فیشــــــنگار

پژوهشکده ی غیرانتفاعی

اینم یه نگاه هست به قانون

شنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۷، ۰۹:۵۷ ق.ظ

کشور ما یکی از پُرقانون‌ترین کشورهای جهان است؛ این خودش علامت ضعف فرهنگی ما است. مگر ما چارپا هستیم که بخواهند ما را صرفاً (اکثراً) با قانون، اداره کنند؟! البته قانون در جامعه لازم است؛ چون بعضی‌ها دوست دارند همیشه مثل چهارپایان زندگی کنند! |link|أمیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: وَ الْبَهَائِمَ لَا تَتَّعِظُ إِلَّا بِالضَّرْب‏.

موافقین ۱۲ ۹۷/۰۸/۲۶

نظرات (۳۷)

۲۶ آبان ۹۷ ، ۱۰:۲۱ شوفر تاکسی
اتفاقا ما هم در خیابان از این دست قوانینی که واقعا ضرورتی ندارند زیاد میبینیم.
اونقدر این قانون  های تابلو طور زیاد شدن که قبل از اینکه بتونی خوب ببینیشون رد شدی و باید با یکی دیگه مواجه بشی.
پاسخ:

همۀ افراد از رسول اکرم (ص) گرفته تا خلفای آن حضرت و سایر افراد، تا ابد تابع قانون هستند. باری، حکومت در اسلام به مفهوم تبعیت از قانون است و فقط قانون بر جامعه حکمفرمایی دارد.

قبل از اینکه به لینک برم متوجه شدم جنس حرف از جنس حرفهای آقای پناهیان هست...
واقعا مسئله دقیقی هست...
پاسخ:
بله هر کسی در بالای منبر از چنین ادبیاتی استفاده نمیکنه
هنوز به لینک مراجعه نکرده بودم متوجه شدم از سخنان استاد پناهیانه.
یاد اون سخنشون افتادم که میگفتن کارت ساعت زنی تو ادارات مانع رشد آدم ها میشه چون شیوه تشویق و تنبیه فوری رو اجرا میکنه.
اگه دوستان خواستند ببینند لینکش:
panahian.ir/post/4238
پاسخ:

در اینجا سخنران محترم دارند مفهوم «ادب» به عنوان یکی از مولفه های سبک زندگی اسلامی را تبیین می کنند و...


ادب هم مانند سایر مفهوم های اخلاقی ضروری و دائمی نیست و حتی اینکه فردی بر روی ادب خود تکیه کند و بگوید من اصلا طبق اخلاقم نمی توانم دروغ بگویم یا نمی توانم تقلب کنم این برای دیگران|جامعه| لزوما قابل پذیرش نیست.


وی پیشتر در یکی از سخنرانی های معروف خود با تکیه بر یک روایت گفت که شهروندان جامعه ایمانی باید با یکدیگر بر اساس ایثار تعامل داشته باشند نه انصاف و قانون.

یعنی اگه جامعه ۴پا نداشته باشه، قانون نمی‌خواد؟
پاسخ:
شاید طبق این نظر جامعه ی جنگلی یه جامعه ی مودبه :)
من هم کامنت آقای ن.ا .
ولی مسئله ی فراوانی قانون برای چهارپا بودن ما نیست برای چهارپا کردنِ ماست.
پاسخ:
یاد ماجرای تلخ میدان کاج سعادت آباد افتادم
که پلیس از ترس همین تبعات قانونی دست و پاگیر جرئت نکرد وارد شود.

امروزه پلیس ها به خاطر همین پیچیدگی های قانونی سعی می کنند پس از اتمام درگیری وارد شوند و نقش آمبولانس را بازی کنند :)
۲۶ آبان ۹۷ ، ۱۲:۱۶ آب‌گینه موسوی
ایرادی که ایشان وارد می‌کند، ناظر بر جامعهٔ اسلامی‌ست که افراد، ناظرِ درونی و وجدانِ جمعی دارند و نه جامعهٔ ما که فقط نامِ اسلام را یدک می‌کشد! ازقضا ما با خلأ و نقصِ قوانین و ضوابطِ محکم مواجه هستیم و همان قوانین کم و گاه ناقص را هم خوب اجرا نمی‌کنیم. 
پاسخ:
اگر جامعه ی آرمانی اسلام همچین چیزی باشد
نه تنها فلسفه ی تشکیل حکومت اسلامی باطل می شود
که حتی خیلی از احکام شرعی نیز زیر سوال می رود !

