فیشــــــنگار

پرسش و پژوهش و گفتگو | 📚 | وبلاگ‌نویسی روزانه

تاثیر محیط بر عمر ارزشها

دوشنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۱۴ ب.ظ

جامعه‌ای که در آن گناه و فساد و ستم و رواج دارد، محیط مساعدی برای پژمردگی نقطه‌های قوت و ارزش‌های فطری بشری است. [بایدها و نبایدها: جلسه دهم]

نظرات (۳۲)

دقیقاً

 

×چهار بار خوندم

پاسخ:
اینو از یه روایت برداشت کرده، دوست دارید ببینید اون روایت رو؟

نیکی و پرسش؟! :))

 

بله دوست دارم ...

پاسخ:

قال رسول اللّه، (ص)، انّ المَعصیه اذا عمل بها العبد سِرّاً لم یضر الا عاملها؛

فاذا عمل بها عَلانیهً و لم یغیر علیه، اضرت بالعامّه.

قال جعفر بن محمد، (ع): و ذلک انه یذل بعمله دین الله و یقتدی به اهل عداوه اللّه.


ترجمه: نافرمانی و تخلف از فرمان حق تا وقتی که بنده نافرمان پنهانی نافرمانی می‌کند، زیانش فقط متوجه خود اوست. اما وقتی تخلّف از قانون حق علنی شد، معصیت و نافرمانی علانیه و آشکار شد و واکنش مؤثری علیه او از طرف دیگران بروز و ظهور نکرد، زیانش دامن همگان را می‌گیرد.

تا اینجا نقل کلام پیغمبر است. فرزند بزرگوارش امام صادق، علیه السلام، توضیح می‌دهد و سرّ این مطلب را بیان می‌کند که چرا در حالت دوم زیانش همه گیر است.


برای اینکه این انسان نافرمان متخلف با این تخلف علنی و آشکارش آیین خدا را خوار می‌کند؛ از عزت و احترام قانون می‌کاهد؛ احترام قانون را از بین می‌برد و کسانی که نوعی استعداد و آمادگی دشمنی با خدا در ایشان هست دنباله رو او می‌شوند و به او تأسی و اقتدا می‌کنند.


منبع: شهید دکتر بهشتی: بایدها و نبایدها: جلسه دهم

بله 

پاسخ:
نام یک اپلیکشن است؟

سلام

حیف که لینک برام باز تشد، دوست داشتم بیشتر در مورد این مطلب بخونم...

پاسخ:
سلام یه بخشی از مطلب رو ذیل کامنت یکی از دوستان کپی کرده ام.
بایدها و نبایدها
این لینک دانلود پی دی اف کتاب (بایدها و نبایدهای امر بمعروف و نهی از منکر) هست. اگر باز شود

خیر تایید پست شماست

پاسخ:
متوجه شدم :)

+هوای شهر تهران مثل هوای شهرهای شمالی (مه آلود)شده

بله بعد دیدم، ممنون

پاسخ:

مسأله بهداشت محیط اجتماعی است

(بخشی از کتاب)

اگر دوستان نظرشان باشد در بحث تحلیلی مان گفتیم یکی از جنبه های بسیار مهم در امر به معروف و نهی از منکر و دعوت زبانی و عملی به خیر این است که محیط اجتماعی را برای پرورش استعداد و آمادگی خیر در توده ها آماده می‌کند.


و به عکس، جامعه ای که در او گناه و فساد و تباهی و ظلم و ستم و عدوان رواج دارد، چنین جامعه ای محیط مساعدی برای رشد نقطه های ضعف بشری و پژمردگی نقطه های قوت و خیر بشری است.

من دوست دارم کسانی که درباره نظام اجتماعی اسلام می اندیشند لااقل به این نکات حساس که در متن روایات نقل شده و در متن آیات قرآن حکیم آمده توجه بفرمایند.


خیلی زنده و جالب است که چه در متن آیات و چه در متن این روایات و کلمات رسیده، روی عالیترین و مترقی ترین فرمولهای انسان شناسی و جامعه شناسی انگشت گذاشته است.

حساب در امر به معروف و نهی از منکر حساب محیطسازی است؛ محیط سالم برای پرورش سالم و صحیح استعدادهای خیر نهفته در انسانها.

بله رویت شده

پاسخ:
فوق لیسانسه ها رو می بینید شبا؟

نقاط قوت مورد نظر کدوماس؟

پاسخ:
فضیلت های فطری

شما با ترفند توی جواب کامنتا میخواید کامنت بگیرید؟! صادقانه پاسخ بدید 

بله می بینم . چقدرم بی مزه ست 

پاسخ:
این «رویت شد» که گفتین منو یاد پلیس اون سریال انداخت

+ سوالی نیست که بشه صادقانه پاسخ داد! (ولی بی شک هدف مفیدی از این کار دارم)
۲۷ آبان ۹۸ ، ۱۶:۱۰ سرباز کوچولو ...

درسته ..

پاسخ:
احرار
چه انتخاب قشنگی!

یعنی اگه اصلاح نشه یحتمل خشک خواهد شد.

پاسخ:
چه حرف خوبی زدی!
مثل قوم حضرت صالح(ع)

میشه ماجرای قوم حضرت صالح(ع) رو مختصر توضیح بدید؟! :)

پاسخ:
بله میشه

داستان قوم ثمود

 

کَذَّبَتْ ثَمُودُ بِطَغْواها.

قوم ثمود تکذیب کرد؛ یعنی گفته پیغمبران، گفته خدا و چنین حقایقی را تکذیب کرد.

چگونه تکذیب کرد؟ آیا با لفظ تکذیب کرد یا با عمل؟ می گوید: با عمل.

«طَغْوی» نقطه مقابل «تقوا» است. اغلب مردم به جای تقوا، طغوی دارند؛ یعنی طغیان و سرکشی.

إِذِ اِنْبَعَثَ أَشْقاها

آنگاه که شقی ترین آنها برانگیخته شد.

داستان عقر و پی کردن ناقه صالح است که آیه الهی بود و خدا آن را وسیله و مایه امتحان این قوم قرار داده بود.


فَقالَ لَهُمْ رَسُولُ اَللّهِ ناقَةَ اَللّهِ وَ سُقْیاها

پیامبر خدا در آن وقت، به مردم گفت: ای مردم! این یک وسیله آزمایش است، کاری به خودش و آب خوردنش نداشته باشید.


فَکَذَّبُوهُ فَعَقَرُوها

آن پیغمبر را تکذیب کردند، حال یا با همان طغوای خودشان یا به طور لفظی هم.

قرآن در اینجا می فرماید: «اینها آن شتر را پی کردند» و نمی فرماید: «آن فرد آن شتر را پی کرد»


فَدَمْدَمَ عَلَیْهِمْ رَبُّهُمْ بِذَنْبِهِمْ فَسَوّاها. `وَ لا یَخافُ عُقْباها.

خدای متعال بر آنها یورش برد و عذاب الهی به موجب گناهشان بر آنها وارد شد و کارشان را یکسره کرد.

خدا انسان نیست که وقتی خشم بر انسانهای دیگر می گیرد ته دلش نگران باشد که عاقبت کار چه می شود.

اینجا خداست که خشم می گیرد و تمام عاقبتها هم دست خود اوست.


روایتی از امیرالمؤمنین

در اینجا به مناسبت همین آیه جمله ای از امیرالمؤمنین علی علیه السلام نقل کنم و بعد توضیحی بدهم.

 

ایشان در یکی از خطبه های نهج البلاغه می فرمایند:

أَیُّهَا النَّاسُ لَا تَسْتَوْحِشُوا فِی طَرِیقِ الْهُدَى لِقِلَّةِ أَهْلِهِ فَإِنَّ النَّاسَ قَدِ اجْتَمَعُوا عَلَى مَائِدَةٍ شِبَعُهَا قَصِیرٌ وَ جُوعُهَا طَوِیلٌ أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا یَجْمَعُ النَّاسَ الرِّضَا وَ السُّخْطُ وَ إِنَّمَا عَقَرَ نَاقَةَ ثَمُودَ رَجُلٌ وَاحِدٌ فَعَمَّهُمُ اللَّهُ بِالْعَذَابِ لَمَّا عَمُّوهُ بِالرِّضَا فَقَالَ سُبْحَانَهُ فَعَقَرُوها فَأَصْبَحُوا نادِمِینَ ... .|نهج البلاغه، خطبه 199.


ایها الناس! مردم آن وقتی که فکر و اندیشه و گرایش و اراده و خواستشان یکی باشد یک واحد شمرده می شوند.

خشنودی و خواستنِ یک چیز و ناخشنودی و نخواستنِ یک چیز است که مردم را به صورت یک واحد در می آورد.


آنوقت اگر مردمی از نظر خواست و اراده و خشنودی همه یک جور فکر کنند و یک اندیشه داشته باشند، بعد آن اندیشه را یک نفر به مرحله عمل دربیاورد، [در واقع ] آن یک نفر نکرده، بلکه همه کرده اند؛ چون آن یک نفر نماینده اراده عموم است و خواست عموم را به مرحله عمل درآورده.


حال اگر آن کار خوب باشد همه مردم آن کار خوب را انجام داده اند و اگر آن کار بد باشد باز همه مردم آن کار بد را انجام داده اند.

پس حضرت می خواهد بفرماید: گاهی اراده فرد اراده فرد نیست، بلکه مظهر اراده جمع است.

 

وقتی یک کار بدی را همه مردم می خواهند انجام شود و همه با یکدیگر هم فکر و هم رأی هستند، بعد یکی از افراد آن کار را مرتکب می شود، آیا اینجا مجرم همان یک نفر است یا همه مجرم اند؟ همه مجرم هستند؛ چون اینجا به اصطلاح امروز اراده جمعی و روح جمعی است که این کار را

انجام می دهد نه روح فردی؛ یعنی روح فردی به عنوان یک جزء از روح جمعی این کار را انجام می دهد. حضرت می فرماید: هر وقت این طور باشد همه مردم این کار را کرده اند.

بعد ایشان استدلال می کند به همین داستان قوم ثمود و می فرماید: می دانید که ناقه ثمود را یک نفر پی کرد، ولی قرآن نمی گوید «یک نفر پی کرد» بلکه می گوید: «عقروها» یعنی همه پی کردند. حضرت روی کلمه «عقروها» تأکید دارد. قرآن می فرماید: «فعقروها» همه آن را پی کردند، و حال آنکه یک نفر پی کرده بود؛ چرا؟ چون آن یک نفر خواستِ عموم را انجام داد. این، نکته خیلی جالب عجیبی است که حضرت اینجا بیان فرموده اند.

در دو آیه قبل هم می فرماید: إِذِ اِنْبَعَثَ أَشْقاها. «اِنْبَعَثَ » باب انفعال است، یعنی منبعث شد، برانگیخته شد. خود این جمله هم نشان می دهد که این، اراده جمع بود که می خواست این کار انجام شود و این فرد از اراده جمع منبعث شد.

 

حال نکته ای که خوب است اینجا از این نکته ای که امیرالمؤمنین فرمود استفاده کنیم این است:

 

ظاهر آیات قبل جنبه فردی داشت: قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکّاها. `وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسّاها. رستگار شد کسی که تزکیه نفس کرد و تقوا پیشه کرد، و خائب و خاسر شد کسی که فجور کرد و در نفس و جان خود قلم بُرد و دَسّ کرد. (گفتیم کلمه «مَنْ» بر مفرد و جمع هر دو اطلاق می شود ولی اینجا ظاهر مفرد است. ) اما بعد به عنوان مصداق، کار اجتماعی را ذکر میکند؛ یعنی داستان ثمود، که با اینکه یک فرد آن کار را کرد، ولی در واقع کار جمع بود. در مجموع، از آیات این مطلب فهمیده می شود که همان طور که آن فرد رستگار شد که اول جان خود را تزکیه کرد و آن فرد بدبخت شد که در جان خود دسّ کرد، در مورد جامعه هم این مطلب صادق است؛ یعنی آن جامعه ای رستگار است که خودش را از آلودگیهای اخلاقی پاک کند. اگر جامعه از آلودگیها پاک نباشد و از نظر جان و روح و اخلاق آلوده باشد ولو قدرت و ثروت و صنعت پیدا کند، این جامعه در آخر بدبخت است، همان طور که قوم ثمود بدبخت شدند.

و صلّی اللّه علی محمد و آله الطاهرین.

باسمک العظیم الاعظم الاعزّ الاجلّ الاکرم یا اللّه. . .

