فیشــــــنگار

اهل سنت در خلافت عباسیان

يكشنبه, ۹ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۴:۰۳ ب.ظ

مأمون در سال 218ق نامه‌ای به اسحاق بن ابراهیم ـ والی بغداد ـ نوشت و از او خواست تا قاضیان، محدثان و فقیهان را در مورد مخلوق بودن قرآن آزمایش کند و کسانی که این عقیده را نپذیرند، از کار برکنار و مجازات کند.منبع





16 سال بعد متوکل نوه ی مامون فرمانی صادر کرد مبنی بر اینکه کسانی که در امور دین مناظره کنند، مورد پیگیری حکومت قرار خواهند گرفت.

تاریخ تشیع تاریخ سیاسی اسلام درس تاریخ

چقدر سرگیجه می گرفتیم سر این بحث ها :(
واقعا که اگه میدونستیم چه خونها ریخته شده سر چنین بحث های چرت و پرتی :)
همون سال هم مرد :)
16 سال بعد متوکل نوه ی مامون:


در سال 234 ق فرمانی صادر کرد مبنی بر اینکه کسانی که در امور دین مناظره کنند، مورد پیگیری حکومت قرار خواهند گرفت.
چقدر طرز فکر نوه ها میتونه مخالف جدشون باشه!!

امروزه هم داریم مثال هاشو :))
بحث های اعتقادی و علمی رو سپر قدرت طلبی های خودشون کردن!
مامون اینجوری سنی ها رو سرکوب کرد و
متوکل با حمایت از سنی ها این بحث ها رو سرکوب میکرد!!

شیعه در هر دو صورت مظلوم بوده :)
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
عاشق این حور بحثام...
در ضمن یه ادعایی دارم...
هیچ کس مثل من، هیچ کس مثل من نمی تونه اهل سنت رو تو بحثا مغلوب کنه.

سلام خب حالا نظرت درمورد حدوث وحی چیه؟ :)
میگن آقا از وقتی تلگرام ترکیده، ملت ریختن تو بیان

هر کی اومد اینجا، یک آزمایش بگیر ببین به غیرانتفاعی بودن پژوهشکده فیشنگار اعتقاد داره یا نه، اگه اعتقاد نداشت، بلاکش کن
در این خصوص
باید نامه ای بزنم به والی بیان :)
قرآن نه خالق است و نه مخلوق بلکه کلام خداست.
قرآن حادث است و قدیم نیست.
چکیده روایات تقدیم به شما
علم خدا چی؟
قدیمه یا حادث؟
علم خداوند ذاتی و قدیم است.
قدرت، علم، حیات، سمع و بصر ذاتی و قدیم هستند.

وحی از مقوله ی ذات است یا فعل؟
[چقدر حال میده قلمبه سلمبه حرف زدن :]
وحی غیر خدا است و از ذات نیست
یعنی پیامبر یه اتفاقی براش میفته یا یه سوالی براش پیش میاد بعد خداوند یه راه حلی برای پیامبر پیدا میکنه و بهش وحی میکنه؟

پیدا میکنه
یا اینکه از قبل پیش خودش داره راه حل رو؟
[داریم باهم فکر میکنیم در این مورد]
متاسفانه سنی ها میگن قرآن مخلوق نیست و به ذات خدا در قیامت بر می گرده.
میگن از خدا جدا شده ، دوباره به ذات بر می گرده.:-) :-)

خب سنی هم معتزله داریم
 هم اشاعره
خدا علمش به فعل پیامبر قبل ، و بعد نداره.
خدا علمش پیشی گرفته از ما.
یعنی خدا می دونه من ده سال دیگه چه می کنم ....
حالا بحث رو سنگین می کنم...
خدا اول مشیت را خلق کرد، خلق اول مشیت بود.
تدبیر را خلق کرد، خواستن را خلق کرد...
هنگ نکنی صلوات
خب پس از وحی از همون ناحیه ی علم قدیم میاد درسته؟
خداوند به آنچه قرار است وحی کند علم دارد، اما آنچه که وحی می شود ، آیا خوده علمه یا نه محصول علم.

