نگــــــــــــار

در نماز جماعت

اصل بر عدالته یا عدم عدالت امام جماعتی که نمیشناسیم ؟

ستاره جان
۱۶ مهر ۱۸:۰۴
برم نماز 
تف به ریا 
تلنگرت خوب بود برای نمازی که عقب افتاد 
فرشته ...
۱۶ مهر ۱۸:۰۸
سئوال سختیه، یکی از روحانیون شهرمون گفتن امام جماعتی که نمیشناسید پشت سرش نماز ندارید، و بعدا باید نماز رو قضا کنید.
ولی در حقیقت نمیشه هم اصل رو بر بی عدالتی گذاشت چون بدگمانی تو اسلام نهی شده.
پاسخ :
کدومش بالاخره؟
آرتمیس ‌‌
۱۶ مهر ۱۸:۰۹
فک می‌کنم برای کسی که میخواد امام جماعت برای مسجد انتخاب کنه، لازمه که سعی کنه تا عدالت امام براش محرز بشه.
ولی برای مأمومین بنظرم اصل بر محرز نشدن عدم عدالت باشه.
پاسخ :
اصلا این موضوع در چه حد مهمه؟
واران ...
۱۶ مهر ۱۸:۱۱
سلام 
اصل بر عدالت و الی آخر...
من نشناسم پشت سر هیچ  امام جماعتی  نماز نمیخونم.

تو مکه که بودم فقط پشت سر یه امام جماعت نماز صبح خوندم بقیه نمازا رو ترجیح دادم فردی بخونم :)
پاسخ :
حاج خانوم :)
فرشته ...
۱۶ مهر ۱۸:۲۳
نمیدونم،بین حرف حاج آقا و اصل اسلام برام‌ کمی تناقص هست، بعدا میرم میخونم پاسخ رو در همین مکان مقدس ارائه میدم:)
پاسخ :
مقدس :)
هلما ...
۱۶ مهر ۱۸:۲۷
والا من دوران راهنمایی تو مدرسه نماز جماعت خوندم بیشتر، اونم بغل دستیم هی حمد و سوره رو میخوند و من هی لگدش میزدم که نخونه فک کنم هیچ کدوم قبول حق واقع نشده. :)
نماز فرادا برام لذتش بیشتره.
پاسخ :
اون لگد نهی از منکر محسوب میشده دوتا ثواب بردی تازه :))
رضا صبری
۱۶ مهر ۱۸:۲۹
اگر کسی از دوستانی که شما رو می شناسد و بر امام جماعت اقتدا کرد باید بهش
اقتدا کنی در صورتی که نمیشناسی باید صبر کنی نماز تموم شه بعد نمازتو بخونی  
پاسخ :
اوهوم ممنون
Alireza
۱۶ مهر ۱۸:۲۹
یاد داستان در سرزمین محکومان کافکا افتادم و اینکه عدالت گاهی اوقات میتونه چندین چهره داشته باشه و به شدت نسبی باشه. این خیلی کار رو سخت میکنه... باید فکر کرد انتخاب اشتباه فرد عادل میتونه چه مشکلات بعدی رو بوجود بیاره.
راستی ما هم از خواننده های خیلی خاموش وبلاگت بودیما...که به لطف این پست روشن شدیم عین لوستر!!!
پاسخ :
سلام لوستر :) آدرست کو؟
مهدی صالح پور
۱۶ مهر ۱۸:۳۷
#سطح_دغدغه
پاسخ :
درمورد صحت اون مطلب بنیاد سوروس تحقیق کردی؟ :)


محبوبه شب
۱۶ مهر ۱۹:۰۲
کامنت هلما ^_^
پاسخ :
جوابش دیگه؟ :)
آقاگل ‌‌
۱۶ مهر ۱۹:۱۳
همیشه اصل بر حسن نیته.
پاسخ :
نکته همین جاست ولی چرا علما اتفاق نظر ندارن بر این نکته؟
محبوبه شب
۱۶ مهر ۱۹:۳۱
نه دقیقا کامنتش ^_^
پاسخ :
0_o
محبوبه شب
۱۶ مهر ۱۹:۳۴
بابا اینو میگم 👇

والا من دوران راهنمایی تو مدرسه نماز جماعت خوندم بیشتر، اونم بغل دستیم هی حمد و سوره رو میخوند و من هی لگدش میزدم که نخونه فک کنم هیچ کدوم قبول حق واقع نشده. :)

^_^
پاسخ :
^_^
محبوبه شب
۱۶ مهر ۱۹:۳۵
اخه منم با دختر عموم به این صورت نماز خوندیم
خدا قبول کنه ان شاءالله
قبول میشه نه؟ : ))))
پاسخ :
تا ریشه در آب است امید ثمری هست ...

بقول خودم ماها زیربنامون درسته ...
Unknown 96
۱۶ مهر ۱۹:۴۴
بنده اینجوری شنیده و خوندم قبلنا ؛ که باید خوند فقط زمانی که مطئنی عادل نیست و مشکل داره نباید خوند 
پاسخ :
منم همینو شنیده بودم تا حالاش
علیـ ـرضـا
۱۶ مهر ۲۰:۲۶
نماز فرادی خوبه :))
پاسخ :
صورت مسئله رو پاک کردی :)
** دلژین **
۱۶ مهر ۲۰:۵۹
حیف اونایی که پشت حاج آقا تو فیلم مارمولک نماز خوندن :)) 
+یک دفعه یاد فیلم مارمولک افتادم نمیدونم چرا 
+یه سوال ، عدالت امام جماعت رو کلا از کجا تشخیص میدین ؟ :) مثلا صرفا چون این حاج اقای محله اس ۲۰ ساله ؟ یا مثلا چون چند تا کار خیر کرده ؟ چجوری به اون شناخت عدالتع میرسین ؟ 
پاسخ :
یه سوال :
چرا از کسی که خودش سوال داره سوال می پرسید؟! :)
خونه مادری
۱۶ مهر ۲۱:۴۹
برای تایید عدالت خیلی سهل گرفتن و برای ردش خیلی سخت
مثلا یکی از روش ها اینه که  اگه وارد جایی شدی که عده ای پشت سر فردی نماز می خونن این برای عدالت کافیه (اعتماد به جماعت مومنین) و ظن سو گناه و نباید به راحتی به کسی گمان بد برد و حتی نباید تجسس کرد (از آیه اکل میته عده ای فقط غیبتش رو می گن اما تجسس مقدم تره)
پاسخ :
یعنی در کل یه دلیلی برای عادل بودنش باید پیدا کنیم ولو این دلیل که بقیه ی جمع بهش اعتماد و اقتدا کردن؟
ایمان
۱۶ مهر ۲۲:۰۱
قطعا باید عدالت امام  رو احراز کنین.
اقتدا متوقف بر احراز شماس.
و جمع بین نظرات فقهای امت که از حواشی بر عروة بر میان این خواهد بود که بشهادت دو عادل یا اقتدای اونا ثبوت عدالت براتون پیش بیاد. راه آسون تر از احتیاط این خواهد بود که به مجتهد خودتون مراجعه کنین.

إذا شهد عدلان بعدالة شخص کفى فی ثبوتها (الخوئی:بل یکفی شهادة واحد عدل او ثقة) إذا لم یکن معارضا بشهادة عدلین آخرین، بل وشهادة عدل واحد (الحائری: معارضة عدل واحد غیر قادحة.الامام الخمینی و الشیرازی:فیه اشکال بل منع.الحکیم:فیه منع.) بعدمها.

إذا أخبر جماعة غیر معلومین بالعدالة بعدالته وحصل الاطمینان کفى، بل یکفی الاطمینان إذا حصل من شهادة عدل واحد (کاشف الغطاء: بل من اقتداء عدل واحد فضلا عن عدلین أو اکثر.)،وکذا إذا حصل من اقتداء عدلین به (الحائری: والظاهر کفایة اقتداء العدلین وإن لم یحصل به الاطمئنان.)، أو من اقتداء جماعة مجهولین به، والحاصل أنه یکفی الوثوق والاطمینان للشخص من أی وجه حصل، بشرط کونه من أهل الفهم والخبرة والبصیرة والمعرفة بالمسائل

(الشیرازی:بعد فرض الاطمئنان فی الشرط تأمل بل منع.الخوئی:بل مطلقا.)، لا من الجهال، ولا ممن یحصل له الاطمینان والوثوق بأدنى شئ کغالب الناس.

(العروة الوثقی،شرائط امام الجماعة،مسالة14-15-16 و حاشیه ی امام(ره)،امام خویی(ره)،حکیم(ره)،شیرازی(ره)،حائری(ره)ذیل این مسائل)
پاسخ :
سلام اتفاقا به این کامنتت نیاز داشتم ممنون :) پس اصل بر احرازه؟ اما درمورد احراز اختلاف نظره؟
پیمان محمدی فرد
۱۶ مهر ۲۲:۱۷
من نظر آقا ایمان رو خوندم ... فیوز پروندم... چی شده؟
همون به رساله مرجع تقلیدتون مراجعه کنید.
(اللهم عجل لولیک الفرج)
پاسخ :
حالا دوباره بخونش :)
ایمان
۱۶ مهر ۲۲:۲۰
+بنظرم بجماعت اقامه کنین امید پاداش داشته باشین ولی بعدش اعاده کنین.حالا یا تک یا به جماعتی که امامش نزد شما عادل بود اعاده کنین.
پاسخ :
من که به هم اتاقی م هم اقتدا میکنم عامو :)
+ مهم نیت مقدس اقامه ی امر مولاست به نظرم
وحید عبدی پور
۱۶ مهر ۲۲:۲۳
سلام. مناسب ترین کار مراجعه به احادیث هست راجبه این موضوع. حدیث خیلی راحت بیان می کنه. کتاب شریف کافی، فروع، باب صلاه جماعت.
پاسخ :
کشف حکم از حدیث کار مجتهده
ام شهرآشوب
۱۷ مهر ۰۰:۰۴
آخه مگه این وبلاگ مجمع روحانیون مجتهده که همچین سوالی رو توش مطرح میکنید؟؟؟ این بحثها تخصصیه . جاش تو کتب فقهیه

پاسخ :
سوالم تخصصی نبود ولی :)
هویجوری :)
۱۷ مهر ۰۱:۰۰
خب ما به ولی فقیه اعتماد کردیم،و انتخاب و سپردیم دست خودشون:))
پاسخ :
امام جماعتو میگما نه امام جمعه :)
مریــــ ـــــم
۱۷ مهر ۰۸:۲۲
پست خوبی بود
اینقد چیزا شنیدم که ترجیح میدم پشت سر امام جماعتی نماز بخونم که نمیشناسمش
پاسخ :
سلام :) مارمولک؟
مریــــ ـــــم
۱۷ مهر ۰۸:۴۴
:))
بی تاثیر نبود
پاسخ :
خوبه مهم اینه که به خداوند باری‌تعالی خوش‌بین باشیم
ایمان
۱۷ مهر ۰۹:۲۳
سلام و رحمت
اختلاف در نحوه ی احراز زیاد نیس.
همونطور که میبینین کلیت نظر صاحب عروة(ره)با سکوت حضرات(ره)روبرو شد. سکوت در حواشی وارد هم که ینی ما باید تلقی بقبول رای ایشون(ره)از طرف حضرات(ره)بکنیم. با همه ی اینا البته واضح میتونیم اختلاف فقها(ره) در باب حجیت خبر واحد رو اینجا هم ببینیم که همین الان هم کلی بحث پیرامونش میکنن.
بیشتر تاملات حضرات(ره)هم بنحوی برای سعه و سهله و ایناس که مسلمین به نکبت سختی نیفتن. باری،بهترین روش همونی که عرض کردم برای همه س.
اقامه ی امر مولا ینی چی؟
پاسخ :
یعنی برگزاری نماز :/
ن. .ا
۱۷ مهر ۱۰:۲۶
راستش راهکارهای فقهی اش رو دوستان گفتن
اما گاهی شرایط اقتضا میکنه آدم یه جور دیگه هم امام جماعت انتخاب کنه:

طرف رفته بود یه مسجدی... داشتن نماز میخوندن رفت صف اول وایستاد نماز خوند
بعد نماز کاری داشت رفت پیش امام جماعت
دست دراز کرد دست بده ... دیده دست راست طرف قطع شده با دست چپ دست داد سرش رو برد نزدیک گوشش کارش رو بگه دید یه گوش نداره... تعجب کرد...
نگاه به چهره اش کرد دید یه چشمش هم کوره
امام جماعت پا مصنوعی اش رو در آورد فهمید یه پا هم نداره...

