نقد کتاب تصوف ایرانی و عزاداری عاشورا :: فیشــــــنگار

فیشــــــنگار

نقد کتاب تصوف ایرانی و عزاداری عاشورا

پنجشنبه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۸، ۱۱:۴۸ ق.ظ

مشهدی: مگر روضه‌خوانی از ارکان عزاداری نیست؟

خادمیان: روضه‌خوانی یعنی چه؟

مشهدی: طرح اقوال غیرمستند برای گریاندن مردم.

خادمیان: در زمان ائمه(ع) در حضور آن بزرگواران مقتل‌خوانی می‌کردند. در «کامل‌الزیارات» که از کتب معتبر و متقدم ماست نقل شده: «حماد از اصحاب امام صادق(ع) به ایشان می‌گوید: کنار قبر امام حسین(ع) نشسته بودم، جمعی عزاداری می‌کردند، بعضی قرآن می‌خواندند، برخی به نقل داستان و تاریخ مشغول بودند و برخی به مرثیه‌خوانی می‌پرداختند، امام فرمودند: خدا را سپاس که برخی از مردم را علاقه‌مند قرار داد تا به مدح و ستایش و عزاداری اهل بیت بپردازند و دشمنان ما را مورد اعتراض قرار دهند و کارهای زشت آن‌ها را آشکار کنند»

نظرات (۱۱)

  • دچار فیش‌نگار
  • نویسنده (مشهدی) ادعا میکنه دنبال رد یا تایید چیزی نیست ولی ببینید روضه خوانی را چجوری (غیرمنصفانه) تعریف کرد!!

     

    خدا رو شکر بعضی علما برای نقد این مثلا پژوهش های دانشگاهی ارزش قائل هستند و وقت میگذراند. (خدا بهشون برکت بده که نمیذارن هر چرت و پرتی به عنوان تالیف و پژوهش در جامعه-بدون نقادی- ارائه بشه)

    وا...این غیر مستندش فقط:/

    پاسخ:
    اصلا احتمالا ایشون صورت مسئله رو غلط طرح کرده و رفته پژوهش کرده درموردش !!

    نکته اولی که جلب توجه می کنه اینه که جناب مشهدی روضه رو "صرفا" طرح اقوال غیر مستند می دونه...حالا درسته ی بخشی از روضه ها در قدیم غیر مستند بوده،ولی خوب همونطور که در ادامه از نوشتید،امام صادق این گونه مرثیه خوانی رو تایید می کنند و ایضا و مهمتر، روای بخش قابل توجهی  از حوادث کربلا اهل بیت امام حسین و امام سجاد بودند،حالا چطور ایشون این اقوال رو غیر مستند می دونه،من نمی دونم...

    پاسخ:
    اساسا این کار خوبیه که کتابهایی که تازه نوشته میشن مورد توجه و نقد قرار بگیرن
    برای خود پژوهشگر هم مفید و مطلوبه که اثرش مورد نقد قرار بگیره حتی
  • امّــــــــ شــــــــــهــــــــرآشــــــــــوبـــــــ
  • مگه اقوال مستند برای گریاندن مردم کافی نیست که به اقوال غیرمستند رو بیاریم؟؟

    پاسخ:
    بلی کافی است
    ولی یا ایراد از سیستم اشک آوری مردمان است
    یا در رقابت میان مداحان اشک در آر :)

    سلام

    نظر آقا میرزا روخوندم، نظر خودم بکل یادم رفت....

    @میرزا ، نا امیدم کردین :/

     

    + با توجه به لینک، دیشب کتاب روضه  رو خریدم، مشتاقم بخونمش ببینم الان که میگن نستندش کردن چی در اومده از کار!

    پاسخ:
    میگن فرق حرارت حسینی با بقیه ی فاجعه ها، خیانت ها و جنایت های بشری در همین است که مجموعه ی لئامت های انسانی آنچنان پررنگ ظاهر شده است که هر منطقی را به لعن آفرینندگان این جنایت می شوراند. حرارت غم حسین در دل ها خاموش نمی شود/

    +  یعنی شما میخواین بررسی کنید ببینید درسته یا نه؟
    سلام و درود و عرض ادب :) و اینها

    .بعضی از انحرافاتی که توی عزا داری به وجود به اقتضای فهم و درک مردم  و شرایط برخی از زمان ها بوده  و اینها جز اصول عزاداری نیست اما به صورت سنت و تعصب بین مردم مونده یک مقداریش عمدی نیست و فقط تعصبه مثلا تعزیه خوانی با کلی تحریف وجود داره اما تا اعتراض میکنیم با این حرف که از قدیم تا حالا بوده اصلا ما بادهمین تعزیه ها امام حسین رو شناختیم 

    حالا قدیم کی بوده زمانی که نه رادیو و تلوزیون بوده نه اجازه منبر وجود داشته توی جاهای دور افتاده شاید فقط تلاشی بوده برای اینکه کجدار و مریز یاد رو بین مردم نگهدارند اما امروز شرایط و سطح فهم مردم و دسترسی ها تغییر کرده 

    خیلی از سنت ها الان دیگه نه تنها پاسخ گو نیست بلکه با فهم مردم جور در نمیاد صحبت جناب میرزا تا یه مقداری درسته اما قرار نیست امروز هم  با اقوال غیر مستند زنده نگهداشت اتفاقا امروز همین اقوال غیر مستند باعث شک  توی اصل واقعه میشه چون فهم جامعه نمیپذیره

    بی انصافی هست که توی یک پژوهش و کتاب یک سری مراسمات من درآوردی رو به عنوان اصل عزاداری شیعه معرفی کرد در حالی که ریشه خیلی از اینها یا اقتضای زمان بوده یا انحراف و هیچ عالمی مهر تایید بر اونها نزده 

    پاسخ:
    معلومه که رفتی اصل مطلب رو خوندی
    آفرین بر شما :)

    + اونجا که در نقد حافظ شیرازی صحبت کرده بود جالب بود :)
  • امّــــــــ شــــــــــهــــــــرآشــــــــــوبـــــــ
  • @ جناب میرزا

    سلام. ممنون. شما خوبید؟ خانواده خوبن؟

     

    به نظر من حادثه ی کربلا، با زیر تریلی رفتن بهرام خیلی فرق داره. اولا که قضیه کشتن امام معصوم و بی وفایی مردمه. ثانیا که دشمن در اوج پستی و رذالت به همه حیوانیتی دست زده تو این حادثه . از کشتن خود امام و جسارتایی که بهشون شده،تا بستن آب ، تا کشتن طفل شش ماهه، تا اسارت خاندان اهل بیت و ... 

    اینا خودش اقوال مستنده و به تنهایی اگه با مرثیه همراه باشه خودش میتونه یه عمر حرارت ایجاد کنه در هر انسانی

     

    مردم میگن بهرام زیر تریلی رفت که رفت. به درک. همچین آدم مهمی هم نبود. ولی کشتن امام معصوم با اون شیوه، خیلی جانسوزه

     

    پاسخ:
    @ جناب میرزا

    @ام شهراشوب جان

    @جناب میرزا

    دل اگه دل باشه البته مثل دل امثال من نباشه برای اشک و خودزنیش یک جمله

    ..أَلسَّلامُ عَلَى الْمُرَمَّلِ بِالدِّمآءِ

    کافیه 

    میگن شیخ جعفر شوشتری غروب عاشورا با یک کلمه بوی خیمه های سوخته میاد از حال میرفته 

    دل باید دل باشه

     

    اما بحث تحقیقاتیش اثر گذاریش و رسوندن پیام عاشورا و سبک زندگی اینکه توی ذره ذره حرکت امام چه حرفی نهفته است یه بحثی هست که حسابش از گریه جدا میشه 

     

    پاسخ:
    اتفاقا یه پژوهشگر می گفت این قضیه خوانش از واقعه عاشورا برای استفاده در حل مشکلات زمان حاضر یکی از منشاهای تحریفات در تاریخ عاشورا شده است.
    اسم نمی برم :)

    @ام شهراشوب جانش :)

    @جناب میرزا

    روضه ینی رفتارایی برای برانگیختن حزن عزادارا و نقل اقوال تاریخی و اینا هم اگر در همین راستا بودمیتونیم روضه صداش کنیم  والا جای نقل و بررسی اقوال سر کلاس و ایناس.


    استشهاد خادمیان:قال(ع): بلغنی أن قوما یأتونه من نواحی الکوفة وناسا من غیرهم، ونسأ یندبنه، وذلک فی النصف من شعبان، فمن بین قارئ یقرأ، وقاص یقص، ونادب یندب، وقائل یقول المراثی، فقلت له: نعم جعلت فداک قد شهدت بعض ما تصف، فقال: الحمد لله الذی جعل فی الناس من یفد إلینا ویمدحنا ویرثی لنا، وجعل عدونا من یطعن علیهم من قرابتنا وغیرهم یهدرونهم ویقبحون ما یصنعون.

    ...

    در روضه خونی اصلا نقل تاریخی موضوعیتی براش نیس. ما در کافی شریف روایتی میبینیم هرچند ازش برای اثبات عدم حرمت سماع صوت رجال على النساء و اینا بحث میکنن ولی مدل روضه خونی رو هم بهمون یاد میدن:سهل بن زیاد، عن محمد بن الحسین، عن أبی داود المسترق، عن سفیان بن مصعب العبدی قال: دخلت على أبی عبد الله (علیه السلام) فقال: قولوا لام فروة تجیئ فتسمع ما صنع بجدها، قال: فجاءت فقعدت خلف الستر ثم قال: أنشدنا قال: فقلت:"فرو جودی بدمعک المسکوب"قال: فصاحت وصحن النساء فقال: أبو عبد الله (علیه السلام) الباب الباب فاجتمع أهل المدینة على الباب قال: فبعث إلیهم أبو عبد الله (علیه السلام) صبی لنا غشی علیه فصحن النساء.

    در واقع اینجا میبینیم روضه خون ماجرا میان بسیدة ام فروة(س)میگن:ای ام فروة(س)زار بزن!و تمام!اصلا نقل اینجاها نداریم بخوایم استنادش رو بربرسیم.ما2تا زیارت از امام حضرت هادی علی النقی(ع) و ولی عصر(عج)داریم روضه خونا بخوان بترکونن همون دوتا کافین!

    پاسخ:
    با سلام و درود  بر روح و روان شما برادر ایمانی
    و تشکر از بررسی روایت مورد اشاره در فیش. ایدکم الله و ماجور باشید.
  • امید شمس آذر
  • آمیرزا و امّ شهرآشوب!

    گریه عاشورا صرفاً از سر عواطف و احساسات نیست که مدّاحان پولکی تحقّق اون به قیمت دروغ بستن به ساحت معصومین رو هم جایز بدونن؛ خدا بهرام رو رحمت کنه، ولی بحث در عاشورا -که اون مدّاحان بهش توجّه ندارن- اون تریلی هست که اون موقع اونجا چیکار میکرد و چرا رد شد و چرا هنوز هم بعد از ۱۴ سده داره تو خیابونها واسه خودش ول میچرخه و جریمه نشده؟!

    پاسخ:
    @@آمیرزا و امّ شهرآشوب.

    سلام و ممنون برای توضیحات
    تعبیر خوبی بود درباره تریلی

    اشک ریختن واسه امام حسین یک جور عجیبی جوشش میکنه.اصلا نمیدونی به چه دلیل منطقی ایی داری گریه میکنی.(و مطمئنم خودم به خاطر امام حسین گریه میکنم،خیلیا هستن به خاطر دردای خودشون گریه میکنن:|)

    ولی اینقدر که از مظلومیت میگن،از اقتدار نمیگن.یعنی خیلی سخت و خیلی با دقت باید گوش کنی به مثلا مقتل ها تا زنگ یه قسمت های به گوشت بخوره که داره از مرز ها و خط قرمزهای امام حسین میگه.

    پاسخ:
    اینقدر که از مظلومیت میگن،از اقتدار نمیگن

    جالب بود این جمله ت

    ارسال نظر

    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    فیشــــــنگار

    حضرت امیر(ع) می‌فرمایند: آراء و نظرات گوناگون را -مانند دوغ درون خیک- به هم بزنید تا حقیقت -مانند کَره از دل آن- بیرون بیاید. به نظرم فیشنگار به خوبی از عهدۀ این کار برآمده است. (امید شمس آذر)

    آخرین نظرات