نگــــــــــــار

بقایای میرزامهدی

روزی امام در جماران از من پرسیدند: شما میرزا مهدی اصفهانی را دیده بودید؟ من گفتم: سنّ من اقتضای دیدن او را نداشت. امام گفتند: وقتی کتاب اسرارالصلوة را نوشتم و منتشر شد، میرزا مهدی با خواندن آن در اسلام من شبهه کرده بود!امّا وقتی کتاب کشف الاسرار را نوشتم، ایشان گفته بود: بابا؛ این مسلمان است!!!  ...

بعد امام فرمودند: «او آدم خیلی خوبی بود، امّا به مسائل عرفانی و معرفتی ورود نداشت. البتّه بقایای میرزامهدی هنوز هستند...! » (خاطرات آیت الله مجتبی تهرانی: ص 90)


میرزا مهدی
۲۹ مرداد ۱۵:۰۵
ها؟ :)))))
پاسخ :
میرزا مهدی اصفهانی منظور است موسس مکتب تفکیک
ام شهرآشوب
۲۹ مرداد ۱۵:۰۸
بعضی از علما تفکراتی مثل امام و مقام معظم رهبری که بر مبنای فلسفه است رو قبول ندارند

حتی بعضی ها توی حوزه از لیوان امثال امام چای نمی خوردند. چون نعوذ بالله اونا رو کافر می دونستند. فقط بخاطر فلسفه!

من احساس میکنم این بخاطر کم عمقی در دینشونه
پاسخ :
یکی میگفت به شجاعت امام حسادت می کردند، فلسفه بهانه بود :)

میرزا مهدی
۲۹ مرداد ۱۵:۱۳
بله بله واقفم. بنده مزاح کردم. برای دوستان :

{ مکتب تفکیک یکی از نظریات اسلامی است که در مشهد ایجاد شده‌است. بینانگذاران این مکتب بر این باورند که می‌بایست میان روش‌های مختلف دسترسی به حقایق جدایی انداخت. در حقیقت قائل به تفکیک روش‌های مختلف معرفت شناختی و ارائه معارف ناب و سره قرآنی هستند.

آنان به شدت به روش معرفتی ملاصدرا شیرازی می‌تازند و روش او را موجب خلط روشی شناختی می‌دانند. یکی از معروف‌ترین ایشان سید موسی زرآبادی است. این مکتب در گذشته به این نام خوانده نمی‌شد و بیشتر آنرا با عنوان مکتب فکری خراسان می‌شناختند.

نام کنونی برای این روش از سوی محمدرضا حکیمی پیشنهاد شده و جا افتاده‌است. وی در مقاله‌ای در کیهان فرهنگی و سپس در کتاب مکتب تفکیک به روش و بینانگذارانش اشاره کرده‌است.

دکتر ابراهیمی دینانی در معرفی و نقد مکتب تفکیک در کتاب ماجرای فکری فلسفی می گوید:

در جهان اسلام آنچه در این جریان فکری به طور عام و کلی مطرح می شود این است که بین حقایق دینی که از طریق وحی الهی نازل می شود با آنچه محصول اندیشه بشری به شمار می آید، تفاوت و تفکیک قائل شویم و آنها را با یکدیگر مخلوط نسازیم. البته این ادعا به طور عام و کلی اختصاص به یک گروه و جماعت مخصوص نداشته و کلیه اندیشمندان اسلامی خود را با آن موافق و هماهنگ نشان می دهند.

کمتر کسی می شناسیم که با خلط و در هم آمیختن میان تعلیمات پیغمبران و علوم بشری نظر مساعد و موافق داشته باشد. به این ترتیب تفکیک، به معنی جدا کردن میان وحی الهی و دانش های بشری مورد انکار هیچ یک از اندیشمندان اسلامی نبوده و از قرون اولیه اسلام نیز مورد توجه قرار گرفته است.    منبع ویکی 
پاسخ :
ممنون برای پیوست خوبت :)
+روز خبرنگارو هم تبریک میگم :))
مریــــ ـــــم
۲۹ مرداد ۱۵:۱۹
:))))))
پاسخ :
به کدوم قسمتش؟ :)
مریــــ ـــــم
۲۹ مرداد ۱۵:۲۲
به کامنت میرزا مهدی
و
تشابه اسمیشون
:)
پاسخ :
خخخ عجب چیزی ازش برداشت کردین! :))) بقایای میرزا!
ایمان
۲۹ مرداد ۱۵:۳۱
بازار خاطرات داغه!
:)))))))))
دوست من،سلک بزرگان از‌ مکتب تفکیک و آراشون این دست خاطراتو رد میکنه ولله العلم!

پاسخ :
از حضورت توی پست ها خوشم میاد :))

+ مکتب تفکیک حرف قابل تامل چی داره بنظرت؟
مسافر ...
۲۹ مرداد ۱۵:۳۳
سلام 
مااشالاه چقد مکتب :|

پاسخ :
سلام . و چقدر میرزا!  :))
واران ...
۲۹ مرداد ۱۵:۳۶
:))))
جناب میرزا مهدی :))

@جناب میرزا 
سلام 
مطالب کامنتتون  خوبه ها ولی کاش طولانی نباشه که کامل بخونیم :)
به اندازه یه پست کامنت میذارین ما هم که  شیرازی :))) حوصله مون نمیکشه که همش رو بخونیم‌:))
بیزحمت اینبار کامنتهای طولانی رو کوتاه کنین که بقیه هم بخونن  این  مطالب رو  :) ممنونم 
پاسخ :
:))
محبوبه شب
۲۹ مرداد ۱۵:۴۲
مکتب تفکیک یا مکتب مَعارفی خراسان،

 اندیشه‌ای است که میرزا مهدی اصفهانی در مشهد تأسیس کرد.
 این مکتب بر خالص سازی معارف دینی و جدایی آن از اندیشه‌های فلسفی و عرفانی بنا شده است.

میرزا مهدی اصفهانی، محمود حلبی، محمدباقر ملکی میانجی، میرزا جواد تهرانی، حسنعلی مروارید، هاشم قزوینی، مجتبی قزوینی، جعفر سیدان و محمدرضا حکیمی از اندیشمندان این مکتب شناخته می‌شوند.
کتاب‌ها و گفتگوهای فراوانی در رد و تأیید این اندیشه نگاشته و انجام شده است.

بیشتر ← yon.ir/PdS3B
پاسخ :
امام فرمودند: «او آدم خیلی خوبی بود، امّا به مسائل عرفانی و معرفتی ورود نداشت. البتّه بقایای میرزامهدی هنوز هستند...! » (خاطرات آیت الله مجتبی تهرانی: ص 90)
محبوبه شب
۲۹ مرداد ۱۵:۴۵
و باز هم رسیدیم به انجمن حجتیه -_-
پاسخ :
آره :)
مسافر ...
۲۹ مرداد ۱۶:۲۲
میگ ابن سینا با یه عارفی دیدار کردن بعد جلسه از هر کدوم پرسیدن طرف مقابل رو چطور یافتی 
ابن سینا گفت من هر چی ک میدونستم رو این عارف پیموده بود 
عارفم گفته بود من اون راهی ک رفته بودم رو این سینا بهش اشراف داشت

این مکتب به گفته خانم محبوبه شب که میخواد فلسفه از عرفان جدا بشه فک کنم نتیجه ای نداشته باشه

به گونه ای لازم و ملزوم همدیگن و شاید به همین خاطر بود که امام اون حرف رو درباره ی میرزای اصفهانی گفتن ...
پاسخ :
نکته ی عمیقی گفتین :)
محبوبه شب
۲۹ مرداد ۱۶:۳۱
@مسافر
اون حرف من نیست

از اینجا ← yon.ir/PdS3B کپی پیستش کردم
مسافر ...
۲۹ مرداد ۱۶:۴۲
خانم@محبوبه شب

من از کامنت میرزا مهدی چیزی نفهمیدم اونم تشریح کرده بود 
ولی از کامنت مجمل شما فهمیدم ک جریان چیه 
ممنون بازم ک کپی پیست کردید :) 

اگ هدف این مکتب این باشه ک فلسفه رو از عرفان جداش کنه درواقع با نظریات سهروردی و ملاصدرا متضاد خواهند بود ... 
پاسخ :
ایشون توی خلاصه نویسی مهارت دارن :)
مسافر ...
۲۹ مرداد ۱۶:۴۲
جدی جدی منم فک کردم برا میرزا پست گذاشتین :|
پاسخ :
خودم ولی به ذهنم این برداشت نرسید! :)
Shahtot 🍇🍇🍇
۲۹ مرداد ۱۶:۴۴
سلام :)
میرزا مهدیه اصفهانی کین ؟ من نمیشناسمشون :)
پاسخ :
سلام :) توی کامنتا بچه ها توضیح دادن یکم :))
محبوبه شب
۲۹ مرداد ۱۶:۴۵
عه! ^_^
چه قالبی *_*
مبارکا ← :)
پاسخ :
تصاویر متحرک داره ها :)
مسافر ...
۲۹ مرداد ۱۶:۴۶
عجبببب عالی شد این قالب :)))
پاسخ :
الکی نگو! :) یعنی نگهش دارم؟
با تشکر  از مستر بیوتیفول مــــــــــــایند :))
علیـــ ـرضـا
۲۹ مرداد ۱۶:۵۷
یه رفیق بلاگر دارم اسمش میرزا مهدیه ؛ از قضا اهل اصفهونم هست !
امام اونو از کجا میشناخته ؟
پاسخ :
خخخخخ خوشم اومد از نمکت :)
مسافر ...
۲۹ مرداد ۱۸:۴۲
خخخخ تصاویر متحرک😂😂😂😂✌
قالب بزنم تصویر متحرک شدنش را بلدی :))))
تصویر متحرک کی بودی تووو :)))))))
پاسخ :
نه بابا میخام بجا یکی از تصاویر گردان! عکس خودم رو بذارم بلد نیستم :))
شکیبا **
۲۹ مرداد ۲۰:۵۱
قالب مبارک
قشنگ شده
پاسخ :
:)
س _ پور اسد
۲۹ مرداد ۲۱:۵۶
✅ خوندم ... سوادم به این چیزا قد نمی ده ... اما اگر قرار بود تفکیک و تجمیعی در دین صورت بگیرد ؛ قطعا وجود پیامبر اسلام و امامان عزیزی چون علی ع ؛ امام باقر ع؛ امام صادق ع و امام رضاع و امام عصر عج ؛ از طریق احادیث و تقریظات و... به پیروان اسلام ناب می رساندند تا در امور دین منشعب نشوند... 
پ ن: 
ناخودآگاه یاد اشاعره و معتزله افتادم
یاحق
پاسخ :
حتا بعضی از دوستان یاد انجمن حجتیه می افتند با دیدن باورهای تفکیک :)) چراشو نمیدونم...
وحید عبدی پور
۲۹ مرداد ۲۱:۵۷
سلام. من هرجا اسم مکتب تفکیک باشه با کله میرم اونجا. اما منم کمی اظهار فضل کنم. به نظر من مکتب تفکیک اونچه که در نظر داشت عالی ترین و ناب ترین اندیشه بود. اما متاسفانه من وقتی آقای حکیمی عزیز رو می بینم، متوجه میشم عمل و نظر چیزه دیگریست. راستی به نظرم قالب وبلاگت قشنگ نیست، قبلی بهتر تر بود.
پاسخ :
مرسی ولی سعی کن نظریه پردازی رو بذاری واسه بعد از 30 سالگی :) فعلا ببین هر کسی چی میگه و حرفش چیه ... زوده برای انتخاب موضع
مردی بنام شقایق ...
۳۰ مرداد ۱۰:۴۰
زیر دیپلم پیلیز...
پاسخ :
چوب کاری ؟ نچ نچ نچ
مردی بنام شقایق ...
۳۰ مرداد ۱۰:۴۱
کلن بچا اصفان تو همه چی سرآمدن!

چه اینوری چه اونوری...

حتی بعضیا معتقدن خود امام هم اصفانی بودن :)))
پاسخ :
اصفهان نصف جهان بوده اصلا :))
مردی بنام شقایق ...
۳۱ مرداد ۱۰:۴۸
نصف جهان بوده؟!!!!

ینی الان نیس؟!

استغفرالله...

کو اون نانچیکوی من!
پاسخ :
الان کل جهانه :)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان
تصاویر زیباسازی نایت اسکین