فیشــــــنگار

پژوهشکده ی غیرانتفاعی

سخن گفتن شما واقعیت دارد

سه شنبه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۱۷ ق.ظ

سوگند به پروردگار آسمان و زمین که رزق شما و بهشت و نعمت هاى آن امرى حتمى است; همان گونه که شما سخن مى گویید و در سخن گفتن خود تردید ندارید. [فَوَ رَبِّ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ إِنَّهُ لَحَقٌّ مِثْلَ ما أَنَّکُمْ تَنْطِقُونَ. 23]



پینوشت: آیا سخن گفتن یک واقعیت است؟ تفاوت سخن گفت و فکر کردن چیست؟

نظرات (۲۹)

۲۲ خرداد ۹۷ ، ۰۹:۰۱ صـــا لــحـــه
الان این سوال فلسفی رو ما باید جواب بدیم ؟
پاسخ:
بله بله
به این فکر کنیم که آیا نمیشه واقعیت «سخن گفتن» رو انکار کرد؟
من که هر چی کشیدم،
از با اطمینان حرف زدنم بود! :)
پاسخ:
جمله ی قشنگی بود :))

یه مصرع دیگه بهش اضافه کن
اگر واقعیت نباشه پس چیه؟🤔
داریم حرف می زنیم دیگه، یا حرف می زنیم یا نمی زنیم اگر حرف می زنیم پس داریم یه کاری رو انجام می دیم واقعیته اگر هم حرف نمی زنیم که کاری نکردیم
شد شبیه اصل شکاکیت😐
پاسخ:
مسئله اینه که خدا برای اینکه اثبات و تاکید کنه که قیامت وجود داره اینو میگه.
اینه که ما رو به فکر وا میداره که مگه سخن گفتن چیه که خدا بهش مثال میزنه؟

در زمانه ای که آدم به وجود خودش هم شک میکند این موضوع خوبی است برای فکر کردن
نفهمیدمش! کاش متن عربی ایه رو هم بذارین.
پاسخ:
آیه 23 بود
افزوده شد
۲۲ خرداد ۹۷ ، ۱۰:۲۴ میرزا مهدی
سلام 
فکر کردن یه عملِ ذهنی ست و وقتی فعال میشه که آدمیزاد به یک مسئله ای مواجه بشه که بخواد حلش کنه. اونوقت تو کغز آدم یه تلاش ذهنی ایجاد میشه که بهش میگن فکر کردن یا تفکر. حالا از ساده ترین شکل تا پیچیده ترین نوع فعالیت مغز، متغیره.

{یه همچین چیزی خونده بودیم}
حالا این فعالیت ذهن، میتونه بدون حتی یک کلامی آغاز و سپس به پایان برسه. نتیجه در سکوت هم دست یافتنیه. اما برای نشر و اشاعه ی اون تفکر، باید سخن گفت. حالا یا مکتوب و یا شفاهی.

اما آنچه که عرض کردم به این معنی نیست که هر سخنی، در پسِِ یک تفکر عمیق صورت بگیره. که اغلب هم به این شکل نیست. سخنانی رانده میشوند که نه تفکری پشتش است و نه حتی کوچکترین فعالیت ذهنی ای که نشان از آغاز یک تفکر سطحی باشد.

و در نهایت نظر من اینه که سخن گفتن واقعیت است چه آن را نوشتاری بدانیم و چه شنیداری. اما سخنانی هستند بی تفکر و سخنانی پر مغز/.
پاسخ:
درمورد اون قسمتی که بولد کردم:

فکر کردن بدون کلمات (مفاهیم) مگه ممکنه؟
۲۲ خرداد ۹۷ ، ۱۰:۳۰ مریــــ ـــــم
شاید باورت نشه نیم ساعت دارم به سوالت فکرمیکنم یه چیزایی میاد تو ذهنم تا میام بنویسم خودم به خودم میگم نه،این نمیشه
:|
به شخصه که ان روزا به زور حرف میزنم چه برسه به فکرکردن و فسفر سوزوندن
بذار یکشنبه بپرس سوالتو
:|
پاسخ:
هر چی به ذهنت میاد بنویس
تاکید میکنم هر چی

