ماها سوال و جواب درقبر نداریم :: فیشــــــنگار

فیشــــــنگار

ماها سوال و جواب درقبر نداریم

شنبه, ۹ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۱۰ ق.ظ

در کافی از ابی بکر حضرمی نقل کرده است که ابوعبدالله (ع) فرمود: در قبر تنها از کسانی سوال و مواخذه خواهد شد که دارای ایمانی محض و یا کفیر محض باشند و دیگران به حال خود رها خواهند گشت تا روز قیامت که وضعشان موقوف به امر خداست.((فرقان/ 21تا 24))

نظرات (۳۲)

خب سوالی که واسه من پیش میاد اینه که منظور از ایمان محض یعنی خلوص ایمان و اون مومنی که در قرآن گفته یا اینکه همون فقط ایمان داشتن به توحید خدا؟
پاسخ:
نه فکر میکنم ایمان واقعی منظورش هست . چون امثال ما که هم مومنیم هم بعضا گناه‌کرده میریم تا خود قیامت :)
???:|
پاسخ:
شاید باورتون نشه ولی عین متنه کتابه :) متخذ از آیات قرآن کریم
خب اینکه قرار نیست تارو قیامت اون دوتا فرشته خوفناکی که برامون ترسیم کردن ببینیم خوبه یا بد؟؟

پاسخ:
نمی دانم :) ولی طبق اصل از این ستون به اون یکی ستون فرجه میشه گفت خوبه :)
یعنی طبق نظر ایشون ما تا قیامت ول معطلیم؟!
پاسخ:
بله حیرانی تا اینکه نظر لطف خدا چی باشه:) توبه/106

106) و از بادیه نشینان مسلمان گروهى هستند که نه موجب قطعى براى عذابشان هست نه سببى براى آمرزش آنان، فرجام کارشان موقوف به فرمان خداست، یا آنان را عذاب مى کند و یا با آمرزش خود به آنان روى مى آورد و آنان را مى بخشد، و خدا دانا و حکیم است و براساس علم و حکمتش با آنان رفتار خواهد کرد.لینک

سلام
یعنی اون نکیر و منکر چیه اونا تو گور ما نمیان ؟ پس این فیلم سیاحت غرب چی میگه ؟
پاسخ:
اگر شما هم مثل ما مومن کامل نباشید لابد نمیاد :)
:|
باید جستجو کردو بیشتر پرسید.
البته فکر نمیکنم درفشارقبر اثری داشته باشه!
پاسخ:
گویا فرق است میان فشار قبر و سوال و جواب نکیر و منکر...
+احسنت به نکته ی جالبی اشاره کردید :) 
من که میگم مادرم شفاعتم رو میکنه :)
انصافا خیلی خوش بینم نه ؟^__^
پاسخ:
خدا خودش میگه هر کی خوش بین باشه میبرمش بهشت
بر این اساس یکی مثل من اون دنیا هم بین خوبی و بدی گرفتاره. همون معنای برزخه دیگه نیست؟ یه مقدار به نظرم سخت بیانش کرده. تو یه برزخی هستیم که آقا بالاخره ته ما چی میشه؟ شفاعتمون میکنن و پاس میشیم واحد دنیارو یا نه میندازنمون و راهیم قرار نمیدن واسه دیدن دم استاد. برزخ رو تشریح کرده مثل اینکه. 
پاسخ:
عوضش شما با این مثال خیلی خوب بیانش کردی:)
با سلام
برداشت از آیه بوده؟ گمون نکنم متن صریح قرآن باشه
البته نکیر و منکر مال کافران و گناهکاراس
برای مومنان بشیر و مبشر میان. اونا خوشگل و ترگل ورگلن!


پاسخ:
ترجمه ی تفسیر المیزان از آیه مذکور رو توی پاسخ یکی از کامنت ها گذاشتم
واقعا ؟^__^
من که بهشت تو نگاه خدا میبینم همون حرفی که چند وقت پیش تو وبلاگم گفت :)


+
یکی از کامنتهای من احیانا لابلای وبلاگتون نیست ؟:))
پاسخ:
بگردید پیدا کردید بهتون برمیگردونم :)
  • امید (لانتوری)
  • از من احتمالا سوال میپرسن
    منم مجبورم یکی از خاطراتم را تعریف کنم
    با هم بشینیم بخندیم :))
    پاسخ:
    خاطره بگی میبرنت میگن برای بهشتیا «استندآپ کمدی» راه بندازی :)
    اصلاحیه :)
    گفتم :)
    پس با این حساب کسایی که ایمان محض دارن هم گناه‌هایی دارن که قراره سوال و جواب بشن، ترک اولی و اینام که مال انبیا و معصومینه، فک نکنم در مورد مومنین محض صدق کنه.
    پاسخ:
    بله این قضیه شامل اونهایی میشه که در طول حیات دنیوی شون مشخص میشه که بهشتی شدن یا جهنمی..
    آها. چون تو جواب اولین کامنت گفتین ما که هم مومنیم هم "بعضا گناه‌کرده"، این به ذهنم اومد که یعنی مومنین محض گناه نکردن؟
    پاسخ:
    آها :)
    سلام
    نه بابا ما هم جزء وا معطلین هستیم البته من سید هم هستم جدم امام حسین امیدم فقط اونه
    پاسخ:
    خب دیگه یا جد سادات:/
    خب خداروشکر  ! ادم معذبه با کفن جلو نکیر و منکر خب :)) 
    پاسخ:
    خخخخ :)
    چه پست عجیبی 
    اگه سوال و جواب قبر نباشه 
    بقیه برزخ چی میشه؟   o   O
    پاسخ:
    به همین خاطره که اسمشو گذاشتن برزخ دیگه :) آدم درمی ماند که بهشتی می شود یا جهندمی :)
    چقدر جالب و چقدر ترسناک!
    برام جالبه که که ممکنه چندین و چند بار تا حالا این آیات رو خونده‌باشم و الآن برام تازگی داره!:(
    پاسخ:
    بله دقیقا اینه فرق میان نگاه ما و نگاه یک مفسر و فیلسوف و عارف
    من با عنوانتون مشکل دارم!
    چرا همه رو با یه چوب روندین؟ شاید یکی از ابدال و اخیار و ابرار در جمع رفقای کامنتیتون باشه!!!
    پاسخ:
    اصطلاح رفقای کامنتی قشنگ بود:)
    ابوعبدالله یعنی حضرت صادق؟
    پاسخ:
    دقیقا ممنون که خاطر نشان کردید
    فکر کنم میخوام بمیرم هدجا میرم یه حرفی سخنی چیزی از مرگ هست 
    پاسخ:
    آقا تقصیر من نیست:) الان که همه جا بحث انتخاباته عامو :)
    عجب وضعیه :|
    پاسخ:
    سلام خوبه که :) راحتیم تا قیامتم خدا بزرگه :/
    آخه چیزای دیگه ای از برزخ بهمون گفتن 
    این‌که اونجا یک سیر داریم 
    آیینه معناگرای زندگی اینجامون 
    بعد اگه شب ولش اینجور باشه 
    کی می دونه بقیه اش فرق نداره
    پاسخ:
    چه گویم...
    حالا متن داخل پست که نوشتی روی جفت چشمامون
    ولی تیتری که توی موضوع زدی رو از کجات درآوردی، نمی دونم:)))
    پاسخ:
    :))))
    یعنی ولمون میکنن به حال خودمون؟همین طوری؟ 
    این که خیلی وحشتناکه...بهشت برزخی و جهنم برزخی چی میشه؟ 
    آخ آخ اونجا دیگه مردن هم نیست که خلاص بشی:(( خدا خودش رحم کنه.
    + ان شاا... گرفتاری ها رفع شد؟
    + ایام هم مبارک
    یاعلی
    پاسخ:
    اینجاست که میگن موتوا قبل ان تموتوا/ بمیرید قبل از آنکه مرگتان فرا برسد
    +ممنون دست شما درد نکنه بله رفع شد
    سوالی که پیش میاد کسی که حق الناس به گردنش باشه آیا کفیر محض محسوب میشه یا نمیشه؟ کسی که حق الناس به گردنش باشه که موقوف به امر دا نمیشه میشه؟
    پاسخ:
    از دانایان بپرسید:)
  • آب‌گینه موسوی
  • در قیامت که خیلی آبروریزی می‌شه! :(
    من هم شنیدم که فعلاً می‌خوابیم!
    ای نکرده خوابِ راحت در جهان...
    پاسخ:
    سلام عیدشما هم مبارک :)
    + ممنون میشم شنیده هاتون در این خصوص رو 
    به نظر من باید برعکس باشه!!!
    اونا که تکلیفشون معلومه خب، از ما سوال جواب شه ببینن چند-چندیم!!!
    پاسخ:
    آخه در حقمون میخان لطف کنن یه فرصت دیگه ای هم میخان بهمون داده باشن...
    فرضا سوال و جواب هم نباسه
    دلیل نیست که عذاب قبر هم نباشه
    پاسخ:
    درسته . البته شما که شهید میشی این چیزا رو نداری
    نمیدونم این خوبه یا بد
    اما من از نکیر و منکر میترسیدم
    و البته بلاتکلیفی هم فکر نکنم اونقدرا خوب باشه !!
    پاسخ:
    سلام دقیقا جفتشون سخته یکی بدتر از دیگری :))
    از باب دلالی احتمالا اشتباهی براتون رخ داده چون بنظر فقها منظور از محض ایمان و محض کفر،قطع در عقیده س.ینی طرف دچار جنون و استضعاف فکری و طفولیت و اینا نباشه.در واقع بجز این چند گروه که رسیدن به قطعیت براشون وجهی از امکان نداره رخصت داده شدن از سوال و ماها ازمون سوال میشه.
    پاسخ:
    فکر میکنم اگه به کتاب مذکور دسترسی دارید کل بحث رو ملاحظه کنید و نظرتون رو بهمون بگید ممنون می شم
    اینی که عرض کردم از شرح برخی اساتید بر کافی شریفه که میفرمودن.حالا اگه بشه از حضرت استاد هاشمی علیا میپرسم.علامه مجلسی(ره) هم ضمن اینکه اعلان حقانیت سوال قبرو اثبات شده میدونستن،در باب کیفیت وچون سوالات متوقف بودن.
    پاسخ:
    ممنون میشم بپرسید و مطرح کنید اینجا

    ارسال نظر

    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    فیشــــــنگار

    حضرت امیر(ع) می‌فرمایند: آراء و نظرات گوناگون را -مانند دوغ درون خیک- به هم بزنید تا حقیقت -مانند کَره از دل آن- بیرون بیاید. به نظرم فیشنگار به خوبی از عهدۀ این کار برآمده است. (امید شمس آذر)

    آخرین نظرات