فیشــــــنگار

علل گرایش به مادیگری

آیا ممکن است کسی از نظر اعتقاد خداپرست باشد ولی از نظر عمل، مادی باشد؟ و آیا ممکن است کسی از نظر اعتقاد، مادی باشد ولی از نظر عمل، مادی نباشد و زندگی اش زندگی منزه و بی آلایش از تندروی و تجاوز و ستم باشد؟

ادامه مطلب

واران ...
۲۳ آذر ۱۰:۴۰
والا اول صبحی این مطلب سنگین و سخت  نمیکشه مغزمون :)
ایشالا بعدا میایم میخونیم‌:)))

+یه لحظه خیال کردم  ادامه کتاب شهید مطهری است خوشحالی کردم من باب این داستان ولی حیف که نبود :|:)
پاسخ :
بله همونه و آخریشه
خرگوشک :)
۲۳ آذر ۱۰:۴۳
اینا رو خوندم یاد کتاب دین و زندگی افتادم که باید از خط اول تا خط آخر درسُ یاد میگرفتی..
واس ما بیسوادا بااید یکی باشه بعضی ازین کلمه هارو باز کنه..و توضیح بده.
یکم فهمیدما ولی بعضی جاهاشم نفعمیدم :!
پاسخ :
یعنی به همین زودی تموم شد!؟ :)
برو دوباره بخون رابیت بعد بیا سوال بپرس :/
خرگوشک :)
۲۳ آذر ۱۰:۴۷
آره خوندم دیگه.. دوباره برم بخونم؟ نکنه باید ورق بزنی دوباره بری صفحه بعد؟؟ همون از بالا تا پایین نیس مگه؟
پاسخ :
بله ورق بزنید کلش 3 صفحه است.

تا قبل از تیتر :

سنگر قهرمانی و پرخاشگری

رو بخونید :)

واران ...
۲۳ آذر ۱۰:۴۸
جدا ؟^__^
چه خوب ولی کاش زودتر میگفتین خودمون قبلش میخوندیم و با آمادگی قبلی می اومدیم سر کلاس :)
ممنونم 
پس ایشالا میخونیم بعدا میایم :)

پاسخ :
شما یکی از ویژگی های رییس جمهوری رو دارید :)
محبوبه شب
۲۳ آذر ۱۰:۴۸
چه جالب : )
میشه ورق زد!!! 
پاسخ :
بله این صفحه و 2 صفحه بعدش رو بخونید :)
خلاصه این بخش:


1.      اگر انسان در عمل ، شهوتران و ماده پرست و اسیر شهوات گردد، تدریجا افکار و اندیشه هایش هم به حکم اصل انطباق با محیط، خود را با محیط روحی و اخلاقی او سازگار می کنند، یعنی اندیشه های متعالی خداشناسی و خداپرستی و خدادوستی جای خود را به افکار پست مادیگری و اینکه هستی لغو و بیهوده است ، حساب و کتابی در کار عالم نیست ، دم غنیمت است و امثال اینها می دهد .

2.      هر فکر و اندیشه ای برای اینکه رشد کند و باقی بماند ، زمینه روحی مساعدی می خواهد .

3.      سیاستهایی که می خواهند اندیشه های متعالی را در مردمی بکشند، زمینه فساد اخلاقی و عملی آنها را فراهم می کنند و برای فراهم کردن این زمینه ، محیط اجتماعی را با وسایلی که در اختیار دارند فاسد می نمایند.

4.      مادیت اخلاقی یعنی اینکه انسان از حیات و زندگی هیچ گونه ایده اخلاقی و معنوی نداشته باشد .

5.      آیا ممکن است کسی از نظر اعتقاد خداپرست باشد ولی از نظر عمل، مادی باشد؟ و آیا ممکن است کسی از نظر اعتقاد، مادی باشد ولی از نظر عمل، مادی نباشد و زندگی اش زندگی منزه و بی آلایش از تندروی و تجاوز و ستم باشد ؟

6.       بالاخره آیا انفکاک مادیت اخلاقی از مادیت اعتقادی امکان پذیر است ؟

 7.      پاسخ این است که آری امکان پذیر است و زیاد واقع می شود ، اما چیزی نیست که دوام یابد و روی آن بتوان حساب کرد ، زیرا یک حالت غیر طبیعی است و آنچه بر خلاف طبیعت و روش طبیعی نظام اسباب و مسببات است دوام نخواهد یافت .

8.      این را نمی توان باور کرد که کسی بتواند یک عمر زندگی کند که فکرا و ایمانا الهی باشد ولی عملا مادی، عاقبت یکی از دو طرف غالب خواهد شد ، یا به این سو و یا به آن سو خواهد رفت .

9.      مادیت اعتقادی و مادیت اخلاقی ) علت و معلول یکدیگرند

10.  همان طور که فکر و اندیشه بر روی اخلاق و عمل اثر می گذارد، اخلاق و عمل نیز روی فکر و اعتقاد و اندیشه اثر می گذارد.