فوقش اگه  زیاد بهش گیر دادن میگی برش میدارم :)
۲۲ خرداد ۹۷ ، ۱۰:۳۴ صـــا لــحـــه
فکر نمیکنم بشه انکار کرد. چون اختیار داشتنِ انسان در اون بسیار واضح هست
پاسخ:
آره از منظر اختیار بهش نگاه کنیم ملموس تر میشه واقعیتش
۲۲ خرداد ۹۷ ، ۱۰:۳۷ میرزا مهدی
خوب الان که آیه رو قرار دادی...
یه مثال بزنم؟
من حرف میزنم. مرتضا هم حرف میزنه. من بی مغز حرف میزنم. مرتضا پُر مغز حرف میزنه.  در هر حال هر دو در حال حرف زدن و سخن گفتن هستیم. این سخن گفتن مثال همان روزی ایِ که خدا برای ما مقرر کرده. 
حالا این پر مغز و بی مغز بودن سخنان ما میشه مثالِ حجم و وسعتِ روزی ای که مقرر کرده. روزی ِ مرتضا پر مغز و روزیِ مهدی کم مغز و کم محتواست.
درسته؟ حالا خداوند تبارک و تعالی برای اینکه به من و مرتضا ثابت کنه که این مغزِ کلام شما به خاطر صرفا تحصیل خودتون نیست و من هم دستی در آن دارم،  و برای اینکه بیاد ثابت کنه که هرچه مغز در سخنان شماست، از من است، میاد یه عده آدم بی مطالعه رو با یک عالَم سخنان پر مغز میان مردم پراکنده میکنه.

واضحه ؟ یا دارم بد توضیح میدم؟ 
اینکه مثلا آقا X بدون هیچ مطالعه ای سخنان پر محتوا ادا میکنه و آقای Y علیرغم مطالعه ی عمیق از نعمت تکلم و یا تسلط بر کلام محرومه، به خواست خداست. و با این آیه و مثالش میفرماید روزیِ شما همان گونه ست که سخن راندن شما..
پاسخ:
سلام آقا مهدی . کلام شما خیلی آموزنده و شیرین هم هست اتفاقا :)

+ این آیه درمورد قیامته نه رزق و روزی الان ما
بد ترجمه شده خب.
می فرماید به همون حدی که سخن گفتن شما بدیهی و قابل اثبات حق است وجود خدا هم بدیهی، قابل اثبات و حق است.
یه همچین چیزی.
البته این ترجمه شخصیمه. 
۲۲ خرداد ۹۷ ، ۱۱:۲۷ میرزا مهدی
بسم الله الرحمن الرحیم
و در زمین آیاتی برای جویندگان یقین است، 20
و در وجود خود شما{نیز آیاتی است}؛ آیا نمیبینید؟ 21
و روزی شما در آسمان است و آنچه به شما وعده داده میشود 22
سوگند به پروردگار آسمان و زمین که این مطلب حق است همانگونه که شما سخن میگویید.23


تفسیر آقای مکارم شیرازی:
........خداوند برای اینکه مردم در عالم اسباب (سبب ها) گم نشوند،و روزی را نتیجه منحصر تلاش  و کوشش های خود ندانند، گاه به اشخاصی روزی میرساند که تلاش چندانی نکردند و گاه روزی را از کسانی میگیرد که پر تلاشند............




با توجه به یک بخش کوچک از تفسیر این آیه، مرتضای عزیزم! نظریه ی شما در مورد اینکه این آیه درمورد قیامته غلط اندر غلطه. چرا؟ چون خداوند بارها در قرآن فرموده هرکسی در دوزخ یا بهشت به همان اندازه پاداش و کیفر میبیند که باید. اونجا دیگه ماحصل و دسترنج خودتو برداشت میکنی. اونجا دیگه عالم امتحان و آزمون نیست که اونجا عالم نتیجه ست. این آیه هم داره درمورد روزیِ مادی حرف میزنه. این مسجل است.

و در مورد سوالت. فکر کردن بدون کلمات ممکن نیست. هرچیزی وجودی دارای یک کلمه ست. پس به هرچیزی که فکر میکنی دارای کلمه ست. عدم هم دارای کلمه ست. پس فکر کردن ما در ورد عدم هم اثبات کننده ی وجودِ عدم است.
{تو متوجه میشی چی میگم برای همین راحت حرف میزنم} 
اما ممکنه کلمات به زبان رانده نشوند. سخن زمانی سخن است که به زبان بنشیند و بیان شود. فکر کردن میتونه بدون سخن پراکنی باشه اما ممکن نیست بدون کلمات باشد. حتی تصور مسائل حل نادنیِ ذهن هم دارای کلمات است. کلماتی که میتوانند به زبان ننشینند و به سخن تبدیل نشوند. 
پاسخ:
آری سخن زمانی سخن است که به زبان بنشیند
مثل کلمه و کلام

با این تفاصیل باید از حوراء بپرسیم «انه »در إِنَّهُ لَحَقٌّ مِثْلَ ما أَنَّکُمْ تَنْطِقُونَ
به چی برمیگرده؟ به قیامت یا به روزی .
همینه ترجمه ش.
البته الان آیه قبلشو دیدم بحثش بر سر رزق و روزیه نه وجود خدا.
میفرماید همونقدر که قدرت تکلم شما تابلو و بدیهی است اینکه رزقتون آسمانیه هم تابلو  و بدیهی است.
مثل اینه که بگه همونقدر که ماست تابلویه که سفیده خدا هم تابلویه که وجود داره. بلاتشبیه البته.
اشتباه ترجمه نکرده بد ترجمه کرده. زبان فارسی فصاحت بیانش رو نداره. این لینک و ترجمه سایرین رو ببینید.مخصوصا ترجمه ی آخر مرضیه علمدار و ترجمه ایت الله مشکینی.
http://www.tadabbor.org/?page=tadabbor&SOID=51&AYID=23
پاسخ:
اصلا و اصلا :) ربطی به وجود خدا نداره

شما اگه این پست رو ببینید که محور اصلی سوره اثبات و هشدار و انذار درمورد قیامته و تاکید برای ایمان به آن.

سوگند به همه اینها که قیامت راست است

گفتم که الان آیه ها رو دیدم فهمیدم بحث سر وجود خدا نیست.
آقا بحث قاطی شد من یه چیز دیگه دارم میگم اصلا.
شما رو با بحثتون تنها میذارم.
پاسخ:
به نظر شما بحث بر سر چیه؟
قیامت یا رزق؟
حالا مساله این جاست ما چقد به سخن هامون اعتماد داریم!
پاسخ:
سلام خوب شد دیدمت  مرجع ضمیر «انه »در إِنَّهُ لَحَقٌّ مِثْلَ ما أَنَّکُمْ تَنْطِقُونَ
به چی برمیگرده؟

به بهشت و قیامت یا به رزق و روزی؟
خوب الان کلا هدف این پست چیه؟ 
خدا روزی رسونه؟ آره خوب هست 
فقط روزی بعضیا خیلی کمه
مثل کودکان آفریقا که بس که روزیشون کمه زود میمیرن :| 
بچه های کار 
یا خیلی چیزای دیگه 
چون نوشتید روزی مادی مثالهامو مادی زدم
آره اگه روزی را با اعداد حسابی بگیریم(یعنی از صفر) و حتی طبیعی (از یک) همه روزی دارند 
روزی معنوی هم همین جوره 
فقط فکر کنم رسما از خود صفر شروع میشه :/ 
حداقل امیدوارم زیر صفر نداشته باشه 

پاسخ:
آفرین فهم السوال نصف الجواب :)

هدف این پست اینه که ماهیت حرف زدن چیه؟
سلام
طاعات قبول برادر

البته آیه نفرموده سخن گفتن...گفته نطق!
باید اول در تفاسیر به دنبال معانی مختلف نطق گشت...یکی ش فکر کردنه یکی ش سخن گفتن و...
پاسخ:
سلام همچنین :)
بله اشاره ی شما به «حی متاله» هست در اندیشه آقای آیت الله جوادی؟
ها؟!
نیمی دونم...
(صدای سرفه)
ینی...بله بله...
البته احتمالا آقای جوادی در حی متاله به اندیشه ی بنده اشاره کردن چون بنده کتاب ایشون رو مطالعه نکردم



:)
پاسخ:
ایشون برای تعریف انسان که در منطق میگن حیوان ناطق
معادل «حی متاله» را بکار می برن :)

مثل «ذات اقدس اله» که درمورد خدا میگن
 
آها...چه جالب...نه من از روی همون حیوان ناطق سقراط که ناطق به معنای متفکر گرفته میشه گفتم
پاسخ:

نظریه‌ی «حیّ متأله» در سنجه‌ی آموزه‌های قرآن و عترت

تعریف انسان از دیدگاه ابن عربی و ملاصدرا


حالا نمیخواد اینا رو دانلود کنی

هر وقت لازمت شد بیا بخون خلاصشم به من بگو :)

وای نگو ملاصدرا...من نمی دونم چرا عاشق این بشرم!