پروردگارا دلهای ما به نور ایمان منوّر بگردان.

ما را به حقایق اسلام و قرآن آشنا بفرما.

انوار محبت، معرفت، خوف و خشیت خودت در دلهای ما قرار بده.

به ما توفیق درک ابتلاها و امتحانات خودت و انجام وظایف خودمان عنایت بفرما.

پروردگارا حاجات مشروعه ما را برآور. ما را و همه مسلمانان را به همه وظایفمان آشنا بفرما. اموات ما، اموات جلسه ما مشمول عنایت و مغفرت خودت قرار بده.


(پاکت حاج آقا را بیاورید)

ممنون و خداقوت بخاطر جواب مستندتون :)

برام سوال مطرح شد: این جمع گناه کاران و ظالمان و فاسدان جامعه چه کسانی هستند؟! یعنی تعمیم به کُله؟! یا یک مجموعه مشخص؟!

پاسخ:
ببین فرزندم :) (هنوز از حس حاج آقایی خارج نشدم)

توی جامعه هر کسی ممکنه از شرع یا قانون تخلف کنه (اینجا تخلف شخصی و حوزه خصوصی مطرح نیست)
وقتی بقیه چشم های خود را بر تخلف ببندند
چنتا اتفاق میفته که توی فیش و کامنتا بهش اشاره شد:

1/ تعداد متخلف ها زیاد میشه (در صورت عدم برخورد و حساسیت مردم)
2/ محیط رشد و تعالی مخدوش میشه (مخصوصا برای نسل جدید)
3/ بقیه رو خودت بگو فرزند
۲۷ آبان ۹۸ ، ۱۷:۳۰ ** گُلشید **

پست یه طرف، پاسخ کامنتا یه طرف:)

پاسخ:
هوم وقتی تمرکز داشته باشم بهتر میتونم کامنتا رو جواب بدم
۲۷ آبان ۹۸ ، ۱۸:۲۹ سرباز کوچولو ...

ممنونم 

لطف دارین :)

پاسخ:
خواهش میکنم
۲۸ آبان ۹۸ ، ۰۰:۳۳ امّــــــــ شــــــــــهــــــــرآشــــــــــوبـــــــ

لینک باز نمیکنه!

تو همچین جامعه ای همه میرن پی چاپیدن همدیگه

پاسخ:
لینک به متن کتابه است

اوهوم..

پاسخ:
به نظر میرسه باید نقش مردم در مسائل اجتماعی بیشتر بشه (با چه ساز و کاری نمیدونم)
۲۸ آبان ۹۸ ، ۰۸:۵۸ مردی بنام شقایق ...

سلام

در یک چنین جامعه ای باید چه کرد و چگونه؟

۲ نمره

پاسخ:
تغییر در روش مردمدوشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۵، ۰۲:۲۴ ب.ظ

آنچه انسان را به عمل وامی‌دارد عقیده است نه منطق. عقل نمی‌تواند به ما نیروی زیستن بر وفق طبیعت اشیاء بدهد، فقط به روشن کردن راه قناعت می‌کند ولی هرگز ما را به جلو نمی‌راند... ما بر موانعی که پیش رو داریم فائق نخواهیم شد مگر آنکه از عمق روح ما موجی از عواطف سر بالا بکشد. (کارل 1354, 140)

نظریه ای در تغییر روش مردم موثر است که در کنار عوامل منطقی، عوامل عاطفی را نیز شامل باشد.


کارل مارکس در عین حال یک فیلسوف و یک انقلابی پرشور بود؛ بدین جهت کمونیسم قدرت یک آیین را بهه خود گرفت.

ببین! بقیه بچه ها نفهمن که جواب رو به تو دادما :|

دقیقا. نکته ی صحیح و دقیقی بود.

پاسخ:
این روزها که دیگه خیلی مشهوده اطرافمون

با کلامتون موافقم، ولی ببینیم تو این انتخابات مردم چقد از همین مقدار نقش اجتماعی که دارن به درستی استفاده می‌کنن. امیدوارم نتیجه متفاوت‌ و بهتر از گذشته باشه. هرچند متاسفانه چشمم آب نمی‌خوره.

