فیشــــــنگار

پژوهشکده ی غیرانتفاعی

فیشــــــنگار

پژوهشکده ی غیرانتفاعی

فیشــــــنگار

یک فرد عادی، ولی با هدف
می تواند مسیر تاریخ را تغییر دهد

آخرین مطالب
  • ۲۳ خرداد ۹۷ ، ۰۷:۳۲ مرمر
آخرین نظرات

خوانشی از نامه داوری اردکانی

سه شنبه, ۸ اسفند ۱۳۹۶، ۰۹:۰۸ ق.ظ

حسن عباسی: جای تاسف دارد که رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران می گوید نمی شود علم دینی تولید کرد. منبع



داوری اردکانی: اگر می‌توانستیم خود را از این وابستگی نجات دهیم و راه رسیدن به جامعه‌ای را بیابیم که در آن روح دینی یعنی اعتقاد به توحید و عالم غیب و معاد حاکم باشد و مردمانش از سودای مصرف آخرین تکنولوژی‌های ساخته جهان توسعه‌یافته آزاد باشند و با همدلی و هماهنگی برای معاش توأم با اخلاق بکوشند، شاید افقی پیش رویمان گشوده می‌شد.  خوبست که اگر می‌توانیم به جای بحث درباره علوم اجتماعی اسلامی، در باب شرایط امکان تجدید عهد دینی و بنای یک جامعه اسلامی بیندیشیم و در این راه به لطف پروردگار علیم امیدوار باشیم.


 

فیشنگار: متاسفانه امروزه تریبون ها و روزنامه ها به دست برخی افراد سطحی افتاده است که پروای اظهار نظر در هیچ زمینه ای را ندارند. از رآکتور هسته ای تا جنبش نرم افزای. در این مورد جناب آقای عباسی مقهور «تیترهای رسانه ای» در مورد اظهارات آقای داوری اردکانی شده است و چنین اظهار تاسف میکند از حرفی که احتمالا نخوانده است! این برای جامعه ای که نخبگان آن چشم به دهان و تحلیل های چنین تریبون هایی دارند خوب نیست. تریبون سطحی جامعه را سطحی بار می آورد همانطور که روزنامه ی هوچی گر جامعه را هوچی گر و احساساتی بار می آورد. که جامعه ما در این سال ها برخی از عواقب آن را در خیابان های آشوب مشاهده کرده است.



واکنش ها: در مورد سخنان اخیر دکتر داوری اردکانی واکنش های زیادی منتشر شده است: از پاسخ آیت‌الله سبحانی تا تلاش روزنامه شرق برای مشابهت سازی میان سخنان داوری اردکانی و رئیس جمهور و یادداشت حکمت حکیم و برداشت حاکم توسط موسی نجفی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و... که اینجانب نیز صلاح دید در این باب پستی منشتر نماید و خوانندگان پیگیر اینگونه مباحث را دعوت کنم تا متن نامه جناب داوری اردکانی که در مورخ ۷/ ۱۱/ ۱۳۹۶ به دبیرخانه هم اندیشی اسلامی ارسال شده و در تاریخ چهارشنبه 2 اسفند1396، روزنامه اطلاعات ص 3  منتشر شده است را مطالعه کنند و از هیاهوی تیترهای رسانه ای [که روزی قرار بود انسان را آزد کنند] پرهیز کنند.



توضیح: این نکته مسلم است که از 300 سال پیش علوم انسانی در غرب با هدف مدیریت علمی جامعه در نظام دموکراسی تمدن جدید غرب شکل گرفته است و متناسب با نیازهای آن جامعه رشد و بالندگی پیدا کرده است. طبیعی است که این چنین علوم انسانی در سایر جوامع ممکن است لزوما موجب کمک به مدیریت جامعه نباشد. سعید حجاریان در این زمینه می گوید: نظریات علوم انسانی حاوی حربه های ایدئولوژیک هستند و قادرند به استراتژی و تاکتیک تبدیل شوند و در مقابل ایدئولوژی رسمی کشور صف آرایی کنند و آن را به چالش بکشند. (۳//شهریور/۸۸) . بنابراین در علوم انسانی بحث بر سر این است که علوم انسانی مورد نیاز برای جامعه ی ما که ادعا میکنیم زیرمجموعه تمدن غربی نیست کدام است؟ و راه رسیدن به آن چیست؟ راهی که تاکنون در پیش گرفته شده این است که بیاییم مبانی و چارچوب های علوم انسانی حالا اسلامی را تعریف و تبیین کنیم و پس از آن به تولید علم اقدام کنیم. رویکرد دوم این است که اندیشمندان مسلمان با پیش گرفتن رویکرد انتقادی نسبت به علوم انسانی موجود به نظریه های همگون با جامعه ی حالا اسلامی ما برسند.