دارم مردی در تبعید ابدی رو می خونم

البته ارادتم به جنابشان از قبل بوده ها
ولی شاید بیشتر از اسمش خوشم می آمد...

چشم..می خونم ان شاءالله
ممنونم بابت پست و این لینک ها
پاسخ:
این که عاشقشی رو قدر بدون
شاید یه نعمت الاهی باشه برات :)
اتفاقا وقتی داشتم نظر ها رو میخوندم داشتم به همین فکر میکردم

اگه مرجع ضمیر رو بخوایم آیه قبل بگیریم همون رزق و  روزی میشه مرجع ضمیرش...
اما الان که تفسیر ها و ترجمه ها مختلف رو خوندم اونا هم اختلاف داشتن توی اینکه روز قیامت هست مرجع یا رزق  و روزی..یا حتی  تفسیر نمونه همش رو در نظر گرفته..

نکته جالب توجهش این همه تاکید هست که تو آیه به کار برده قسم و جمله اسمیه و ...
ولی برای اطمینان از یه استاد ها میپرسم جوابشو میدم
پاسخ:
ممنون که بررسی کردی
حالا دقت کن این تاکیدها از اول سوره هی تکرار میشه

که هر بحث رو به قیامت ربط میده آخرش.
بازم پرسیدی خبرشو بده . ممنون Flower
واقعا که کج ترین برداشت از آیه رو نکردی؟ 
خدا اومده به حرف زدن بدیهی مثال زده 
بعد تو حرف زدن (اونم بدیهیش) تو این آیه رو گرفتی رفتی کجا:/ 
ماهیت حرف زدن افکار پست و متعالی آدماست 
پاسخ:
آخه به حرف زدن بدیهی قسم میخورن یا استناد میکنن برای اثبات امر غیبی[رزق] ؟
مگه داریم؟ :)
نخیرشم ! 
داره میگه بببین چقدر واضحه برات که حرف زدن وجود داره 
همون قدرم واضحه که رزق وجود داره 
پاسخ:
اینه :)
۲۲ خرداد ۹۷ ، ۱۶:۴۹ علیــ ـرضا
چرا اینهمه اعتماد داریم به حرفامون 
پاسخ:
چرا اینهمه اعتماد داریم به علممون :)
۲۲ خرداد ۹۷ ، ۱۸:۲۶ آقای سر به هوا :)
گاو بنی اسرایل هم حرف میزد اما حرفش حرف نبود فقط لفظ بود
هر حرفی حرف نیست
حرفی قبوله که دارای معنی باشه و اگرنباشه مثل گاو بنی اسراییل قابل انکارع!
پاسخ:
  1. نمی دونم گاوه حرف زده یا نه :)
  2. ولی توی قرآن رهبر مورچه ها و هدهد حضرت سلیمان حرف میزنن
  3. مثلا رهبر مورچه ها به نیروهاش میگه از سر راه برید کنار . یعنی هم سلیمان رو میشناخته. هم میدونسته لشکر چیه . ادْخُلُوا مَسَاکِنَکُمْ لَا یَحْطِمَنَّکُمْ سُلَیْمَانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لَا یَشْعُرُون
  1. پس نشون میده فقط انسان نیست که میفهمه
  2. دو اینکه انکار کردن یک حرف دلیل بر بی معنی بودنش نیست.
  3. فردای قیامت همه ی موجودات عالم نطقشون باز میشه حتا درب خودکاری که کردیم توی لباس دوستامون :)


۲۲ خرداد ۹۷ ، ۲۱:۳۴ علیرضا قاسمی نژاد
بله ادم حرفی که میزنه باید سر حرفش بمونه و تردیدی نداشته باشضه

پاسخ:
اوهوم
ولی مقدار رزق فرق داره از صفر تا صد و بیشتر! 
به همان صورت که بچه های آفریقایی هم رزق دارن مثلا! :)
پاسخ:
بله میزانش متفاوته
راستش کامنتا رو نتونستم کامل بخونم فعلا، اگر تکراریه جوابم ببخشید دیگه؛
در اصل تفاوتی باهم ندارن. همونطور که منظور از کلمه ی "ناطق" به عنوان فصل انسان با سایر حیوانات هم، درواقع قوه ی فکر (خرد) هست. همونطور که یک انسان هیچوقت نمیتونه از فکر کردن فارغ باشه، و وجود داشتنش اصلا، با فکر کردنش درهم تنیده است، -من فکر میکنم، پس هستم!- پس وقوع قیامت به اندازه ی وجود داشتن تو واقعی و حتمیه. درنتیجه در یک لایه ی عمیقتر احتمالا منظور آیه از سخن،  اصلا همون فکر کردنه. چون یک انسان میتونه هیچوقت حرف نزنه، یا اصلا نتونه حرف بزنه، و  زنده باشه و وجود داشته باشه، اما هیچکس نمیتونه برای لحظه ای حتی فکر نکنه!

حالا با این تفاسیر، اگر میتونی وجود خودتو انکار کنی، پس بهشت و رزقتم میتونی!
پاسخ:
نتیجه گیری ت جالب بود :)
ممنون
۲۳ خرداد ۹۷ ، ۰۲:۵۷ کبوتر خاتون
سلام
از کلمه ی «تنطقون» برداشت عمیق تر ،منطق و تفکر و زبان به معنی فکر کردن به نظر میرسه
اما توی این بحبوحه ی نظرات یه سوالی ذهن منو درگیر کرد!
انسان های اولیه که قدرت «کلمه» رو به دست نیورده بودن ، چطور نطق یا فکر میکردن؟! آیا انسان بدون فکر امکان داره؟! منظورم اصل وجود داشتن انسانه نه ماهیتش که تفاوتش تعقل و اختیارشه ... ما الان خودمون رو لحظه ای بدون تفکر حتی تصور هم نمیتونیم بکنیم چه برسه به تصدیق!

علی ای حال سوالی بود که این وسط پیش اومد و نتونستم جلوشو بگیرم!!
پاسخ:
سلام بر شما پرسشگر گرامی

کامنت قبلی شاید پاسخ سوال شما باشه درمورد فکر کردن انسان های اولیه
کامنت مورالس
با عرض معذرت از روده درازی، کامنتم رو کامل کنم؛
دونکته هست: اولا اینکه ما وقتی فکر میکنیم هم درواقع داریم با خودمون، و در خودمون حرف میزنیم، ما حتی در ذهنمون هم معانی رو با کلمات تفهیم میکنیم. سعی کنید بدون هیچ کلمه ای فکر کنید! و اگر تونستید، به ماهم یاد بدید. (:
دوما: ممکنه بعضیا بگن، حیوانات هم فکر میکنن، چون یه حرکاتی ازشون دیده میشه که نمیتونه فقط منشأ غریزی داشته باشه. من جواب قطعی این مسئله رو حداقل هنوز نمیدونم، اما از اون چیزایی که میدونم، حدس میزنم:

چیزی که حیوانات دارند، فهمه نه فکر. میفهمن و بلافاصله اقدام میکنن. احتمالا هیچوقت نمیتونید یک حیوان رو در یک حالت مخیر شدن و بررسی کردن گزینه ها قبل از ارتکاب به عمل، ببینید. (:
پاسخ:
ممنون که کامنتت رو کامل کردی :)

درمورد نظرت
چیزی که حیوانات دارند، فهمه نه فکر.
بیشتر توضیح بده
 ما توعدون مصدره یعنی وعد… بعد ضمیر به این مصدر بر میگرده یا به ما یعنی إن ما توعدون لحق

سلام :)اینم جواب استاد …
خودم که استاد در دسترسم نبود به یه دوستام توضیح دادم و گفتم بپرسه 
در کل گفته ضمییر  ه در انه به ما توعدون ایه قبل یعنی انچه وعده داده شده بر میگرده

ببخشید دیر شد:)
پاسخ:
[فَوَ رَبِّ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ إِنَّهُ لَحَقٌّ مِثْلَ ما أَنَّکُمْ تَنْطِقُونَ. 23]
إن ما توعدون لحق یعنی بهشت و تعمت هاش؟ یا قیامت؟ :)

ممنون

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تصاویر زیباسازی نایت اسکین