دوگانگی ناممکن شده است :: فیشــــــنگار

فیشــــــنگار

دوگانگی ناممکن شده است

پنجشنبه, ۱۸ مهر ۱۳۹۸، ۰۹:۳۰ ق.ظ

اشاره

یادداشت فاطمه صادقی درباره پایان اصلاح‌طلبان را مطالعه کردم. متن باعث این تصور میشود که نویسنده فردی بدبین به اصلاح طلبان و اصولگرایان است و هر دو را قدرت‌دوست و بی حزم می‌داند تا به راحتی بتواند اعلام ‌کند سیاستی نو در راه است. اما محتوای تحلیل او را در چهار زمینه حلاجی و مرتب کردم تا راحت‌تر حرفهایش را بررسی و بفهمم. (متن اصلی در: fihmafih.blog.ir)

ماجرای نجفی

  • میترا استاد، کاری سترگ را به انجام رساند: نجفی را وادار کرد از دوگانگی دست بردارد. تزلزل و دوگانگیِ ذاتیِ اصلاح‌طلبی که از حاکمیت دوگانه در بالا تا دوگانگی در پایین یعنی زندگی شخصی را دربرمی‌گیرد، در این ماجرا به‌خوبی از پرده برون افتاد. در این تراژدی، ضدِّ قهرمانِ مبتلا به اسکیزوفرنی جنسی-سیاسیِ حاد، همچون هر تراژدی دیگری، با حذف قهرمان زنده ماند.
  • اصلاح‌طلبان هم دیگر به زندان نخواهند رفت، چون قهرمان نیستند.
  • پایان تراژدی به معنای پایان دغدغه‌های مصنوعِ اصلاح‌طلبانه است که این جریان با اتکا بر آن‌ها خود را سامان داده است.

اعتراضات دی ماه 96 و مواضع اصلاح‌طلبان

  • موضع اصلاح‌طلبان نسبت به اعتراضات 96 این بود که مردم معترض، عده‌ای لات و لوت با جیب‌های خالی‌اند.
  • به نظر آن‌ها، معترضانِ مشروع عبارتند از افرادی با حساب‌های بانکیِ پر و پیمان که طبعاً جلوداری اصلاح‌طلبان را بپذیرند و کلیت نظام سیاسی را زیر سؤال نبرند.
  • دی‌ماه 96 مواضع اصلاح‌طلبان در محکومیت اعتراضات نشان از چرخش تمام‌عیار به سمت قدرت داشت.
  • شعار دانشجویان در دی 96 در مقابل دانشگاه تهران، پایان تراژدی را اعلام کرد: «اصلاح‌طلب، اصول‌گرا، دیگه تمومه ماجرا!».

جریان اصلاحات

  • جریانات سیاسیِ بی‌ریشه، در وقت خطر آزمون خود را پس می‌دهند.
  • زمان آن رسیده که با شجاعت تصدیق کنیم اصلاح‌طلبی به‌رغم برخورداری از پشتوانه‌ی اجتماعی گسترده، از آغاز جریانی بی‌ریشه و بی‌هویت بود و لذا آن پشتوانه را هم به باد داد.
  • اصلاح‌طلبان شامل همه‌ی گروه‌های ریز و درشتی که این لقب را یدک می‌کشند، بی‌تاریخ و بی‌هویت بودند.
  • جامعه‌ به واسطه‌ی وعده‌های اصلاح‌طلبان به آن‌ها به‌عنوان شوالیه‌های  «گذار به دموکراسی» دل‌بسته بود.
  • آن‌ها با رانت‌جویی و تصرفِ فرصت طلاییِ پدید آمده پس از انتخابات دوم خرداد 76 به‌عنوان نقطه‌ی تلاقیِ نارضایتی‌های اجتماعی و سیاسیِ پساانقلابی، به قدرت رسیدند.
  • قابلیت‌های نظری و عملیِ اولیه‌ی این جریان در بسیج نیروهای اجتماعی بیش از آن‌که حاصل پویایی‌های درونی این جریان باشد، عمدتاً به مدد بهره‌جویی از فرصت‌های اقتصادی، حضور در قدرت و نهادهای وابسته به آن و نیز حذف سیستماتیک دیگر گروه‌های سیاسی در سال‌های پیش و پس از دوم خرداد حاصل شد. شاهد این امر این‌که با بی‌بهره شدن تدریجیِ اصلاح‌طلبان از رانت قدرت پس از 84، توان نظری و عملی این جریان نیز به‌تدریج افت کرد.
  • اصلاح‌طلبی به‌تدریج رنگ اصول‌گرایی را به خود گرفت و تقریباً به همه‌ی آن صفاتی آراسته شد که پیش‌تر، تقابل با آن‌ها توجیهی برای حضور در قدرت محسوب می‌شد: فساد، انحصارطلبی، سوء استفاده از قدرت
  • اصلاح‌طلبی با بحران هویتی عمیق دست به گریبان است.
  • مشکل اصلاح‌طلبی در همه‌ی این سال‌ها انتخاب بوده؛ نه انتخابات.

جریان اصول‌گرا

  • جریان اصول‌گرا که همواره هم به لحاظ نظری و هم عملی از اصلاح‌طلبان به‌مراتب کوتاه‌قدتر بوده، برای ادامه‌ی حیات خود ضمن تلاش برای کنترل رقیب، سخت به همزیستیِ انگلی با آن وابسته بوده است. برخی از مجرب‌ترین و سیاسی‌ترین اصول‌گرایان همچون حبیب‌الله عسگر اولادی به‌رغم تأکید بر اختلافات عمیق سیاسی، در باطن از حضور مهارشده‌ی اصلاح‌طلبان در قدرت هواداری می‌کردند. زیرا می دانستند که تنها از این طریق، سلطه‌ی مافیایی آن‌ها تداوم خواهد داشت.
  • در میان اصول‌گرایان به حسبِ ماهیت این جریان، افراد دوراندیش همچون عسگراولادی کم‌شمار بوده‌اند.
  • بیش‌تر اصول‌گرایان ترکیبی از کم‌هوشی سیاسی، کوته‌بینی و فرصت‌طلبی محض را در خود جمع کرده‌اند.
  • [با پایان اصلاحات]منازعاتِ در این جناح بر سر قدرت خشن و خونین است.

سیاست ورزی ناممکن و ممتنع شده است.(حجاریان)

  • درست این است که دوگانگی ناممکن شده است؛
  • عصر حاکمیت دوگانه در همه‌ی معانی شخصی-سیاسی به سر آمده است.
  • چالش بزرگِ اصلاح‌طلبان این است که اصلاح‌طلبی راهی به قدرت ندارد، چون دیگر نیازی به آن نیست.
  • اکنون ماییم که باید تخیل‌مان را از اصلاح‌طلبی آزاد کنیم.
  • فصل انتخابات پایان گرفته و فصل انتخاب از راه رسیده است.
  • سیاستی نو در راه است.

نظرات (۱۵)

  • Daisy ‌‌‌‌
  • سلام

     

    کلش بازنشر بود یا فقط بخش اشاره؟ 

    پاسخ:
    سلام کلش بازنشر بود به جز بخش اشاره 🏋
  • امید شمس آذر
  • خب که چی؟ یا به عبارتی دیگر: آن سیاست نو چیست؟ رهبر این انقلاب از سالها پیش میگفتند که: این تقسیم‌بندی مطلقاً بی‌اعتبار است و اگر تقسیمی باشد، تقسیم انقلابی و غیرانقلابی است. به قول مهندس غرضی هم: چپ نمیتونه دولت اداره کنه، راست نمیتونه ملّت اداره کنه؛ پس راه چاره برای همۀ جریانهای سیاسی، مشخّص کردن تکلیف خودشون با این تقسیم اصلیه.

    پاسخ:
    سوال منم همینه اون سیاست نو که بخاطرش این دو جناح رو نفی میکنه چیه؟ :)
  • سربازِ روزِ نهم
  • بر خلاف نظرت که میگه نویسنده بدبین به این دو  جریانه

    دلبستگی به اصلاحات در متن کاملا مشخصه

    منتها دلش پر بوده یه حرفی زده

    پاسخ:
    جالب اینجاست که گویا نویسنده فرزند صادق خلخالی معروف هستن
  • نباتِ خدا
  • من ک کلا متوجه نشدم😁

    پاسخ:
    ولش کن حرف سیاسی زده

    بسم الله

    سلام 

    ظاهر مطالبشون زدن هر دو طرف چپ و راست و اصلاحات و اصولگرا هستش والا تو تعابیری که از اصولگراها کرده انقدر سخیف حرف زده که کاملا جبهه فکریش مشخص هستش . 

    در مورد سیاستی نو هم . خود اصلاحات و اصلاحات چیا کاملا به این مسئله رسیدن که تو انتخابات بعد با این علم پاره و پوسیده قطعا به هیچ جا نمیرسن و حالا برای دوباره دست گرفتن افکار مردم با پر رنگ جلوه دادن نه چپ و نه راست و به قول خودشون دوگانگی ممکن نیست میخوان قدرت رو با تفکر جدید تصاحب کنن .

    از اون جمله انتخابات پایان گرفته و فصل انتخاب فرا رسیده بوی فتنه عجیبی به مشام میرسه 

    پاسخ:
    فتنه بمعنی گداختن طلا است برای جدا شدن ناخالصی ها و به دست آوردن عیار آن

    گویا نه دقیقا ایشون دختر اقای خلخالی هست و یک خانم دکترای علوم سیاسی با تفکر کاملا فمنیستی و یک منتقد دو اتیشه به حجاب اجباری 

    پاسخ:
    هوم یاد جمله ی معروف «لا تری » افتادم

    حکمت 67 نهج البلاغه:

    ﻟﺎ ﺗﺮﻱ ﺍﻟﺠﺎﻫﻞ ﺇﻟﺎ ﻣﻔﺮﻃﺎ ﺃﻭ ﻣﻔﺮﻃﺎ.