پاسخ:
اگر نقش مردم بیشتر بشه توی نتایج انتخابات هم تاثیر زیادی میگذاره

قبول دارم. ولی کو نماینده‌ی درست و حسابی که تو مجلس چنین چیزی رو مطرح کنه و رای بگیره و طرحی تصویب شه؟ اصل درد همون خرابدونیه که هیچی از توش در نمیاد. نقش آفرینی درست مردم تو انتخابات و ایجاد نقش‌ بیشتری برای مردم تو اجتماع دو مقوله‌ی متناظرن که یکی باعث پیشرفت اون یکی دیگه میشه. ولی در حال حاضر اولین حرکت رو باید خود مردم کنن تا نقش های بیشتری حاصل شه. اولین قطعه دومینو انتخاب مردمه و واقعا منکه جز این، راه دیگه‌ای به ذهنم نمی‌رسه و اگه هست شما بگید.

پاسخ:
مردم با این درجه از حساسیت اجتماعی و سیاسی که الان دارن اگه که رای بدهند که نتیجه های قبلی تکرار میشه. پس رابطه متناظر ندارن
بلکه مجلس تابع رشد اجتماعی و مسئولیت پذیری سیاسی مردم هست. درسته؟

تا بوده همین بوده و مردم ما غالبا احساسی رای دادن و چوبشم خوردن و بازم همون انتخابا رو تکرار میکنن در صورتی که طبیعتا باید حداقل مقداری اون فهم سیاسی براشون ایجاد شده باشه.

با این حال رشد اجتماعی و مسئولیت‌پذیری سیاسی مردم از کجا باید حاصل شه؟

پاسخ:
دقت کنید ببینید من درست میگم یا نه

اگر مردم در امور اجتماعی دخیل بشن
به تدریج با قوانین و ساز وکارها آشنا می شن
و حتی اگر نواقضی مشاهده کنند میتونن راه حل ارائه بدهند
و خب این نقش آفرینی اجتماعی منجر به احساس مسئولیت اجتماعی و بعدتر سیاسی میشه

مثلا در یک کلاس ورزشی اونهایی که مشارکت بیشتری توی کارهای کلاس دارند احتمال اینکه بعدن خودشون مربی یا دستیار استاد بشوند بیشتره
ایده شوراها قرار بود همچین چیزی را محقق کند که متاسفانه گویا توسط حاکمیت و مردم جدی گرفته نشده است.

با این اوصاف موضوع افزایش مشارکت اجتماعی مردم هم می تواند منجر به آگاهی سیاسی اجتماعی مردم(آموزش شهروندی) بشود و هم به مسئولیت پذیری سیاسی آنها (حمایت از قانون و دولت)

آقا این پست و نظراتش رو من به عنوان پست برتر هفته اعلام میکنم البته با اجازه جناب مدیر ببخشید که فضولی کردیم :)))

 

پاسخ:
فعلا که پست قبلی مورد توجه دوستانه
ولی امروز داشتم با خودم می گفتم باید بیام نظرهای این پست با پاسخ های خودم رو یه بار بشینم بخونم
 (اینقدر که لذت بردم از جواب به هلما- میدونی شانسش خوب بود که من این جواب رو شانسی براش پیدا کردم)

سلام

جمله خوبی انتخاب کرده ای. ارزش دارد چنیدین بار بخوانم

متشکر

پاسخ:
خواهش میکنم
سلام بر شما

واقعا که حس پژمردن دارم و تلاش میکنم به روی خودم نیارم.

پاسخ:
دکتر منم تا یه حدی این احساس رو تجربه کرده ام ...

When I don’t exercise, I lack focus, confidence, and energy. So I now do daily workouts. Overcoming procrastination starts before you fight the inner battle. Soldiers don’t go to war untrained, right?

Oh yes! :-))))

سلام

چقدر پاسخ به هلما خوب بود

چقدر اشاره به "حساسیت اجتماعی" خوب بود

چقدر "بالا رفتن میزان مشارکت مردم در امور اجتماعی" خوب بود.

خیلی ممنونم

شاید اگر بخوایم شروعی رو در افزایش احساس مسئولیت اجتماعی، در ایجاد تغییرات کیفی و کمی در نظام حساسیتها و گرایشها، داشته باشیم راهی نداریم جز تغییرات بنیادین در نظام تعلیم و تربیت! و اینجا به نظر من نقش نخبگان خیلی مهم میشه. اونهایی که جلوتر از زمانه حرکت و فکر میکنن و میتونن قدری خودشون رو از قید و فشار فرهنگ عمومی و زمانه خلاص کنن.