البته در  مکتب کمونیسم همچین چیزی هست
چون در کمون ثانویه که جامعه بی طبقه محقق میشه حکومت نیز مُلغا اعلام میشه :)))
مثلا استالین میاد میگه مردم شما دیگه همه برابر شدین نیاز به ما حکام ندارین هارهارهار :|

۲۶ آبان ۹۷ ، ۱۲:۱۸ آشنای بی نشان
قانون که نباشه متوجه میشیم تعداد چهارپاها خیلی زیاده
پاسخ:
بله چون ذات انسان بی تربیت و مایل به فسق است
@ خانم آبگینه
فرمایش شما درسته اما رابطه طرفینی داره...
یعنی مردم غیر همدل و دولت منفعت طلب...
دو سویه هست...
واقعیت هم اینه که سازوکارها هم داره به سمتی میره مردم غیر همدل تر بشن و دولت ها قوانین بیشتر درست کنن

با قانون نمیشه مردم رو کنترل کرد مگر اینکه اون مردم ، انسانهایی ضعیف شده باشن...
لذا اصلاح هم باید طرفینی شکل بگیره....
همین مردم که اینجا همدل نیستن به پیاده روی اربعین میرن و اونجا متفاوت جلوه میکنن... و اونجا حضور دولت ها یا صفر هست یا اگر هم حضوری هست اغلب در جهت سخت کردن کار...
پس میشه اصلاح کرد... منتها باید اراده اش در هر دو سو باشه...
با این وضعیت اگر دولت و حکومت فقط به سمت سفت و سخت کردن قوانین برن و فکر علاج واقعی نباشن جامعه به سمت اضمحلال میره نه علاج...
پاسخ:
@ خانم آبگینه


سلام

نمیشه صفر و صدی گفت قانون مطلق باشه یا نباشه (البته به نظر حقیر)
چون اگر صرف رعایت ادب و اخلاق در جامعه باشه، این دو کلمه به قدری گسترده هست که ممکنه از نظر من یه رفتاری غیر اخلاقی باشه و از نظر یکی دیگه همون رفتار عین اخلاق باشه!

به نظرم اخلاق اگر تحت یه چارچوبی قرار بگیره بیشتر جواب میده...
حالا اون چارچوب میخواد تحت مدیریت و نظارت و اجرای خانواده، مدرسه، دانشگاه و یا حتی جامعه باشه...
پاسخ:
سلام واقعا نمی دونم چقدر میشه توی مباحث اجتماعی روی ادب و اخلاق حساب کرد و چقدر روی قانون
۲۶ آبان ۹۷ ، ۱۳:۳۴ آ میـMiRـزا
مطلب رو قبول دارم که استاد فرمودند!
ولی سوالی پیش میاد که لازمه دوتا مقدمه هست:
1. دین به مجموعه قوانینی که گفته میشه که برای درست زندگی کردن آمده گفته میشود.
2. دین اسلام مدعی کاملترین و جامعترین ادیان را دارد به نحوی که برای تک تک لحظات زندگی برنامه دارد.
3. بنابر ادعا مطرح شده، پس دین اسلام به دلیل قوانین متعددی که داره از ضعف فرهنگی زیادی هم برخورداره؟

رفقا پاسخ بدن
پاسخ:
سوال خوبیه البته ایشون قانون رو نفی نکرده.
ولی گفته تا وقتی ما چهارپا هستیم قانون لازم است :)
@ آمیرزا و سوته دلان
آقای پناهیان قانون زدگی و اصالت غیر مراقبتی در جامعه رو رد کردن نه اصل قانون رو...
حالا یه بار دیگه مطلب رو بخونید لطفا...

