فیشــــــنگار

پرسش و پژوهش و گفتگو | 📚 | وبلاگ‌نویسی روزانه

ابراهیم فیاض

يكشنبه, ۱۱ تیر ۱۳۹۶، ۰۸:۱۸ ق.ظ

طبق فتوای امام خمینی (ره) «قصد زوجیت موجب حلیت است» و دانشجویانی که به قصد ازدواج باهم صحبت می‌کنند مشکل شرعی ندارند و «عقد مُظهر است و موجب نیست».


آقای فیاض فکر کنم دغدغه اش این بوده که دوستی های دخترو پسر به ازدواج دائم ختم بشه نه ازدواج موقت :) 

نظرات (۳۱)

۱۱ تیر ۹۶ ، ۰۹:۰۲ دچـــــ ــــــار
متن کامل خبر:

ابراهیم فیاض در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس، اظهار داشت: آقای قرائتی مشکل جامعه، ازدواج موقت نیست و شما نمی‌خواهد برای حل مشکل ازدواج راهکارهایی برای ازدواج موقت ارائه دهید.


وی افزود: طبق فتوای امام خمینی (ره) «قصد زوجیت موجب حلیت است» و دانشجویانی که به قصد ازدواج باهم صحبت می‌کنند مشکل شرعی ندارند و «عقد مظهر است و موجب نیست».


فیاض با بیان اینکه این فتوا را از آیت الله موسوی بجنوردی جویا شدم و ایشان تایید کردند، توضیح داد: در این گفت‌وگو مطرح کرده بودم که دختر و پسری که نه به خاطر شهوت و بلکه به دلیل ازدواج باهم صحبت کنند طبق فتوای علما محرم هستند و نیازی نیست که آقای قرائتی برای محرمیت این مسئله این صحبت‌ها را مطرح کنند.


این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران یادآور شد: من در صحبت‌هایم بر قصد ازدواج تاکید کرده بودم اما برخی با اخلاق غیر حرفه‌ای تیتر زده‌اند که «محرمیت دختر و پسر با ساندویج»!

وی با اشاره به اینکه مشکل جامعه کنونی ازدواج دائم و بالارفتن سن ازدواج است، خاطرنشان کرد: ازدواج موقت برقراری رابطه جنسی بدون عشق است که از دستاوردهای غرب است و در زمان آقای هاشمی هم پیگیری شد اما باید شرایط ازدواج پایدار فراهم شود.


فیاض تهیه مسکن را بخشی از جهیزیه خواند و گفت: از زمان صدر اسلام جهیزیه به معنای فراهم کردن مقدمات اولیه برای ازدواج بوده است و خانواده‌ها باید تهیه مسکن و حمایت جوانان را مدنظر قرار دهند.


این استاد علوم اجتماعی دانشگاه‌ تهران تصریح کرد: دولت باید تهیه مسکن برای جوانان را در اولویت‌های خود قرار دهد و با فراهم کردن شرایط ازدواج مسئله سن ازدواج را حل کند.


وی درباره ازدواج موقت خاطرنشان کرد: ازدواج موقت در اسلام وجود دارد اما شرایط خاص خود را دارد و حتی برای زنان و مردان مطلقه هم ازدواج مجدد تاکید می‌شود مگر آنکه مشکلاتی در این بخش وجود داشته باشد که مجبور به ازدواج موقت شوند.