مثال...
خدا به داوود نبی صلوات الله علیه زبور فرستاد.
خدا می داند که به بنده خاص خود محمد صلوات الله علیه قرار است قرآن را بفرستد.
اما نفرستاده..
پس علم خدا قبل از فعل خدا که وحی است می باشد
چقدر ساده و راحت
سوالم از یه جنبه ی دیگه است
میگم وحی از جنس علم الاهیه آیا؟
متأسفانه سنی ها معتزله رو کافر می دونن
!
وحی از جنس علم!!!!سبحان الله.
وحی غیر علمه.
از علم که ذات خداست چیزی جدا نمیشه که...
وحی حادث و پدید شونده است.همین
یعنی چی جدا نمیشه؟
علم مگه [مثل هندونه] مادیه که یه چیزی ازش جدا بشه؟
شبکه سه :))))
زیر دیپلم حرف بزنین مام بفهمیم بابا :|
خخخخخخخ :)
اگه بدونی چه حالی میده این کلمه ها رو بکار بردن!

حالا بگو فایده اش چیه این بحث؟ هیچی :|
علم خدا آیا وحی است یا نه؟ 
اگه وحی است که علم شد محل حوادث...اگه نه که مطلب و مراد حاصل شده
علم خدا که عین ذاتشه
چرا سوال رو برعکس میکنی؟
سوال باید این باشه که ایا وحی در علم خدا ریشه دارد یا نه؟


محل حوادث رو خوب اومد :)
ملت سرگرم می‌شن، شما کامنت‌هاتون بیشتر می‌شه و سال بعدم باز مقام دارِ بیان می‌شین :)))
فایده از این بالاتر؟ :))))
الان تو مثلا سرگرم خوندن این کامنتایی یعنی؟!
دارم کلمات قلمبه سلمبه یاد می‌گیرم :))
عمرا اگه یبارم از روشون خونده باشی!


علم خدا عین ذات مشترک بین ما...
وحی چیه؟؟
وحی چیه؟؟؟
خدا به وحی علم داره مشترک بین ما.

وحی از چه می یاد؟ از علم خدا یعنی ذات می یاد یا نه از غیر ذات می یاد و لا من شی هست و تنها خدا بدان علم داره.

مثلا وقتی خدا منو آفرید به من علم داشت.
آیا من از ذات تطور یافتم؟؟ یعنی ذات که علم بود شد مخلوق؟؟؟
خدا به من علم داشت.

پس مرا لا من شی آفرید و علمش به من محقق شد.
نه اینکه علم خدا شد من.

پیش استاد حدیث داری چرتکه می اندازی
آهان رسیدیم به صفات فعلی و صفات ذاتی خداوند.
میشه گفت علم صفت ذاتی خداونده
ولی وحی صفت فعله؟ مثل رزاقیت؟
رگ تعصبم زد بالا خوندم :)))
شماهم شیطونین ها :|
از عمد منو کشوندین اینجا :|
خخخخ نه بابا باور کن عمدی نبوده
اولش که اومدی رفتی سراغ پست عادتها
@وحید عبدی پور

تمام نوشته ها به صورت ذهنی و بدون نگاه کردن حتی به یک کتاب نوشته شده و حاصله تفکرات شخصیه خودم هست.


می‌خوام بدونم کامنت‌ها هم بر همین مبنا نوشته شده آیا؟!!
@وحید عبدی پور

مطمئنی میخای بحث کنی؟
آمادگیشو داری الان؟
کامنت ها تماما از حدیث هست.
سخنی از من شنیدید و خواندید بگید حدیثش رو براتون بیارم.
ناسلامتی اخباریما....

@ربه کا


تازه می فرمایید لیلی مرد بود یا زن :-)
هر چی بود که حالا جواب بده شما
جناب دچار عنوانِ پست رو عوض کنین و بذارین:

 " چکیده‌ای از سخنان اهل بیت "


:|
طوری نیست
این بحثا مقدمه میشه برا پست بعدی :)


ما شعر هم بذاریم برادرای اخباری به بحث روایت تبدیلش میکنن
[البته این حرفش ادعاس که میگه این حرفا رو از روی حدیث میزنه!]
وگرنه چرا حدیثش رو نمیاره؟

+ آخه این بحثا فلسفی و کلامی بوده
سرکار الیه ر به کا گویا دستی بر تیکه پرانی دارند.
آقا یه سوال.
چجوری منشن می کنید تو بیان؟؟؟
منشن نداره از این ادد ساین استفاده کن @

اگه تونستی سوالای ربه کا رو درست جواب بدی بعد بگو من سواد دارم
پناه می  به خدا از شر برمشرعای کذب....
هر بخشی از مطالب رو که دادم بگید براش حدیث بدم.
نامردم عالمم همین الان ندم
در مورد ذاتی بودن علم
مثلا :)
@وحید عبدی پور
نه منظورم این بود ایکاش یه دوتا دونه کتاب دیگه هم می‌خوندید :)
(آخه تو اون متن ذکر شده بدون نگاه کردن حتی به یک کتاب...) یه لحظه چشمم رو گرفت و برام جالب شد :)
واقعا که این صحبت ها می‌تونه حاصل تراوشاتِ یک ذهنِ دور از کتاب باشه :)

(من متوجه نوشته شدم ولی برداشتش اینجوری عاقلانه‌تر بنظر می‌رسه :)
توی کدوم متن ذکر شده دون نگاه کردن حتی به یک کتاب؟
خانم ر ب کا
از مطلبم ایراد گرفتید، در خدمتم....
حرف و تیکه که باد هواست

علم و صفات ذات....



ایوب بن نوح گوید: بحضرت ابوالحسن علیه‏السلام نوشتم و از او پرسیدم: آیا خداى عزوجل عالم بود به هر چیز پیش از آنکه آنها را بیافریند و پدید آرد یا آنکه نمى‏دانست تا آنها را آفرید و آفرینش و بودن آنها را اراده کرد و علم پیدا کرد به مخلوق هنگامیکه خلق کرد و بموجود هنگامى که موجود کرد؟ پس به خط خود مرقوم فرمود: خدا همیشه به همه چیز علم دارد پیش از خلقت آنها مانند علم داشتنش به آنها بعد از خلقتشان.

قشنگ بود
ممنون
این متن رو از وبلاگ ایشون برداشتم :

تمام نوشته ها به صورت ذهنی و بدون نگاه کردن حتی به یک کتاب نوشته شده و حاصله تفکرات شخصیه خودم هست.
عامو خب از اول شفاف سازی کن!
گفتم این کجای متن بوده که من ندیدم! :)
در باب مدرنیته منظورم بود.
خانم ر ب کا
در باب مدرنیته...
من مولفم شما تفسیر می کنی برام.....:-) :-)
بابا مولف :)
یه کتاب به انتخاب خودت میشه امضا کنی برام ؟
@وحید عبدی پور
غره شدن بر علمِ اندک اصلا کار درستی نیست.

اونکه واقعا عالمه هیچوقت نمیتونه با قطعیت راجع به چیزی نظر بده و همیشه جایی برای شک و شبهه های اضافی باقی می‌ذاره.

شما گویا خیلی به دونسته‌هاتون یقین دارین...
اگر جویای رشد کردنین راهی که  در پیش گرفتین درست نیست :)
با اونی درسته؟

اشاره به وحید :)
علم در سینه منه :-) :-) :-) :-)
آخه الان من هر جوابی به ذهنم میرسه بگمش پودر میشی میری هوا :)

نمی دونم چی بگم :|
@وحید عبدی پور

ما اینجا با عقل مردم سر و کار داریم(به نقل از یک بزرگواری:)

پس یک جمله‌ی منطقی ذکر کنین و اینطور خودتون رو تبرئه نکنین.
@وحید عبدی پور

درود بر شما و آن بزرگوار باد
والا نمی دونم مگه چه چیزه عجیبی گفتم که باید ازش اعلام برائت کنم ..
شما بگید تا من متوجه بشم
@ ربه کا
@وحید عبدی پور
اینکه خودتون رو عالِم دوعالَم می‌دونید!


اعتماد به‌نفستون ستودنیه اما حیف که کاذبه :)
@وحید عبدی پور
خانم ربکا.
من فقط حقیقت رو گفتم.
از قدیم گفتن حقیقت تلخه.

خانم ربکا.
@ وحید عبدی پور

نمیدونم چرا متوجه نیستید که انسانی به والامقامی شما!! نباید انقدر با قطعیت حرف بزنه.

شما جواب بنده رو نمی‌دی راحت بحث رو عوض می‌کنی با دوتا شکلک :-) :-) یعد حرف خودت رو میزنی.

اسمتون رو حتما یادداشت می‌کنم کتابتون که چاپ شد بخونمش :))
اگر عنوان می‌داید که پیدا کردنش راحت‌تر بود :))
(به جناب دچار امضا دادین من رو یادتون نره :)
حسود  حالا بذار اگه برا من امضا کرد بعد تو بیا! :)
والامقام......


حقیقتش، یکی از شعرام داره چاپ میشه به این زودی ها، خبرتون می کنم ان شاءالله.

مچکرم. شما مگه شاعری هم بلدین؟ :)
آقا من رفتم در افق محو شم.... :|

جناب دچار شمام باهام میاین؟ :|
من جلوتر رفته بودم :|
چرا منو با خودت نبردی لعنتی :|
حالا رد پای منو بگیر بیا


+اینوری بیا من اینجام :)
@وحید عبدی پور

"یکی از شعرام داره چاپ میشه"

همش یکی؟

آقا شعری که برای جناب دچار سرودند رو هم بذارید بغلش، بشه دوتا 😁😂
😁😂😁😂😁😂😁😂😁😂😁😂 :)
آقا میخاد یه جلدشو به من بده
حالا ببینم منصرفش میکنید! با این کاراتون
@ حسن قاسمی

احتمالا منظورشون یه مجموعه شعر بوده  😁😁😁
تو مگه نمیخاستی بری توی افق؟
چرا هی برمیگردی پس! :)

من فرق دارم

مرا مرام تو رامم نمود و نقره داغم کرد
بهانه ها و هوا، همه با هم سر به راهم کرد

شراب و شعر و شرارت شکوه هر شب ما بود
رضای ما به قضا، از ازل غزل سرایم کرد

بدان بدان که بدیشان بود بهاشان تو بدان
جهان و جان همه جانب جانان روان خواهم کرد

به کاه خر ار به خرابه خرام و خرم از آن است
خطا عطای لطیف نیست که آدمی خطابم کرد

اگر گناه گرانم گرامییم نگذارد
شهم به شهد شفا بخش اشارتش نثارم کرد

یادمه اول آشنایی مون گفته بودی که شعر هم میگی گاهی

مصرع اول خیلی خوب بود
حیف این طبع لطیف و ظریف شاعری نیست که می‌ذاریدش کنار و بجاش راجع به حقوق زن!! تو وبلاگتون مطلب منتشر می‌کنین؟؟!
این باب مسائل یک سر دارن و هزار سودا.
شما بیا همون شاعر ما باش :)
ربه کا!!!

:||
فقط کامنت ساعت ۱۹:۲۲ و ۱۹:۲۴ خانم ربه کا :)))
بامزه بود :)


و جواب شما به کامنت ایشون بخصوص جواب به کامنت ۱۹:۳۴ ایشون :))

خدا خیرتون بده :)
یک کم حال  روحی مون خوب کردین :)
ممنونم 

:))
@وحید عبدی پور

آقا شوخی کردم ها :)
فکر کردی رفته آره؟ :)
رد پای شمارو گرفتم دیگه :)))
اینجا پیداتون کردم :)))
شما گفتی دنبال ردپا بیا :)))
ای بابا!
کم نیاری یه وقت! :)
جناب اینو خوندین؟ :|
من سرمو کجا بکوبم که حقوقم همه طرفه داره پایمال می‌شه تو اون وب :|

 "طب اسلامی و شیعی" ؟؟؟؟
نه نخوندم :)



از وبلاگ @وحید عبدی پور :||||||||||

خوشم اومد بذارم :|
دوست جدید پیدا کردی ؟
حسادت می‌کنین؟ :|
آره یه حسی شبیه حسادته :)
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته
خانم ربکا.... درست نیست، پستای منو اونجوری کپی می کنید اینجا برای تخریب من...
این پستا مخاطب خاص داره...
اگه مخاطب خاص داره که قاعدتا  نباید خانم ربه کا بهشون دسترسی می داشت
یه رمزی چیزی بذار برا پستای مخاطب دارت :)

سلام
منظور از مخاطب خاص، یعنی جاش تو هر وبلاگی نیست.
عا
هان :)
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی