فیشــــــنگار

فرقه ی ملامتیه

سه شنبه, ۱۴ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۵۷ ق.ظ

 

همه می دونیم «ریا» یعنی چی. «ریا» یعنی این که آدم دین فروشی کنه و برای این که دیگران خوششون بیاد الکی خودشو دین دار نشون بده. مثلا وقتی دیگران نگاه می کنن نمازش رو بهتر بخونه٬ یا این که وفتی می خواد یه پولی بذاره کف دست یه بیچاره ای توی خیابون٬ حتما به جوری پولو بده که همه ببینن و تحسین کنن. این می شه ریا. بدیهی هست که همچین کاری توی اسلام به هیچ عنوان پذیرفته نیست. نه تنها کاری که به نیت ریا انجام بشه باطل هست٬ بلکه گناه هم محسوب می شه.

«پس وای بر نمازگزارانی که در نماز خود سهل‌انگاری می‌کنند، همان کسانی که ریا می‌کنند»
(سوره ماعون٬ آیه ۴-۷)


خوب. حالا «اون ور بوم» کدوم ور می شه؟


اون ور بوم می شه جایی که آدم کار خوبی جلوی دیگران انجام نده! یعنی آدم برای این که کارش کاملا برای خدا «خالص» باشه٬ و از ترس این که نکنه کارش دارای ریا باشه٬ جلوی چشم مردم رفتار درست و دینی انجام نده. فرقه ی ملامتیه -در حالی که در خلوت بسیار دین دار بودن- ترجیح می دادن مردم اونها رو به خاطر بی دین بودن «ملامت» کنن٬ تا این که به خاطر دین دار بودن ازشون «تمجید» کنن. حتی در مواردی جلوی مردم خودشون رو به گناهکار بودن می زدن٬ تا این که مردم فکر خوب در موردشون نکنن! همه این رفتارها برای این بود که «نفس» خودشون رو هر چه بیشتر تحقیر کنن و در نیتجه از ریا و تزویر در امان بمونن.

شاید جالب باشه بدونین٬ این فرقه ی خاص اسلامی٬ از خراسان ایران سرچشمه گرفته.



«آنها خود را از همه خلق حقیرتر می دانستند، بر هیچ کس فخر نمی فروختند و همه را احترام می کردند» «ملامتیان به اجتناب از ریا چنان پایبند بودند که حتی نوشتن کتاب و تدوین احوال و اخبار مشایخ متقدم خویش را نیز ریا می دانستند. بنابراین نوشته و اثری که نشان دهنده احوال، گفتار، اعمال و روش بزرگان و پیشروان آنان باشد، وجود ندارد.» «این جریان در واقع نهضتی بود علیه مقدس مآبی برخی از صوفیان که زهد را به آفت ریا آلوده بودند.
 

ملامتیان می خواستند تصوف را از قالب های ساختگی جدا کنند و آن را از صورت یک کارخانه کرامات سازی بیرون بیاورند.»


«شاید بتوان گفت تعابیری چون شراب، می، میکده، پیر مغان، مغبچه و یا ذکر کلیسا در مقابل مسجد، و راهب در مقابل واعظ و انتقاد از ریاکاری و زهدفروشی و ترجیح باده گساری بر طاعت ریایی و برخی دیگر از تعابیری که به نوعی تظاهر به اباحی گری را دربردارد، جلوه هایی از تأثیر روش ملامتی و قلندری است که در شعر فارسی رسوخ یافته است. تا جایی که برخی حافظ را به دلیل به کارگیری چنین اصطلاحات و تعبیراتی ملامتی دانسته اند

منبع: اینجا.


پ.ن.۱: گرچه به نظرم ملامتیه زیاده روی می کنن و از اون ور بوم افتادن٬ ولی ته دلم٬ براشون احترام قائلم. با خودم فکر می کنم٬ کاش یکم مثل اینا بودم. ایراد اجرایی و خورده شیشه های افراطی ملامتیه به کنار٬ عجب صفایی دارن.
 

پ.ن.۲: این نوع رفتار گرچه ایمان خود شخص رو به مرحله ی عجیب و والایی می رسونه ولی به نظرم برای جامعه مفید نیست (همون طور که ریا مفید نیست). اگر همه از ملامتیه باشن٬ دیگه دین هیچ جایی توی جامعه نداره. هیچ کس هم هیچ چیز دینی نمی تونه یاد بگیره٬ چون همه دینشون رو قایم می کنن و الگوهای خوب دینی غیب می شن!
 
