اصل تصوف، بدل است! :: فیشــــــنگار

فیشــــــنگار

اصل تصوف، بدل است!

يكشنبه, ۷ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۵۰ ق.ظ

تا پیش از دوره ایلخانی، تصوف عمدتاً در میان گروه‌های اهل سنت وجود داشت. علت رواج آن هم به نظر من خلائی بود که از نظر عرفانی در اهل سنت وجود داشت و این خلأ در شیعه به واسطه وجود مقام امامت احساس نمی‌شد. (محمد مشهدی)

 

پ.ن: در این تیتر نیک بیندیش

نظرات (۱۵)

  • سوته دلان
  • تصوف بنده خدا اسمش بد در رفته!

    کاری به جریان صوفی‌گری ندارم ولی تصوف مورد پسند اولیا، الان اسمش شده عرفان!

     

    پاسخ:
    تصوف مورد پسند اولیا بوده
    ولی مورد تایید ائمه نبوده درسته؟

    این مقاله که توی کامنت گفتم جالب بود
    شباهت های شیعه و صوفیه:
    • گرایش به ولی و ولی پرستی
    • قرار دادن شیخ به تبعیت از مقام امامت در تشیع (بخوانید به جای امامت. کما اینکه دراویش امروزی نیز از مرجعیت تقلید نمی کنند و حتی وجوهات شرعی (خمس و زکات) خود را به شیخ و پیر فرقه خود می دهند)
    • گرایش به پیشه وری (در حال حاضر که دراویش یا معتادن یا راننده های معتاد)
    • گرایش به رموز اعداد و تطبیق آن با افکار مهدی باورانه (منظور دعا نویسی و رمالی و سوء استفاده های مالی و شهوانی از قِبل آن است)


    در این مقاله داره میگه ضدشیعه ها برای تخریب شیعه آن را با صوفیه هم ریشه و هم سنخ می دانند.

  • دچار فیش‌نگار
  • مقاله بررسی وجوه اشتراک و افتراق میان تصوف و تشیع

    در نشریه:  عرفانیات در ادب فارسی (ادب و عرفان (ادبستان) :   زمستان 1391 , شماره  13

    هم در این خصوص پیشنهاد می شود.

    لینک

  • نباتِ خدا
  • منم دوست دارم در موردش بدونم :) 

    پاسخ:
    مثلا صوفی ها میگن احکام واسه آدم های معمولیه کسی که عارف شد دیگه نیازی به احکام و عبادات نداره
  • سوته دلان
  • خوندم لینک رو و قبلا نظرم رو گفتم!
    صوفی مابی و نمایی با تصوف خیلی فرق داره!
    تصوف مورد پسند اولیا، مورد پسند ائمه هم بوده؛ اما مشکل اینجاست که خلط مبحث پیش اومده!

    و متاسفانه فلاسفه، تصوف رو نمی‌پذیرن و دائم برای ردش تلاش میکنن! :)

     

    پاسخ:
    فقط فلاسفه نمی پذیرن؟ :)
    دقیقا میشه بگی تصوف واسه کیا مقبولیت داره؟
  • نباتِ خدا
  • واقعا؟

    ینی اونا تسلیم قرآن نیستن؟ 

    پاسخ:
    طیف های مختلفی دارن
    بعضیاشون روخوانی قرآن هم بلد نیستن :)
  • نباتِ خدا
  • واقعا؟

    ینی اونا تسلیم قرآن نیستن؟ 

  • نباتِ خدا
  • وای چقدر عجیب! مگه میشه؟ 

    عقاید غلط و انحرافاتشون که تقریبا واسه همه واضحه. من بیشتر دوست دارم بدونم اختلاف نظر علما تو این مسئله ناشی از چیه. و آیا تایید اشعار مولانا میتونه دلیل و تاییدی بر ساخت فیلمش باشه یا نه. چون این دو باهم متفاوتن.

    پاسخ:
    نمیدونم ولی من فردا یه شعر از مثنوی میذارم که بخونید و بگید که تایید می کنید یا نه
  • سوته دلان
  • https://www.jamaran.ir/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-5/32062-%D9%86%D8%B8%D8

     

    پاسخ:

    حجت الاسلام حسن رمضانی خراسانی از استادان برجسته علوم عقلی و عرفانی و مدرس مثنوی معنوی در حوزه علمیه تفسیر صحیح از مثنوی را در گروی دانستن مبانی عرفانی دانست.

    هشتم مهر ماه، روز بزرگداشت مولوی بود...

       http://a-1.blogfa.com/1395/07?p=3‌‌‌‌‌  

    پاسخ:
    فقط اون کامنت گذاری که عربی بلد نیست و نظرش هم همینه!! :)
  • امید شمس آذر
  • ختم کلام: پنج تا صوفی نام ببر، پنج تا عارف نام ببر.

    پاسخ:
    آفرین
    منم همینو میخواستم بگم

    @خانم سوته دلان :)

    :)

    دوستای من رو اذیت نفرمایید!

    پاسخ:
    چطور شما دوستای من رو اذیت بفرمایید ولی ما نکنیم؟

    چون اونا دوستای منن اینا دوستای شمان.

    پاسخ:
    کسی که با تو دوست باشه (با این تشعشعاتت)خله
    مخصوصا اگه دختر باشه

    چرا؟!

     

    پاسخ:
    هیچی مزاح بود :)

    سلام 

    اسم صوفیه که میاد همیشه یاد این بیت حافظ میفتم

    صوفی شهربین که چون لقمه شبهه میخورد

    پار دمش دراز باد آن حیوان خوش علف

     

    یه جای دیگه هم هست میگه

    کجاست صوفی دجال فعل ملحد شکل

    پاسخ:
    یعنی حافظ  ضد صوفیه بوده؟ سلام :)

    ارسال نظر

    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    فیشــــــنگار

    حضرت امیر(ع) می‌فرمایند: آراء و نظرات گوناگون را -مانند دوغ درون خیک- به هم بزنید تا حقیقت -مانند کَره از دل آن- بیرون بیاید. به نظرم فیشنگار به خوبی از عهدۀ این کار برآمده است. (امید شمس آذر)

    آخرین نظرات