اصیل ترین قشر جامعه :: فیشــــــنگار

فیشــــــنگار

اصیل ترین قشر جامعه

دوشنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۸، ۱۰:۰۵ ق.ظ

صرف نظر از اینکه ما با جهان بینی، ارزش ها، شیوه نگرش و نحوه عملکرد فردی و اجتماعی روحانیت شیعه، موافق یا مخالف باشیم، نمی‌توانیم این نکته را به منزله یک واقعیت نادیده انگاریم که این قشر، اصیل‌ترین قشر اجتماعی به لحاظ قدمت و وجاهت اجتماعی است که در کشور ما ایران وجود دارد و یگانه قشری است که می‌تواند اصالت تاریخی، ریشه‌های تاریخی و پیوستگی تاریخی خود را با سند و مدرک مکتوب ارائه نماید.📌بیژن عبدالکریمی، ما و جهان نیچه ای، ص۳۹،

نظرات (۱۸)

  • رفیقِ سید مرتضی
  • بله و قشری که همه بیشتر از هر قشر دیگه ای میکوبنش...

    سلام

    نکنه این آقای عبدالکریمی خودشونم یواشکی آخوندن، مشکوکن؟! :))

    پاسخ:
    خیلی بعیده آخوند باشه. فک کنم روزنامه شرق مال اونه. سلام

    https://www.aparat.com/v/ALlXf

    ایشون خیلی اهل خطابه ن.بنظرم در تلفظ مشکل دارن ولی خیلی سعی در خطیب بودن دارن.در واقع یکی از اهل خطابه درحال مدیحه سرایی برای سایر خطباس.

    پاسخ:
    عبدالکریمی از منتقدان جدیِ نگاه سیاسی به مقولهٔ فرهنگ، علوم انسانی اسلامی و اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها است
    و معتقد است باید رویکرد اونتولوژیک جایگزین رویکردهای تئولوژیک و ایدئولوژیک شود.
    او بر بازخوانی سنت فکری متفکرانی همچون علی شریعتی و احمد فردید تأکید می‌کند
    و رویکرد عبدالکریم سروش، مصطفی ملکیان و محمد مجتهد شبستری نسبت به متون مقدس را مورد نقد قرار داده‌است.
    عبدالکریمی در رابطه با تفکر تئولوژیک، معتقد است بر تفکری جدلی و همینطور سیستماتیک به معنای خاص است

    چه فایده؟

    پاسخ:
    به هر حال نظرش رو گفته

    یعنی اصلالتش بر میگرده به پیدایش اسلام؟

    پاسخ:
    فکر کنم منظورش همینه/ شاید هم میخواد بگه با سند و مدرک میتونن ثابت بکنند که در میان اقشار مختلف جامعه از بهترین و سالم ترین ها بوده اند.

    فلسفه  ی قاره ای در جهان اسلام درحال حاضر یک مصباح بیشتردرش نیس.نسیه ی مجتهد شبستری رو بنقد عبدالکریمی ترجیح میدم.هرچند مجتهد شبستری جای نقدش کم نیس.

    پاسخ:
    فلسفه قاره ای چیه دیگه؟
    نکته جالبی گفت: میگه ما از ذهن به واقع میرسیم و این درست نیست. باید مثل دکارت یا مارکس از واقع به ذهن برسیم :) خودش گفت. اینجا
    https://www.aparat.com/v/uq90l

    یادش به خیر! یه بار تو حرم باهاش کلاس داشتیم و حرفاش یه جوری بود که همش خدا خدا میکردیم خادمی کسی نیاد بشنوه فکر کنه داریم کفر میگیم و کفر میشنویم! حالا یادم نیست چیا میگفت ولی خب نگرانیمو یادمه! همون موقع حس میکردم عمق و سطح فکری ش مثل سروشه ولی دیندارتر!!!!!

    هرچی معلومات بوده از ذهنم پریده فقط یه سری احساسات ته نشست شده مونده! که قابلیت گفتگو هم ندارن چه برسه استدلال !

     

     

     

    میشه آقای ایمان ربط آقای مصباح رو با فلسفه قاره بگن؟! من همیشه فردیدی ها رو نزدیک میدونستم به اونها! نه امثال آقای مصباح.

    پاسخ:
    سلام. توی حرم؟ اندیشمندان چپ ایران خیلی باحالن :) البته جالبه که آقای عبدالکریمی خودش رو چپ میدونه ولی از علوم انسانی غربی دفاع میکنه یا حداقل مخالف تحول در علوم انسانیه

    * اینجوری که شما گفتید حس کردم حدقل دو سه دهه پیش دانشجوی فلسفه بودین گویا :)
    * راستش منم معنی حرف آقای ایمان رو اصلا متوجه نشدم

    مزاح بود، گفتم قبل از اینکه همیشه مخالف ها بگن، من گفته باشم...

    پاسخ:
    :) خدا علمای دین رو حفظ کنه

    البته سه دهه پیش من هنوز شیرخوار بودم😂😂ولی یه دهه پیش یکی از رشته های علوم انسانی رو میخوندم! و البته مساله م تحول بود! فلذا فلسفه علم و فلسفه غرب و این چیزا هم میخوندم!

    ..حرم حضرت معصومه..

    گاهی بهمون کلاس میدادن که دوره هایی که میخوایم رو اونجا برگزار کنیم. تو رواق نجمه خاتون..

    پاسخ:
    اتفاقا علوم انسانی یکی از هشتگای پرتکرار فیشنگاره؛ خوشحال میشم بیشتر کامنتهای شما شمارو در اینجا ببینم. (خصوصی یا عمومی)

    نمیدونستم عبدالکریمی چپه

    ولی خب چرا اگر چپ باشه نمیتونه منتقد تحول در علوم انسانی باشه؟

    منظورتون اینه که چون چپه باید مدافع رویکرد ایدلوژیک به علم باشه؟

    البته واقعا من اون سالها میفهمیدم که متوجه نمیشن مساله تحول در علوم انسانی ، تو لایه های زیرین، اصلا بحث ایدئولوژیک و سیاسی نیست و مساله فلسفه و روش در میونه. اینو اغلب اونهایی که به علوم انسانی بومی نقد دارن هضم نمیکنن. البته یه عده هم از این بحث عبور میکنن و مساله شون میره یه نقاط عمیقتری. در ربط اجتماعی و تاریخی زمانه و علم و فرهنگ و سیاست و...(من اینجور ته ذهنم مونده ازشون!!) 

    مواجهه با اونها رو خیلی دوست داشتم.شاید داوری رو این اواخر اینجور بشه دید. وقتی اینا میگن علم رو با ایدئولوژیک کردن، با سیاست، با فرمایش(حالا واژه های خودشون یادم نیست) نمیشه جلو برد، خیلی فرق داره با وقتی که امثال عبدالکریمی(البته ورژن هفت هشت سال پیشش که من یادمه) یا صادق زیبا کلام اینا میگن! 

    شاید همون بحث تحت تاثیر فلسفه قاره ای تا تحلیلی بودن باشه..

    پاسخ:
    عبدالکریمی هم شاگرد آقای داوری هست.
    خب اولین کسانی که علیه علوم انسانی کتاب نوشتن و گفتن مراکز تربیت معلم در جهان سوم و علوم انسانی موجود ابزار سلطه و راه جدید استعمار امریکایی هست/ به طور مشخص در کتاب کنترل فرهنگ این موضوع از یک نویسنده چپ مطرح شده.


    خیلی خیلی ممنونم

    برم یه کم سراغ گوگل.

    پاسخ:
    خواهش میکنم* توی صفحه ی آپارات یکی از صحبتهای عبدالکریمی رو گذاشتم ببینید.
    https://www.aparat.com/user/video/user_list/userid/6771225/usercat/372427

    اصیل‌ترین؟!

     

    پاسخ:
    نمیدونم با کدوم اقشار مقایسه کرده که اینو گفته

    احتمالا در مقایسه با انسانهای اولیه که کله های خیلی بزرگتری داشتن و هنوز آتش رو کشف نکرده بودن، گفته

    پاسخ:
    :))))) شما اگه بخوای بگی به نظرت اصیل ترین قشر جامعه کیا بودن در طول تاریخ؟ 

    کسایی که انسانیت رو دین خودشون میدونستند 

    و همیشه و همواره خودشون بودن !


    پاسخ:
    منظورتون از دین انسانیت، آگوست کونته؟ بحث خوبی مطرح کردین. میشه ازتون خواهش کنم ما رو بیشتر با این افراد که انسانیت رو دین خودشون میدونستن آشنا کنید ؟

    قشر یعنی چی؟ اصالت چیه؟ مثلا از قشر کارگر هم اصیل تره؟

    پاسخ:
    سوال خیلی خوبیه. قشر با نگاه گوینده ی این متن (آقای عبدالکریمی) بیشتر سازگاری داره که جامعه رو متشکل از طبقات و اصناف میدونن.
    در مورد سوال دومتون هم به نظر میرسه ایشون داره درباره تاثیرگذاری اجتماعی و سیاسی روحانیت صحبت میکنه.

    اگر ملاک رو تاثیرگذاری اجتماعی بدونیم این رو هم باید گفت که قشر روحانیت یکی از شاخصه هاش این هست که در برابر جامعه و مردم احساس مسئولیت میکنند. اگر دقت کرده باشین بیشترین کسانی که تذکر میدن یا امر بمعروف میکنن به روشهای مختلف همین قشر هستند.  همچنین فکر میکنم (مطمئن نیستم) بیشترین شهدای ایران در دوران جنگ 8 ساله از قشر روحانیت هستند.

    این نشون میده که درخصوص دنیا و دین جامعه احساس مسئولیت میکنند.

    قبول ندارم. این قشر این ۱۴۰۰ سال کجا بودن؟ اگه انقدر اثرگذار بودن که ۱۴۰۰ سال شاه نداشتیم. بهبهانی و مدرس و کاشانی و امام خمینی رو از این قشر بگیر، ببین قبل از اینا چه تاثیری در جامعه داشتن؟

    پاسخ:
    امام خمینی رو کی درست کرد به نظرت؟ خبرنگاری از امام پرسیدن که چه شخصیتهایی -در تاریخ اسلامی یا غیراسلامی- شما را تحت تأثیر قرار داده است و روی شما مؤثر بوده است؟
    امام پاسخ داد سوال شما احتیاج به تأمل دارد و بعد اسم ملاصدرا، صاحب جواهر، کلینی صاحب کتاب اصول کافی و ... رو اسم برد که هر کدام مربوط به قرنهای مختلف هستند.

    اصلا امام هادی یک شبکه ای از علمای شیعه در همه کشورهای اسلامی به وجود آوردند به اسم شبکه وکالت که ماموریت آنها تشخیص مصلحت و حفظ شیعیان و مسلمانان بود. این پست رو هم ببنید به بحثمون مرتبط هست. مقاله ها رو هم یه مروری بکنید.

    کدوم پست رو؟

    پاسخ:
    عه یادم رفت لینک رو بذارم
    http://fiish.blog.ir/post/503


    حکومت بنی‌عباس پس از آنکه موفق نشد با تکیه بر خویشاوندی با پیغمبر و ولایتعهدی امام رضا علیه‌السلام

     مشروعیت خود را توجیه کند به حکومتی خونریز و مستبد بدل شد و مشروعیت خود را به شمشیر تکیه داد.

     

    در این فضای مخوف عباسی، ائمه از طریق سازمان وکالت که شبکه ای هماهنگ متشکل از پیروان نزدیک و وفادار آنان بود به صورت کاملا سری از موجودیت مکتب تشیع محافظت کردند. امام هادی(ع) شیعه را از درگیریهای بی‌نتیجه نهی کرد. برخی از شیعیان با هدایت و اذن امام، در مناصب حکومتی نفوذ کردند تا بتوانند در مواقع لازم از آلام و مشکلات شیعه بکاهند.

     

    نمایندگان امام برای هر منطقه شیعه‌نشین توسط شخص امام مشخص می‌شد و مکاتبات همه این وکلا از طریق عثمان بن سعید عمری به امام مرتبط می رسید: امام حسن عسگری(ع) در نامه ای خطاب به اسحاق بن اسماعیل نیشابوری، به وکیل کل و خزانه دارکل خود عثمان بن سعید اشاره میکند که امانات شیعیان را که از سرتاسر بلاد اسلامی ارسال می‌شود در مشک مخصوص روغن قرار می‌دهد و به امام می‌رساند. روغن فروشی عثمان، وسیله ای برای مخفی نگاه داشتن کارهایش بود.

     

    طبق بررسی نامه‌های امام هادی (ع) چهار نماینده اصلی برای نواحی مختلف جهان اسلام (بغداد- کوفه- بصره واهواز- قم- مکه- مصر) وجود داشته است که نام علی بن مهزیار و عبدالعظیم حسنی نیز در آنها دیده می شود. |link|

    نه منظورم پوزیتیویسم آگوست نیست 

    چرا که به نظر من جامعه ی ما خیلی فاصله داشته و داره با قبول یا حتی فکر به این مذهب 

     

    البته من این موضوع که جامعه باید مذهب داشته باشه حتما رو نمیپذیرم ، اما اینکه مذهب جامعه باید با توجه به سیر تکاملی بشر به روز باشه رو کاملا موافقم .

     

    اما با توجه به جوابتون به کامنت فاطمه دخت 

    به نظر من روحانیت تنها کاری که برای جامعه ی ایران کرده ، دور کردن ما از تمدن و فرهنگ بوده . و مارو به کشوری جهان سومی بدل کرده که خرافات ذهن مردم، تموم مردم رو گرفته و مارو عقب مانده تر از همیشه و همه ی دوران ها کرده .

     

    در کل روحانیت و دین آفتی بوده که به جان ایران زده و ایران رو به کشوری منزوی و عقب مانده و جهان سومی تبدیل کرده . 

    پاسخ:
    1/شما مذهب رو چی تعریف میکنی که میگی ضرورت جامعه نیست؟ (اگوست کنت هم اول مذهب رو نفی کرد سپس مجبور شد معابد انسانیت تاسیس کند)
    2/ نظرت درباره روحانیت از کدام تحقیق شما یا مطالعه کدام کتب بر آمده است؟ (این سخن یا در واقع اعتراف کسی است که خودش رو جزو چپها میدونه/ چپ های ایران از دو نظر از روحانیت متنفرند: یکی اینکه تحت تاثیر اندیشه های دکتر شریعتی در خصوص روحانیت و ایده ی «اتحاد زر و زور و تزویر» هستند. و دوم اینکه چپها معتقدند آنها بودند که نظام شاهنشاهی را از بین بردند و روحانیت انقلابشان را مصادره کرد)

    3/کشورهای جهان سوم از تمدن و فرهنگ دور هستند؟

    اینو لویی استروس/ش استاد تاریخ فرهنگ داره میگه:

    دید تکاملی به تاریخ اشتباهه. ما نباید فکر کنیم که همون طور که نوعی تکامل در طبیعت وجود داره که اصلح رو نگه می داره، در فرهنگ هم تکاملی هست. فرهنگ ها در طول تاریخ و هزاران سال قبل از تاریخ مکتوب، مسیرهایی آشفته و بسیار پراکنده رو مدام و مدام رفتن و برگشتن و باز رفتن. اینه که نمیشه خطی ترسیم کرد که فرهنگ غرب در انتهای اون قرار داره و باقی فرهنگ ها به تناسب فاصله ای که با اون مقصد دارن، عقب مونده یا پیشرفته یا در حال توسعه محسوب بشن. تاریخ فرهنگ یک خط نیست، انبوهی در هم و بر هم از شاخه های نامتناهیه.

     

    ما (یعنی غربی ها) ناخواسته دستاوردهای باقی فرهنگ ها رو با این فرهنگ مقایسه و ارزشگذاری می کنیم و فقط جنبش هایی رو "پیشرفت" محسوب می کنیم که در راستای تکنیکی تر شدن تمدن ها بودن. این تلقی موجب شده  تا تصور کنیم"فرهنگ و نژاد غربی برتر از باقی فرهنگ ها و نژادهاست"در حقیقت فرهنگ های دیگه هم در طول تاریخ حرکت کردن، هر چند نه به سمت مقصدی که فرهنگ غرب حرکت کرده.

    ارسال نظر

    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    فیشــــــنگار

    حضرت امیر(ع) می‌فرمایند: آراء و نظرات گوناگون را -مانند دوغ درون خیک- به هم بزنید تا حقیقت -مانند کَره از دل آن- بیرون بیاید. به نظرم فیشنگار به خوبی از عهدۀ این کار برآمده است. (امید شمس آذر)

    آخرین نظرات