پ.ن.۳: کاربر «ط» به زیبایی به آیه ی ۲۲ از سوره ی رعد اشاره کرد: «و آنها که بخاطر ذات (پاک) پروردگارشان شکیبایی می‌کنند؛ و نماز را برپا می‌دارند؛ و از آنچه به آنها روزی داده‌ایم، در پنهان و آشکار، انفاق می‌کنند؛ و با حسنات، سیئات را از میان می‌برند؛ پایان نیک سرای دیگر، از آن آنهاست»
 
http://301040.blogsky.com/print/post-564
مرتبط:
http://fiish.blog.ir/post/776

بازنشرها ملامتیه

سلام
فیش خودکاره؟
دلبندم اون سوهانه که خودکاره :)
عجب!! 
قبلا بلد نبودی علامت تعجب بذاری! 😤
سرا و علانیه
یعنی همونطور که کار خیر بطور پنهانی خیلی ارزشمنده ، انجام اون در آشکار هم جنبه ی تبلیغی و تشویقی داره به شرطی که ریا توش نباشه
یعنی هر طور که صلاح میدونید :))
بله بله تبلیغ در رواج دادن دین نقش خیلی مهمی دارد/.
هوم ولی در اینجا موضوع افراط در تبلیغ مطرح است.
که موجب رفتن تلاشها به سمت دیندار نمودن دیگران شده است و تبلیغ دین مبلغ را از نفس دینداری غافل کرده

است.
اونهای که مهر سوخته گذاشتند رو پیشونیشون اونا کاملا از روی اخلاصه😜

آقا من مهر داغ نذاشتم ولی جاش مونده :))
+ اینم اخلاص محسوب میشه؟
پستهای مرتبط رو لینک نکردید :)
پیداش نکردم
سلام
یه سوال... شما مطالبی که مطالعه می کنید بصورت فیش برداری با دوستان به اشتراک می گذارین؟ 

+افراط و تفریط... خدا از هر دو.دورمون نگه داره ان شاء الله
وقتی خودمون تنهایی می خوایم فهم از دین داشته باشیم، دچارش میشیم... 
بله من سعی میکنم اینجوری باشه. سلام :)

جالب بود 
آواتارو دیدم فک کردم اسپمه :)
یه نفری داریم انگار از همین ملامتیه اس!
مذهبی و هیئتیه، ولی سیگار میکشه که با نفسش مبارزه کنه!
جل الجالب !

+ توی استان فارس هم یه ایلی داریم اسمش ایل نفره / شما که گفتی یه نفری داریم من فکر کردم یکی از اونا رو دارین میگید 🤔
توصیه می کنم اگر علاقه دارید کتاب قلندریه در تاریخ نوشته‌ی دکتر شفیعی کدکنی رو مطالعه کنید.
در همین موضوع هست، یکی از کتاب‌های خوبی که به این فرقه پرداخته. 
ممنون که معرفی کردین
حتما یادم میمونه
سلام علیکم
خدا خیرتان دهد که امروز هم ما را بی‌نصیب نگذاشتید! (29 صلوات)
فقط به خاطر تو :)
تورو خدا از دین حرف نزن اعصابم خرابه.واقعا چرا هرکی 4 تا رکت نماز میخونه پا میشه ادمو نصیحت میکنه.عصبی نیستما.ناراحتم.میمونم توش میگم خدایا اخه قربون کرمت تو پا نشدی بگی چرا نمازت دنده 4عه.بندت بلند شده میگه سبک نماز میخونی.نه ک بگه سبک نماز میخونی.میخاد بگه خاک بر سرت.
درست نماز بخون خب :|
عجب آدمای خوددرگیری بودن :)
:))) دیگه برای حفظ موازنه فکر کردن باید اونجوری باشن
حفظ موازنه یعنی اعتدال 🤣
پی نوشت اولتون را دوست داشتم و اشاره‌ی کاربر ط عالی بود :)

امروز این آقاهه که اسمشو نمیدونم در مورد رهبر شدن آقای خامنه‌ای گفت: چون در باطنش به ذلت رسیده بود، عزیز شدنش در ظاهر، هیچ خطری برایش نداشت...
لازمه بدونید پینوشت ها هم جزو بازنشر هستن :))) یعنی خود طرف اینا رو نوشته

+ این که یه جمله ای از دعاهای صحیفه سجادیه است که!

طبق این بخش از سخن کاربر ط :
در پنهان و آشکار، انفاق می‌کنند؛ و با حسنات، سیئات را از میان می‌برند؛

میشه گفت میان
پنهان و آشکار با حسنات و سیئات لف و نشر مرتب باشه؟  😄🤔🤒
جالب بود. تا حالا نشنیده بودم
ما کشور فرقه های زیر خاکستریم حورا :)
سلام

تو این جور موارد بهترین کار اینه آدم به سیره اهلبیت رجوع کنه
خیال آدم بابت همه چی راحت میشه
نه افراط توش هست نه تفریط

نتیجه اش هم تضمینی و مطمئن
هوم| ایشان نسبت به مردم خوش بین ترین افراد و نسبت به نفس خویش سختگیرترین بودند.| الکی گفتم برید ببینید خودتون سیره اهل‌بیت رو

سلام البته شاید این روش رو مختصر در دینداری و خصوصا تصوف ندانست

خیلی از ما در تخصصهای مختلفی که فعلی را به صواب انجام داده باشیم پیرو این مذهبیم بدون مقدمه البته میگم آخرین مرحله اش مواردی که استعدادهای خود را پنهان میکنیم و بلکه برعکس نشان میدهیم.

ـسوال :تا جایی یادم میاد گروهی هم بودند که خودشون رو به سختی می انداختند و اذیت میکردند آنهم پنهان از مردم ...اونا هم جزو همین فرقه اند؟


ـدر آخر احساس میکنم من هم در عمل پیروی از مذهب رندان کردم .تا نچشی ندانی

سلام بر رند رسوا
گروهی که نهانی خودشون رو اذیت می کردن؟ 🤔 تزریقی ها؟

امام جملاتی دارن همین مدلی منتهی راجع به توکل. خوندنش رو پیشنهاد می‌کنم:
جالب بود:

حقیقت توحید، دریافتن آن است که تمام تصرّفات خلقى، حقّى است
و رؤیت جمال جمیل حق در مرآت کثرت است.

بلى، احتجاب به کثرت مخالف توحید است،
و آن صحرا و غیر صحرا ندارد
با این که بهترین کار میانه ی اون هست اما این روزها این قدر تزویر تو جامعه مون زیاد شده که این سبک دل چسب به نظر میاد!
هوم ...
این فیش چرا یه جوریه؟
چرا؟
بند آخر اشتباهه.
درباره شعر فارسی؟ چی اش؟
آشکار و پنهان...بدون ریا....
ترویج دین...
زیبا بود...

ممنون :) حالا انگار خودم نوشتم که تشکر میکنم
اتفاقا توی همین تبریز کلی فرقه بوده و شاید هم باشه. هر کدوم با مسلک‌های خاص خودشون.من فکر می‌کردم فقط اینجاست که این همه تنوع گروه داریم
صفویه هم توی تبریز شکل گرفته
ماهیّت این تعابیر ربطی به اعتقادات ملامتیّه نداره و حافظ هم از اونها نیست.
دلیل یا نمونه بیاور

ارائۀ شواهد و مدارک با مدّعیه نه با متّهم. کسی که میگه ماهیّت این تعابیر با اعتقادات ملامتیّه مزتبطه و حافظ جزء اون فرقه ست، باید دلیل بیاره.

هوم مثلا میتونست این بیت حافظ رو بگه

ترسم که صرفه‌ای نبرد روز بازخواست

نان حلال شیخ ز آب حرام ما


غزل 11

منظور از دلیل بیت نیست که؛ در این صورت امام خمینی(ره) هم باید جزء اون فرقه محسوب بشه.
اتفاقا مقاله ای علمی پژوهشی هم نوشته شده در این باب
https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1162747/

خب، این هم همون بازتاب اندیشه های این فرقه در "غزلیّات" امام راحله. آیا کسی تا حالا جرئت کرده خود ایشون رو به طور رسمی عضو این فرقه بدونه؟
ندیدم

پس چرا دربارۀ حافظ به این آسونی اظهار نظر میکنن؟؟؟

چون امام نشد؟

نه، چون دیوارش رو کوتاه فرض کردن.

هوم :)
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی