فیشــــــنگار

پژوهشکده ی غیرانتفاعی

منکری درخواست عذاب کرد

شنبه, ۱۲ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۴۴ ق.ظ

پس از آنکه رسول‌خدا علی را به خلافت نصب کرد، این خبر در شهرهای گوناگون پخش شد و به گوش نعمان بن حارث فهری رسید، او از دیار خود حرکت کرده و به نزد رسول‌خدا مشرف شد و عرضه داشت: به ما دستور دادی که به لااله الا الله شهادت بدهیم و اعتراف کنیم که تو فرستاده خدایی، و دستور دادی که جهاد کنیم و حج بجا بیاوریم، روزه بگیریم و نماز بخوانیم و زکات بدهیم و ما هم قبول کردیم، آیا به این مقدار راضی نشدی تا اینکه پسر عمویت را به خلافت نصب نموده و گفتی: هر کس من مولای اویم، این علی مولای اوست، حال بگو این مسأله از ناحیه خودت بود و یا از ناحیه خدای تعالی؟


پیامبر فرمود: به آن خدایی که جز او معبودی نیست، این دستور از ناحیه خدا بود، نعمان بن حارث برگشت، در حالیکه میگفت: بارالها اگر این سخن حق است و از ناحیه توست سنگی از آسمان برسر ما ببار، همینکه سخنش تمام شد، خداوند سنگی آسمانی بر سرش کوبید و او را در جا کشت و آنوقت خدا آیه‌ |1 تا 3 سوره معارج| را نازل‌ فرمود.|link| تفسیر قرطبی |link|

نظرات (۵۲)

من نشنیده بودم که در مورد خلافت حضرت امیر باشه.
پاسخ:
توی یکی از تفسیرهای اهل سنت اون هم مذهب مالکی این رو سرچ کردم


وقیل : إن السائل هنا هو الحارث بن النعمان الفهری.

وذلک أنه لما بلغه قول النبی صلى الله علیه وسلم فی علی رضی الله عنه : " من کنت مولاه فعلی مولاه " رکب ناقته فجاء حتى أناخ راحلته بالأبطح ثم قال : یا محمد، أمرتنا عن الله أن نشهد أن لا إله إلا الله وأنک رسول الله فقبلناه منک ، وأن نصلی خمسا فقبلناه منک ، ونزکی أموالنا فقبلناه منک ، وأن نصوم شهر رمضان فی کل عام فقبلناه منک ، وأن نحج فقبلناه منک، ثم لم ترض بهذا حتى فضلت ابن عمک علینا ! أفهذا شیء منک أم من الله ؟ !

فقال النبی صلى الله علیه وسلم : " والله الذی لا إله إلا هو ما هو إلا من الله " . فولى الحارث وهو یقول : اللهم إن کان ما یقول محمد حقا فأمطر علینا حجارة من السماء أو ائتنا بعذاب ألیم .

فوالله ما وصل إلى ناقته حتى رماه الله بحجر فوقع على دماغه فخرج من دبره فقتله ;
فنزلت : سأل سائل بعذاب واقع الآیة .
کامنتم رو با عرض پوزش ویرایش کردم.
پاسخ:
ممنون که خبر دادین :)
این متن و ترجمه سوره معارج ه:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خدای بخشاینده مهربان


سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ


پرسنده ای از عذابی پرسید که

2

لِّلْکَافِرینَ لَیْسَ لَهُ دَافِعٌ


بر کافران فرود خواهد آمد و کس آن را، دفع نتواند کرد،

3

مِّنَ اللَّهِ ذِی الْمَعَارِجِ


از جانب خدا که صاحب آسمانهاست

4

تَعْرُجُ الْمَلَائِکَةُ وَالرُّوحُ إِلَیْهِ فِی یَوْمٍ کَانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِینَ أَلْفَ سَنَةٍ


در روزی که مقدارش پنجاه هزار سال است، فرشتگان و روح بدان جا فرو روند

5

فَاصْبِرْ صَبْرًا جَمِیلًا


پس صبر کن صبری نیکو

6

إِنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعِیدًا


ایشان آن روز را دور می بینند

7

وَنَرَاهُ قَرِیبًا


و ما نزدیکش می بینیم

8

یَوْمَ تَکُونُ السَّمَاء کَالْمُهْلِ


روزی که آسمان چون فلز گداخته گردد،

9

وَتَکُونُ الْجِبَالُ کَالْعِهْنِ


و کوهها چون پشم،

10

وَلَا یَسْأَلُ حَمِیمٌ حَمِیمًا


و هیچ خویشاوندی از حال خویشاوند خود نپرسد،

/

***************************

اگر فقط آیه 4 رو بخونین متوجه میشین که نه تنها سوال اون سائل ربطی به ماجرای غدیر نداره، بلکه کاملا واضحه که در خصوص جریانات روز قیامت و موضوع عروج ملائکه است که قراره 50 هزار سال این دنیایی طول بکشه




پاسخ:
اگر آیات وسوره های قرآن به صورت مدون بود و هر کدام از سوره ها به طور مشخص به یک موضوع پرداخته بودند بله فرمایش شما درست می بود.

بر اساس همین منطق شماست که میگویند الیوم اکملت لکم دینکم درباره تکمیل احکام دین! است
چون قبلش درباره گوشت حلال حرف زده!! :)

حُرِّمَتْ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَةُ وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنْزِیرِ وَ ما أُهِلَّ لِغَیْرِ اللَّهِ بِهِ وَ الْمُنْخَنِقَةُ وَ الْمَوْقُوذَةُ وَ الْمُتَرَدِّیَةُ وَ النَّطِیحَةُ وَ ما أَکَلَ السَّبُعُ إِلاَّ ما ذَکَّیْتُمْ وَ ما ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَ أَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلامِ ذلِکُمْ فِسْقٌ الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ دِینِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِیناً فَمَنِ اضْطُرَّ فِی مَخْمَصَةٍ غَیْرَ مُتَجانِفٍ لِإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ (3)
عجب. ممنون که گذاشتین.
پاسخ:
خواهش میکنم :)
ببخشید دیگه ترجمه اش رو پیدا نکردم
@یک مرد
اصلا منافاتی نداره سه آیه اول مربوط به واقعه غدیر باشه و در ادامه مربوط بشه به قیامت.

@آقای فیشنگار
ترجمه کامل تفسیر قرطبی رو می‌ذارید لطفا؟ من همشو متوجه نشدم.
پاسخ:
ترجمه اش تقریبا شبیه همان است که در متن پست از «المیزان » کپی کردم.
میگه قبل از اینکه سوار شترش بشه سنگی از آسمان بر سرش افتاد و مرد
۱۲ آبان ۹۷ ، ۱۳:۰۹ آقای مُرَّدَد
در جواب "یک مرد"
تعبیر50 هزار سال از این نظره که روز قیامت بر حَسَب سالهای دنیا تا این حد ادامه دارد. یعنی یک روز قیامت به اندازه بیست و چهار ساعت ما نیست. به اندازه 50 هزار سال دنیویست. و البته این برای گناهکاران و مجرمان و ظالمان و کافران چنین است. 
از پیامبر پرسیدند روز قیامت چقدر طولانیست؟ ایشون فرمودند" سوگند به کسی که جان محمد در درست اوست، آن روز برای مومن سبک و آسان است . آسان تر از یک نماز واجب که در دنیا خوانده است.
و البته آیه 4 سوره معارج با آیه سوره 5 سجده که قیامتو هزار سال عنوان کرده، منافاتی نداره. چون سوره سجده به یکی از 50 موقف قیامت- که امام صادق درموردش فرمودند- اشاره داره و معارج به تمام روز قیامت. و ......

درمورد آیه اول و دوم سوره معارج باید بگم که شرح نزول این آیه از زبان امام صادق، دقیقا همین داستانی ست که آقا مرتضی در بالا قید کردند. و از اونجایی که میدونیم قرآن کریم با دستان و علمِ امام علی گردآوری شده، جای تعجبی نداره که آیه  چهار به نوعی گوش زد یا تفسیر یا هرچیز دیگه ای که بشه نامید از آیه اول و دوم همین سوره باشه. و تعمدا در این جا قرار گرفته باشد.
پاسخ:
@ "یک مرد"
۱۲ آبان ۹۷ ، ۱۳:۱۱ پیـــچـ ـک
سلام
بدبخت چه مستجاب الدعوه هم بوده!عقل نداشته. میتونست بگه خدایا اگه از طرف خودته مثلا یه کیسه طلا برام بفرست. حاضر بوده بمیره ولی ولایت رو قبول نکنه!
پاسخ:
طلا؟ :))
موقع عصبانیت کسی طلا به ذهنش نمیرسه

سلام
۱۲ آبان ۹۷ ، ۱۳:۱۶ پیـــچـ ـک
@آقای مردد
قرآنی که به دست حضرت علی علیه السلام گردآوری شده، در دست مبارک امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریفه. اون قرآن شکل گردآوریش و تفسیرش با هم هست. هیچ آیه ای اضافه تر نداره ولی شکل چینش فرق داره. این قرآنی که در دست ماست به دستور خلفا گردآوری شد و بقیه نسخ در زمان اونها جمع شد. برای مین آیه سئل سائل...میچسبه به قیامت و آیه الیوم اکملت لکم دینکم...میچسبه به حرمت گوشت خوک و ....

پاسخ:
اصلا این قرآن و اون قرآن موضوعیت نداره اینجا ...

همین قرآن عثمان طه هم بطلان عقاید بعضی مذاهب رو نشون میده
@ خانم پیچک
چینش قرآن هم فرقی با اصلش نداره...
من از علامه حسن زاده در منبری شنیدم که فرمودن قرآن نه در تعداد آیات و نه در نحوه چینش هیچ دچار حادثه نشده... و اگر خلفا به چینش قرآن دست میزدند یقینا حضرت علی قیام میکردند...
تمام سکوت حضرت به این خاطر بوده که ثقل اکبر (قرآن ) حفظ بشه... 
تعبیر ایشون این بود که شیعه بر این باور نیست که قرآن غیر از اینیست که در دست ماست... چه در تعداد آیات و چه در چینش آیات
پاسخ:
استدلال قانع کننده ای ست برای اثبات ثبات قرآن

@ خانم پیچک
جدا عرض میکنم علاقه ای به بحث ندارم، بعضی وقتا دیگه نمیتونم خودم رو کنترل کنم و حرفی نزنم چون خیلی ناحق داره گفته میشه.
 ذکر این چند نکته و تمام:
اینکه بخوایم تفسیر به رای داشته باشیم و منویات مدعیانه خودمون رو به قران نسبت بدیم خب بدترین کارهاست
نه تنها عناوینی که خیلی مطرح هست و تبلیغ میشه اصلا محتوایی که ادعا میشه رو تایید نمیکنه بلکم موضوع چیز دیگریست ولی برداشت مدعیان مذهب چیز دیگری بدون توجه به نص صریح آیات:
همین الیوم اکملت لکم دینکم، شما کافیه دو سه تا ایه قبل و بعدش رو بخونین متوجه میشید هیچ ربطی به غدیر نداره!!
حتی اهل بیتی که در قران هست، اشاره صریح به زنان پیامبر داره و در ادامه به کل خانواده
آیات دیگه ای هم هست، توصیه میکنم هر وقت مدعاین چیزی رو خواستن به قران نسبت بدن، یکی دو تا آیه همراهشم بخونین تا متوجه بشید منظور قران چیزیه دیگه ای بوده و استفاده ای که ازش میشه چیز دیگه ایه!
هر چند این مدعیان حتی قران رو تحریف شده تعبیر میکنن چون چیزهای مورد ادعاشون رو نه تنها اثبات نمیکنه بلکم عموما صراحتا رد میکنه
+ به همه دوستان: جواب دادن و موضع گرفتن چیزی از حقیقت ماجرا حذف نمیکنه، بهتره خودمون بریم بشینیم ببینیم به چی اعتقاد داریم و مبنای اعتقادیمون چیاست، همین جوری بدون سند و با داستان و خواب و قصه و سفسطه ادعایی و تفسیر به رای چیزی رو به زور به فکرمون خوروندن اصلا تو دین جایگاهی نداره و باید هر چیزی رو منطقی و معقول و به نحو احسن بپذیریم و تبعیت کنیم.
والسلام.
پاسخ:
میشه چند تا کتاب معرفی کنید درباره این دو تا مطلب «اهل بیت» و «اکمال دین» تا بخونیم؟
ممنونبخشی از وب قبلی تون |لینک|


اگه ممکنه مشخص کن که هر بخش از کامنتت در جواب کدوم یک از دوستان هست
۱۲ آبان ۹۷ ، ۱۳:۵۲ پیـــچـ ـک
@ن. .ا
سلام
من نظر علامه رو نشنیده بودم ولی وقتی به خودمم اینو گفتن گفتم این که میشه تحریف. گفتن تحریف یعنی حرف یا کلمه ای اضافه یا کم بشه که این نیست و قرآن اصلا تحریف نشده. یعنی همه قرآن با همه آیاتش به ما رسیده و هیچ حرفی کم یا زیاد نشده. 

