فیشــــــنگار

پژوهشکده ی غیرانتفاعی

زشت چیست؟

چهارشنبه, ۸ آذر ۱۳۹۶، ۰۶:۰۷ ب.ظ
حیاى مطلوب آن است که انسان را از ارتکاب کار زشت باز دارد. اما این که چه کارى زشت است، معمولا تحت تأثیر نظام ارزشى یک جامعه است.

نظرات (۲۵)

۰۸ آذر ۹۶ ، ۱۸:۳۸ ستاره جان
اما این که چه کارى زشت است، معمولا تحت تأثیر نظام ارزشى یک جامعه است.
خوبه برای گناه این حرف رو نمیگن :|
پاسخ:
گناه زیرمجموعه ی کارهای زشت قرار میگیره دیگه! درسته؟
۰۸ آذر ۹۶ ، ۱۸:۴۵ محبوبه شب
به بزرگواران پیشنهاد می کنم این لینک رو یه نگاهی بندازن.
تکمیلی این پسته.


+روایاتى به این مضمون داریم که اگر اراده خداوند بر این قرار بگیرد که کسى یا قومى را هلاک کند، یعنى
به خاطر اعمال بدشان بخواهد آنها را مؤاخذه نماید، حیا را از ایشان مى‌گیرد: اذا اراد اللّهُ عزّ و جل هلاکَ عبد نَزَعَ منهُ الحیاء.(3) 
پاسخ:
ممنون از شما که فیش دونی ما رو لو میدی :)
زشت زیبا بستگی به طرز نگاه ما به اون کار داره نه الزاما خود اون کار
پاسخ:
خب ما نگاهمون رو از کجا به دست میاریم؟
+ منظور از نگاه ما یعنی نیت ما یا تصور ما از اون کار؟
۰۸ آذر ۹۶ ، ۲۰:۴۱ ابوالفضل جمشیدیان
واقعا ممنون از جملاتی زیبایی که در وبلاگ قرار میدهید
پاسخ:
سلام :)
خدا ازما حیا رونگیره
پاسخ:
الاهی آمین :)
۰۸ آذر ۹۶ ، ۲۲:۱۷ مریــــ ـــــم
هشتک بی اخلاقی
پاسخ:
چی شده خانم پلیسه؟ :) برداریم پست رُ؟
۰۸ آذر ۹۶ ، ۲۲:۱۷ مریــــ ـــــم
هشتک بی اخلاقی
۰۹ آذر ۹۶ ، ۰۶:۴۸ ستاره جان
آخه نظام ارزشی یک جامعه عوض میشه 
ببخشید این مثال را میزنم: 
ببین یه زمانی دختر جماعت دست به صورتش نمیزد ولو خیلی پر بود 
الان دختر جماعت تا رنگ کردن ابرو را میره

گناه هم زیرمجموعه! باشه بنظرم واویلاست 
امام صادق گفتند که اگه یه جمعی همه گناه کردند تو نکن چون مجوز نمیشه (در حالیکه عرف اون جمع و جماعت حساب میشه) مثل عروسیها مثل فروشندگی های این زمونه که توش دروغ زیاده مثل همه کارهامون...
پاسخ:
با این سوال ذهن من رو مشغول کردین.
که آیا نظام ارزشی شامل دین هم میشه؟ یا اینکه همون عرفه

