فیشــــــنگار

اسراف

ابوذر غفاری: پولت را یا خرج اهل و عیالت کن یا خرج آخرتت. غیر از این باشد اسراف است.
منبع دارد ولی در خاطرم نیست اکنون/ شما بگید منطقا درسته این حرف یا نه
معدنچیِ یاغی
۳۰ مهر ۱۹:۵۲
ناقصه
پاسخ :
چی‌ش؟
معدنچیِ یاغی
۳۰ مهر ۲۰:۰۰
همه ش! خیلی محدود و بسته س.
پاسخ :
مثلا تو که زن نداری خرج هم نداری یعنی؟ :)
اینم یه نقدشه
معدنچیِ یاغی
۳۰ مهر ۲۰:۱۴
آره دگه. این یکیشه فقط. بقیه ش در این مقال نمیگنجه :)))
پاسخ :
امیدوارم منشوری نبوده باشه :)
فرشته ...
۳۰ مهر ۲۰:۱۸
اره به نظر من میتونه صحیح باشه:)
تفریح کردن و به خودمون رسیدن هم نوعی از کار برای اخرته، چرا؟ چون ظلم کردن حتی به خودمون گناهه:)
پاسخ :
اینم نگاه خوبیه به زندگی و سبک زندگی
هویجوری :)
۳۰ مهر ۲۰:۵۸
از لحاظ احساسی درسته ولی منطقا زیاد درست نیست!!خب اگه یکی عیالش اهل هرروز یه مدل کفش و مانتو خریدن باشه..بعد طرف هم پول داشته باشه و واسش بخره..درحالی که لباسای قبلیش بوی تازه میده،اسراف کرده دیگه:)
پاسخ :
احتمالا اون موقع حواسشون به همچین زن ها و همچین مردها و همچین بازارهای در دسترسی نبوده!
ام شهرآشوب
۳۰ مهر ۲۱:۰۳
شما گوش کنید. کاری با درست و غلطش نداشته باشید!
پاسخ :
البته این درسته که باید به هر بهانه ای زندگی مشترک مون رو شیرین کنیم
ناشناس۴
۳۰ مهر ۲۱:۰۵
سلام
یکی از اساتید ما طبق مطالعاتش در آیات و روایات میگفتن در دو چیز اسراف نیست یکی لباس یکی هم روشنایی!

برا خودمم عجیب بود این حرفشون ولی بعدا از چند نفر دیگه هم شنیدم. که بازم یکی شون استاد اخلاقم بودن.

شما هرچه قدر که بخوای میتونی لباس بخری به شرطی که استفاده کنی اصلا این نلاک نیست که لباس داری پس نخری نخیر اگه استفاده میکنی هرچه قدر خواستی میتونی بخری و اسراف نیست
ولی اگه بخرید و استفاده نکنید اسرافه.

بحث شان هم هست. طبق شان تون میتونید خرج کنید( منظور شان اجتماعی و وضعیت خانوادگی هست اگرنه همه ادما باهم در انسانیت شون برابرن)

چرا تگ ایت الله خامنه ای زدین؟ سخن مگه از ایشونه؟

بنظر من که حرف درستیه
پاسخ :
سلام ممنون که توضیح دادین :) استادتون منظورش از لباس آیه شریفه (187)بقره نبوده؟

+ الان دقیق خاطرم نیست از احادیث اخلاقی ابتدای درس خارج بوده فک کنم
وحید عبدی پور
۳۰ مهر ۲۱:۰۵
سلام. ناقص هست. نپرس چیش که میگم همه چیش
پاسخ :
سلام به نظر من که جامع و مانعه/ نپرس چطور که نمیگم :)
دلنوشته های یک اردیبهشتی
۳۰ مهر ۲۱:۱۰
هم ناقص هست هم کامل...
یـــجـــوریـــه!!
0_o
پاسخ :
هم ناقصه هم کامل؟ :))
هلما ...
۳۰ مهر ۲۱:۱۵
میدونید بنظرم خواسته یکم سفسطه کنه و قلمبه سلمبه نشون بده ولی در کل حرفش رو میتونم قبول کنم.

