يكشنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۷، ۰۸:۵۱ ق.ظ
ما به رنسانس فلسفی یا واژگون کردن
اساس فلسفهمان احتیاج نداریم. نقص فلسفهی ما این است که امتداد سیاسی و اجتماعی
ندارد. فلسفههای غربی برای همهی مسائل زندگی مردم، کم و بیش تکلیفی معیّن میکند:
سیستم اجتماعی را معیّن میکند، سیستم سیاسی را معیّن میکند، وضع حکومت را معیّن میکند،
کیفیت تعامل مردم با همدیگر را معیّن میکند؛ اما فلسفهی ما بهطور کلّی در زمینهی
ذهنیّاتِ مجرّد باقی میماند و امتداد پیدا نمیکند. شما بیایید این امتداد را تأمین
کنید، و این ممکن است khamenei.ir
۱۴
۹۷/۰۳/۲۰
پاسخ:
سوال شد برام که فلسفه باید با فرهنگ هماهنگ باشه
یا فرهنگ با فلسفه؟
+ تشکرمندیم
پاسخ:
با غفلت حوزههای علمیهی
ما تدریجاً کار به جایی رسید که هر وقت در محیطهای دانشگاهی اسم فلسفه برده میشد -
الان هم تقریباً همینطور است - ذهن به سمت «کانت» و «هگل» و امثال اینها میرفت و تصوّر
میشد فلسفه اساسا محصول تفکّر اینهاست.
+ مچکرم. شما هم موفق باشید
پاسخ:
قبول دارم حرفتنون رو
اتفاقا «یکی از کارهایی که باید صورت گیرد، معرفی فلاسفهی شیعه در دورههای مختلف است.» که حتا دانشجوهای فلسفهی
ما هم اونها را نمیشناسند
پاسخ:
خب ما فلسفه ی اسلامی هم داریم
فلسفه ایرانی هم داریم حتا
اما فلسفه های ما مثل فلسفه های غربی توسعه پیدا نکرده.
فقط بحث فلسفی داریم در واقع تا مکتب فلسفی پویا و سیستماتیک که پاسخگو باشه :)
پاسخ:
بله یکیش همین علامه جعفری
و اون هایی که از زمان ملاصدرا یعنی از 200 سال پیش تا الان فلسفه رو به دست ما رسوندن
هیچ اثری ازشون توی تاریخ فلسفه اسلامی نیست.
یعنی در واقع شاید اونها یه کارهایی در ادامه ی کار ملاصدا و این سینا کرده باشن ولی چون معروف نبودن بهشون توجهی نشده.
پاسخ:
روز کنکور اینکه کتاب رو داشتم یا نداشتم تفاوتی ایجاد میکنه؟
روز کنکور که نه ولی امروز فرق میکنه بله.
تو این فرصت رو داری که اون کتاب رو بخونی
همون جور که دانشجویان و اهالی فلسفه هم این فرصت رو دارن که: برای مسائل زندگی مردم، کم و بیش تکلیفی معیّن بکنند :)
پاسخ:
خوب طوری نیست. استخوان های خود ملاصدرا هم پوسیده
پاسخ:
ممنون بابت دعای خیرتون 🐞
پاسخ:
با این ان شا اللهِ اصلا روحیه گرفتم :)
+ به نظر من حقیر کمتر از قطمیر سراپا تقصیر، که یک تشابه میتونم بگم 100 درصدی میان ایشون با امام خمینی - از نظر حکیمانه بودن نظرات - وجود داره
پاسخ:
واقعا جمهوری اسلامی جای مانور حوزه های علمیه و علمای اسلام رو خیلی خیلی زیاد کرده
در این شکی نیست.
پاسخ:
خب میشه گفت راهش اینه که مثلا سبک زندگی مون رو یا اقتصاد یا آموزش و پرورش مون رو از فلسفه اسلامی بگیریم؟
سلام علیکم
پاسخ:
آره دعا کنید برامون انشالله خیر و برکته :))
پاسخ:
- ما به واژگون کردن
اساس فلسفهمان احتیاج نداریم.
- نقص فلسفهی ما این است که
- فلسفهی ما بهطور کلّی در زمینهی
ذهنیّاتِ مجرّد باقی میماند و امتداد پیدا نمیکند.
منظورم همین فلسفه هایی بود که توی متن فیش بهش اشاره شده.
♦میراث فلسفی اندیشمندان اسلامی میشه «فلسفه اسلامی»
پاسخ:
متشکرم خانم پری خانم
پاسخ:
جناب ن .ا در کامنتی به سوال شما پاسخ دادن
پاسخ:
خدا خیرت بده داداش :)
@ پیله سرخ
پاسخ:
تو باز از بحث های داغ توییتری حرف زدی؟
آقا ما بی خبریم از جهان های دیگه :)
محصور بیانیم
پاسخ:
نه نه دستتون درد نکنه مچکرم ازتون :))
جور میشه خودش
پاسخ:
ولش کن بذار دلش خوش باشه دوستمون.
محوبه شب رو میگم :)
پاسخ:
البته میدونی تقصیر خودم هم هست :) و :|
پاسخ:
آقای قاسمی برا هر کسی کار نمیکننا
وبلاگ تون چی چی شده ؟؟
پاسخ:
گاهی ایراد پیدا میکنه سیستم نظردهی ...
من؟ من بگم درسته یا نه ؟بنظر من که حرف شوهرتون درسته. سبک زندگی هم که یه توصیف یا خروجی از فرهنگ ماست.
@خانم رهرو
@ن .ا
پاسخ:
باید از دستاوردهای جدید استفاده کرد و بهره برد. ما متأسفانه هنوز یادنگرفتهایم؛
و دیگر اینکه دلبستگان وبلاگ باید بدونن، با وجود فضاهایی مثل توییتر و اینستا و ... این انس به چاپ سنگی چیز عجیبی است.
پاسخ:
در مورد کاربردی شدن/نشدن فلسفه بحث میکردین؟
پاسخ:
آقا اینجا متعلق به خودتونه
اصلا از این حرفا نزن :)
+ گفتگو احتمالا باید کتاب جالبی باشه؟ ممنون بابت معرفی ش
+ منم سرعتم توی کتاب خوندن پایینه :)
پاسخ:
وقتی یه کتابی نوشته میشه مولف برای رسوندن پیامش سعی میکنه بحث رو توضیح و تفصیل بده.
یعنی ممکنه توی درس دو مثلا کل مطالب درس 10 تا 30 مستتر باشه که با مباحثه یا تعمق شماها به دست می اومده.
میگن اسپینوزا رو هگل هم خیلی دوست داشته ☺
پاسخ:
انصافا نزاع های توی این زمینه خیلی آدم رو از حقیقت دور میکنه :)
@ پیله سرخ
پاسخ:
راهی نداره
فقط باید کار کرد
و فلسفه های مضاف تولید کرد