چو درد در تو نباشد که را دوا بکند: اما درخصوص اینکه آیا جامعه ما جزوی از تمدن غرب است و اینکه نیازهای متفاوت ما با غرب در چیست تاکنون توجهی نشده است که داوری اردکانی در نامه ی مورد نظر به این مطلب اشاره می کند که ما در صورتی می توانیم علوم انسانی اسلامی تولید کنیم که نیازهای جامعه ی ما نیازها و مطالبات اسلامی باشد: علم اجتماعی جدید با نظم تجدد تناسب دارد. ما اگر نظم دیگری جز نظم تجدد در نظر داریم باید توجه داشته باشیم که علم و جامعه با هم قوام می‌یابند. جامعه کنونی ما جامعه توسعه‌نیافته است. این جامعه همه نیازهای جامعه مدرن را دارد، بی‌آنکه از توانایی‌های آن برخوردار باشد. اگر می‌توانستیم خود را از این وابستگی نجات دهیم و راه رسیدن به جامعه‌ای را بیابیم که در آن روح دینی یعنی اعتقاد به توحید و عالم غیب و معاد حاکم باشد و مردمانش از سودای مصرف آخرین تکنولوژی‌های ساخته جهان توسعه‌یافته آزاد باشند و با همدلی و هماهنگی برای معاش توأم با اخلاق بکوشند، شاید افقی پیش رویمان گشوده می‌شد.

نظرات  (۲۴)

"ما در صورتی می توانیم علوم انسانی اسلامی تولید کنیم که نیازهای جامعه ی ما نیازها و مطالبات اسلامی باشد"

یعنی الان نیازها و مطالبات جامعه اسلامی نیست؟

نیازها و مطالبات جامعه اسلامی باشند، یعنی دقیقا چی رو مطالبه کنند؟
پاسخ:
داوری: این جامعه همه نیازهای جامعه مدرن را دارد و مردمانش در سودای مصرف آخرین تکنولوژی‌های ساخته جهان توسعه‌یافته ...

مثلا سال 95 سود سپرده های بانکی رو باهدف مبارزه با رباخواری کم کردن ما خوشحال شدیم یا ناراحت؟

به نظرم، دو مسئله ی که گفتید، دلیلش این نیست که مردم از خود اسلام فاصله گرفتن... یعنی اسلام به المانی تبدیل نشده که جامعه باهاش ستیزه جو شده باشه

این مسائل هم دلایل مقطعی داره که به حول قوه الهی ازش عبور می کنیم

مثلا یک بخشی از این مسائل برمیگرده به آسیب های فرهنگیِ اقتصاد دولتی و اقتصاد سرمایه داری که بر کشور حاکمه

یک بخشش مربوط میشه به سیستم آموزشی که ظاهرا تصور میکنن که کسی که در ایران به دنیا میاد، به صورت پیش فرض، اسلام و انقلاب براش تبیین شده و تو رگاش خون انقلاب میجوشه و همین باعث میشه که به دنبال تببین اندیشه های اسلام نباشند.

و ...

در کل به نظرم، جامعه پتانسیل خیلی بالای برای مطالبات اسلامی داره، منتهی مسئولین نمیذارن :)
پاسخ:
میشه چنتا از مطالبات مردم رو بگی
که اسلامی هستن؟
۰۸ اسفند ۹۶ ، ۱۰:۲۲ میخونم میام میگم!
ایمان
پاسخ:
صحبتای آیت الله سبحانی هم جالب بود
مثلا مبارزه با فساد
تحقق عدالت
شفافیت

میل به سود بانکی هم، به خاطر اقتصاد دولتیه، اگه اقتصاد مردمی بشه و از طرف دیگه آسیبهای اقتصادی ربا و پول بدون پشتوانه برای مردم روشن بشه، یحتمل خود مردم هم به سمت سود بانکی نمیرن

شاید این ایراد وارد بشه که این مطالبات ریشه اسلامی ندارند، یعنی چون اسلام گفته، مردم مطالبه نمیکنند، بلکه چون منافعشونه، مطالبه میکنند. منتهی این باز به نظرم بر میگرده به همون عدم تبیین صحیح اسلام در آموزش و پرورش و ساختار کشور.

این رو باید در نظر گرفت که اولا ساختار و سیستم آموزشی کشور، مردم رو به طور غیر مستقیم دچار چالش دینداری کرده! (همون مثال سود بانکی) و ثانیا سطح دینداری و ایمان در جامعه هم متفاوته.

منتهی مولفه های چون شرکت در مراسم اربیعن، شب های قدر، حضور در ایام محرم و صفر، نامگذاری بچه ها و ... نشون دهنده اینه که مردم اسلام رو میخوان، هر چند که سطحی هم عمل کنند، اما بازم میخوان، منتهی ساختارها باید اصلاح بشه...
نمیشه ما مزه سود حرام بانکی رو به مردم بچشونیم و بعد توقع داشته باشیم که مردم بگن:" اَه، اَخه"

شاید بی ربط:
برداشتم از نظر یک آدمی این بود که، در زمان غیبت، امکان رشد و تعالی بیشتر از زمان ظهور حضرته، چرا که در زمان ظهور، ساختارها به صورتیه که امکان به خطا رفتن و گناه کردن انسان خیلی کم میشه و برای همین، دینداری در زمان ظهور به نسبت زمان غیبت کار راحتتریه و ...
پاسخ:
ممنون برای توضیحات :)

برداشتت از نظر یک آدمی یعنی یک آدم سخنران یا؟
برداشتم که دقیق یادم نیست، از کتاب بود، سخنران بود یا یک مطلبی... خیلی فقط پیش دیده بودم
احتمال سخنران بودنش بیشتره

یک نکته تکمیلی برای نظرهای قبلی:
برخلاف ادعای فرد مورد نظر، ساختار و اهداف کشور به صورتی که داره به زور و با شلاق مردم رو به سمت جهنم میبره :)

هم بحث مواد غذایی و اثراتی که روی روان انسان و طبعا خلق و  خوی انسان و در ادامه روی دینداری انسان میزاره، مگه شوخیه!... بماند که تراریخته، مراسوخته
پاسخ:
یعنی میگی ساختار و اهداف کشور به صورتی که داره به زور و با شلاق مردم رو به سمت جهنم میبره ؟

+محصولات کشاورزی تراریخته موضوع خطرناکیه گویا!
من وارد مسائلی که ازشون سررشته ندارم نمیشم و اظهار نظر نمی کنم (:
پاسخ:
تو خیلی دختر خوبی هستی :)

۰۸ اسفند ۹۶ ، ۱۰:۴۸ محمد روشنیان
هر دو تفکر جای تامل داره و البته من هم دانشم در این زمینه کمی محدوده و نمیتونم در نقش یه صاحب نظر واقع بشم!
پاسخ:
آره دیگه ماها می خونیم ببینیم اساتید چی میگن

اگه همین روال فعلی ادامه پیدا کنه، آره، مصداقش هم همون سود بانکیه که بحثش شد
اما به شخصه، به شدت به آینده امیدوارم و مطمئنم از همه این مسائل عبور می کنیم.
دیر و زود داره، اما سوخت و سوز نداره
پاسخ:
عبور رو زیاد تکرار میکنی ها :)
😂😂😂
بد به دلت راه نده :)
ما و عبور، هیهات... شخص موردنظر هم که فعلا آسفالته، هر کس و ناکسی داره ازش عبور میکنه :)
پاسخ:
نه بابا بردنش اورژانس!
دارن تلاش میکنن دکتر رو بیارن بالاسرش حتا :)
سلام
این جمله از آقای داوری هست:
علم ماهیتى متفاوت با دین دارد به این جهت آن را به صفت دینى نمى توان متصف کرد و به عبارت دیگر وصف دینى نمى تواند صفت ذاتى علم باشد».

 این جمله هم از آقای عباسی:
جای تاسف دارد که رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران می گوید نمی شود علم دینی تولید کرد.

این هم جمله شماست:
متاسفانه امروزه تریبون ها و روزنامه ها به دست برخی افراد سطحی افتاده است که پروای اظهار نظر در هیچ زمینه ای را ندارند. از رآکتور هسته ای تا جنبش نرم افزای. در این مورد جناب آقای عباسی مقهور «تیترهای رسانه ای» در مورد اظهارات آقای داوری اردکانی شده است و چنین اظهار تاسف میکند از حرفی که احتمالا نخوانده است! 

به نظرم آقای عباسی ، همون حرف آقای داوری رو گفتن دیگه...
یعنی داوری هم گفته علم دینی بی معناست... و عباسی اعتراض کرد...
یا من کج میفهمم حرف ایشون رو؟

پاسخ:
داوری نگفته نمیشه تولید کرد
میگه این روشش نیست
و میگه ملزومات دیگه ای هم داره
و اینکه:  علم یک طرح مهندسی ساختنی نیست، یافتنی است.
دو تا فیش به فاصله یک ساعت ...

پیشرفت خیلی خوبی داشتین.
پاسخ:
نه بابا اون پشت پر از فیشه :)
انبار عالی برقرار :))
پاسخ:
شما هم که پشتت به صائب گرمه دیگه :)

شاعری که روزی ۳ غزل می‌گفت :))

دم همه شعرا گرم

ولی شعرای ترک زبان مثل صائب و شهریار خیلی عزیز هستن
پاسخ:

شهیر اصفهانی: صائب، تبریزی نیست

حدود ۶۵ سال قبل که استادم صغیر اصفهانی زنده بود، گفت "ما می خواهیم باغ صائب را باز کنیم و این توهّم کنار برود و همه بفهمند صائب، تبریزی نیست و به غلط گفته اند صائب تبریزی".


صائب دو هزار تک بیتی درباره اصفهان دارد درحالیکه اصلاً از تبریز صحبتی نکرده و اسمی از تبریز نیاورده است. صائب اصلاً تبریز را ندیده است.

عجب ...
پاسخ:
دیدی مشاهیرتون رو دارین از دست میدین ها :)
سریع یه مقبره براش بسازید توی تبریز :)
خیلی از شعرا محل ولادتشون مورد بحثه ...

منظورم اشعاری هست که صائب به زبان ترکی گفته :

نه احتیاج که ساقی ویره شراب سنه؟

که ئوز پیاله سینی ویردی آفتاب سنه

پاسخ:
شاید بخاطر اینکه دربار ترک بوده
شعر ترکی مقبولیت داشته خب :)

+من نمی دونم
http://iqna.ir/fa/news/3695227
بنظرم آرای داوری درخصوص علم و علمی لااقل تو این نامه ش شبیه تلقی دهه ی60میلادی و پیش از اون سالاس!
جواب سبحانی هم بد نیس منتها ایراد گنده رو ایشون هم نمیگیرن چون همچنان50سال عقبن!
تو این مملکت یه دونه دپارتمان فلسفه ی علم درست و درمون بود که تو اون هم فقط دانشگاه شریفیش رو میشناسم که از قضا بقول استاد منصوری همیشه خودش و اساتیدش گروگان سیاست بودن.استاد گلشنی هم اخیرا با استاد فتوحی بر سر همین ماجرا درگیری پیدا کردن.البته استاد فتوحی بنظرم گرفتار شدن و خودشون تحت شرایط حادی قرار دارن.
تا زمانی که خرافات از دانشکده های علوم انسانی پاک نشن(خرافات رویکرد قاره ای)،راه بجایی نخواهیم برد و آخرش هم یه همچین حرفای بی مایه ای اون هم از طرف اساتید اون دانشکده ها نهایتا با ژست همدلی تحویلمون خواهند داد.
فرهنگستان قم هم که واویلاس!ینی شما اونا رو ببینین به اینا امیدوار میشین.
چه باید کرد؟!پاسخ ساده س!چرخ رو دوباره اختراع نکنیم ینی مثل آدم بریم و دست کم7درصد تولید ناخالص ملی رو به علوم پایه و اقمارش اختصاص بدیم.بعدش میبینین که از اون علوم پایه مثل همیشه گزاره های علوم انسانی در میان.اون وقت میشینیم میبینیم آیا میتونیم از علم دینی حرف بزنیم یا مثل آقای داوری نامه میفرستیم که ولش کن!