بعد از این که کارش رو گفت رفت از یکی ازین صف اولی ها پرسید چرا حاج آقا یه دستش قطع بود؟
طرف گفت: دستش کج بود یه دستش رو قطع کردیم که دزدی نکنه
گفت: آخه یه پا هم نداشت؟
جواب داد: بی اجازه می رفت توی خونه مردم... یه پاش رو قطع کردیم
با تعجب پرسید: اونوقت چرا یه چشمش کور بود؟
جواب داد: نگاه بد به ناموس مردم میکرد یه چشماش رو کور کردیم
با حیرت پرسید یه گوشش رو چرا بریدید؟
گفت: گوش وامیستاد و حرفای دیگران رو شنود میکرد...

طرف که کاملا هنگ کرده بود پرسید پس چرا گذاشتیدش امام جماعت؟!!!!

جواب داد: برای اینکه جلوی چشممون باشه تا نتونه به راحتی خلاف بکنه
:)))))))))))))

بعضی وقتا توی جامعه باید با این استدلال جلودار انتخاب یا انتصاب کرد...
البته وقتی مردم متوجه فسق طرف نمیشن و افکار عمومی پذیرش برخورد با بعضیا رو نداره...

مثل بعضی از مسئولین کشور ما که دقیقا با همین استدلال در مناسب بالا قرار دارن
برای اینکه جلو چشم باشن
:))))))))))
پاسخ :
نه خوب بود :))
ن. .ا
۱۷ مهر ۱۰:۲۹
دیدم مطلب خییلی خشکه و رسمیه.. گفتم یه مقدار نمک بهش اضافه کنم تا مزه بگیره...
شور که نشد؟!
پاسخ :
نه خوبه :) کامنت لازمی بود
ام شهرآشوب
۱۷ مهر ۱۰:۴۲
اتفاقا خیلی تخصصیه. سوال فقهیه
در این مسائل باید تقلید کرد. یا اینکه باید احادیثش رو خوند تا ببینیم نظر ائمه اطهار در مورد عدالت امام جماعت چیه. 
حالا کدوم ما احادیث ائمه رو خوندیم و به اجتهاد رسیدیم؟؟
پاسخ :
من که خودم به درجه اجتهاد نرسیدم هنوز :)
خونه مادری
۱۷ مهر ۱۱:۰۷
@دچار
...بله
پاسخ :
ممنون
لوسی می
۱۷ مهر ۱۵:۰۱
تا جایی که من میدونم اعتماد به جماعت مومنین هست که اگر یه عده پشت سر یه نفر دارن نماز میخونن یعنی اون شخص عادله.

حالا چیزی که جالبه اینه که من یه بار تو استفتائات خوندم که گفته بودند احتیاط واجب این است که کسی که امام جماعت است عالم دین باشد یعنی به قولی آخوند باشد! اما الان همه ی ملت کت و شلواری هم خیلی ریلکس امام جماعت میشن! حتی مذهبیهایی رو سراغ دارم که به امام جماعت شدن مرد برای همسر و فرزندانش هم تاکید دارند حال آنکه عالم دینی ای وجودنداره. والا ما موندیم دیگه!
پاسخ :
مطمئنید احتیاط واجب بود!؟ :)
لوسی می
۱۷ مهر ۱۵:۱۰

البته یادمه که امام حرام میدونند این اقتدا رو! بعد تو استفتاء پرسیده شده بود  که امام حرام میدونند نظر شما چیه. گفته بودند احتیاط واجب این است که فلان.
اینطور یادمه. احتیاط واجب یعنی میتونید به فتوای دیگری عمل کنید.

رفتم دوباره سرچ کردم! کلا پاسخ استفتاء تغییر کرده:

س 563: ما تعدادی جوان هستیم که در تکیه‏ها و حسینیه‏ها دور هم جمع می‏شویم و هنگام رسیدن وقت نماز فرد عادلی را مقدم کرده و برای نماز به او اقتدا می‏کنیم. ولی بعضی از برادران به این کار اشکال نموده و می‏گویند امام راحل(قدّس‏سرّه) خواندن نماز پشت سر غیر عالم دینی را حرام می‏داند، وظیفه ما چیست؟ج: با دسترسى به روحانى، به غیر روحانى اقتداء نکنند.
پاسخ :
خب پس ایشون هم معتقدن اصل، اقامه است
لوسی می
۱۷ مهر ۱۵:۱۶
خب بله شاید این برداشت شما باشه اما باید دید معنای "دسترسی" چی هست!

یعنی تو جمعمون روحانی باشه! اگه روحانی تو جمع نبود اشکال نداره به غیر روحانی اقتدا کنیم، یا معناش اینه که ترجیحا تا دو تا کوچه اونطرف تر بروید و به روحانی اقتدا کنید اما به غیر روحانی در جمع اقتدا نکنید.

باید ببینید دسترسی یعنی چی. واقعا من برداشتم این نبود که اصل بر اقامه است.
پاسخ :
مرگ بر هرمنوتیک :))
لوسی می
۱۷ مهر ۱۵:۲۷
امام در بیان حسن ظاهر چنین آورده اند:

اینکه ظاهر و صـورت خـود را انـسـان عـقـلى و شـرعـى نـمـایـد کـه شـرع و عـقـل بـه حـسب ظاهر حکم کنند که این شخص، انسان است.

و انسان شرعى عبارت از آن است کـه مـوافـق مـطـلوبـات شـرع رفـتـار کـنـد، و ظـاهـرش ظـاهـر رسـول اکـرم ، صلى الله علیه و آله، باشد، و تأسى به آن بزرگوار بکند در جمیع حـرکـات و سـکنات و در تمام افعال و تروک. و این امرى است بس ممکن، زیرا که ظاهر را مثل آن سرور کردن امرى است مقدور هر یک از بندگان خدا.

زیرا که ظاهر را مثل آن سرور کردن امری است مقدور برای هریک از بندگان خدا.

خب کسی که ظاهرش شرعی باشه و حسن ظاهر داشته باشه معلوم شد دیگه. آدمی که نگاهش میکنی حس کنی آدم شرعی ای است!
پاسخ :
ممنون توضیح خوبی بود

+ [خارج از بحث و خارج از شوخی] احساس کردم نیاز دارم برم یکم ظاهر خودم رو شرعی کنم :)
لوسی می
۱۷ مهر ۱۵:۳۳
بکنید این کار رو! هرچند فکر میکنم قدری تعارف کردید چون به نظرم که خوب و موجه میاید! اما خب اگر حستون اینه حتما بکنید این کار رو. چرا که امام می فرمایند:

بدان کـه هـیچ راهى در معارف الهیه پیموده نمى‌شود مگر آنکه ابتدا کند انسان از ظاهر شـریـعت. و تا انسان متأََََدّب به آداب شریعت حقّه نشود، هیچیک از اخلاق حسنه از براى او بـه حـقـیـقـت پیدا نشود، و ممکن نیست که نور معرفت الهى در قلب او جلوه کند و علم باطن و اسرار شریعت از براى او منکشف شود. و پس از انکشاف حقیقت و بروز انوار معارف در قلب نـیـز مـتـأدّب بـه آداب ظـاهـره خـواهـد بـود. و از ایـن جـهـت دعـوى بـعـضـى بـاطـل اسـت کـه بـه ترک ظاهر. علم باطن پیدا شود. یا پس از پیدایش آن به آداب ظاهره احـتـیـاج نباشد. و این از جهل گوینده است به مقامات عبادت و مدارج انسانیت .


اوصیکم به مطالعه ی چهل حدیث امام.
پاسخ :
ممنون بابت کلمه ی موجه! و معرفی کتاب و توضیحی که گذاشتید :)

+ کتابش جالبه؟ یعنی ما هم می تونیم بفهمیمش؟
لوسی می
۱۷ مهر ۱۵:۴۲
جالب که خیلی جالبه انصافا.
با اینکه امام در مقدمه گفتن که تمام تلاششون رو میکنن که برای عوام قابل فهم باشه، اما خب امامه دیگه یه جاهایی هم لغاتش سنگین میزنه! :)

فکر میکنم هرکس در هر مرتبه ای هست برداشت مکفی از این کتاب میتونه داشته باشه.
در جمله ی مقدمه ی کتاب میگن من این شرح رو می نویسم به خاطر این حدیث: من حفظ علی امتی أربعین حدیثا فی أمردینها، بعثه الله تعالی یوم القیامة فی زمرة الفقهاء و العلماء.

هروقت اینو می بینم مو به تنم سیخ میشه احساس بدی بهم دست میده که اونجایی که من محشور بشم امام خمینی هم هست! احساس کمبود و خسران و همه چی باهم!

آخه یکی نیست بگه ...
ای بابا! ای بابا!
پاسخ :
ای بابا! ای بابا!

ممنون
هویجوری :)
۱۷ مهر ۱۹:۰۳
اهان..یه بار خواستیم یه نظر دهن پر کن بدیماا:):/
پاسخ :
خوب بود کامنتتون :)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان
تصاویر زیباسازی نایت اسکین