پاسخ:
مثلا این بخش از حرفشون خوبه برای توضیح منظور:

در مدرسه‌ها باید ادب تقویت بشود و بچه‌ها بر اساس آداب، رفتار کنند. ولی معمولاً در مدرسه وقتی می‌خواهند خودشان را راحت کنند بیشتر بر اساس قانون و مقررات رفتار می‌کنند که این برای یک‌ جامعۀ انسانی، زشت است! دانش‌آموز باید از معلم حیا کند و بر اساس حیا و ادب، درس بخواند و درست رفتار کند.
۲۶ آبان ۹۷ ، ۱۳:۳۹ امید شمس آذر
ما چهارپا نیستیم، ولی پاش بیفته از چهارپا بدتریم، به همون علّتی که اگه پاش بیفته از ملائک برتریم (=اختیار). اینکه انسان چون خودش عقل داره، نیاز به قانون نداره (آنارشیسم)، مبنای حکومت لیبرال دموکراسی آمریکا بوده که اومد و حمل اسلحه رو برا عموم مردم آزاد کرد، به امید اینکه مردم خوشون شعور دارن و ازش سوءاستفاده نمیکنن؛ ولی حالا که داره تبعاتشو میبینه، جرئت نداره ممنوعش کنه، چون اونوقت تیشه به ریشۀ خودش میزنه.
پاسخ:
نکته خوبی گفتی درباره اینکه آیا رشد عقل بشر ما رو از وضع قانون بی نیاز میکنه یا نه؟
@ ن. .ا
ممنون از تذکر به جای شما

چندین بار خوندم و باز هم به نظرم اومد آقای پناهیان یه جاهایی رو صرفا رد کردن!
ضمن اینکه تو کامنت اولم هم اشاره کردم نباید قانون صفر و صدی باشه، یعنی نه بی قانونی نه قانون زدگی که شما بهش اشاره کردین...
من حرفم اینه که ما در اجرای قانون ضعف و مشکل داریم نه اصل قانون...
قانون باید باشه اما اون چیزی که تمییز میده بین آدم و چارپا، نحوه اجرای قانونه!
البته این فهم ناقص من از حرفای ایشونه و منتظر می‌مونم تا جمع بندی بشه...
پاسخ:
@ ن. .ا
🤔🤔
پاسخ:
فکر کلید حکمت است
فکر کن همینجوری :)
@سوته دلان
ایشون کجا اصل قانون رو رد کردن؟

پاسخ:
@سوته دلان

گفتن قانون لازمه چون ...
در جواب یکی از دوستان گفته بودی از پیامبر گرفته تا همه تابع قانوند .
مسئله این است اگر در قانون ذکر شود که کسی در موارد خاصی میتواند بالاتر از قانون عمل کند خود همین قانون میشود و طرفی که بالاتر از قانون عمل کرده کار خلاف قانونی انجام نداده .

حکم حکومتی یه چنین چیزیه
پاسخ:
اینی که من در جواب مورد نظر گفتم متن کتاب ولایت فقیه هست :)
حرف شما هم معقوله
به نظر میرسه اینطور باشه که وقتی واعظ بیرونی خیلی پر کار میشه واعظ درونی تنبل و کم کار میشه
ی چیزی در حد تذکر خوبه!
پاسخ:
همینطور آدم خودش شاید حق داشته باشه درباره خودش و به خودش و در دل خودش چنین حرفی رو بزنه
ولی به دیگران گمان نمی کنم جالب باشه یا حتی مفید باشه
۲۶ آبان ۹۷ ، ۱۵:۱۱ مردی بنام شقایق ...
سلام
بی ربط هم نیست

مثه تابلو راهنمایی خیابونا میمونه

شما وقتی راهو بلد نیستی از تابلو و نقشه و مپ و این صوبتا استفاده میکنی
ولی وقتی راه رو یاد گرفتی خودت میدونی نقشه چجوریه و راه کدوم وریه

حالا شما خودتون ربطش بدید به چارپا و قانون و این صوبتا
پاسخ:
مثالت قشنگ بود :)

سلام عامو
@ن. .ا

(بسیاری از رفتارهای خوب ما باید «بدون نیاز به قانون» کنترل و اصلاح شود و ارتقا پیدا کند.)