اهل و عیال که تکلیفش مشخصه و اما آخرت، تمام خرج هایی که برای خوبی و حلال خرج شه تو این جا میشه :)

درواقع میتونسته بگه آقاجان خرج کردن برا الواتی اسراف و حتی گناهه.
(معلومه کامنت دهنده اعصاب درست و حسابی نداره)
پاسخ :
با این اعصابش باز خوب گفته که همه تلاش ها و هزینه های ما برای بهتر شدن یه جنبه ی آخرتی دارن :))
مهنـ دس
۳۰ مهر ۲۱:۵۲
صحیحه ولی دقیق نیست.
پاسخ :
! آخوندی حرف میزنید مهندس! :)
هَشْتْ حَرفى
۳۰ مهر ۲۲:۲۰
مگه اجازه ی خرج پول برای غیر آخرت هم داریم؟ یا پولی که برای اهل خونه خرج میشه واسه آخرت نیست؟ اینجا مزرعه ست دیگه. تو مزرعه هرکاری بکنی، موقع برداشت باید جوابتو بگیری؛ چگونگی دخل و خرج پول که جزو قسمتای مهمه اصلا.
پاسخ :
نه خوشم اومد :)
نکته دان مایی
س _ پور اسد
۰۱ آبان ۰۰:۰۴

فِی الکافی عَنِ الصَّادِقِ عَلیه‌ِالسَّلام : کَتَبَ رَجُلٌ إِلَی أَبِی‌ذَرٍّ یَا أَبَاذَرٍّ أَطرِفنِی بِشَیءٍ مِّنَ العِلم … اِجعَلِ الدُّنیا دِرهَمَین دِرهَماً أَنفَقتَهُ عَلَی عیَالِک وَ دِرهَماً قَدَّمتَهُ لِآخِرَتِک وَ الثّالِثُ یُضِرُّ وَ لَا یَنفَع لَا تُرِدهُ… ( الشافی ، صفحه‌ی 868 )


[حضرت صادق علیه‌السلام ] می‌فرمایند: یک نفری در نامه‌ای به جناب ابی‌ذر نوشت: از دانش و معرفتی که داری سخن طُرفه و تازه‌ای برای ما بیان کن. [ حضرت اباذر در فرازی از پاسخ به ایشان ] می ‌فرماید:


همه‌ ی دنیا را دو درهم قرار بده؛ یعنی همه‌ ی موجودی خودت از دنیا - آنچه که از مال دنیا به دست می ‌آوری- را به دو قسم تقسیم کن؛ قسم سومی نداشته باشد.


یک قسم آنچه که صرف می ‌کنی برای زندگی خودت و عیالت که این یک امر لازم و واجبی است و باید انجام بدهی. یک قسم هم آنچه که خرج می ‌کنی برای آخرتت.


اگر شق سومی، راه سومی برای خرج پیدا کردی، این ضرر می ‌زند و فایده نمی ‌رساند. «لَا تُرِدهُ» دنبال آن نرو، آن را اراده نکن.


حالا فرض بفرمایید این کارهای تشریفاتی زائدی که متأسفانه در بین مردم معمول است، انواع زوائد در زندگی ماها متأسفانه رایج است؛ در میان طبقات مختلف مردم؛ حالا چه مترفین و پول‌ دارها و کسانی که مملو از مال دنیا هستند، چه حتی طبقات متوسط و آنهایی که دستشان برسد. زوائد زیادی در زندگی هست، خرج می ‌کنند، از سفر برمی‌ گردند خرج ‌های زائد می ‌کنند، عروسی می‌ کنند خرج‌ های زائد می‌ کنند، در عزا خرج ‌های زائد می‌ کنند، که نه خیر آن به امور اداره ‌ی معیشت زندگی‌ شان - اهل و عیال و زندگی متعارف مردم- می ‌خورد، نه هم در راه خدا است؛ هیچ، تشریفات محض، اسراف محض. می‌ فرماید این آنی است که ضرر می ‌رساند.


[ روایت از / شرح حدیث از امام خامنه ای در مقدمه درس خارج ، برداشت از سایت Khamenei.ir ]

پاسخ :
حاجی من هر چی گشتم این حدیث رو پیدا نکردم :)) آفرین به شما * هنوز شماهایید که خط شکنید

@دوستان محترم
در این کامنت منبع حدیث و شرح و توضیح آن را بخوانید

من الله التوفیق
۰۱ آبان ۰۲:۴۸
عزیزم منطقا روایات اهل بیت همش درسته، البته گاهی ما روایت را نمی‌فهمیم نگیم این اشتباهه...

البته گفتم روایت اهل بیت علیهم السلام ، نه آن چه که معلوم نیست مال اهل بیت هست یا نه ...
و این که این حرف جناب ابوذز را حضرت صادق نقل کردند دیگر حرفی برای مان نمی‌گذارد.
پاسخ :
سلام خط دوم خط اول را نقض می کند :)

خط سوم ولی قانع کننده بود
ایمان
۰۱ آبان ۰۵:۰۳
یک روایت از سفیان ثوری در صفة الصفوة هس که:"قام ابوذر الغفاری عند الکعبة و قال:یا ایها الناس...اجعل الدنیا مجلسین،مجلسا فی طلب الحلال و مجلسا فی طلب الآخرة، الثالث یضرک و لاینفعک لا ترده. اجعل المال درهمین، درهما تنفقه على عیالک من حله و درهما تقدمه لآخرتک،الثالث یضرک و لاینفعک لا ترده..."

این اثر که بخاطر اولا از ما نبودنش و ثانیا فاقد اسناد(در مجامع پیروان سقیفه)بودنش و ثانیا نقل از سفیان(که پلید بود.)بودنش رو هواس.

در من لا یحضر روایت شده: و روی أنه " قام أبو ذر - رحمة الله علیه - عند الکعبة فقال: أنا جندب ابن السکن، فاکتنفه الناس فقال: لو أن أحدکم أراد سفرا لاتخذ فیه من الزاد ما یصلحه لسفره، فتزودوا لسفر یوم القیامة، أما تریدون فیه ما یصلحکم؟ فأقم إلیه رجل فقال: أرشدنا، فقال: صم یوما شدید الحر للنشور، وحج حجة لعظائم الأمور وصل رکعتین فی سواد اللیل لوحشة القبور، کلمة خیر تقولها، وکلمة شر تسکت عنها، أو صدقة منک على مسکین لعلک تنجو بها یا مسکین من یوم عسیر، اجعل الدنیا درهمین درهما قد أنفقته على عیالک و درهما قدمته لآخرتک، والثالث یضر ولا ینفع لا ترده، اجعل الدنیا کلمتین کلمة فی طلب الحلال وکلمة للآخرة، والثالثة تضر ولا تنفع لا تردها، ثم قال: قتلنی هم یوم لا أدرکه ".

در مشیخه چیزی در موردش ندیدم ولی صدوق(ره)در خصال همین خبر رو با این روات نقل کردن:"حدثنا أبی رضی الله عنه قال: حدثنا علی بن إبراهیم، عن أبیه، عن النوفلی، عن السکونی، عن جعفر بن محمد، عن أبیه علیهما السلام قال:"با این تفصیل که من لا یحضر برای خود صدوق(ره)معتبر و این عنعنه که در خصال اومد چون در کامل الزیارات هم هس و امام خویی(ره) رایشون اعتبار اسناد اخبار کامل الزیارات بود، نزد امام خویی(ره)هم اعتبار این سند رو تلقی به قبول باید بکنیم. ضمنا این سلسله،سلسله ی روات کتاب "سکونی" و منفردات کوفیه س که در کافی nتا از این منفردات وارد شد.

در امالی مفید(ره) همین خبر با کمی تفاوت با ذکر روات اومده:
"مجلس یوم الاثنین السابع والعشرین من شهر رمضان سنة ثمان وأربعمائة.
حدثنا الجلیل الشیخ المفید أبو عبد الله محمد بن محمد بن النعمان أید الله تمکینه.
قال: أخبرنی أبو الحسن أحمد بن محمد بن الحسن بن الولید رحمه الله قال: حدثنی أبی قال: حدثنا محمد بن الحسن الصفار قال: حدثنا أحمد بن محمد بن خالد قال: حدثنی أبی قال: حدثنا أحمد بن النضر الخزاز، عن عمرو بن شمر، عن جابر بن یزید، عن أبی جعفر محمد بن علی بن الحسین علیهم السلام قال: قام أبو ذر الغفاری رضی الله عنه عند الکعبة فنادى: أنا جندب بن السکن، فاکتنفه الناس، فقال: معاشر الناس لو أن أحدکم أراد السفر لأعد ما یصلحه، أفما تریدون لسفر یوم القیامة ما یصلحکم؟
فقام إلیه رجل وقال له: أرشدنا رحمک الله، فقال أبو ذر رحمه الله صوم یوم شدید الحر للنشور، وحج البیت الحرام لله تعالى لعظائم الأمور، وصلاة رکعتین فی سواد اللیل لوحشة القبور. اجعلوا الکلام کلمتین: کلمة خیر تقولونها، وکلمة شر تسکتون عنها، وصدقة منک على مسکنی لعلک تنجو بها یا مسکین من یوم عسیر.اجعل الدنیا درهمین اکتسبتهما: درهما تنفقه على عیالک، ودرهما تقدمه لآخرتک، والثالث یضر ولا ینفع فلا ترده. اجعل الدنیا کلمتین:کلمة فی طلب الحلال، وکلمة للآخرة، والثالثة تضر ولا تنفع فلا تردها، ثم قال: قتلنی هم یوم لا أدرکه."که اینجا البته امکان گیر دادن به سند(خصوصا تامل در عمرو بن شمر)برای ما هس.

خلاصه کنم برم که برای نتیجه بنظرم بگیم این خبر،اسنادا خبر معتبری برای ماس.

در بالا برادر بزرگتر آقای پوراسد اشاره کردن به درس خارج رهبر معظم انقلاب(زیده العزة)و مطلبی آوردن. رهبری معظم انقلاب(زیده العزة)متاسفانه گویا دچار اشتباه شدن. در شافی فیض(ره)ابتدا از کافی ماجرای نامه نوشتن به ابی ذر(رض)نقل شد: قال: أبو عبد الله (علیه السلام): وکتب رجل إلى أبی ذر - رضی الله عنه - یا أبا ذر أطرفنی بشئ من العلم فکتب إلیه العلم کثیر ولکن إن قدرت أن لا تسئ إلى من تحبه فافعل، قال: فقال له الرجل: وهل رأیت أحدا یسیئ إلى من یحبه؟ فقال له: نعم نفسک أحب الأنفس إلیک فإذا أنت عصیت الله فقد أسأت إلیها.

بعد فیض(ره) پس از این نقل میرن یه خبر دیگه از من لا یحضر نقل میکنن.(همونی رو که بالا عرض شد رو نقل میکنن. همون بدون سندَ رو که اون بالا نوشتم.) این جا رهبر معظم انقلاب(زیده العزة)گویا اشتباهی صدر یه روایت از کافی رو چسبوندن به ذیل روایت دیگری که فیض(ره) از من لا یحضر نقل کرده بود.

اینا حالا بکنار،این متن خبر آخه اشکالش کجاس؟!حرف به این خوشگلی آخه گیر نمیاد که همه گیر دادن! درود بر شیعه ی امیر(ع)،ابوذر(رض)که مصداق "رجل"و معنای"حر"بود.
پاسخ :
رهبر هم از روی کافی فقط خوندند روایت رو اون الشافی رو فک کنم خود سایت اضافه کرده علی ای حال ممنون بابت این توضیحات اجتهادی :) مفیوض شدیم

*گیر دادن برای رد کردن نیست برادر :) برای فهم انتقادی است
ایمان
۰۱ آبان ۰۵:۱۳
سمعت أبا جعفر (علیه السلام) یقول: والله إن أحب أصحابی إلی أورعهم وأفقههم وأکتمهم لحدیثنا وإن أسوأهم عندی حالا وأمقتهم للذی إذا سمع الحدیث ینسب إلینا ویروى عنا فلم یقبله اشمأز منه وجحده وکفر من دان به وهو لا یدری لعل الحدیث من عندنا خرج وإلینا أسند، فیکون بذلک خارجا عن ولایتنا.
انکار روایت نکنیم!
پاسخ :
نکته ای بود در مورد اینکه در اولین برخورد با یک حدیث آن را انکار نکنیم و برای فهمش و بررسی صحت و سقم آن تلاش کنیم و قبل از این کار روایت را انکار نکنیم.
کنت دراکولا
۰۱ آبان ۰۶:۳۵
منم بگم ناقصه،دلم خنک شه--_____--
پاسخ :
دل واقعی ت رو بگرد پیدا کن :) و اون رو خنکش کن
ناشناس۴
۰۱ آبان ۱۲:۰۲
نخیر...
😎😏
پاسخ :
:)))
من الله التوفیق
۰۲ آبان ۰۶:۰۸

در باب این که گفتید خط دوم نقض خط اول است؛

این عام را خاص کردن است. نه نقض و تناقض

عامی داریم که این عام را روشن کردم.
رفع ابهام کردم در واقع که خرده گرفته نشود، هر روایتی که ثابت شود از اهل بیت است عقلا برای ما اثبات شده که منطقی و حجت است .

پاسخ :
یعنی روایات اهل بیت همش درسته به جز [آن چه که معلوم نیست مال اهل بیت هست یا نه ...]

این منظورتونه؟
یک بلاگر
۰۲ آبان ۱۶:۴۱
جمله ای بود که آدم رو به فکر وا میداره
پاسخ :
سلام این درسته که بگیم فکر بهترین عبادته؟
یک بلاگر
۰۲ آبان ۱۶:۵۱
چرا درست نیست؟
درسته . فکر کردن خیلی بهتر از هفتاد سال نماز خوندنه

پاسخ :
به چی فکر کنیم حالا؟ :)
من الله التوفیق
۰۶ آبان ۱۰:۱۰
بله دقیقا .

آخه در عرف ما مجازا به تمام اخبار رسیده از معصوم می‌گن روایت و کاری به این ندارند که سند آن صحیح است یا نه یعنی وقتی محرز شد که این روایت از معصوم است آن‌گاه است که می‌گوییم این کاملا درست است .
            حال ممکن است ما نفهمیم .
پاسخ :
سلام ممنون برای این توضیح
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان
تصاویر زیباسازی نایت اسکین