چند روز پیش هم مقدادی از صحبتهاشونو گذاشتید 
این بحثها تخصصیه 
گوش میدیم فقط 
پاسخ:
اینا همونه :)
دیدم ارزشش رو داره پست بشه
شما در حالی می فرمایید: «در این مورد جناب آقای عباسی مقهور «تیترهای رسانه ای» در مورد اظهارات آقای داوری اردکانی شده است و چنین اظهار تاسف میکند از حرفی که احتمالا نخوانده است! »

که خودتون نظر کامل آقای عباسی رو نخواندید و درگیر تیترهای رسانه ای در مورد ایشون شدید که میگید « این برای جامعه ای که نخبگان آن چشم به دهان و تحلیل های چنین تریبون هایی دارند خوب نیست. تریبون سطحی جامعه را سطحی بار می آورد »

نه ایشون سطحی هستند و نه تریبون هاشون
حسن عباسی اینا چی گفتن؟!لطفا لینک بدین!
پاسخ:
لینک
آقا من یادم رفت اینو بگم:
درود بر هایدگر،مرگ بر پوپر
جد ایشون در جهدشون علیه مرتد منحرف سروش البته یادمون میاد و دعاش میکنیم و خدایش پیش از مرگ بیامرزاد!
پاسخ:
من مبارزات اون موقع رو یادم نمیاد :)

+ فقط داداش دوگین :))))

برادر،اون یارو آدم با شرفی نیس.
پاسخ:
چم :)

۰۹ اسفند ۹۶ ، ۰۷:۱۰ ام شهرآشوب
یاد باد آن روزگارانی که حوصله ی این بحثها رو داشتیم در حد ساعتها ! 

امان از روزگار
هعععی
پاسخ:
گذاشتیم خاطره های شما زنده شَن :)
""ما در صورتی می توانیم علوم انسانی اسلامی تولید کنیم که نیازهای جامعه ی ما نیازها و مطالبات اسلامی باشد""
این یعنی جامعه خواستار مطالبات اسلامی نیست؟!



"مثلا سال 95 سود سپرده های بانکی رو باهدف مبارزه با رباخواری کم کردن ما خوشحال شدیم یا ناراحت؟"
این قیاس مع الفارقه..
اگه اسلام رو نصفه و نیمه اجرا کنیم، نه تنها در راستای عدالت که در تضاد با اون در حرکت خواهیم بود!
معلومه که مردم نسبت به رفتار بانکی که سود سپرده را کم میکنه، اما سود وام ها رو زیاد میکنه(یا در بهترین حالت به همون حالت سابق باقی میذاره)، واکنش منفی نشون میدن!


+
ب نظرم تا ما نتونیم یه نسخه همه جانبه از منابع دینی مون اقتباس کنیم (مشابه کاری که علامه جوادی آملی عزیز ،با کتاب مفاتیح الحیاتشون، قدمی در این راستا برداشتن.. )، که در همه زمینه های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و... یکدست و یکپارچه باشه، نباید مملکت رو با ایدئولوژی اداره کنیم.
چون میشه ماجرای فیل و کورانِ مولوی!
پاسخ:
اون قسمت های پایان کامنتت پیشنهاد قابل تاملی بود
کما اینکه در حال حاضر مشاهده می کنیم که هر حزب سیاسی یک بخش از دین را مستمسک خود قرار می دهد و آن را برجسته می کند. یکی عدالت، یکی صلح حسنی، یکی توحید ، یکی شمشیر :)



مطالب جالبی دارید. 
سپاس از توجه تان
پاسخ:
سلام بسیار ممنونم از تشریف فرمایی شما♣

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تصاویر زیباسازی نایت اسکین