11.   ایمان و اعتقاد ، یک فکر مجرد و خشک نیست که گوشه ای از ذهن را اشغال کند و با سایر قسمتهای هستی انسان سرو کاری نداشته باشد .

12.  بعضی از افکار است که وقتی در انسان پیدا شد ، به حکم اینکه با سرنوشت انسان پیوند دارد ، می خواهد بر سراسر وجود انسانی تسلط یابد و همه را در قبضه خویش قرار دهد، هنگامی که پیدا می شود ، زنجیروار یک عده اندیشه های دیگری را به دنبال خویش می آورد و خط مشی انسان را عوض می کند.

13.  آنجا که انسان به شهوت و عیش و نوش گراییده است ، همه سجایای انسانی مرده است

14.  اولیای حق حتی از بسیاری از لذات مباح چشم می پوشیدند و از گرفتاری در لذات حلال نیز پرهیز داشتند ، زیرا می دانستند آنجا که انسان پای بند لذت شد تعالی روح از او گرفته می شود چه رسد به آنجا که پای بند گناه باشد.

15.  گناه ، سیاه دلی می آورد و سیاه دلی ، بی ایمانی .

محبوبه شب
۲۳ آذر ۱۰:۵۰
@خرگوشک
هفت صفحه ست بانو!
آره میشه ورق زد :d
پاسخ :
@خرگوشک
ام شهرآشوب
۲۳ آذر ۱۰:۵۴
فک نکنم بشه!
پاسخ :
خوندین؟ :)
ناشناس
۲۳ آذر ۱۰:۵۷
سلام علیکم

سوال اول: بله متاسفانه این مشکل خیلی از ماها می باشد چون باید آنقدر تلاش کنیم و در صدد یافتن واقعیت دین باشیم تا بتوانیم این مشکل را حل کنیم.

سوال دوم : بله در این مقوله حتما استثناهایی وجود دارد ولی حیف است چنین انسانهایی وجود داشته باشند ولی اعتقاد مادی داشته باشند زیرا هر عمل مثبت و خوبی وقتی صدها برابر  ارزش پیدا می کند که نیت الهی در پس آن عمل نهفته باشد.
پاسخ :
اصلا این مطلب یک هشداری است به همه ی ما
واران ...
۲۳ آذر ۱۰:۵۸
چرا ؟^__^
خب ایران به ما خانم ها پست وزرات رو هم نمیده چه رسد به ریاست جمهوری :)))))
چطور ؟:))))
(البته تا حدودی گرفتم چرا ولی بگین که مطمئن بشم همونه که من از حرفاتون گرفتم 🙊🙈)
ولی جدا الان مغزم نمیکشه بخونم ولی عصری/شب  میام هم پست میخونم هم جوابتون رو به کامنت محبوبه بانو رو ایشالا :))
پاسخ :
ویژگی وعده دادن :)
خرگوشک :)
۲۳ آذر ۱۱:۱۳
ازونجایی که از صفحه اولش  یز زیادی نفهمیدم، الان حوصلم نمیکشه برم بقیشو بخونم
ایشالله یه وقت دیگه..
پاسخ :
نمیشه :)
هاژ محمود
۲۳ آذر ۱۱:۱۷
سلام :)
پاسخ :
سلام آقا
خونه مادری
۲۳ آذر ۱۱:۳۲
بله ممکنه
(ادامه مطلب هم نخوندم)
پاسخ :
توی ادامه ی مطلب هم همینو میگه
ممکنه ولی آخرش چی؟
یکی از این دو باید غالب بشه
واران ...
۲۳ آذر ۱۲:۱۷
همونی بود که خودم حدس زدم :دی :))
ممنونممم (با لحن مدیری خونده شود:دی)
پاسخ :
حالا سر فرصت بخونیدش
مطلب خوبیه انصافا :)
ام شهرآشوب
۲۳ آذر ۱۲:۱۹
بله خوندم
ایشونم فرموده بودن در درازمدت نمیشه. شاید موقتی بشه
پاسخ :
آفرین آفرین
با توجه به گلایه های و ابراز خستگی های قبلی
انصافا انتظار نداشتم :))
خرگوشک :)
۲۳ آذر ۱۲:۲۲
اگه حوصله میداشتم که می‌رفتم سر کلاسم مینشستم عین بچه آدم درسمو میخوندم -_-
پاسخ :
شما شوهرو ترجیح دادی به درس :)

ام شهرآشوب
۲۳ آذر ۱۲:۲۲
خب امروز سرکار نیستم. به خاطر همین تونستم بخونم!
پاسخ :
آهان امروز پنجشنبه است !

اتفاقا نیم ساعت پیش داشتم فکر میکردم پنجشنبه ها چقدر شهر خلوته

بعد به ذهنم رسید یه چیزی شبیه مدرسه غیرانتفاعی بزنم به اسم مدارس پنشنبه!
واران ...
۲۳ آذر ۱۲:۳۳
باشه حتما میخونمش خدایی :))
ولی کاش قبلش میگفتین انصافا من خیلی منتظر این پست بودم استاد :))
چندین بار اگر یادتون باشه بهتون گفته بودم :))

ولی الان دارم حسابداری قبوض معوقه کل مجتمع مون  رو انجام میدم و یک مدیر سخت گیر  بالای سرمه هی میگه زود باش :|:)

پاسخ :
عجله ای نیست
واران ...
۲۳ آذر ۱۳:۰۱
:)سپاس :)
فقط میشه بگین ادامه مطلب حدودا چند صفحه است ؟:))
ممنونم 🙏
+کاش مدیر ما هم مثل شمای استاد ، سختگیر نبودند :))
پاسخ :
7
آب‌گینه موسوی
۲۳ آذر ۱۴:۱۶

خب باید دید، تعریفِ از اعتقاد چیست؟ اگر همین شناسنامه‌ای و عرفی منظورِ نظر است، بله خب؛ دین‌دارانِ مادّی‌گرا بسیارند.

اگر منظور از آن پرسشِ دوم هم، اخلاقیّون هستند، باز بله. می‌توان بی‌دین بود و تا حدودی هم اخلاق‌گرا بود. البتّه که مراتبِ متعالیِ اخلاق و معنویّت بی‌دین ممکن نیست...

پاسخ :
نویسنده در ادامه  این دوتاسوال شما رو توضیح داده اتفاقا
آب‌گینه موسوی
۲۳ آذر ۱۵:۲۰
ادامه را خوانده بودم. استاد دلایل را فرمودند. 
پاسخ :
ایشون در ادامه میگن دینداران مادی آخرش یا دیندار میشن یا مادی/
آب‌گینه موسوی
۲۳ آذر ۱۶:۲۲
ربطِ پاسخ‌تان به پیامم را متوجّه نشدم.
پاسخ :
اینجا معمولا من سوال میپرسم درمورد کامنت بقیه
شما از معدود کسانی هستی که روند رو برعکس میکنی :)

+ منظورم اینه که مولف معتقد است این روند پایدار نیست و اخلاق و عقیده روی هم تاثیر متقابل دارند. اخلاق خوب عقیده را هم تغییر می دهد کما اینکه اخلاق بد و فاسد باور را هم فاسد می کند/
مهدی صالح پور
۲۳ آذر ۱۸:۱۷
آره؛ چرا که فطرت انسان که توش تغییر ایجاد نمیشه. حالا شاید در زندگی، به وضعیتی برسه که اعتقادش کمی از فطرتش دور شه اما فطرتش تغییر نمیکنه.

واسه همین خیلی ها، زندگی انسانی و اخلاقی دارند اما نه لزوماً با خداپرستی.
پاسخ :
بله شما هم میگید دیده شده
آب‌گینه موسوی
۲۳ آذر ۱۸:۴۷

متشکّرم.

بله.

پاسخ :
خواهش میکنم . مزاح بود خدمت شما :)
س _ پور اسد
۲۴ آذر ۰۰:۲۳
...آری امکان پذیر است و زیاد واقع می شود ، اما چیزی نیست که دوام یابد و روی آن بتوان حساب کرد ، زیرا یک حالت غیر طبیعی است و آنچه بر خلاف طبیعت و روش طبیعی نظام اسباب و مسببات است دوام نخواهد یافت ...
 ن ش : 
وَمَا یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَهُمْ مُشْرِکُونَ.. یوسف 106
بیشتر آنان از لحاظ گفتار مؤمن، ولی با توجّه به کردار مشرک می‌باشند.
پاسخ :
سلام علیکم
+ این شرک پایدار نیست...
ایمان
۲۵ آذر ۱۹:۳۵
یاد"فخلف من بعدهم خلف أضاعوا الصلاة واتبعوا الشهوات فسوف یلقون غیا"افتادم.

از اونطرفیش یاد این افتادم که:
امیر(ع)میفرمان:الله الله فی القرآن!لایسبقکم بالعمل به غیرکم!دو حالت پیشتر به ذهنم نرسید:

نخست اینکه عمل به قرآن(شاید بگیم بخشی از قرآن که ناجور بنظر نیاد!)الزاما به اعتقاد صحیح ختم نخواهد شد!(چه اونکه اگر ختم میشد،این سخن رکن هدایت(ع)جلوگیری از هدایت"غیر"می بود.)

دیگری اینکه عمل صحیح(عمل به وصایای قرآن)الزاما خروجی اعتقاد نیس.
اینکه چه رابطه ای بین عامله و عاقله ی ماس،خدا داند منتها اونچه من میدونم در ماجرای ایمان فرد فرمودن عمل بالارکان غایب نیس.(ایمان و اعتقاد یکی نیستن!)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان
تصاویر زیباسازی نایت اسکین