انتهای پیام/

شماره : ۱۳۹۱۰۷۱۹۰۰۱۲۱۴
تاریخ : ۹۱/۰۷/۲۱ - ۱۰:۱۹
:)
پاسخ:
خنده نداره سواله برام:)
سلام 
۱۰۰٪ موافقم 
پاسخ:
طبق متن شرطش اینه که از اول قصدشون ازدواج باشه نه چیزای دیگه :)
سلام
یادم باشه برم راجع به ابراهیم فیاض یه تحقیقی بکنم، چه آدم باکمالاتیه:)(مدیونی اگه فکر کنی بخاطر اینه که از ادواج موقت بدم میاد :)) ) 
تازه ازدواج موقت به نظر من گاهی دامن میزنه به بدتر شدن اوضاع یعنی میفرمایند بخاطر فراهم نبودن شرایط ازدواج دائم ازدواج موقت کنن در حالی که احتمالا بعد ازدواج موقت طرفین بیشتر احساس نیاز میکنن(قصه ی همون دم زده شدن و اینا) تا ابد هم خب نمی تونن هی ازدواج موقت کنن بنابر این ازدواج موقت شرایط خیلی خاصی داره.
ان شاا... که مشکلات همه حل بشه:)
یاعلی
پاسخ:
آقای فیاض فکر کنم اینجا گفته نیاز نیست دوست پسر و دوست دخترها ازدواج موقت کنند . اگر قصدشون ازدواج باشه بعدا که ازدواج کردن و عقد کردن مشکلشون حل میشه :) دغدغه اش این بود که این دوستی ها به ازدواج دائم ختم بشه نه ازدواج موقت :) (برداشت من اینه)
البته من این دوستی ها رو قبول ندارم ولی هست و اگه به ازدواج دائم ختم بشه خوبه و اصولا گناه محسوب نمیشه(طبق فتاوا اگه به قصد ازدواج باشه آشنایی قبلی مشکل نداره).
کلا ازدواج موقت برای شرایط اضطراره به نظرم.
یاعلی
پاسخ:
قبول ندارم ولی هست :))
۱۱ تیر ۹۶ ، ۰۹:۵۴ بهارنارنج :)
50/50
اخه اوناییم که قصدشون۱۰۰%ازدواجه به مرور ممکنه پشیمون شن بخاطر روبه رویی با مشکلات
پاسخ:
مهم اینه که قصدشون واقعا ازدواج باشه :)
۱۱ تیر ۹۶ ، ۱۰:۰۶ آرتمیس ‌‌
الان یه سوال پیش میاد اینکه این فتوای امام خمینی به ازدواج سفید مشروعیت میده؟ اینطور برداشت میشه که این عقد نیست که باعث محرمیت میشه، همین‌که دو نفر همدیگرو به عنوان همسر پذیرفتن کافیه برای محرمیت.
پاسخ:
یکی این مطلب رو ببینید.
2 اینکه در همباشی قصد ازدواج وجود ندارد
۱۱ تیر ۹۶ ، ۱۰:۳۲ سر به هوا!
تا جایی که یادمه آقای قرائتی اصلا بحثش ازدواج دائم نبود که این میگه لازم نیست مشکل دانشگاه رو با صیغه حل کنید، خودبخود محرمن...

دقیقا مساله اینه که اینا تو دانشگاه اکثرا فکر ازدواج همیشگی نیستن... فکر دوستی های همینجوری اند...

بماند که نظر همه ی مراجع این نیست.

و بماند که با صحبت آقای قرائتی هم خیلی موافق نبودم من...
و بماند که همون رابطه ی جنسی بدون عاطفه که ایشون می فرماید دستاورد غربه، که بعنوان سبک زندگی شدن درسته این حرف، یه وقتایی تو شرایطی مثل اکل میته لازمه برای زنده موندن! و اکثرا این رو نمی فهمن چون مشکلی ندارن در این زمینه... ولی برای عده ای واقعا همون حکم اکل میته رو داره که مباح و بلکه برای زنده موندن و سالم موندن واجبه!
پاسخ:
فکر نکنم کسی قائل به این موضوع (توی بحث عقد ازدواج) باشه/ راستش نحقیق نکردم
۱۱ تیر ۹۶ ، ۱۰:۳۳ آقاگل ‌‌
متن سخن رانی نام برده از تذکره الاولیای عطار هم سخت تره! قشنگ آرایه سجع هم در متنش هست. حلیت و زوجیت. بابا خب بگو حلال. حلیت چیه دیگه؟ عقد مظهر است! خب بگو عقد مشهوده مشخصه. :|
چه اصراریه یک جور صحبت کنی که ملت نفهمن. مگه دوران صفویه است! اون دوران هرکی قلمبه سلمبه تر مینوشت ارزشش بالاتر بود.

پاسخ:
مظهر یک اصطلاح فقهی هست. که یعنی آشکار کننده ی یک معامله یا توافق می باشد.
به نظر من آقای قرائتی هم منظورشون ازدواج موقت برای آشنایی بیشتر برای ازدواج دائمه. یعنی با علاقه و با رعایت حدود، نه اینکه دو نفر بدون علاقه و به صرف رابطه زناشویی باهم عقد موقت بخونن
پاسخ:
لینکش رو پیدا نکردم سخنان حجت الاسلام قرائتی رو
و مسئله ی دیگر اینکه علاقه ی دونفر برای ازدواج با هم،‌و بدون وجود شرایط برای حلیت کافی نیست. (مثل خیلی از همین هم دانشگاهی ها که فقط همدیگه رو دوست دارند و مطمئنا خانواده هاشون راضی به ازدواج اینا نیستن و در آخر هم رابطه شون بهم میخوره- دیدم که میگم!!!)
این حلیت برای وقتیه که دونفر 99 درصد راه رو رفتن،‌و فقط مونده یه صیغه ی محرمیت که بخونن و عقد دائم بشن
اکثر این قصد ازدواج های دانشگاهی درواقع همون دوستیه. برای شرعی بودنش میگن قصد ازدواج داریم
پاسخ:
همین که بگن قصد ازدواج داریم کافیه؟ یا اینکه واقعا باید نیت ازدواج داشته باشن؟
۱۱ تیر ۹۶ ، ۱۱:۲۶ محبوبه شب
خب حالا از کجا بفهمیم طرف واقعا قصدش از بر قراری ارتباط، ازدواجه؟؟؟؟
پاسخ:
خودش میگه :)
@محبوبه شب 
اگر با خانواده محترم اومدند اونوقت خانواده گفتن میخوان آشنا بشن این دو تا  وکلا دو خانواده با هم قصدشون ازدواجه در غیر اینصورت شک نکنین قصدشون این نیست.


هر چند من کلی حرف درباره  این پست دارم ولی  ترجیح میدم سکوت کنم اینم اگر گفتم بخاطر گل روی شما خانم محبوبه هست:)
پاسخ:
سلام :) نظراتتون رو بگید قول میدیم سانسور نشه
۱۱ تیر ۹۶ ، ۱۲:۱۱ محبوبه شب
@واران جان
خخخخ مشکل اینجاست که من اصلا به آقایون اعتماد ندارم!
چه با خانواده چی بی خانواده این موضوع رو مطرح کنن.

پاسخ:
@واران@واران
۱۱ تیر ۹۶ ، ۱۲:۱۳ پـــــر ی
خب الان خیال خیلیا راحت شد که دیگه گناه نکردن :)) این یکی فیش خوبی بود دچار :)
پاسخ:
من تایید نکردم :)
۱۱ تیر ۹۶ ، ۱۲:۱۴ هاژ محمود
سلام

الان ی سوال پیش میاد
اگه کسی قصد ازدواج با چند نفر داشته باشه چی میشه؟!
[تفکر]
پاسخ:
سلام :) اون دیگه به اعتماد دخترا بهش بستگی داره
@محبوبه شب 
و سایر دوستانی که مثل محبوبه شب فکر میکنن 
پیشنهاد میکنم فایل های تصویری ،صوتی جناب ابراهیم میثاق رو ببینید که در اینمورد همین اعتماد و کلا نظام خانواده و ازدواج و... اینا صحبت کردند شاید نظرتون کلا من باب این حرف عوض شد :)

ولی نظر شخصی خود من این است که هنوز زمان ازدواج شما نرسیده :))
ببخشید که اینو گفتم .
تا زمانی که این اعتماد از طرف شما وجود نداشته باشه و کلا به آقایون و حتی دنیا بی اعتماد باشین بنظرم یک هنوز وقتش نرسیده .
دو : تا زمانی این دیدگاه رو دارین هیچوقت به مقوله ازدواج فکر نکنین.
بازم ببخشید که اینا رو گفتم.
ممنونم.
پاسخ:
@محبوبه شب و سایر دوستان
۱۱ تیر ۹۶ ، ۱۳:۱۰ سائلِ معنا
سلام
چند نکته:
1 آقای فیاض با استناد به کدام منبع این حرف رو از امام  دانستند؟ من تا منبع حرف فیاض رو ندونم نمی پذیرم از امام باشه...
2 آیا منظور از حلیت همون محرمیته؟... بعید میدونم...
3 اگر بحث حلیت با محرمیت فرق داشته باشه کلا داستان متفاوت میشه و در ریلی دیگه می افته...

پاسخ:
سلام
2 بله
1. خودمم هر چی سرچ کردم پیدا نکردم منبعی !(حدس میزنم توی بحث بیع باشه اگه شما دسترسی دارید)
وقتی همه چی تو جامعه صفر و صد باشه وضع جامعه میشه همین دیگه
اصلا به ما چه که میگیم یا هیچی یا ازدواج دائم! و هیچ طیفی قائل نیستیم!
وقتی تمایلات طبیعی و فطری من نوعی تو چارچوب اسلام نگنجه معلومه که باید از دین خارج شد
من نمیدونم چرا در برابر قانونی شدن ،عرفی شدن و چارچوب پیدا کردن ِ چیزی که وجود داره مقاومت میکنن...واقعا پنهان و بدون پیگیری ش برای دخترا حمایت کننده تره!؟

پاسخ:
تلاش برای متشرع بودن فرهنگ
مشکل اردواج اینه که راحت تر از ازدواج هست + من و تو او و ما و شما و ایشان اصلا نمی تونیم قانع باشیم به سادگی 
خودمونم بخوایم بقیه نمیذارن 
پاسخ:
بله در مورد خودمون داریم صحبت میکنیم. البته قبلش درمورد اینکه این کار درست هست یانه
۱۱ تیر ۹۶ ، ۱۴:۰۴ خانم الفــــ
دختر و پسری که نه به خاطر شهوت و بلکه به دلیل ازدواج باهم صحبت کنند طبق فتوای علما محرم هستند و نیازی نیست که آقای قرائتی برای محرمیت این مسئله این صحبت‌ها را مطرح کنند.

+الله اکبر! چقدر یاد خلیفه دوم افتادم!ایشون نفرمودند قصد ازدواج تا چه حد محرمیت ایجاد میکنه و اصلا معنای محرمیت یعنی چی؟



پاسخ:
خلیفه دوم چرا؟
۱۱ تیر ۹۶ ، ۱۴:۱۳ خانمِ میم
دقیقا مثل حالتِ الانِ من و او!
پاسخ:
نچ نچ نچ :)
+دوئل دانشکده تموم شد؟
۱۱ تیر ۹۶ ، ۱۵:۱۵ خانم الفــــ
خلیفه دوم اعلام کردند که ازدواج موقت در زمان حضرت رسول حلال بود و من الان،حرام اعلام میکنم.که بعدتر حضرت علی میفرمودند اگر این کار رو نکرده بود،اینقدر فساد پیش نمیومد.

+البته توضیحی دارن شهید مطهری در این زمینه که منظور احتمالی خلیفه چی بوده و چه برداشت هایی ازش شده و به کجاها کشیده شده و غیره...

++اما در کل،این روحیه ی مخالفت با ازدواج موقت،به خصوصاز زبان افراد تحصیل کرده،یه شارلاتانیسمی بیش نیست!
پاسخ:
مخالفتی با ازدواج موقت نکرده ها! گفته (در میان دانشگاهیان، ترویج) دائم بهتر است از ترویج موقت :)
نه اتفاقا تلاش برای فرهنگ شدن شریعت مگه ازدواج موقت از شرع مقدس نیومده؟
نگرانی آقای فیاض اینه که مثلا 10درصد اونایی که ازدواج دائم میکردن حالا بیان ازدواج موقت کنن اما در نظر نمیگیرن مثلا 50 درصد اونایی هم که روابطشون نامشروعه میان ازدواج موقت میکنن
به نظرم توی هر مسئله ی نبودن طیف بین حداکثری و حداقلی بشدت آسیب زاست مثلا حجاب!بگیم یا چادر مشکی ساده یا هیچی!
پاسخ:
مخالفتی با ازدواج موقت نکرده ها! گفته (در میان دانشگاهیان، ترویج) دائم بهتر است از ترویج موقت :)

+ولی در کل تحلیل شما درمورد طیف قائل شدن قابل قبوله
۱۱ تیر ۹۶ ، ۱۵:۳۱ آقاگل ‌‌
میدونم اصطلاح تخصصیه. :)
ولی وقتی مخاطب صحبتت عامه مردمه چرا باید این اصطلاحات رو گفت؟ منظورم شخص ایشون نیستا. کلی میگم الان.
ولی مثل  این میمونه من بیام آموزش آشپزی بدم بعد بگم گوشت را در میکسر ریخته در راکتور بچ و فشار 5بار و دمای 800 کلوین فراوری میکنیم.

شایدم من دارم چرت و پرت میگم طبق معمول :) شما ببخشید
پاسخ:
شایدم درست میگی و اصطلاحات لازم به توضیحن :)
۱۱ تیر ۹۶ ، ۱۵:۳۵ خانم الفــــ
احتمالا ایشون جرات این کار رو ندارن که مستقیم مخالفت کنن! اما وقتی می گن "آقای قرائتی مشکل جامعه، ازدواج موقت نیست و شما نمی‌خواهد برای حل مشکل ازدواج راهکارهایی برای ازدواج موقت ارائه دهید."...همون معنا رو داره. عجیبه برام.راه حل شرعی رو رها میکنن و به راه حل های ساختگی رو میارن.این جز خباثت چی میتونه باشه واقعا!

ازدواج موقت با تعریفی که در اسلام هست،مقدمه ی ازدواج دائم هست.با تمام حقوق قانونی و شرعی که داره.و بعد از ازدواج موقت،به راحتی میتونن تصمیم بگیرن با هم ادامه بدن یا نه.یعنی برای رو آوردن به ازدواج دائم،نیاز نیست موقت رو نادیده بگیریم.

اسلام توی این قضیه، همه چی رو شفاف و با قانون  و منطق بیان کرده. و نیاز به غیر شفاف گوییِ ایشون نیست. اینکه محرمیت در بیان ایشون و محرمیت در کلام اسلام و معصومین چقدر با هم تفاوت داره،جای بحث نیست. اما واقعا آیا دو تا جوون، میتونن در چه حد محرمیت به قصد ازدواج با هم صجبت کنن؟

میل ظبیعی ای که دارن رو چه کنن؟اگر محرم هستند که اشکالی نداره و این،هیچ فرقی با زنا نداره. اگر هم که محرم هستن ولی نه تا این حد! که اسمش محرمیت نیست و یک نوع،هل دادن توی پرتگاه به شرط نمردن هست!

اگر هم قصد اشنایی هست،خواستگاری و در چارچوب خانواده،بهترین راه هست.که خب،نیازی به تشریح نبود.

این فرمایش ایشون اساسا اشتباهه.و قطعا خیرخواهانه نیست.


پاسخ:
کلن قصد این نیست که یکم محرم بشوند.  مسئله این است که وقتی میگن عقد مظهر است یعنی هر کاری قبلش کرده باشن حلاله :) این یه نظر فقهی هست .

+ درمورد ابراهیم فیاض هم یک سرچ بزنید ولی بعدش بیایید بگید نظرم رو بردارید قبول نمیشه ها :)
۱۱ تیر ۹۶ ، ۱۵:۳۵ محبوبه شب
@واران جان
نه بابا چه ناراحتی.. چون خودم میدونم و به این مسئله واقفم. این بی اعتمادی رو خودشون ایجاد کردن با قول و قرار های واهی که میدن. انگاری با بچه ی دو ساله طرفن.

خخخ چرا به دنیا بی اعتماد باشم آخه؟

ضمنا با این چیزایی که تو این چند روز شنیدم و خوندم، حالا حالاها به ازدواج کردن فکر نمی کنم : )))
پاسخ:
:)
۱۱ تیر ۹۶ ، ۱۵:۵۱ بانوچـ ـه
نکته اینجاست که کی میتونه تضمین بده طرف مقابل هم واقعا قصدش ازدواجه؟!
پاسخ:
دیگه باید تستش کرد :)
۱۱ تیر ۹۶ ، ۱۶:۵۴ محبوبه شب
ایول بانوچه عزیز منم منظورم همینه! از کجا بفهمیم؟!!!
پاسخ:
بانوچه:)
۱۱ تیر ۹۶ ، ۱۶:۵۵ محبوبه شب
اون لبخندتون یعنی چی؟؟؟؟؟
مگه بد میگم؟ : )))
پاسخ:
جهت خالی نبودن عریضه و فراق باز  (همون فراغ بال)... :)
۱۱ تیر ۹۶ ، ۱۸:۱۵ خانم الفــــ
وقتی میگن عقد مظهر است یعنی هر کاری قبلش کرده باشن حلاله

خب این رو نشنیده بودم.البته مرحوم آیت الله بهجت یک مساله فقهی دارن که نزدیک به این جمله هست اما،در باب اجازه دختر باکره از پدر  برای صیغه خواندن هست و نه اینکه صرفا با قصد،و نیت محرم باشن.حتی یکبار استادی میفرمودند اگر خارج از شرع قبل از عقد رفتار کردند باید بعد از عقد توبه کنند و این عقد،دلیل بر صحت رفتارهای قبل عقد نیست.

ایشون رو تا حدی میشناسم.سر اون قولی که درباره شهید مطهری میفرمودند.اتفاقا سعی کردم بی پیش زمینه بحث ایشون رو بخونم.اما این مساله ای که ایشون مطرح کردند خیلی نامفهوم هست و بنظر مغرضانه میاد.
پاسخ:
ممنون بابت توضیحات :)

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
فیشــــــنگار

با سلام؛ اینجا یک "وبلاگ" گفتگو محور است. ممنون می‌شوم اگر با ذکر نشانی یا "ایمیل " کامنت بدهید| پیشنهاد می‌کنم مطالب کوتاه را دو بار بخوانید| از صفحه «معرفی وبلاگ» دیدن فرمایید.


🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
فیشنگار:

25آبانماه 1398: اولین برف پاییزی که ننشست

آخرین نظرات
تصاویر زیباسازی نایت اسکین