ولی در کل این چیزی بود که به من گفته بودن و به نظرم منطقی اومد و منافاتی هم با عدم تحریف قرآن ندیدم. و مسلما من اندازه علامه نمیدونم...اصلاااا!
پاسخ:
@ن. .ا
۱۲ آبان ۹۷ ، ۱۳:۵۵ پیـــچـ ـک
چرا دیگه...مثبت اندیشی ش هم مشکل داشته! منظورم اینه حاضر بوده بمیره ولی قبول نکنه ولایت رو...فکر نمیکرده خدا باهاش تعارف نداره! یعنی قشنگ خدا بهش گفته: خب بمیر ... مگه کی هستی اصلا؟! 


مسلما همین قرآن هم همون قرآنه که ما رو از ظلمات بیرون میاره. جز نور نیست و جز به نور هدایت نمیکنه! 
پاسخ:
بی شک مشکل داشته با این حجم از بی اعتمادی نسبت به فرستاده ی معصوم خداوند

  • البته شنیدم بعضی ها پیامبر رو هم معصوم نمی دونن ... با این حال نمیدونم چجوری میگن ما اهل پیروی از  سنت رسول هستیم! !!! بعد تازه صحابه ی ضد و نقیض که روی هم شمشیر کشیدن رو هم معتبر و پیروی از آنها را راه نجات میدونن ... |کاش به این فکر کنند جناب یک مرد|
من دوباره سعی میکنم اون سخنرانی رو پیدا کنم تا اطلاعات دقیق تر بدم... اما منطقی هست که مولا علی و معصومین تا وقتی سکوت میکنن که یک وجه ثابت از حق و حقیقت باقی بمونه... اگر هیچ چیزی از حق باقی نمونه مگر اینکه دستخوش تغییر و تبدیل و تحریف شده باشه یقینا امام ساکت نمی مونه و قیام میکنه...
به نظرم ثقل اصغر اگر در زندان هم صبر میکردن برای این بود که ظاهر دین (قرآن صامت) بدون تغییر در دست مردم هست... اگر این هم از بین میرفت شک نکنید منش ائمه به این شکل نمیشد...
بلاخره مردمان آینده باید یک مستمسک داشته باشن... یک حجت داشته باشن...
نمیشه هیچ حجتی در دست نباشه بعد فردا قیامت پاسخگو هم باشن...
فعلا دارم صرفا عقلانی استدلال میکنم نه مستند و میدانی...
پاسخ:

اعتقاد به اینکه قرآن موجود ناقص است
اساسا با معجزه دانستن قرآن صددرصد منافات داره به لحاظ منطقی
@پیچک
اصلا و مطلقا قابل قبول نیست چینش آیات چیز دیگه‌ای باشه غیر همینی که هست!
همین ترتیب چینش، تو تفسیر، مبنا و دلیل قرار می‌گیره!
بعضیام یه طوری نظر می‌ذارن آدم اصلا دلش نمی‌خواد جواب بده. فقط دوست داره بگه: «ببین! شما فقط به همین نظری که خودت گذاشتی عمل کن! همین!»
پاسخ:
@بعضیام :|
۱۲ آبان ۹۷ ، ۱۴:۱۳ پیـــچـ ـک
@ن. .ا
منم حرف شما رو کاملا قبول دارم. چیزی هم که به اونها گفتم همین بود. و جواب اونها رو هم درست دونستم.
راستش نمیدونم...هنوز باید خیلی در مورد قرآن بدونم...هیچی نمیدونم. فعالیتی هم که شروع کردم در نطفه خفه شد متاسفانه. 
نمیدونم ولی میدونم این که مثلا یکی آیه اکمال دین رو برای احکام حرمت گوشت خوک بدونه و یکی برای ولایت، مورد رضایت ولی خدا نبوده. این دو دستگی اصلا مورد رضایت ولی خدا نیست. اگر هم این چینش درست باشه کنارش تفسیری بوده که جدا بودن این مسئله از اون مسئله روشن بشه. 
پاسخ:
@ن. .ا

خود سنی ها هم نمیگن این مربوط به گوشت خوکه... برادران سلفی از شیعه و سنی سعی میکنن مباحث اختلافی رو بی اهمیت جلوه بدهند تا جهان اسلام رو  برسانند به وحدت |همین همه چیز را فدای هدف کردن... حتی ولایت|
۱۲ آبان ۹۷ ، ۱۴:۱۷ پیـــچـ ـک
نظر قبلیم اشکمو در آورد!


آقای دچار راستش من اصلا کاری به نظرات ایشون ندارم. فقط این بخش از لینک زیر رو اینجا کپی میکنم:
شان نزول آیه نزد اهل‌سنت
اهل سنت در مورد شان نزول این آیه اختلاف دارند، برخی گفته‌اند: این آیه روز جمعه، بعد از ظهر روز عرفه در حجة الوداع سال دهم هجرت نازل شد و پیغمبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) سوار بر ناقه عضباء (گوش شکافته) بود.
۱- عبدالرحمن بن حمدان با اسناد از طارق بن شهاب روایت می‌کند که مردی یهودی نزد عمر آمد و گفت یا امیرالمؤمنین شما مسلمانان آیه‌ای در کتابتان می‌خوانید که اگر بر ما نازل شده بود آن روز را عید می‌گرفتیم. عمر پرسید آن آیه کدام است؟ گفت: الیوم اکملت لکم دینکم... عمر پاسخ داد به خدا من روز و ساعت نزول آن را هم می‌دانم. غروب روز عرفه بود، آن روز که عرفه به جمعه افتاد.
۲- حاکم ابو عبدالرحمن شادیاخی با اسناد از عباد بن عمار روایت می‌کند که ابن عباس آیه بالا را قرائت کرد، و یک یهودی که آنجا بود گفت: اگر این آیه بر ما نازل شده بود روز نزول آن را عید قرار می‌دادیم. ابن عباس پاسخ داد: اتفاقا این آیه در دو عید توامان نازل شد، جمعه و عرفه با هم.
۳- اما در تفسیر درالمنثور از ابی هریره و ابی سعید خدری نقل شده که: وقتی رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) علی (علیه‌السّلام) را به امامت در روز غدیر نصب کرد و او را به ولایت خواند (من کنت مولاه فعلی مولاه)، جبرئیل با این آیه نازل شد.
۴- همچنین در شواهد التنزیل نیز از ابی هریره و ابی سعید خدری و ابن عباس روایت شده که این آیه مربوط به علی (علیه‌السّلام) می‌شود. چنانکه گفته شده وقتی این آیه نازل شد پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) فرمود: الله اکبر که دین کامل شد و نعمت به نهایت رسید و پروردگار به رسالت من و به ولایت علی (علیه‌السّلام) بعد از من نعمت را به نهایت رضایت داد. سپس دست امیرالمومنین علی (علیه‌السّلام) را بلند نمود و فرمود: من کنت مولاه فعلی مولاه. در این هنگام عمر گفت: آفرین بر تو‌ ای پسر ابی‌طالب، در حالی روز بر تو گذشت که مولای من و مولای هر زن و مرد مومن هستی.
۵- در مناقب خوارزمی به این مطلب تصریح شده و شرح آن را با واقعه غدیر آورده است.
همچنین جمع زیادی از علماء اهل سنت این آیه را در رابطه با اعلام ولایت امیرالمومنین علی (علیه‌السّلام) ذکر کرده‌اند که برخی از ایشان از قرن چهارم تا قرن دهم عبارتند از: 
۱- ابوجعفر محمد بن جریر الطبری.
۲- ابوالحسن علی بن عمر الدارقطنی.
۳- ابوحفص ابن شاهین.
۴- ابوعبدالله الحاکم النیسابوری.
۵- ابوبکر ابن مردویه الاصفهانی.
۶- ابونعیم الاصفهانی.
۷- ابوبکر احمد بن الحسین البیهقی.
۸- ابوبکر الخطیب البغدادی.
۹- ابوالحسین ابن النقور.
۱۰- ابوسعید السجستانی.
۱۱- ابوالحسن ابو المغازلی الواسطی.
۱۲- ابوالقاسم الحاکم الحسکانی.
۱۳- الحسن بن احمد الحداد الاصفهانی.
۱۴- ابوبکر ابن المزرفی.
۱۵- ابوالحسن ابن قبیس.
۱۶- ابوالقاسم ابن السمرقندی.
۱۷- ابوالفتح النطنزی.
۱۸- ابومنصور شهردار بن شیرویه الدیلمی.
۱۹- الموفق بن احمد المکی الخوارزمی.
۲۰- ابوالقاسم ابن عساکر الدمشقی.
۲۱- ابوحامد سعد الدین الصالحانی.
۲۲- ابوالمظفر سبط ابن الجوزی.
۲۳- عبدالرزاق الرسعنی.
۲۴- شیخ الاسلام الحموینی الجوینی.
۲۵- عمادالدین ابن کثیر الدمشقی.
۲۶- جلال الدین سیوطی.(حضرت آیه الله میلانی برخی روایات مورد نظر را از عالمان اهل سنت ذکر نموده.) 
علامه امینی" در "الغدیر" و "میر حامد حسین" در "عبقات الانوار" با تتبع در کتاب‌هاى اهل سنت، شواهد بسیارى از آنان در تأیید و اثبات نزول این آیه در شأن على (علیه‌السلام) آورده اند



از لینک زیر:
http://wikifeqh.ir/آیه_اکمال_دین
پاسخ:
ممنون برای الصاق مطلب
@ پیچک
اینکه یکی برای ولایت میدونه یکی برای حرمت گوشت خوک ، نباید ما رو به این احتمال برسونه که آیات قرآن چینشی دیگه داشته...

این اختلافات رو باید در تفسیر و تاویل آیات حل کرد...
دست بردن به چینش آیات قرآن اصلا ماهیت قرآن رو عوض میکنه... کی گفته تحریف محسوب نمیشه؟
با کدوم مبانی؟
باز هم این استدلال منه... اصراری ندارم بر صحتش...
حرفم هم به معنای تایید حرف یک مرد نیست...

دیدم وسط این بحث یه چیزی گفته شده که نباید بی موضع از کنارش رد شد...
بنظرم قائل شدن به دست خوردن چیش آیات ، یک خطای راهبردی هست
با جناب ن.ا به شدت موافقم. هیچ جابجایی و تحریفی در قرآن صورت نگرفته و نمیگیره.
پاسخ:
هوم کاش بحث به این سمت پیش میرفت
که دلایل دیگه ای درباره اثبات امامت مطرح میشد توی کامنت ها
@پیچک
چه منافاتی داره هر دو منظور، مد نظر خدا بوده باشه؟! این جذابیت متن رو نشون می‌ده و توانایی بالای نویسنده رو!
خیلی بی‌مزه است هیچ ایهام و بطن و رمز و لایه‌بندی معنا در کار نباشه!
پاسخ:
:))

من احساس می کنم توی مباحث تفسیری درباره این چینش  صحبت شده باشه
اگه بتونیم پیداش کنیم خوبه
اینم از بیوتن بنویسم خالی از لطف نیست:

«امام در کتاب آداب‌الصلوة می‌نویسد: معنی آیه شریفه یا ایها الذین آمنوا اوفوا بالعقود، احلت لکم بهیمه الانعام (ابتدای سوره مائده)، به حسب باطن آن است که حلیت بهیمه انعام موقوف به وفاء به عهد ولایت است. و اهل معرفت ولی امر را مالک جمیع ممالک وجود و مدارج غیب و شهود دانند و تصرف کسی را در آن بی اذن امام روا ندارند! یعنی جان گوسفند را بی‌اذن نمی‌توان گرفت...»

بیوتن، چاپ ششم، ۲۳۲
پاسخ:
خب چرا از خود آداب‌الصلوة نمیارید؟ :)
اولا ندارم و نخوندمش و دلم نمی‌خواست ملت فکر کنن در این حد فرهیخته‌ام!
ثانیا اون جمله جان گوسفند را نمی‌توان ... مال امیرخانیه دلم می‌خواست باشه حتما.
پاسخ:
خب خدا رو شکر سوال پرسیدم
چون فکر میکردم کلش از کتاب آداب‌الصلوة هست
این از خود آداب‌الصلوة، امید که باعث جنجال نشه :دی

 «بعضی از اهل ذوق گوید که معنی آیه شریفه یا ایُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اوْفُوا بِالعُقُودِ احِلَّتْ لَکُمْ بَهیمَةُ الْانْعام. به حسب باطن، آن است که حلّیّت بهیمه انعام موقوف به وفاء به عهد ولایت است. و در احادیث شریفه وارد است که جمیع ارض از امام است و غیر شیعیان غاصب آن هستند. و اهل معرفت ولیّ امر را مالک جمیع ممالک وجود و مدارج غیب و شهود دانند و تصرّف کسی را در آن بی اذن امام روا ندارند.»
پاسخ:
پس معلوم میشه این جمله ی «و غیر شیعیان غاصب آن هستند.»  از کتاب امیرخانی سانسور شده :))

خوبه زورشون به امام نمیرسه :|
خب با توجه به اینکه جناب یک مرد ادعاهایی رو در مورد تفسیر آیه ۳۳ احزاب بیان کردن لازم می‌بینم نکاتی عرض کنم.
۱. تمام آیه ی ۳۳ احزاب و آیات قبل با فعل مخاطب گروه زنان مطرح شده که همسران پیامبر رو مدنظر قرار داده. و تغییر ضمیر به وضوح به تغییر مخاطب گواهی میده. در اینکه شکی نیست.
۲. در آیه قبلی می‌فرماید و قرن فی بیوتکن.
چطور اونجا بیوت استفاده شده ولی اینجا اهل "البیت" یک خانه‌ی خاص مطرح میشه؟
۳. چرا خطاب آیات قبل "یا نساء النبی" هست و اینجا به "اهل بیت" تغییر کرده و خطاب عوض شده؟
۴. آیه ۲۸ و ۲۹ و ۳۰ سوره احزاب به وضوح همسرتان پیامبر رو از عقوبت گناه بیم می‌دهد که شما را دو برابر عقوبت خواهد بود و همین گویای عدم مطهر بودن ایشان از الرجس هست. بماند که آیات دیگر هم موجوده و ادامه‌ی زندگی ایشان مغایر دستورات همین آیات بوده.
۵. عبارت "یرید الله" و فعل یرید استمرار این خواسته رو میرسونه و به معنای "خدا از الآن به بعد میخواهد" نیست. کما "یرید الله بکم الیسر" و "ان الله و ملائکته یصلون علی النبی" یعنی این خواست و این صلوات فرستادن همیشگی بوده و هست بر خلافِ "الآنَ خفف الله عنکم". 
متوجه تفاوت این دو مورد میشین؟ پس با توجه به پیشینه و پسینه‌ی ایشان که برهمگان واضح و آشکار است و در قرآن هم مورد عتاب قرار گرفتند این بخش آیه هرگز نمی‌تونه بر همسرتان پیامبر دلالت کنه چون خواست استمراری و همیشگیِ خداوند رو بر پاکیِ اهل بیت از کلیه‌ی رجسها نشون میده. در حالی که اونها برای گناهانشون مورد بازخواست قرآن هستند.
۶. کدام همسر پیامبر ادعا کرده که این لفظ در شان ما نازل شده؟
اتفاقا خلاف این مورد رو ام سلمه به نقل از سنن ترمذی ذکر کرده و صحیح مسلم هم از عایشه نقل کرده.
از سایر همسران پیامبر هم شنیده بودم که سندش رو نمیدونم.

در نتیجه حتی اگر بخوایم در اینکه اهل بیت همان حضرات معصومین و پنج تن آل عبا هستند تشکیک ایجاد کنیم، هرگز نمی تونیم در این مورد که "قطعا خطاب آیه با زنان پیامبر نیست" شک وارد کنیم.
پاسخ:

بحث مرتب و خوبی بود
خیلی ممنون برای بررسی آیه 33 سوره احزاب و ربط آن به عصمت و امامت.

این مصداق یک کامنت کوتاه و گویا بود
بازم از این کامنتا بذارید  🥀 :)
۱۲ آبان ۹۷ ، ۱۵:۲۹ پیـــچـ ـک
@ن. .ا
من اصلا نمیدونستم که در این مورد اجماع نیست. وگرنه با اون قاطعیت مطرحش نمیکردم. و به دلیل ندونستن هم نمیتونم دیگه بگم که خودم نظر قطعیم اونه که گفتم. به نظرم اون زمان با توجه به تعریفی که از تحریف دادن نظرشون منطقی اومد. فکر میکنم باید ازتون بخوام اون سخنرانی رو برام بفرستید. ممنون میشم.

@خانوم مهتاب
درسته. حرفتونو قبول دارم. این روایت رو شنیدم که قرآن هزار بطن داره و هر بطنش هزار بطن دیگه. اصلا استادمون توی کلاس تفسیر میگفتن قرآن کتاب زنده ایه ار بار اونو بخونید بازم چیز جدیدی براتون داره. برای همین توی روایت اومده که بهترین حالت حال کسیه که دائم در حال قرائت قرآنه. چون همیشه قرآن باهاش حرف میزنه.

پاسخ:
@ن. .ا
@خانوم مهتاب
۱۲ آبان ۹۷ ، ۱۵:۳۴ پیـــچـ ـک
@لوسی می جان

اگر زنان پیامبر رو اهل بیت قرار بدیم اولا مجادلات بعضی از همسران پیامبر با پیامبر صل الله علیه و آله و سلم این ادعا رد میکنه(باید یه رجس و ناپاکی ای در وجودت باشه که نسبت به پیامبر خدا موضع مخالف بگیری) . ثانیا اصلا مسئله اینه که با این ادعا دختر پیامبر سلام الله علیها و فرزندانشون علیهم السلام از اهل بیت بودن نمیفتن!
پاسخ:
@لوسی می
شایدم خود امیرخانی سانسورش کرده. به هرحال اون کتاب جای گفتن چنین جمله‌ای (غیر شیعیان...) نبوده.
پاسخ:
این محتمل تره :)
۱۲ آبان ۹۷ ، ۱۵:۴۳ پیـــچـ ـک
آقای دچار
این آیه رو ربط بدیم به قیامت...آیه تطهیر رو ربط بدیم به زنان پیامبر
آیه مباهله رو چه کار کنیم؟ 
آیه ..وَمَا یَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلاَّ اللّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ یَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ کُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا وَمَا یَذَّکَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الألْبَابِ رو چه کار کنیم؟

آیه اِنِّما وَلیُّکُمْ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصلَّوهَ وَ یُؤتُونَ الزَّکاهَ وَ هُمْ راکِعُون رو چه کار کنیم؟

تازه اینا اوناییه که من الان یادم افتاد مسلما دوستان بیشتر از من حافظه شون یاری میکنه...
بابا قرآن خط به خطش داره داد میزنه منو بدون ولایت نمیتونید داشته باشید!
اینی که میگم در موردش روایت داریم. 
پاسخ:
  • الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ
  • أُوْلُواْ الألْبَابِ
  • یُقیمُونَ الصلَّوهَ وَ یُؤتُونَ الزَّکاهَ وَ هُمْ راکِعُون

هوم ... ممنون

@پیچک جان
بله منم همینو گفتم 👌👌
پاسخ:
@پیچک

آقا من هی مجبورم جان هاش رو حذف کنم :)
@ پیچک
این کتابی که لینک میدم کتاب علامه حسن زاده هست با موضوع : قرآن هرگز تحریف نشده
اصل متاب به زبان عربی هست... این لینک ترجمه شده ی کتاب هست
در همون اوایل ایشون میفرمایند به لحاظ چینش قرآن دستکاری نشده و مطابق وحی هست... و در ادامه توضیحات و دلایل و مستندات رو بیان میکنن

همه دوستان میتونن استفاده کنند
پاسخ:
@ پیچک

قرآن هرگز تحریف نشده
@ پیچک
یکی از عنوان هاشون (سر فصلها) هم اینه میتونید اون رو هم بخونید:
هم اکنون قرآن بر طبق قرائت علی علیه السلام قرائت می شود
پاسخ:
@ پیچک


ممنون برای لینک کتاب عموی حسن قاسمی :)
عاقا تو یه آشپزخونه رستوران، یه سرآشپز داریم یه جانشین سرآشپز! و این جانشین، آشپزیش بهتر از سرآشپز نباشه ازش کم‌تر نیست!
بعد اون وقت هدایت جامعه، از پختن غذا راحت‌تره یعنی؟ جانشین نمی‌خواد؟!!
و اینو کی باید تعیین کنه؟

«موسی‌بن‌عمران، هفتاد نفر را با خودش برد. خیلی عجیب است. حضرت حجّت(روحی له الفداء) دارد به سعد‌بن‌ عبدالله قمی بیان می‌کند: موسی مِن ناحیة الله بوده، «اصْطَفاهُمُ اللّه ُ تَعالی» بوده، «وأنْزَلَ عَلَیْهِمُ الکِتابَ» بوده، «وأیَّدَهُمْ بالوحىِ والعِصْمَةِ» بوده، تازه دارای وفور عقل هم بوده و کلیم‌الله بوده و با خدا هم حرف می‌زده، علمش هم در حد اعلی بوده و وحی هم بر او می‌شده، حالا هفتاد نفر را اختیار کرد و با خودش به میقات با پروردگار عالم برد که 10 روز هم اضافه شد و چهل شبانه‌روز شد. هیچ شکی هم نداشت که این‌ها مؤمن هستند، «ممّنْ لا یَشُکُّ فى إیمانِهِمْ وإخلاصِهِمْ» و مخلصینشان را انتخاب کرده است. امّا یک موقعی نگاه کرد، دید این‌ها منافق از کار درآمدند، «فَوَقَعَتْ خِیَرَتُهُ عَلَى الْمُنَافِقِینَ» » | لینک |

مسلمانان بعد از پیامبر، از حضرت موسی ( علی نبینا و آله و علیه السلام) داناتر و فرهیخته‌تر و فاضل‌تر بودن که خودشون انتخاب کنن؟!!

تا کی باید راجع به بدیهیات بحث کنیم آخه؟🤦
پاسخ:

قشنگ بود نکته.
@ مرتضی
کلا تو از من منبع دریافت میکنی خیلی خوشحال میشی هاااا
احساس میکنم یه حس ناامنی داری نسبت به حرفای من...

خدا منو هدایت کنه ان شاالله
پاسخ:
اینو همه رفقا میگن :)
مشکل از گیرنده است نه شما
به مرتضی در جواب یکی از کامنتا که داده بودی:

در ناقص و کامل بودن یک پیام از دو منظر میشه بهش نگاه کرد. ذات اون پیام و یکی هم تفهیم اون پیام برای گیرنده هاش . 
قرآن ذاتا کامله وهرچند این صرفا با یک تگ معجزه بودن حل نمیشه و اتفاقا حرف شما منطق محکمی نداره چرا که در اون صورت کتاب های آسمانی قبل قرآن که در حد قرآن نبودن از حالت اعجاز خارج میشدن. بلکه چیزی که کامل بودن قرآن رو توجیه میکنه آخرین کتاب آسمانی بودن و غرض خدای متعال از اونه نه صرفا اعجازش . 
اما در رابط با نقص قرآن در زمینه ی تفهیم مخاطب ، بله قرآن ناقصه و امامه که کاملش میکنه کما اینکه در حدیث ثقلین به صراحت بهش اشاره شده .
پاسخ:

توی حدیث گفته:
این دو یادگار من |قرآن و عترت| هیچ‌گاه از هم جدا نمی‌شوند.
۱۲ آبان ۹۷ ، ۱۶:۱۸ مردی بنام شقایق ...
سلام

آقا سطح درس خیلی بالاتر از ماست
ما هنو درسمون نرسیده :)


پاسخ:
سلام شقایق جون
شما به این سوال های ما خنده ت میگیره اصلا* میدونم :)
بله اما ادامه ی حدیث هست که اگر به دوتاشون تمسک کنید گمراه نمی شید . اگر قرآن به تنهایی در زمینه ی تفهیم مخاطب ( غیر از انسان کامل )ناقص نبود تمسک به قرآن کافی بود برای هدایت .
کما اینکه در تاریخ هم زیاد داشتیم کسانی که به قرآن متمسک بودن اون هم نه فقط به ظاهرش ( که حتی ابن عباس بزرگترین مفسر رو به شک انداختن ) اما ضالین بودن که گنده ترینشونم خوارج بودن .
نکته ای که وجود داره اینه که تمسک واقعی به امام تمسک به قرآن هم در پی داره اما برعکسش صادق نیست .
پاسخ:
نکته جالبی بود نکته ی آخر
به کارگیری تمثیل هم در اینجا خالی از لطف نیست .
فرض کنیم کتابی موجوده که تمام علم پزشکی درون اونه و فقط افراد خاصی هستند که میتونند کامل این کتاب رو بفهمند و به کار ببندند . و بعد این کتاب یک خاصیت خیلی مهم داره ( اگه ازش درست استفاده نشه مریضی رو تشدید میکنه )
خب حالا برای استفاده از این کتاب عقل به ما میگه باید به اون کاربلدها رجوع کنیم . و اون کتاب هذچند کامله اما به خاطر فهم ناقص ما در تفهیمش دچار مشکل میشیم و باید کاربلدی باشه که اونو تکمیل کنه .

پاسخ:
فاسالو اهل الذکر
تمسک واقعی به قرآن، تمسک به امام رو در بر نداره؟!
بیاید کلمه «واقعی» رو دوباره تعریف کنیم واسه خودمون:/
پاسخ:
تمسک واقعی رو تعریف کنیم بهتره 💮
۱۲ آبان ۹۷ ، ۱۶:۵۰ ستوده‌ی خشنود
سنگ تو سرش شد...
پاسخ:
هوم
سلام 
با جناب ن. ا. شدید موافقم 
اگه فکر کنیم چینش آیات قرآن عوض شده یعنی رسما داریم حکم میدیم که تفسیر به رای کن 
من به شدت یاد برجام میفتم که در موردش میگفتن نباید جوری باشه که از کلماتش هر کسی بتونه به نفع خودش تفسیر کنه 
اگه قرار باشه که قرآن اصلی یه جای دیگه باشه خود امام علی تو اون ۲۵ سال دقیقا واسه چی سکوت کرد؟ سنت که نبود قرآن هم که نبود! اسلام هم که همین دو تا بود منبعهاش 


در مورد همسران پیامبر و اینکه اونها اهل البیت نیستند تا حالا استنادم به روایات بود و اینکه خود همسران پیامبر هم همچی ادعایی نکردند 
اما تو کامنتها یه سری دلایل خوشگلی دیدم که خیلی خوب بودند 
ممنون از پست و کامنتها 
پاسخ:
آره بحث قشنگی بود بحث تفسیر اهل البیت

منم با صالح موافقم
من زیاد در رابطه با ولایت نخوندم هرچیزی خوندم کتاب شبهای پیشاور بوده که متاسفانه همراهم نیست بخوام ازش نقل قول کنم. ضمن اینکه محتواش خیلی زیاده! خخخ. بحث تفسیری هم که کلا در موردش هنوز مطالعه نداشتم ولی فقط میتونم به دوستان همون شبهای پیشاور رو پیشنهاد کنم که کلا ولایت رو خیلی خوب اثبات میکنه.
پاسخ:
من هم دوست دارم این کتاب رو بخونم ولی گویا خیلی مفصله آره؟
مهتاب 
منظور من از تمسک واقعی پیروی از امامه . اما در رابطه با قرآن اگه راهنمایی امام نباشه نمیتونی بگی پیروی از قرآن دقیقا پیروی مد نظر خداست . 

پاسخ:
تمسک واقعی به قرآن رو منظورش هست
خیلی که نه ولی مفصله. ولی خب در این زمینه میشه بحارالانوار نوشت!
پاسخ:
حتی الغدیر
۱۲ آبان ۹۷ ، ۲۲:۴۴ س _ پور اسد
ن ش:
سلام و خداقوت .... ظاهرا" پست با برکتی شده و دوستان معلومات قرآنی شان را را بخوبی اظهار کرده اند.. جزاک الله خیرا ؛
پیشاپیش این را اقرار و اعتراف کنم که از محبین علی علیه السلام هستم و ازعلاقه مندان به مکتب اهلبیت علیه سلام و شهادت میدهم به یگانگی خدا و نبوت ختم مرسلین صلوات الله علیه و آله 
 اما بعد ! 
همانطور که می دانیم واقعه غدیرخم در 18 ذی الحجه سال 10 هجری واقع شده و پیامبر اکرم ص 80 روز بعد در 28 صفر سال 11 هجری به شهادت رسیده اند.
اینکه در این 80 روز بین غدیر و ارتحال پیامبر آخرین آیات و سوره های نازل شده کدام ها بوده اند اقوال متعددی است که با مراجعه و تحقیق می توانید منتفع شوید؛ اما ظاهرا" آیات مذکور سوره معارج در آنها نیست !
مضافا"؛ تقسیم سوره های قرآن به مکی و مدنی وتوجه به مبنای تقسیم بندی که قبل و بعد از هجرت پیامبررحمت از مکه به مدینه می باشد؛ این سئوال را مطرح می کند که چطور سوره معارج که از سوره های مکی است و بنا به قولی فقط آیه 24«وَالَّذِینَ فِی أَمْوالِهِمْ حَقٌّ مَعْلُومٌ» در مدینه نازل شده ؛آیات ابتدایی آن(مخصوصا") مدنی و پس از واقعه غدیر نازل شده است؟
پ ن :
البته علامه طباطبایی ره در "المیزان" مکی بودن این سوره را با دلایلی رد کرده ولی این شک که سوره قطعا" مدنی است یا مکی؟ کماکان وجود داشته و به اذعان "علامه" برخی از علما و مفسرین نظری غیر از این داشته و درصحت حدیثی هم که در شان نزول آیات مورد بحث از امام صادق ع نقل شده تردید و تشکیک دارند.
معهذا غزض از این فضولی توجه دادن به دوستان در خصوص نکاتی که نیاز به استحکام سازی و تحقیق بیشتر دارد بود. "علی مع الحق والحق مع علی"
وفقکم وایانا

پاسخ:
هوم تذکر و نکته خیلی خوبی بود: توجه به تاریخ نزول آیه ها
نمیدونم منظورش چیه از این نوع تمسک . من منظور خودمو گفتم . علاوه بر این تمسک به قرآن بدون امام هدایت به همراه نمیاره ولی برعکسش چرا . یعنی مثلا تو از قرآن چیزی سر درنیاری ولی از امام پیروی کنی به قرآن هم می رسی . منظور من این بود . دیگه به نظرم واضح تر این نمیشد بگم
۱۳ آبان ۹۷ ، ۰۰:۱۷ پیـــچـ ـک
@س_پور اسد
سلام
این بخش از نظرم که پایین نوشته شده، عینا از نرم افزار تفسیری، تفسیر المیزان آیت الله مکارم شیرازی اومده. خواستم از الغدیر براتون منبع بیارم که گفتم چه لزومی داره دو نفر شیعه، از منابع اهل سنت استفاده کنن. هرچند کتاب الغدیر گنجه!
اشکالات هفتگانه ست اما من فقط پاسخ آیت الله مکارم رو به اشکالی که شما مطرح کردید اینجا آوردم. میدونم خودتون اهل تحقیق هستید و احتمالا جوابتون رو از قبل میدونید. من که بلد نبودم رفتم پرسیدم. بفرمایید:

معمولاً، در مواردى که آیات قرآن یا روایات، اشاره به فضائلِ خاصى درباره امیر مؤمنان على(علیه السلام) مى کند، بعضى اصرار دارند تا آنجا که مى توانند مطلب را نادیده گرفته، یا توجیه انحرافى کنند، و با دقت و وسوسه خاصى مسأله را تعقیب نمایند، در حالى که ،اگر این فضائل براى دیگران باشد، با سماحت و سهولت و آسانى از آن مى گذرند!.
نمونه زنده این کلام، اشکالات هفتگانه اى است که  ابن تیمیه  در کتاب  منهاج السنة  در مورد احادیثى که در شأن نزول آیات فوق آمده است، بیان کرده، که ما به طور فشرده به بیان آن مى پردازیم:
۱ ـ  داستان غدیر ، بعد از بازگشت پیامبر(صلى الله علیه وآله) از  حجة الوداع  یعنى در سال دهم هجرت، واقع شد، در حالى که، سوره  معارج  از سوره هاى  مکّى  است که قبل از هجرت نازل شده است.
پاسخ: همان گونه که قبلاً نیز اشاره کردیم: بسیارى از سوره ها به نام  مکّى  نامیده مى شود، در حالى که بعضى از آیات نخستین آن، طبق تصریح مفسران، در  مدینه  نازل شده، و به عکس، سوره هائى است که رسماً  مدنى  نامیده مى شود، ولى بعضى از آیات آن در  مکّه  نازل گشته است.

پاسخ:
سلام و ممنون برای توضیحات

@س_پور اسد
چه جالب! امروز اینو یکی از شاگردای من تعریف کرد. البته با زبان بچه گانه و کلی هم توضیح و آب و تاب که با چند تا واقعه دیگه قاطی کرده بود. من هم نشنیده بودم و از تعریفای اون هم خیلی سر در نمی آوردم. الان بیشتر فهمیدم. 
پاسخ:
سلام :)
شاگردت اینجا رو نمیخونه؟ :))
۱۳ آبان ۹۷ ، ۰۹:۲۹ س _ پور اسد
سلام و تشکر از بانو @پیچک ؛ منظور این کمترین از "استحکام سازی و تحقیق " دقیقا" همین بود. استفاده کردم. در خصوص انقلت اول کامنت هم اگر توضیحی دارید ؛ منتفع فرمایید. زنده باشید

جناب دچار ؛ بله هوم :) ؛ توجه به تاریخ وقایع و ...........
وفقکم
۱۳ آبان ۹۷ ، ۱۰:۱۹ پیـــچـ ـک
@س_پور اسد؟
انقلت اول کدوم کامنت؟ ببخشید متوجه نشدم.
۱۳ آبان ۹۷ ، ۱۲:۳۶ س _ پور اسد
بانو @پیچک 
"اینکه در این 80 روز بین غدیر و ارتحال پیامبر آخرین آیات و سوره های نازل شده کدام ها بوده اند اقوال متعددی است که با مراجعه و تحقیق می توانید منتفع شوید؛ اما ظاهرا" آیات مذکور سوره معارج در آنها نیست !"
با عرض پوزش ازجناب دچار بابت مزاحمت ...
وفقکم
پاسخ:
بانو @پیچک
۱۳ آبان ۹۷ ، ۱۷:۴۸ پیـــچـ ـک
@جناب س_پور اسد
اینجا آیت الله مکارم به صورت تلویحی گفتن که بوده دیگه. البته صراحتا هم توی همین منبع(تفسیر المیزان) اومده که  در بیشتر از سی تفسیر، شأن نزول این آیات همینه. و در این لینک از منابع اهل سنت و شیعه آورده که شاأن نزول این آیات چیه.
http://wikifeqh.ir/آیه_عذاب_واقع
http://wiki.ahlolbait.com/آیه_1_سوره_معارج
پاسخ:
ممنون برای توضیحات درباره تاریخ نازل شدن آیا اول تا سوم سوره معارج
۱۳ آبان ۹۷ ، ۱۹:۱۷ پیـــچـ ـک
خواهش میکنم.
پاسخ:
استدعا دارم

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تصاویر زیباسازی نایت اسکین