباید سخت گیری بشه.اصول دقیقش هم هرکس دوست داشته خودش بره تحقیق کنه.
+در مورد امام هم منم یاد یه چیزی افتادم. یه گروهی(الان اسم دقیقش یادم نیست) بعد از انقلاب به قانون قصاص اعتراض کردن و گفتن ما این قانون رو قبول نداریم. امام توی صحبتاشون توی جماران یه واکنش تند نشون دادن که شما کی باشید که قانون رو قبول نداشته باشید! قانون شما رو قبول نداره..هیچی دیگه فیتیله اون گروههه پیچیده که هیچی خاموش شد!!!
پاسخ:
واقعا ما اگه میخواییم مملکت قانون داشته باشه باید رجوع کنیم به این اخلاق های قانونمدارانه
نظرش در مورد پست کلی میشه بعد باید کلی ویس بذارم صداش رو فقط ضبط کنم چون یهو دیدین کلی خاطره از آیت الله خوشوقت /خوشبخت و امام و سایرین میاد یادشون بعد کلی حرف میشه که من باید بیام اینجا ذکر کنم :))
که منم خسته :))
ولی همون مورد اول امیدوارم در جریان باشه و جواب بده خیلی خوبه :)
@واران این همه پتانسیلتون بالاست چرا برای همچین سوالی وقتتونو بذارید. اصل مطلب رو بپرسید! چرا قانون ابهت نداره؟ واقعا بپرسید بدونم نظر نسل اول انقلاب چیه..در مقایسه با این مسئله چه اهمیتی داره امام خمینی گیاهخووار بودن یانه...
پاسخ:
دقیقا . پیشنهاد منم همین بود بهشون / بپرسید سهمخواهی ها و آقازاده بازی ها از کجا شروع شد؟
اول اینکه ما قوانین درست و حسابی ای هیچوقت نداشتیم.
دوم اینکه قانون ابهت خودش رو از دست داده برای اینکه قانون شکنی از یه تابو تبدیل شد به یه تریپ آوانگاردی.
پاسخ:
مرسی بابت توضیحات + به نظرتون اینکه ما قانون قوی نداریم دلیلش این نیست که (در کشور ما) قوانین باید از شرع گرفته بشن؟ و در این زمینه ضعف داریم که برای مسائل امروز از منابع شرعی قانون استخراج بشه؟
من یه بار به یه کارشناس ارشد حقوق( اصلا هم مذهبی نیست) گفتم ما قوانین درست جسابی نداریم. گفت اتفاقا ما قوانین خیلی خوبی داریم. منتها عمل بهش خیلی کمه. نظارت نمیشه روی عمل بهش.
پاسخ:
قانون کامل هم نباشه ولی اگر به همون قانون ناقص هم عمل بشه برای مملکت مشکلی پیش نمیاد
امام خمینی (رحمه الله ) در دوران تبعیدشون مریدان و شاگردان زیادی داشتند و حتی مردم عادی که بهشون علاقه مند بودند و سفر به ایران داشتند از ایران برای امام خمینی (رحمه الله )گاهی گوشت و سایر اقلام رو به عنوان هدیه تقدیم امام میکردند و این نبوده که گیاه خوار باشند...
حتی خانواده شون که تبعیدی نبودند میتونستند این کار رو برای ایشون انجام بدهند کما اینکه امام خمینی سفره ساده ای داشتند و هر چیزی که تو سر سفره با برکتشون بودند میل میکردند حتی اگر نان و ماست بوده پس نمیشه گفت که ایشون تو اون ایام تبعیدشون فقط گیاهخوار بودند ...
ساده زیستی شون بیشتر از این حرفا بوده ...
جواب سوال دوم رو بعدا میگم :))
بعدا ممکنه دوساعت دیگه باشه ممکنه ۴ ساعت دیگه ممکن عصر باشه :)
@واران 1ممنون 2 دومی مهمتر از اولی بود 3 من از همون اولل که اومدم توی این وبلااگ چند نفر بوده روی ایدیشون زدم برم وبشونو بخونم یکیش شما بودید شما و یه نفر دیگه هر وقت روی اسمتون میزنم لینک همین وبلاگ(فیش نگار) باز میشه. چرا؟! مسئولین رسیدگی کنن.
@خانم شبنم بی قرار و
@جناب آقای دچار : و اما بعد
جواب سوال دوم :
از نظر پدر من چون در حال حاضر، مجریان قانون خودشون رو کمتر یا اصلا ملزم به اجرای قانون نمیدونند برای همین ابهت قانون در بین مردم از بین رفته و روز به روز هم کمرنگ میشه !
پدر من گفتن مثلا در زمان امام واقعا مجری قانون حالا از ریسش گرفته تا پایین دستی هاش تا وکیل و قاضی خودشون رو ملزم به اجرای قانون می دیدند اما الان همون قاضیش تو مقام قضاوت رشوه میگیره که حقی رو ناحق کنه !!
الان بدست آوردن مال و ثروت از راه حرام اساس کار مجریان قانون که بیشتر به قضات برمیگرده شده اونوقت دیگه نباید از بقیه مردم انتظار داشت که به قانون عمل کنند !
البته مجریان قانون(بیشتر حرف همون قضات و وکلا) همه شهرها این شکلی نیستند ولی بازم چون همون مقدار کم وجود داره چون عدالت و اجرای قانون کمرنگ شده وقتی مثلا یه آقازاده از راه غلط ثروتی رو بدست میاره ولی مجری قانون بیخیال داستان میشه و چشم پوشی میکنه از خطاش خب باید ابهت قانون و قانون گرایی در بین مردم عادی و خواص کمرنگ بشه !
حرف آخر خودم :
از ماست که بر ماست :)
والسلام :)
بنظرم میتونین رجوع کنین به داستان های زمان امیر کبیر و حرفای خود امیر کبیر که و کتاباش رو بخونین بیشتر میتونین پی ببرین چرا تو جامعه ای قانون ابهت خودش رو از دست میده. حتی امیر کبیر یه جمله داره بدین مضمون الان دقیق یادم نمیاد بیاد یادم میام میگم :)
شهید عراقی، حاج آقا توکلی و خانوم دباغ که تدارکات اصلی تبعیدگاه بودن بارها از آبگوشت و اینا تو خاطراتشون تعریف شده و گفتن مرغ و تخم مرغ و اینام بوده پس امام(ره)گیاه خوار نبودن.
قانون هم از نظر امام(ره)مهم بود ولی شاید اولین رگه های آقازادگی رو بشه در رفتاری که با فرزند آیةالله طالقانی(ره)شد دید.
اونجا اتفاقا گویا امام(ره)صرفا بخاطر آقازادگی پسر ایشون، رویه ی معمول اعمال قانونو نادیده گرفتن. یه کتابی داره محمد قوچانی،گمونم سه اسلام باشه، اونجا درمورد تاریخ و روند و تبدیلات و تشکیلات اصطلاح آقازادگی مفصلا بررسی کرده،اونو بخونین.جالبه! :)
+اگه میشه از قانون مستثنی بود حتی اگه بچه ی اولین امام جمعه ی پایتخت بعد از انقلاب باشه،ینی یه جای کار لنگ میزنه.
++قوانینی در کشور ما نوشته میشه که بدرد عمه ی محترم مصوبین هم نمیخوره!خیلیاش هم از روی دست اونوریاس.خیلیاشم(مث قوانین مدنی)اصطلاحات اونها بعضا اونور ساخته شدن.
یه بار یه چیزی درمورد تاثیرات ریاضی دان فرانکوفون قرن ها پیش بر زندگی الان مثلا تو قوانینمون تو بلاگم نوشتم،پیدا کردم آدرس میدم ببینینش.
+++خدابیامرز آقای کاتوزیان(ره)آخرین سخنرانیشون تو دانشگاه تهران وقتی ازشون در مورد فقه پرسیدن،فرمودن فقه یه کیسه برنجه که شاید توش الماسی،دری و گوهری هم بشه پیدا کرد. این نگاه پدر فقید حقوق ایران به فقه بود.
پاسخ:
ممنون کتاب رو شاید دستم رسیدم خوندم :)
ارسال نظر
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیانثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
سلام من یک فیشنگارم. اینجا بانک فیش منه. اگه نظری درباره فیش ها (توضیح بیشتر یا نقد آنها) به ذهنتون میرسه ممنون میشم مطرحش کنید. اولویت پاسخ با کامنت های مرتبط با پست است