نگــــــــــــار

حکم ارشادی یعنی چه؟

حضرت آیت‌الله بهجت می‌فرمود: همه احکام الهی ارشادی است.[یعنی] تمام این احکامی که خدا حکم کرده را عقل یک انسان کامل نیز حکم می‌کند.

هلما ...
۲۹ مهر ۱۶:۲۷
حالا میبینین منو آیت الله بهجت چقد تفاهم داریم؟؟ :))
پاسخ :
بله بله :)
+ شما از عرفای ناشناخته مونده این حتا :)
فرشته ...
۲۹ مهر ۱۶:۳۰
یه انسان کامل نه ماها:))
یحتمل همون ائمه و پیامبران منظورشون بوده.
پاسخ :
خب اونها هم که از خودشون نمی گفتن از وحی میگفتن
شاخه سیب
۲۹ مهر ۱۶:۳۱
اون "کامل" خیلی مهمه!
پاسخ :
مسئله همینه عقل انسان کامل از کجا میاره این حکم رو؟ از اتصال با وحی؟
هویجوری :)
۲۹ مهر ۱۶:۳۲
راست میگه دیگه...مامانم هی میگه رساله بخون احکام بخون،منم هی میگم والا خودم بلدم اینارو:|
پاسخ :
از کی انسان کامل شدی شما!؟ :)
+رساله رو بخون بعضی جاهاش رو البته
حسن قاسمی
۲۹ مهر ۱۶:۳۶
ارشاد در فرهنگ فارسی معین: راهنمایی کردن، راه درست را نشان دادن
https://www.vajehyab.com/moein/ارشاد

عقل هم انسان را به پیمودن راه درست حکم می کند.
پاسخ :
حکم ارشادی روی هم چی میشه معنی اش آقای معین؟ :)
وحید عبدی پور
۲۹ مهر ۱۷:۰۵
سلام. انسان کامل واقعا کیست؟
پاسخ :
سلام
یکی از دوستان گفتن آیت الله بهجت فرموده اند فقط معصومین
شاخه سیب
۲۹ مهر ۱۷:۰۹
به نظرم( میگم به نظرم) توی ذات عقله. طبیعت عقله...حقیقت رو پیدا میکنه.
پاسخ :
عقل خودش عاریتیه ، ذاتش هم فقره :) طبیعت عقل هم فهمیدنه

+ حقیقت کجاست؟ حقیقت درد عقله
شاخه سیب
۲۹ مهر ۱۷:۱۱
میدونید بازم به نظرم چون ماها هنوز در موقعیت انسان کامل نیستیم نمیتونیم درکش کنیم. چون عقل باید درک کنه. درک کردن با دونستن فرق داره.
پاسخ :
بله ممکنه ...
+ ولی این یک بحثه که انسان به مقام نبوت میرسه یا نه؟
شاخه سیب
۲۹ مهر ۱۷:۲۰
خب هرچی بیشتر رشد میکنه هم توانش در درک حقیقت و پیدا کردنش بیشتر میشه. چرا توانش بیشتر میشه چون ذات خودش رو هم بیشتر میشناسه.

هرچی درکش از فقر خودش بیشتر میشه میلش هم به غنی،با آ،( پیدا کردن حقیقت) بیشتر میشه. تا جایی عقل رشد میکنه که کان قاب قوسین او ادنی میشه. میل به یه چیزی ما رو به سمت اون چیز میبره...میل عقل به حقیقت عقل رو به سمت حقیقت میبره...

چرا عاریتی؟ منظورتون از عاریتی چیه؟
پاسخ :
منظور خاصی نداشتم :) فک کنم درست نگفتم درسته؟
علی آقا:)
۲۹ مهر ۱۷:۲۲
بله،ولی ما ناقضیم،
ولی بادریچه تامل بیندیشیم
فرمایشات خدارو، درست درمیاد:)
پاسخ :
درود بر شما :)
شاخه سیب
۲۹ مهر ۱۷:۲۷
من فلسفه نخوندم...بعضی کلمه ها رو باید برام توضیح بدید تا متوجه بشم که منظورتون چیه، بعد بتونم تحلیلشون کنم. حالا برای همین میپرسم منظورتون از عاریتی چیه؟ کلا نفهمیدم.
پاسخ :
آخه [شنیدم میگن] عقل از ذات پروردگاره که در روح آدمی دمیده فلذا از جنس خداونده مثل یک قبس که از آتش گرفته شده باشه

قبس: یعنی وقتی شما میرید بیرون از اونایی که زودتر رفتن یه تیکه ذغال روشن قرض میگیرید تا آتیش روشن کنید :)
شاخه سیب
۲۹ مهر ۱۷:۳۹
آهان!اون جوری که همه چیز عاریتیه...
شاید تفسیر این آیه نفخت فیه من روحی باشه...نمیدونم...
اما میدونم تا احساس نیاز نباشه هیچ حرکت و رشدی هم نیست.

نمیدونم این مثال اینجا جواب بده یا نه ولی مثل میل زن و مرد به هم میتونه باشه از یه جنسن ولی نداشته های مرد اونوبه سمت زن میکشه و نداشته های زن اونو به سمت مرد میکشه و تا متوجه این نداشته ها نشن  به سمت هم نمیرن...

قدرت مرد و زن در درک بیشترشون از نداشته هاشونه. شاید این مثال درست باشه...
پاسخ :
تنها جمله فلسفی که توی دوران تحصیلی حفظش کردم همین بود :

علت غایی
علت فاعلیت علت فاعلی است :)))

ترجمه اش میشه همون کامنت شما
ایمان
۲۹ مهر ۱۷:۴۳
در قرآن رجل رشید داریم.این انسان کامل کی بود و از کجا در اومد؟!

از مرحوم آیةالله العظمی بهجت(ره)در مورد کمال که پرسیدن فرمودن که فرد کامل همون مرشد ینی ولی عصر(عج)و راه وصول بارشاد ولی عصر(عج) توسلات و ایناس.

بر متصوفه لعنت باد!
پاسخ :
جریان شناشی ضدفرهنگ ها راه انداختی ها :)
دیوانه ...
۲۹ مهر ۱۷:۴۵
احکام ارشادی وصف خوبیه تا به اشتباهات پیامبران سرپوش بذادیم :)
پاسخ :
مرگ بر آمریکا
ایمان
۲۹ مهر ۱۸:۴۱
"آخه [شنیدم میگن] عقل از ذات پروردگاره که در روح آدمی دمیده فلذا از جنس خداونده مثل یک قبس که از آتش گرفته شده باشه 

قبس: یعنی وقتی شما میرید بیرون از اونایی که زودتر رفتن یه تیکه ذغال روشن قرض میگیرید تا آتیش روشن کنید :)"
این عقیده چیزی جز کفر نیس.

عن محمد بن مسلم قال:
سألت أبا عبد الله علیه السلام عن قول الله عز وجل:
" ونفخت فیه من روحی " کیف هذا النفخ؟ فقال: إن الروح متحرک کالریح وإنما سمی روحا لأنه اشتق اسمه من الریح وإنما أخرجه عن لفظة الریح، لان الأرواح مجانسة الریح وإنما أضافه إلى نفسه لأنه اصطفاه على سائر الأرواح، کما قال لبیت من البیوت: بیتی، ولرسول من الرسل: خلیلی، وأشباه ذلک وکل ذلک مخلوق مصنوع محدث مربوب مدبر.(الکافی،ج1)

اون روحی که در آیه فرمودن"...نفخت فیه من روحی"مخلوق خداس و خدا منزه از این حرفاس.
این عقیده ی باطل نوعی که از حلول میتونیم صداش کنیم از اراجیف فلاسفه س.

ضمنا
اولا "روحی" در آیه اضافه ی تشریفی و برای شرافت دادن به "روح" از سوی خالق"روح" اومد همونطور که "بیت الله" و "خلیلی" اینگونه ن و هم "بیت الله"و هم"خلیلی"اضافه ی تشریفین.

ثانیا حتی برخی متقدمین از بحث از تحرک کالریح در روایت برای"روح"برای عدم تجرد"روح"استفاده کردن و قائلین بتجرد هم این روایات رو تاویل کردن.
ثالثا و...

2-در ابتدای حدیث جنود عقل و جهل اومده:ان الله عزوجل خلق العقل...ثم خلق الجهل...

پس عقل و جهل مخلوقن و ذات خدا که خالق ایناس منزه از این حرفاس!

+خدا کمکمون کناد!
فرمود:"یا کمیل،لاتاخذ الا عنا تکن منا!".
پاسخ :
واقعا میبینی چه اباطیلی رو به اسم فلسفه توی ذهنمون کردن!؟

+ درمورد مخلوق بودن عقل / آیا سنخیت علت و معلول رو قبول داری؟ :)

++کافی جلد 1 هم جالب بود :)
مهدی صالح پور
۲۹ مهر ۱۸:۵۴
یعنی اگه انجام بدی خوبه... یعنی اجباری در کار نیست.
پاسخ :
در وادی سیاست اینجوری تعریف شده
شاخه سیب
۲۹ مهر ۱۹:۱۸
این همون وحدت وجود نیست که میگن کفره؟

همون قبس و اینا...

پاسخ :
والا ایشون دست به تکفیرشون خوبه :)
+ خوب شد من گفتم [شنیدم میگن] :)
شاخه سیب
۲۹ مهر ۱۹:۲۰
آره واقعا! منم تا کامنتشونو خوندم گفتم خوبه نوشتم نمیدونم! 
وگرنه بیا ثابت کن اعتقاد ما این نیست!
پاسخ :
البته با  این اخباریون باید با همون اخبار گفتگو کرد
باید برم از کافی جوابش رو بیارم :)
شاخه سیب
۲۹ مهر ۱۹:۲۴
ولی منم قبول دارم وحدت وجود اگه به معنی یکی بودن یا یکی شدن خالق و مخلوق باشه امکان نداره.
اخباری یعنی همون که همش میرن سراغ احادیث؟
پاسخ :
اصلا وحدت وجود قابل تصور هم نیست حتا

+ بله هموونان :)
شاخه سیب
۲۹ مهر ۱۹:۵۱
خب چون قابل تصور نیست قبولش ندارم دیگه.

دقت دارید بحث منحرف شده؟

به نظرم با این توضیح آیت الله بهجت احکام خدا لطف خداست به عقل.

پاسخ :
بحث منحرف نمیشه وجوه مختلفش بحث میشه :)

+ چجوری دقیقا لطفه؟
وحید عبدی پور
۲۹ مهر ۱۹:۵۲
سلام. این برادرمون ایمان بسیار سرشار و منطقی حرف می زنه، ولی کاش کمی با فلاسفه و متصوفه برخوردشو تعدیل کنه.

منم اندازه ایشون مخالف فلسفه و تصوف نباشم کمتر نیستم، اما به هر حال فلسفه دارای بزرگان شیعی هست که کدورت پیش می یاره. تکفیر فلسفه و تصوفه در درجاتی از کفر جای می گیره که با کفر مدنظر ایشون متفاوت هست.

ایذا باید توجه داشت که در رد فلسفه و تصوف به صورت نقد علمی و منصفانه نباید فروگذار کرد
پاسخ :
سلام
آبروداری میکنی برادر :) بذار از ریشه بزنه ما حرفی نداریم
شاخه سیب
۲۹ مهر ۱۹:۵۹
خب کاری که عقل ممکنه با آزمون و خطا و در طول مدت زمان انجام بده براش انجام داده.

خدا که به رشد عقل نیازی نداره. عقله که میخواد با رشد خودش به جایگاه واقعی خودش برسه. عقل نیاز داره به رشد. این کار خدا( فرستادن شریعت) لطف بوده. حالا عقل اگه به اوج شناختش از خدا برسه به خدا اعتماد میکنه و هرچی خدا بگه انجام میده.( عقل توی اوج شناختش به این میرسه که خدا مهربونه و خدا داناست). این جوری عقل مسیری رو که باید بره سریعتر طی میکنه.
پاسخ :
ممنون بابت توضیح لطف خدا به عقل
وحید عبدی پور
۲۹ مهر ۲۰:۱۱
من رشته روزنامه نگاری حدود نصف درساشو پاس کردم بلکه بیشتر، شیوه نگارش پاس کردم، ولی غلط املایی اصلا جزو لاینفک نوشته های من هست، اینقد ازم ایراد گرفتن که نگو. من خودم برا دوتا نشریه مطلب می نویسم، نشریه دانشگاهی البته، یکیش که خودم مدیر مسئولش هستم، یکیشم جزو هیات تحریریه اشم، با این حال غلط املایی و نوشتاری همیشه باهامه. املام همیشه تک می شدم.
پاسخ :
بابا مدیر مسئول :)

بابا تایپ ده انگشتی :)
شاخه سیب
۲۹ مهر ۲۰:۱۴
@وحید عبدی پور

آقا من معذرت میخوام حرکتم جالب نبود.
شما بزرگ مایید!
پاسخ :
آقای دکتر عبدی پور هستن :)
وحید عبدی پور
۲۹ مهر ۲۰:۱۶
مگه آقا ایمان اخباری هستند.اشتباه می کنید ، ایشون اصولی هستند. خیلی از اصولی ها مخالف فلسفه و تصوف هستن.
پاسخ :
ایشون تازه میخان برن توی حوزه ثبت نام کنن :)
وحید عبدی پور
۲۹ مهر ۲۰:۱۹
شاخه سیب. اصلا من ناراحت نشدم و نمیشم، اتفاقا خیلی کیفم می کنم. من، بزرگ کسی باشم، استغفرالله. شما بزرگوارید
پاسخ :
دقیقا من نفهمیدم چی شد میان شما؟ :)
وحید عبدی پور
۲۹ مهر ۲۰:۲۲
دکتر، من :-)
پاسخ :
میاد بهت :)
هانیه شالباف
۲۹ مهر ۲۳:۴۲
آقای بهجت (ره) کاش لیستی از انسان‌های کامل هم می‌دادن :)

فارغ از همه‌ی این‌ها، چه فرد ارزشمندی بودن ایشون...
پاسخ :
یه طلبه از قول حاج آقا مصباح میگفت ما بخاطر عرفان جذب آقای بهجت شدیم بعد دیدیم چقدر علم دارند ایشون
من الله التوفیق
۰۱ آبان ۰۲:۵۷
یکی اون بالا گفت استباهات پیامبران ؟!!!!!!!!!!!!
        بابا دیگه تو اعتقاداتمون قبول داریم که پیامبرا معصومند از خطا و گناه ،  البته ما شیعه ها .... بقیه رو نمی‌دونم ؟!!!


به نظرم شاید لازم نباشه عقل یک انسان کامل بگیم ... 

عقل سلیم هم بگیم کافی هستش.

البته خرده نگیریدا ... عقل سلیم گفتم نه عقل ما ها که گره در خیال داره و قصد جدا شدن ازش رو نداره.
پاسخ :
گره در خیال رو خوب اومدین :)
مثل میوه ای که میخوان خشکبار کنن تا بمونه
باید بذاریم آفتاب خشک بشه وجودمون
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان
تصاویر زیباسازی نایت اسکین