    #ﻧﺎﺩﺍﻥ ﺭﺍ ، ﻳﺎ ﺗﻨﺪﺭﻭ {-227-} ﻳﺎ ﻛﻨﺪﺭﻭ {-220-} می ﺑﻴﻨﻰ.

    منظور من هم از فتنه .. امتحان بزرگ و سخت بود که همین گداختگی و تفکیک سره از ناسره رو تو خودش داره و عیار ادم ها رو محک میزنه .

    پاسخ:
    ولی این فتنه ها فضا را غبارآلود می کنند تا مردم گیج شوند و ناخواسته دنبال آنها راه بیفتند.
  • Daisy ‌‌‌‌
  • باعث شدید برم درباره ی نویسنده کندوکاو کنم :)

     

    بسی جالب شد برام

    پاسخ:
    دو تا از جالبیتاشو بگید برامون خانم کندوکاو
  • Daisy ‌‌‌‌
  • یک اینکه پدرش کی بوده

    دو، نظراتش در مورد حجاب اجباری

    سه، خاطرات کودکیش، تحصیلاتش، فعالیت ها و سخنرانی هاش... 

     

    همین هفته ی پیش یه استادی گفتند: اگه رو هرچی تعصب داشتید، مطمئن باشید دیر یا زود به ضدش گرایش پیدا میکنید

    قانونه اصن

    پاسخ:
    این خانم روی چی تعصب داشته مگه؟
  • Daisy ‌‌‌‌
  • خانواده اش تعصب داشتند، نه خودش

     

    خاطرات کودکیش رو باید خوند :) 

    پاسخ:
    شما خوندی؟
  • Daisy ‌‌‌‌
  • قسمتیش که مربوط به حجاب بود بله خوندم

    پاسخ:
     دلیل مخالفتش چی بود؟

    فصل مشبعی است مردمان کم خرد و زنان سفیه از سر احساس دانایی،نوشتن پیشه میکنن.

    پاسخ:
    :))))) فصل مشبعی است یعنی چی ؟
  • Daisy ‌‌‌‌
  • علاوه بر تجربیاتش که از فشار خانواده اش برای حجاب داشتن از سن خیلی کم تعریف کرده،

    یه جا هم گفته که یه روحانی گفته حجاب سر در اسلام واجب نیست و حتی همین روسری هم که سرش بوده لازم نیست! 

    و گفته که اجبار به حجاب در قرآن هم نیومده

    منبع رو لازمه بگم؟ :) 

    پاسخ:
    بگیدش بهتره :)

    + حجاب سر در چه شرایطی لازم نیشت؟ 🤔
  • Daisy ‌‌‌‌
  • چرا به حجاب اجباری نه میگوییم

     

    + نمیدانم 

    پاسخ:
    باز کردم لینک رو ولی حال نداشتم بخونم
    همینجوری مروری رفتم تا ته
    نمی دونم چرا یاد این کلیپ افتادم که میگه «فقها ورافتادند فقییییه نایینی بود :) و الخ»
  • Daisy ‌‌‌‌
  • موارد متعددی اتفاق می‌افتاد که وقتی سخت سرگرم بازی یا به خود مشغول بودم، صداهایی عتاب‌آلود از گوشه و کنار می‌آمد که: «درست بنشین، لباست را درست کن. روسریت را بکش جلو، چادرت عقب رفته، گردنت پیداست، موهایت پیداست و ...» هرگز نمی‌دانستم معنای پس پشت این عتاب و خطاب‌ها چیست و اصلاً چرا باید به این شیوه مورد خطاب قرار گیرم.


    خاطراتی که تعریف کرده از کودکیش، شاید برای بعضی از خانم ها حرفِ دل باشه

    این قسمت برای من مهم تر بود، تا استناد به احکام

    (نظر شخصیه و میپذیرم که منطقی نیست) 

    پاسخ:
    بقول الهام، گاهی باید یاد بگیریم که اگر دردیم یا اگر سراپا شوریم، فریادش نزنیم :)
    الهام کیه؟ یکی از وبلاگایی که دنبال میکنم

    ارسال نظر

    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    فیشــــــنگار

    حضرت امیر(ع) می‌فرمایند: آراء و نظرات گوناگون را -مانند دوغ درون خیک- به هم بزنید تا حقیقت -مانند کَره از دل آن- بیرون بیاید. به نظرم فیشنگار به خوبی از عهدۀ این کار برآمده است. (امید شمس آذر)

    آخرین نظرات