وگرنه منِ نوعی برآمده از این سیستم فکری و تعلیم و تربیتی، و اسیر در هواهای شخصی و اجتماعی، چطور میتونم طرحی نو دراندازم؟؟

ولی خب همین نخبه ها از کجا میان؟؟

 

خیلی از مباحث اجتماعی خوشم میاد.از شدت پیچیدگیش! از اینکه خیلی خیلی چند بعدی و چند لایه هست. و قشنگ ذهن رو ورزش میده! و فورا آدم رو میکشونه به اقرار به ندونستن و نیاز به همفکری و گفتگو

 

پاسخ:
سلام بر شما

به نظر می رسه تغییرات بنیادینی که میخواهید در نظام تعلیم و تربیت شکل بگیرد ابتدا باید در نهاد تک تک هر نخبه موثری شکل بگیره

+اون کامنت قبلی شما رو هم تایید میکنم تا اگر کسی خواست درباره پیشنهادتون نظر بده

خب چه جوری اون تغییرات درون نخبگان شکل میگیره؟

 

+تایید کنید.فقط احساس کردم همه رو به یه چوب روندم و این منصفانه نیست.هرچند که من منظورم فرد نبود و نهاد روحانیت بود.

با تشکر

پاسخ:
به نظرم هر کس در حد توان و قدرت انعطاف خودش باید این تغییرات مورد نظر رو در شخصیت، طرز فکر و تصمیم های خودش پیاده کند.

+حالا دیگه اون کامنت رو نمیتونم پیداش کنم! :) مال کدوم پست بود؟

بنزین

پاسخ:
بله پیداش کردم
اینجاست

هر روندی از توسعه ی یک گناه و ناهنجار تو جامعه طی دوران زندگیمون می بینیم نتیجه ی بی توجهی به همین نکته هست. گناه مثه خار مغیلانه. اگه ازش رد شیم و منتظر شیم حاکم شهر به مامورینش دستور بده درش بیارن یه روز جلو راه خودمونو می گیره و اسبمون نمیتونه رد شه! 

 

(مثال در سال ۱۲۱۰ ه ش اتفاق می افته!)

پاسخ:
یعنی حفظ و پاک نگه داشتن جاده ها فقط وظیفه حاکم نیست.

آی زنده باد 

 

عموما تاریخ نشون داده که حکام تو این موارد راهکار متقن و زیبایی برای مقابله ندارن و در اکثر موارد پاچه میزنن. لازمه مردم در هر سطح از دانش و آگاهی و از درِ مهر، ورود کنن چون اگه این مسوولیت رو حس نکنن زمانی میرسه که دیگه نمیشه فهمید چی خوبه و چی بد.. 

پاسخ:
چون اگه این مسوولیت رو حس نکنن زمانی میرسه که دیگه نمیشه فهمید چی خوبه و چی بد..

کیا؟
حاکم
یا مردم

از حکام باید گذشت دیگه فایده نداره. به نظر من مردم.

شما یه غیبت میشنوی از یه آدم. این آفته. یه بی احترامی به بزرگ تر میبینی یه لحظه. این آفته. هر چند به ظاهر کوچیک ولی یه دونه ی سیاهه جوهره که میوفته توی ظرف آب و وقتی پخش شه کم کم همه چی سیاه میشه.

 

پاسخ:
بقول یه دوستی (ف. الف)میگفت حضور و احساس مسئولیت مردم
بمثابه مخزن سوخت هست برای چراغ نظام های مردمی

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
فیشــــــنگار

با سلام؛ اینجا یک "وبلاگ" گفتگو محور است. ممنون می‌شوم اگر با ذکر نشانی یا "ایمیل " کامنت بدهید| پیشنهاد می‌کنم مطالب کوتاه را دو بار بخوانید| از صفحه «معرفی وبلاگ» دیدن فرمایید.


🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
فیشنگار:

25آبانماه 1398: اولین برف پاییزی که ننشست

آخرین نظرات
تصاویر زیباسازی نایت اسکین