۰۹ آذر ۹۶ ، ۰۷:۰۲ محبوبه شب
آخه منم اون مطلبو داشتم!
ضمننا شما تو دو خط مطلب انتظار دارین بلاگرا چیزی متوجه بشن؟؟؟
پاسخ:
باید خط به خط جلو رفت :)
۰۹ آذر ۹۶ ، ۰۷:۱۲ محبوبه شب
اگه اشتباه کردم، پوزش می خوام.
وگرنه همین فرمون و می گیرم و میرم جلو :دی
پاسخ:
نه خوبه کار خوبی کردین :) ممنون
۰۹ آذر ۹۶ ، ۰۹:۳۶ ام شهرآشوب
یعنی نویسنده ی این پست به نسبیت اخلاق و یا پلورالیزم اخلاقی معتقد بوده است آیا؟ 
پاسخ:
یعنی اینقدر با یزدیا مشکل دارید شما؟ :))
همین ارزشهای عجیب و غریب جامعه ست که شریعت مداری رو سخت میکنه دیگه.
پاسخ:
وقتى مردم فعل گناهى را علنى و به دفعات فراوان انجام دادند قبح آن گناه در نظر آنها مى‌ریزد و کم‌کم کار به این‌جا مى‌کشد که اصلا در حرمت آن تشکیک مى‌کنند و مى‌گویند: از کجا معلوم که این کار حرام باشد؟! شاید حدیث آن درست نباشد! [روم: 10]
۰۹ آذر ۹۶ ، ۰۹:۴۶ ام شهرآشوب
شما که کلا سنت منبع گذاری رو فراموش کردین! 
ماهم نمیدونیم این سخن از که برآمده!
با یزدی ها هم شکر خدا مشکل نداریم

+ولی اینجوری از این دوخط برداشت میشه ها! چون سنت های جامعه ممکنه شامل گناه هم بشه. 
مثلا در قوم لوط، انقدر گناه و زشتی این جامعه رو فرا گرفته بود، که مردم به حضرت لوط به چشم بد نگاه میکردن. یعنی وقتی میخان بگن لوط و خانواده اش رو بیرون کنید، میگن «بیرونشون کنید. چون اونا آدمایی هستند که پاک موندن» یعنی پاکی شده ضدارزش! 
پاسخ:
باشه الان منبع میدم برید کل مطلب  که 10 دیقه طول میکشه رو بخونید :

http://mesbahyazdi.ir/node/2225
و ببینید مولف مرام فلسفی اش چه بوده است
۰۹ آذر ۹۶ ، ۰۹:۵۰ ام شهرآشوب
حداقل منبع هم نمیذارید اسم نویسنده رو بذارید :|
این چه وعضیه؟
پاسخ:
خخخ می بینم که شما هم به «گوینده » مینگری تا «آنچه گفته شده»! :))
۰۹ آذر ۹۶ ، ۱۰:۰۰ ام شهرآشوب
الان من سوالم حل نشد! 

خب گوینده هم مهمه. آدم از یه خط فیش ممکنه هزاران برداشت از منظور نویسنده داشته باشه. ولی اگه بدونی کی گفته، قضاوت اولیه ات رو تحت تاثیر قرار میده

+نمیدونم این قضاوت اولیه درسته یا خیر!
پاسخ:
منظورتون شاید این باشه که باید ببینیم این دوجمله ی فیش در کجای بحث قرار داره؟ بعدشم شاید منظور نویسنده با برداشت شما از نظام ارزشی جامعه تفاوت داشته باشه کما اینکه در ادامه نوشته است:

اما این که چه کارى زشت است، معمولا تحت تأثیر نظام ارزشى یک جامعه است. ما مسلمان‌ها باید ببینیم آموزه‌هاى دینى و اسلامى چه چیزهایى را زشت دانسته و انجام آنها را گناه تلقى کرده تا مرتکب آنها نشویم.
۰۹ آذر ۹۶ ، ۱۰:۲۴ ام شهرآشوب
خب خسته نباشید !!!
الان کلا داستان تغییر کرد!
پاسخ:
خب الان چه تغییری کرد داستان؟

مثلا یه بازیگر سینما مصاحبه کرده طبق همین اصل ارزشهای جامعه گفته : این یک چیز طبیعیه که زن ها همه جای دنیا میرن استادیوم! اون ها که مخالفن باید بگن که چرا مخالفن :)

http://www.entekhab.ir/fa/news/374063
من همیشه در قبال کارهایی که انجام میدم و بقیه نفی میکنن پای ارزش ها رو میکشم وسط :) تفاوت ارزش ها رو
پاسخ:
این خوبه که بحث رو میبرید به عمق و ریشه رفتار آدمها

که همون ارزشهای اخلاقی شون باشه
۰۹ آذر ۹۶ ، ۱۰:۴۰ ام شهرآشوب
الان نویسنده در اینجا گفته نظام ارزشی یک جامعه و در ادامه گفته آموزه های دینی و اسلامی! 
اون استادیوم رفتن یا آدمخواری قبیله ی آدمخوارها، جزء آموزه های دینی و اسلامی نیست. حتی اگر جزء ارزش های رایج یک جامعه باشه
پاسخ:
مولف ارزش های جامعه رو با باورهای دینی مساوی گرفتن/ یعنی درمورد جامعه مطلوب صحبت کردن نه جامعه موجود :)
۰۹ آذر ۹۶ ، ۱۰:۴۷ ام شهرآشوب
خب منم واسه همین میگم تغییر کرد. 

اون متنی که شما منتشر کردین در ابتدا، اون منظور دوم ازش برداشت میشد
پاسخ:
نفهمیدم!
۰۹ آذر ۹۶ ، ۱۰:۵۳ ام شهرآشوب
من در کامنتهای بالاتر گفتم الان که بحث تکمیل شد، داستان تغییر کرد. شما فرمودین چه تغییری کرد؟ 
الان من گفتم این تغییر رو کرد: 
اون متنی که شما منتشر کردین در ابتدا، این منظور ازش برداشت میشد که ارزشهای جامعه ملاکه. به هر نحوی که باشه
پاسخ:
آهان یعنی شما میگید نویسنده در جمله دوم جمله ی اول را رد کرده؟
۰۹ آذر ۹۶ ، ۱۰:۵۶ ام شهرآشوب
نه. رد نکرده. در جمله ی دوم تکمیل کرده

ولی شما چون اون ادامه رو نگذاشته بودین، برداشت درستی ازش نمیشد
پاسخ:
پس کی بود میگفت اخلاق فراتر از دین است؟
۰۹ آذر ۹۶ ، ۱۱:۰۲ ام شهرآشوب
نمیدونممممم
من نبودممممم :|
پاسخ:
باشه باشه پس سرفرصت بهش فکر کن :)

راستش شاید سال ها قبل تحت تاثیر نظام ارزشی جامعه بود ولی الآن بیشتر تحت تاثیر فرهنگ و تربیت خانوادگیه، همین الانشم از نظر جامعه انجام یه سری از اعمال زشته ولی خیلیا انجامش میدن چون تو فرهنگ خانوادگیشون انجام اون کار ها زشت نیست. 
پاسخ:
آره . به نمونه خوبی اشاره کردین / گویا نظام ارزشی فرد [تحت تاثیر مولفه هایی چون قومیت، تربیت و... گرایش سیاسی حتا] میتونه با نظام ارزشی جامعه متفاوت باشه
۱۰ آذر ۹۶ ، ۱۰:۵۷ ستاره جان
خوب وقتی عرف با دین اشتراکات داره متاسفانه / خوشبختانه؟ نظام ارزشی یه مقداری هم دین توش هست 
عرف با دین مساوی کامل نیست اما جدا از همم نیستن 
پاسخ:
درسته نظام ارزشی بخش زیادی ش توی کشور ما ناشی از باورهای دینیه
همه ی حرف همین جاس.اینکه حتی اگر زنا میکنیم،بدونیم زنا چیز خوبی نیس.حیا رو یکی از این جهت که باور به حسن و قبح(نیکی و بدی)در تحققش نهفته س هم ریس ایمان برای ما دونستن.

کسی که حیا درش نیس ینی اساسا به حسن و قبح کارش قائل نیس و از این مهلکه ی بی نظری به توبه راهی نیس و ادامه ش فقط درکات جهنم و ایناس!

(این همون چیزی بنظرم میاد که لیبرالا(اباحه گراها)در جامعه در هر سلک،لباس،کنش و منش در حال مد کردنشن و اون جز اینکه "بیایید قضاوت نکنیم!"(که اساسا حرف چرندی و زر رایگانی بیش نیس.)نیس.)

اینا همه ش درمورد حیای عقل که در نص برامون ازش گفتن بود.
پاسخ:
نکته جالبی گفتین که حیا یکی از چیزهایی که با اباحه گری نفی میشه عملا / لیبرالیسم هم مصداق اباحه گریه؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تصاویر زیباسازی نایت اسکین