البته حرفهای ایشون سلسله مباحث هستش و صرف یه مطلب نمیشه نتیجه‌گیری کرد.
پاسخ:
کشور با فقه و شریعت باید اداره شود و اخلاق و عرفان سالم هم به عنوان وسیله‌ای برای ایجاد مناسبات نرم میان مردم باید مورد استفاده قرار گیرد. |link|واکنش تند دکتر رسول جعفریان به علیرضا پناهیان

@ن. .ا
پس این چی میشه که انه یرونه بعیدا و نراه قریبا!
در مورد لینک!
پاسخ:
انهم یرونه بعیدا

خب ربطش به لینک رو نفهمیدم/ بحث لینک درباره سبک زندگی هست
۲۶ آبان ۹۷ ، ۱۶:۰۵ آب‌گینه موسوی
متوجّهِ پیامِ بنده نشدید! 
در جامعهٔ اسلامی و مدینه فاضله قانون و حاکم وجود دارد ولی نه به اندازهٔ جوامعِ دیگر و ملّت، به دلیلِ تشرّع و کمالِ عقل و وجدانِ جمعی نیاز به خیلی از قوانین ندارند و آن قوانینی هم که وجود دارد، نیاز به ضامن و یا ناظر ندارد چون انجام می‌شود. ولی در غیرِ آن حالت، حتمی نیاز به قانون داریم و ناظر و ضامنِ اجرا. حالا این یادداشت، با نگاه به آن شکلِ ایده‌آل، این واقعیّتِ اکنون را زیرِ سؤال می‌برد. عرضِ من این است که اتّفاقا ما نیاز به قوانینِ بیشتر و ناظرانِ بهتری داریم چون اسلامی نیستیم. نتیجه می‌شود این وضعیّتِ اکنونِ ما. 
پاسخ:
با این حساب باز نقد من وارد هست:

اگر منظور از جامعهٔ اسلامی و مدینه فاضله حکومت امام زمان باشد که در آنها هم کافر و بی ایمان وجود دارد. |منبع|
رسول جعفریان رو عرض کردم
پاسخ:

وقت بذارید برای منعقد کردن کلام :)ر

مرتضی جوابهات به نظرات رو خوندم واقعا ربط حرفهای تو رو با آقای پناهیان نمی فهمم , جدا میگم
من یه نقدهایی به این بزرگوار دارم اما واقعا هیچ وقت گاردی نداشتم که مانع از شنیدن حرفهاش بشه برام...
رفتم متن کامل رو خوندم دوباره اومدم پاسخهای تو رو خوندم
نتونستم درکت کنم
چون ذهنم هی میگفت فقط نشنیدن حرف اقای پناهیان میتونه موجب همچین براشتهایی بشه
حالا علت این نشنیدن چیه خدا عالمه
متاسفانه دردی هست که خیلیا بهش دچاریم تو اجتماع:
نشنیدن همدیگه
پاسخ:
اوووم نقد من به مبانی فکری ایشون و توالی آن است نه به بحث سبک زندگی و ادب :)
مخصوصا اینکه مرید زیاد داره که فقط کارشون شنیدنه نه فهمیدن
منم میگن متوجه مبانی نشدی اگه جنابعالی توی این جلسه شرکت کردی بنده چند ساله توالی بحثها رو پیگیرم ,
من توی اون وبم که کلا نظراتش بسته بود یه مطلب در نقد اقای پناهیان نوشتم لذا بدون اکر دارم دفاع میکنم از اصل حرف ایشونه نه شخص ایشون
همچنان معتقدم عواملی هست که موجب میشه اصلا نشنوی ایشون رو , یا خوب نشنوی
اون مثل زدی ضربتی هم خیلی نخ نما شد لطفا با این مثلها اینقدر تحقیرمون نکن
اخه تو زدن داری !!!!!؟
والاع
پاسخ:
قبول دارم حرفتو :)
https://www.gstatic.com/chat/stickers/pack1/Callouts_Internet_BRB.png
چون دقیقا جنس نقدهام به تو هم بر سر همینه|| چیز میگفت عقلانیت همیشه دو تا دشمن داشته یکی صوفیان جامعه ستیز یکی هم متکلمین سخن پردازِ خطابه گو و هیاهو محور

اوم اسمش چی بود استاده؟ 🤔
۲۶ آبان ۹۷ ، ۱۶:۳۳ سارا سماواتی منفرد
سلام
یک بنده خدایی هم می گفت : قانون را می گذارند که آنرا نقض کنند .
این تو کشور ما خیلی مصداق داره .
پاسخ:
:)) یا قانون را می گذارند که راه دور زدنش رو پیدا کنیم

سلام به شما
۲۶ آبان ۹۷ ، ۱۶:۳۵ آب‌گینه موسوی
 ؟! 
:)) 
پاسخ:
آخه شما مرقوم فرمودین :

در مدینه فاضله ... به دلیلِ تشرّع و کمالِ عقل و وجدانِ جمعی نیاز به خیلی از قوانین ندارند و آن قوانینی هم که وجود دارد، نیاز به ضامن و یا ناظر ندارد چون انجام می‌شود.

جواب مریم :)

در مدینه مورد نظر همه جور آدمی هست. همه مسلمان نیستن
۲۶ آبان ۹۷ ، ۱۶:۴۹ آب‌گینه موسوی
خواهش می‌کنم. عرض کردم.
مریم؟! 
خیر؛ پس از استقرارِ حکومتِ امام، همه دینِ خدا را پذیرفته‌اند. البتّه که فسق هم وجود دارد و از آن گذشته، اگر این نقل را بپذیریم، تعدادِ آن‌ها تعیین کننده نیست و اصلاً، بحث  این است که غیرِ حکومتِ معصوم، امکانِ انجامِ احکام و قوانینِ اسلامی به تمامی وجود ندارد. چنان‌چه ما پس از آن همه هزینه و خون نتوانستیم. چون ظرف و ظرفیّتش را نداریم. البتّه باید تلاش کرد تا هرچه بیشتر به آن نزدیک شد. 
ولی این اشکالِ ایشان وارد نیست. در جامعهٔ بی‌معصوم ما ناگزیر از قوانین هستیم و بیشتر از آن ناظرانِ بر اجرای قوانین! 
ما هنوز برای کودک آزاری، حیوان‌آزاری، ایفای حقوقِ زنان و... قوانینِ کامل و باید نداریم.‌‌..
پاسخ:
برای جامعه ی با معصوم هم ناگزیر از قوانین هستیم
چرا که همه چی دست شارع مقدس است.

چرا که خیلی از قوانین در زمانی که پیامبر اسلام زنده بودند در خلال دوران مدنی به تدریج تشریع شدن. مخصوصا قوانین اجتماعی و این نشون میده هر زمانه و شرایطی نیاز به قوانین جدید داره. این نِ شِ ی من هست البته فعلا



خواستم از این وب تقلید کرده باشم مثلا در جواب کامنتها
ن ش هم یعنی نظر شخصی :)
متن رو که خوندم تقریبا مطمئن شدم صحبت های جناب پناهیانه بدون باز کردن لینک
سخنرانی محرم امسال هیئت امام صادق
بنظرم سخنرانی شون بسیار قابل تامل بود و واقعا ارزش گوش دادن داشت
پاسخ:
بحث مفیدی داشت

اون چیز که گفته عقلانیت دو تا دشمن داره
باید بهش گفت آقای چیز... اینقدر مردم بی نوا رو در تقسیم بندی ذهنت قرار نده...
این مرز بندی ها فقط در عالم ذهن موضوعیت داره...
من با متکلم و صوفی و عارف روبرو نیستیم... این القاب ژست طاهری آدماست...
با جان انسانها طرفیم... فارق از متکلم بودن یا عارف و فیلسوف بودن...

عزیزم این تقسیم بندی ها حداقل در عصر ما مربوط به سنین زیر بیست سال هست که هیجان بر افکارشون غلبه داره...
همون علامه طباطبایی میفرمایند ما متکلم رو تخطئه نمی کنیم بلکه میگیم در محدوده ادراکات خودت توقف نکن بیا بالاتر
به فیلسوف هم همین حرف رو میزنیم چه اینکه عارف هم با این تعالوا طرف هست...
کسی که در محدوده ادراکات خودش دچار تعصب و تصلب شده محکوم به زوال هست... خواه متکلم باشه یا فیلسوف یا عارف یا مفسر یا صوفی....
نقاب مهم نیست برادر... نفس توقف زدن به اندیشه و در فشار قبر ادراکات خود ماندن مذموم هست...

حرف من اینه که به جای اینکه با گارد به حرفهای پناهیان گوش بدی ببین اصل حرف چیه، اول حرفش رو بفهم بعد شمشیرت رو از غلاف بکش بیرون...
ایشون بی خطا نیستن اما نباید حرف درست رو فدای پیش فرض های ذهنی مون از اشخاص کنیم...
این خلاف حریت هست...

پاسخ:
بخوام حرف گوش کنم میرم میشینم پای حرف علما
۲۶ آبان ۹۷ ، ۱۹:۴۶ آب‌گینه موسوی
شما گویا اصلا نظرات بنده را نمی‌خوانید! 
من گفتم که آن مدینه فاضله قانون نمی‌خواهد؟!!
اصل ماجرا را هم رها کردید اصلا! :)
عرضِ من دراین باب تمام.
امّا بعد:
جنابِ پناهیان گاهی افاضاتِ عجیبی دارد! این یکی که در برابرِ آن‌ها خیلی خوب بود! 
البتّه که برخی نظراتشان هم بسیار محلّ اعتنا.

پاسخ:
حافظ چی میگه اینا چی میگن :))

تو کز سرای طبیعت نمی روی بیرون
کجا به کوی حقیقت گذر توانی کرد؟

همین حرف رو داره میزنه ها
ولی این کجا و آن کجا!


وزیر ارتباطات در پاسخ به فارس که آیا استفاده از VPN تخلف است، گفت: استفاده از فیلترشکن طبق قانون جرایم رایانه‌ای تخلف و غیرقانونی است. منبع
پاسخ:
چون از کنار چیزی که نمی فهمم نباید رد بشم
باید بپرسم که خب؟ :) این چیه؟
یعنی چی؟ منعقد شده بود که!
پاسخ:
شما درباره صحبت های جعفریان فرمودین که: پس این چی میشه که انه یرونه بعیدا و نراه قریبا!؟

این جوری مفهوم کامنت تون نمیرسه و حتا شهید میشه
گفتم از این وجه هم به قانون نگاه کنیم.
چون بعضی‌ها که مدعی قانون‌مداری هستن و از نظرشون قانون، حالا هر قانونی، همین که به تصویب رسید لازم‌الاجراست، استفاده از توئیتر و تلگرام و یا حتی استفاده از vpn برای دسترسی به مقالات خارجی رو مشکل‌دار نمی‌دونن.
اینطور میگن که اگه هرکسی بخواد لزوم وجود قوانین رو از نظر خودش بررسی کنه و بعد تصمیم بگیره که انجام بده یا نده هرج و مرج میشه و حتی اگه تعداد زیادی از افراد جامعه یک قانون رو نپذیرن، باز هم راه اعتراضش، عدم تبعیت از قانون نیست.
حرفشون منطقیه، ولی پس راه‌حل چیه؟ برای تمام قوانین که نظرسنجی نمیذارن. و اساسا قانون‌گذاران به راحتی زیر بار تغییر قوانین نمیرن.
و اینکه پس چرا مدیران ارشد کشور همه توی توئیتر عضون؟ :) یه‌جورایی مسخره است.
پاسخ:
ممنون برای توضیح
خوب شد سوال پرسیدم پس :)
اون باید اداره کنن، معنی اداره کردن نداره، همون مجبور کردن و تحمیل کردن خودمونه. :)
پاسخ:
اداره ...
یکی از مفهوم های بسیار مهم هست در تمدن سازی
در اسلام، تقواست که انسان هارو در چهارچوب حدود قرار میده و به نظم می رسونه.

اگر این نظم درونی نبود (تقوا) هر چه قدر هم در بیرون قانون بگذاریم، شاید بتونیم در اسارت سیستم با قواعدش محدودشون کنیم، اما در نهایت انسان ها از درون چهارچوبی ندارن.
به همین دلیل خبر جنایت های غیر قابل تصور از جوامعی که قانون زیادی داره می شنویم.

قانون ظلم رو برطرف نمیکنه، بلکه دست و پای ظالم رو در ظلم کردن کوتاه میکنه

اما اسلام، با تقوا جامعه رو به سمتی می بره که اصلا ظالمی وجود نداشته باشه که بخواد ظلم کنه تا از طریق قانون بیایم ظلمش رو محدود کنیم.

نمونه اش رو در ماه رمضان می بینیم.
به دلیل این که نظم و کنترل درونی افراد بالا رفته، آمار جرم به میزان خیلی زیادی پایین میاد.
وجود قانون زیاد برای انسان هایی که به این میزان از کنترل درونی رسیدند لازم نیست.
پاسخ:
توضیحاتتون خوب بود
فقط من هنوز با جمله آخر نمی تونم کنار بیام
شاید تصورم از قانون خیلی گسترده است که قوانین طبیعی  و سنن الاهی رو هم شامل میشه.
منظورم از قانون در متن، قوانینی بود که از بیرون انسان وضع شدند.

اما احکام تشریعی و تکوینی چون با درون انسان تناسب دارن، باعث تزاحم و مشکلات بیرونی زیاد برای انسان نمیشن.
آدم باهاشون احساس اسارت نداره.
احساس این که کسی از بیرون داره انسان رو کنترل میکنه، نیست.

بلکه قوانین تشریع و تکوین باعث رشد و خودکنترلی انسان از درون میشن.
انسان رو به تقوا می رسونن


پاسخ:
به نظر شما اینگونه نیست که قوانینی که فرد خودش وضع می کند راحت تر باهاشون کنار میاد و نهادینه می شوند تا قوانیت تعبدی و دینی؟
البته که قوانین دینی چون با فطرت آدم سازگاره آدم می فهمدشون و اغلب می پذیره

خیر، به نظرم این طور نیست.
ممکنه در ظاهر این طور به نظر برسه، اما در طولانی مدت مشخص میشه انسان با قوانین خود ساخته اش در مسیری که باید قرار نگرفته

مثلا قواعدی که انسان برای رفاه بیشتر خودش وضع کرده، انسان رو تبدیل میکنه به یک گیاه گل خانه ای که با کمترین تنش، حیاتش تهدید میشه.

برخلاف یک درخت ستبر در جنگل که با قوانین طبیعت رشد کرده و در مواجهه با انواع تنش های محیطی استقامت کرده و به این حد از کمال رشد خودش رسیده.

این قوانین طبیعی باعث افزایش قوت این درخت شدند.
همون تأثیری که قوانین و احکام تشریعی و تکویی برای روح و جسم ما دارند.

پاسخ:
مثالتون خیلی قشنگ بود درباره فرق گلدون با درخت در چارچوب قانون ها و شرایط متفاوت




ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
فیشــــــنگار

با سلام؛ اینجا یک "وبلاگ" گفتگو محور است. ممنون می‌شوم اگر به وسیله آدرس یا "ایمیل " کامنت بدهید.


صفحه «معرفی وبلاگ» را بخوانید.

آخرین نظرات