قم در محاصره‌ی مخالفان اداره و تدبیر! :: فیشــــــنگار

فیشــــــنگار

قم در محاصره‌ی مخالفان اداره و تدبیر!

شنبه, ۱۶ فروردين ۱۳۹۹، ۱۰:۳۸ ق.ظ

در بحران کرونا از نظر فقهی باید زیارتگاه‌های مذهبی به‌دلیل سلامتی مردم بسته می‌شد. در حالی که برخی با نگاه عرفانی به هشدارهای بهداشتی گوش ندادند و همچنان همان رویکرد گذشته خود را تکرار کردند. آیت‌ا... سیستانی به محض مسجل شدن خطر کرونا برای سلامتی مردم اعلام کردند حرم مطهر حضرت علی(ع) باید بسته شود و همه اماکن زیارتی باید بسته شود. اقدام آیت‌ا... سیستانی یک اقدام فقهی است نه عرفانی.

 

 

اتفاقات دیشب قم و مشهد نیز قصه ای است که شروع شده و همان بحث اخباری گری است که دارد وجهی رادیکال پیدا می کند. همان اخباری گری که متاسفانه ما پس از انقلاب بازگرداندیم. این موضوع ریشه در اسماعیلیه و اندیشه اشعری دارد. امروز برخی از متفکران قم هم گفته اند که حتی علامه طباطبایی هم اشعری است.(شب گذشته در پی اعلام تعطیلی حرم حضرت معصومه(س)تعدادی از مردم قم درب ورودی حرم حضرت معصومه(س) را برای جلوگیری از تعطیلی حرم مطهر شکستند.) معترضان شبیه منبری مشهوری هستند که در حرم حضرت معصومه(س)اکثرا به منبر می رود و حرفهایی از شیخیه می زند با این تفاوت که رادیکال شده اند.

 

 

متاسفانه قم تسخیر اخباری گری مشهد و تسلیم شهری در کنار خود از لحاظ عرفانی گری شده به نام کاشان و بدتر از همه از سوی پاردایم وحشتناک تحت عنوان فرهنگستان علوم اسلامی اداره می شود که صداوسیما به مسئولش علامه می گوید، تئوریزه شده است. اولین کاری که فرهنگستان یا همان آکادمی علوم اسلامی کرده زیر سوال بردن فقه جواهری حضرت امام بوده است. امروز همین عرفان فقهی شده، درصدد ایجاد فرقه است. فرقه شیرازی ضد روش و فقه هستند. مدافع عرفان فقهی شده ای هستند که خشونت ایجاد می کند و بدون شک این موضوع در آینده خطر بزرگی برای نظام ایجاد می کند.

 

 

یکی از مهم ترین دلایلی که در قرون وسطی مردم به‌دلیل بیماری‌ها و وضعیت نامناسب بهداشتی جان خود را از دست می‌دادند این بود که به‌صورت عرفانی با علم پزشکی برخورد می‌شد.

 

 

قم در عمل پایتخت دوم ایران است. قم در گذشته از پارادایم فقهی و عقلایی اصفهان و یزد استفاده می‌کرد اما در شرایط کنونی نشانه‌هایی مبنی بر استفاده از پارادایم عرفانی مشهد در این شهر به چشم می‌خورد. این در حالی است که شهرهای همدان و کاشان نیز این رویکرد را تقویت می‌کنند و جنبه‌های عرفانی قم را افزایش داده‌اند. در نتیجه تاثیر مکتب فقهی و عقلانی مکتب نجف بر قم تحت الشعاع قرار گرفته.

 

 

این در حالی است که مکتب قم در برخی مقاطع تاریخی و به‌خصوص در زمان آیت‌ا... بروجردی و حائری شیرازی از نظر عقلی از مکتب نجف نیز پیشی گرفته بود و یک مکتب فقهی، تاریخ‌محور متودیک در این شهر شکل گرفته بود که بقیه مکاتب مذهبی را تحت تاثیر قرار داده بود.

 

 

ولی تبریز همچنان به‌عنوان یک مکتب مذهبی عقلانی باقی مانده و با شخصیت‌هایی مانند آیت‌ا... جعفر سبحانی این مکتب زنده باقی مانده است. در نتیجه آنچه در آینده رخ خواهد داد انقلاب بزرگ پارادایمی است. این پارادایم یا دوباره به میراث اصفهان و قم بازمی‌گردد و یا از صحنه حذف خواهد شد. کرونا نیز این امر را تسریع کرده است.

 

 

بعید نیست که مراجع و علما از سوی این افراد تکفیر شوند و آنها دست به خشونت برند. دور نیست که وقتی به آنها بگویند این نظر مراجع بوده است، مراجع را نیز تکفیر کنند. زمانی که عرفان فقهی و رادیکال می شود نتیجه اش بهتر از این نمی شود. اگر این گونه افراد«معترضان» بر سر کار بیایند همین می شوند. یعنی علی(ع) را به حکم خدا می کُشند.

 

 

یک آخوند در مشهد بلند می‌شود و می گوید رئیس جمهور غلط کرده، وزیر غلط کرده، تهران غلط کرده! تهران یعنی چه کسانی؟ کل نظام یعنی تهران. آن آخوندی که می گوید تهران غلط کرده خود فتنه است. چون نمی تواند مستقیم بزرگان را زیرسوال ببرد می گوید تهران غلط کرده است. این ها همان خوارج هستند و ماجرا بسیار جدی است.

 

 

مردم باید هوشیار باشند که تبدیل به خوارج نشوند. ما نباید خط فقه، رهبری، فقها و مراجع را گم کنیم. همان خطر ضد فقاهتی که ریشه در مکتب عرفانی صوفیسم دارد و در آکادمی علوم اسلامی شروع شده، ادامه دارد و متاسفانه در آنجا هیچ دفاعی از فقاهت و نظام فقاهتی نمی‌کنند.

 

اسلاوی ژیژک عنوان کرده کرونا سبب خواهد شد سرمایه‌داری جهانی از بین برود. جامعه جهانی آینده براساس سرمایه‌داری شکل نخواهد گرفت و بلکه براساس مردم‌گرایی و عرف‌گرایی خاصی است که با عدالت‌گرایی عرفی همراه خواهد بود. در نتیجه دیگر با عدالت سوسیالیستی یا عدالت لیبرالیستی مواجه نخواهیم بود.

 

ژیژک: جهان هیچ ایده ای برای تغییر ندارد

 

امروز برخی از موج سوم جهانی شدن نام می‌برند که کرونا یکی از دلایل آن خواهد بود. جریان فاشیسم جهانی و مذهب‌های فرقه‌ای در حال شکست خوردن هستند. در چنین شرایطی مذهب‌های جهانی شکل می‌گیرند که حکمت و عدالت در آن محوریت قرار دارد.

نظرات (۲۸)

سلام

از اون پستهای بسیار جذاب و قابل نقد هست

 

آدم رو به فکر میندازه

البته  آقای فیاض تند رفته اندکی

پاسخ:
سلام ممنون که سر میزنید

آقای فیاض هم گویا دجار ترس شده.

اینکه ایشون با صراحت میگوید قم تسخیر اخباریگری مشهد و عرفانی گری کاشان شده، تهمتش، توهمش و جرمش کمتر از اون آخوندی نیست که گفته تهران غلط کرده...

 

این یادداشت دقیقاً برای چه تاریخیه؟

پاسخ:
:) توی رشته های توصیفی مثل جامعه شناسی، معمولا نباید به گزارش یک نفر اینجوری نگاه کرد که کلش درست هست. بعنوان یه جامعه شناس توصیف خودش رو داره میگه

این متن برگرفته از دو تا مصاحبه است.
یکی با سایت جماران در تاریخ 27/12/1398
https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1384365

یکی هم با روزنامه آرمان ملی در تاریخ 26/12/1398
http://www.armanmeli.ir/fa/news/main/284997
  • قاسم صفایی نژاد
  • فرمایشات آیت الله میرباقری هم خیلی قابل تأمل بود. مطالعه کردید؟

    پاسخ:
    شنیده بودم ولی ندیده بودم
    اینو میگی؟
    https://www.farsnews.ir/news/13990112000090/

    الان میخونمش.

    فیاض منظورش از فرهنگستان حاج آقا میرباقری بوده؟ :)

    به نظرم برعکسه. یعنی اون آقای فیاض که میخواد در بارۀ مسائل اجتماعی اظهار نطر بکند نباید به همین راحتی جزء را به کل تعمیم بدهد...

    خود ایشان قم را پایتخت دوم می داند، ولی انقدر قم را محاصره شده و تسخیر شده معرفی می کند که اگر فردا یک تصمیم عقلانی هم از این قم صادر شود، با این توصیف قابل خدشه خواهد بود...

    پاسخ:
    به تعبیر شما احتمالا افکار و مسلک های فکری متعددی در قم فعال هستند.
  • قاسم صفایی نژاد
  • بله همین منظورم بود. ولی فرهنگستان علوم قرآن هستن ایشون نه اسلامی. نمیدونم منظور فیاض همین بوده یا نه

    پاسخ:
    توی این لینک فارس که زده رئیس فرهنگستان علوم اسلامی
    خلاصه سخنان آقای میرباقری: به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس آیت‌الله «سیّدمحمّدمهدی میرباقری» عضو مجلس خبرگان رهبری در تحلیل ابعاد کلان و پیامدهای مختلف ویروس کرونا به طرح فرضیات مختلف نسبت به شیوع این ویروس پرداخت.

    ا·    احتمال اول این است که واقعاً در امتداد این واقعه، فضای عبور از نظم مادیِ مدرن، به نظم معنوی و نظمِ تحت‌تأثیرِ هدایت‌های الهی و در جهتِ غلبۀ ولایت حقه به وجود بیاید؛ یعنی این پدیده‌ها یک امری تلقی شود که تحت تدبیر ولی الله الاعظم (عج) جامعه جهانی را به‌تدریج از نظمِ مادی و سیطرۀ قدرت‌ها به‌سمتِ یک نظمِ معنوی و رهایی از تسلط مادی سیر دهد.


     

    در نقطۀ مقابل، این هم محتمل است که دستگاه ابلیس و شیاطین جن و انس از این فرصت استفاده کنند و با طراحی‌های بزرگ و پنهان در پشتِ صحنه، به‌دنبالِ تغییر مفهوم و سازوکارهای حُکمرانی بر جهان و ایجاد یک نظم پیچیده‌تر مادی، یعنی عبور از حاکمیت کنونیِ قدرت‌های مادی بر جهان به‌سمتِ حاکمیت مجازی و حکمرانی مجازی و سایبری باشند که فضایی مدیریت‌پذیرتر، خشک‌تر و سخت‌تر است.

     


    میرباقری تصریح کرد: همان‌طور که بحرانِ جنگ جهانی اول و دوم، بستر جامعه جهانی را برای پذیرش یک نظم جدید با ادعای صلح پایدار مهیا کرد، این فضای ناامنِ کنونی هم می‌تواند جامعه جهانی را برای پذیرش یک پیشنهاد جدید برای تحققِ یک نظم مادی و ایجاد حکمرانی مجازی مهیا کند.


     

    وی ادامه داد: این دورکاری‌ها و تعطیل کردن تجمعات حقیقی و عبور از جامعۀ حقیقی به جامعۀ مجازی و ایجاد بستر برای پذیرشِ حل‌و‌فصل امور (تحصیل، اشتغال و سایر ارتباطات اجتماعی) در فضای مجازی، و قرائن فراوان دیگر، مؤیداتی بر این احتمال است که شاید چنین پشتِ صحنه‌ای وجود دارد تا بتوانند سیطره بلامنازع مجازی بر جهان پیدا کنند.

     


    میرباقری تصریح کرد: گمان من این است که این بیانی که رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی در روز عید مبعث فرمودند و اشاره کردند که ما در فضای مجازی هم باید قوی بشویم، شاید با توجه به این نکته بوده باشد.

  • ...:: بخاری ::...
  • کاری به وجه علمی و میزان توثیق این مطلب ندارم. بهرحال جامعه‌شناس هستند و تحلیل خودشون رو دارند و من هم که اهتمام علمی ندارم بخوام بگم درست میگن یا اینکه مثلا تعمیمشون تعمیم اشتباهی هست.


    اما چیزی که تمام مدت خوندن متن داشتم بهش فکر می کردم این بود که (تا زمانی که قم بودم یعنی تا همین قبل قرنطینه!!) خودم می‌دیدم این تاثیر و تاثرها از مبانی غیرعلمی و ب قول ایشون بیشتر عرفانی، حتی تو فضای غیرعلمی و غیرآکادمیک هم حس میشد. تو زندگی یه قشر، تو فضای روزمره مردم...


    نمیدونم چقدر قابل تعمیم به همه قم یا همه بدنه آکادمیک قمه، اما واقعا به نظر من که حس میشه این فاصله. یه فاصله ذهنی وجود داره، بین اون چیزی که فقه میگه و اون چیزی که جماعت از فقه و مبانی دینی «برداشت» می کنن (و این برداشت می تونه تحت تاثیر چیز دیگری باشه. حالا ب قول ایشون مکتب کاشان!!)


    این فاصله ذهنی واقعا تو قم پررنگه تا جایی ک من دیدم.


    چند وقت پیش ک حرف تز و آنتی تزِ ـ هر دو قمیِ! ـ انقلاب بود، بازم این به نظرم رسیده بود ک واقعا چقدر اینطوری هست... صادقه واقعا...


    حالا دلیلش و چراییش میخواد ب کاشان و مشهد برگرده یا نحله عرفانی برخی آقایان تو قم، ولی این نگاهه به نظرم تو زندگی یه قشر جوندار تو قم الان فراگیره...

    پاسخ:
    پس شما (باتوجه به شناخت و حضورتون در فضای شهر قم) درباره فاصله ای که میان «اون چیزی که فقه میگه و اون چیزی که جماعت از فقه و مبانی دینی «برداشت» می کنن» صحبت کردین. برام مفید بود نظرتون مرسی 🐬

    سلام

    چقده مزخرف گفته این بنده خدا!

    خودش که تفکرش بدتر از اون شیرازیا تنده...

    حداکثر صد نفر آدم تو شهر یک میلیون و چند صد نفری جمع شدن! چهارتاشون شلوغ کردن... یه جور گفته در تسخیر ...

    بعدم از کی اصفهان و‌یزد انقده قوی بودن که رو‌قم تاثیر بگذارن! حالا هم مشهد... کلا ایشون شناخت دقیقی از قم‌نداشته و‌نداره!

    اولش خواستم بگم چرا بعد چند هفته همچین مطلبی گذاشتین، اما بهتر شد... چون الان مشخص شده که ایشون زیادی تخیلاتش رو‌ پرورش داده و دیدیم که مردم قم خیلی خوب با این موضوع کنار اومدن و همکاری کردن! هر چند خیلی درد آوره!

    پاسخ:
    حال باز اگه یه نفر که توی حوزه درس خونده باشه و مجتهد باشه این حرف رو بزنه و بسیجی باشه این حرف رو بزنه باز قابل باورتره. قبول دارین؟


    درباره تاثیرپذیری قم هم من قبلا جایی خوندم که: در گذشته در حوزه‌ی قم با فلسفه و وجود مرحوم آقای «طباطبایی» مخالفت میشد. نتیجه این است که امروز سطح تفکّرات و معرفت فلسفی ما در جامعه و بین علمای دین محدود است. آقای طباطبایی فرد فعّالی بود؛ بنابراین جریان فلسفی‌ای که به وسیله‌ی ایشان پایه‌گذاری شد، باید به شکل وسیعی گسترش پیدا میکرد، که نکرده است. این [مخالفت با فلسفه] نباید تکرار شود.

    آقا من دوباره خوندم این مطلب رو و تازه فهمیدم به کجا داره میزنه... 

    این مردک بووووووق، داره آقای میرباقری رو کنار شیرازی ها میگذاره! الحمدلله که بعد دو سه هفته دیدیم که مزخرفاتی که این بووووق پیش بینی کرده که اینا بخاطر بسته شدن حرم، علما رو‌تکفیر خواهند کرد!!! اتفاق نیافتاد و اتفاقا بهتر از همه این تصمیم تظام رو‌پذیرفتن.

    شیرازی ها اوصلا با موضوع نظام و ولایت فقیه‌و ... مشکل دارن! در حالیکه کافیه شما صحبت های آقای میرباقری رو دو سه تاش رو بخونید تا ببینید‌چقدر در مورد تشکیل حکومت اسلامی و تمدن اسلامی و ..‌ در راستای همین نظامی که داریم صحلت کردن و بشدت ولایت مدارن!

     این آدمای مثا اقای فیاض! چشم ندارند محبوبیت امثال آقای میرباقری و پناهیان و عالی و .. رو ببینند و معمولا این ها رو منبری های کم سواد معرفی می کنند ... مثالشون متاسفانه زیاد دور و‌برم دیدم که انفاقا جامعه شناسند!!!!! 

    پاسخ:
    تازه این آقا میگه راهی که آیت الله مصباح(از نظر اندیشه سیاسی) در پیش گرفتن به همون جایی ختم میشه که سروش رسید.
    اینا به یه چیزی به اسم فطرت یا عقلانیت عمومی معتقده که اون رو در برابر «ایدئولوژی» قرار میده. میگه این دو شخص فوق هر دو گرفتار عقلانیت ایدئولوژیک هستن و به فهم مردم توجه ندارند. فهم عمومی و فطری مردم هست که موجب مقبولیت نظریه ها میشه. و یه جورایی میگه ملاک درستی نظریه های علوم انسانی سازگاری اونها با فطرته که نشونه اش مقبولیت عمومی مردم و نظر مثبت مردم نسبت به اون نظریه هست.
    بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
    ****** * ***** ****** ** *** ***** *** *****

    این ادعا که از نظر فقهی باید زیارتگاه های مذهبی رو ببندن اصلا درست نیس.
    این چیزی که درمورد حضرت آقای آیت الله العظمی سیستانی(حفظه الله)و بستن عتبه ی علویه کاملا دروغ است و نشونی از جهل نگارنده نسبت بسازوکار اداری و بروکراسی عراق است.اساسا مقامات اوقاف شیعی عراق که متولی عتبه ی علویه(ع)رو منصوب میکنن،زیر دست بیوت حضرات مراجع(حفظهم الله)نیستن که با دستور مرجعیت ببندن یا واز کنن اگر هم بحث تنفذ باشد مرجع بزرگوار و جریان دیگری(اتفاقا زاویه دار با حضرت آیت الله العظمی سیستاتی(حفظه الله))باید مطرح شن که اون هم حتی نیس .
    ماجرای مخالفتا با بستن حرم های مطهر هم اصلا هیچ ربطی به گرایش فقهی عاملین درش نیس و اصلا یک مکتب فقهی درون امامیه(که قطعا برای نگارنده ی مطلب هیچ نوعی از شناختش نمیتونم متصور شم و بنظر کاملا نسبت بهش جاهل تشریف دارن!)رو چطور و با چه نوع منطق میان بیک فرقه ی اسلامی و باز با یک مکتب کلامی در اهل سنت ربط میدن قابل درک نیس.در مورد نسبتایی که بفضلای قم در خصوص مرحوم علامه(ره)و منبری های حرم هم دادن بنظرم چندان قابل التنا نیس و احتمال کذبش کم نیس.
    در مورد قم و تاثیرش از شهرای دیگر هم بنظرم کاملا در خطان و اتفاقا تاثیر گذاری قم بر هر کدوم از نتنها این دو شهر که بر تهران،نجف و کربلا بسیار بیش از تاثیر پذیریش از همه ی اوناس.
    درمورد علامه سید منیر(ره)و فرهنگستان هم که گفتن فقه جواهری رو فلان کردن و اینا،راستش شخصا توفیق داشتم و با خارج خمس آقای میرباقری(حفظه الله)در مدرسه ی آیت الله تبربزی(ره)آشنام و بنظرم ادعای این نوشته بشکل بسیار مضحکی نشونه ی نادانی نویسنده ش میاد.
    درمورد بیت شیرازی هم در خطان و مرجعیت فقهی این بیت برای امروز و دیروز نیس و کتب فقهای این بیت معظم در دسترس ماس و میتونیم ببینیم که اینان هم اصولی جواهری هستن(حالا دقیقا کدوم امام(ع)فرمودن فقیه غیرجواهری گمراه است ** *** ***** *** ****** بحث دیگریست!!!).

    درمورد قرون وسطی،قم عصر تاسیس حوزه و دهه ی 40،اصفهان و تبریز،آیت الله العظمی سبحانی(حفظه الله)،تطبیق خوارج به ما مخالفین بستن حرم ها و...هم بنظرم دچار نادانین.ژیژک و اینا هم مربوط بمساله نیس و بهتر و پیشتر از ژیژک،بیل گیتس ما روآگاه کرده بود.
    گویا آقای فیاض بزرگوار در حوزه درس خوندن(اگر اون حرفا در مورد معاطات رو واقعا ایشون زده باشن البته طلبه ی خوبی نبودن!).شاید هدف ایشون از چنین حرفایی نشون دادن میزان تو خالی بود علوم انسانی دانشگاهی ماس درواقع میگن تا ما بفهمیم استادی چنین،دانشگاهی چنان حاصل خواهد کرد و دانشگاهی چنان استادی چنین تربیت خواهد کرد.نفوذی حوزه س. D:
    پاسخ:
    اگر درست و حسابی مطالعه کرده بودی توی بحث تاریخ اعتقادات کلامی و اشعری با نگاه شیعه و سنی حرف نمیزدی. قرنها جهان اسلام تحت سلطه ی تفکر اشعری بوده.

    جالبه آدم وقتی نزدیک این آدما که میشه میبینه کلا مبانی اعتقادیشون کاملا متزلزله!

    اون اشاره ایشون به موضوع رهبری و فقه و مراجع هم رد گم کنیه و برای پس نزدن مخاطب، معمولا خودشون اعتقاد عمیقی ندارن به این‌موضوعات...

    خصوصا همون اول کلام که یکباره آیت الله سیستانی عزیز شدن، به همسرم گفتم اگر ایشون قم بودن میرفتن تو لیست سیاه این آقا! 

    پاسخ:
    خوب نگاه تیزی دارینا :)

    یکی از آفات شهوت دم افزای سخن و شهوت دم افزای قلم بستن بضی چیزا ببضی چیزا و ببضی کسان است.من خودم این بیماری رو دارم کلی دارم کنترلش میکنم بهذیان گویی و دورغ بافی نیفتم.خدا ما رو حفظ کناد!اللهم آمین.

    فرهنگستان علوم و علامه سید منیرالدین حسینی(ره)رو ایشون نواختن الان جایگزین علامه(ره)،آقای میرباقرین.نگاه فرهنگستان در علوم انسانی مورد اعتنای بخشی از حوزه و حزب اللهیاس.نگاهشون بعلوم پایه و تجربی البته کاملا نگاه انتقادی و بیرونی و از سر ناآگاهی(مثل نگاه آقای فیاض بتقریبا همه چیز در این نوشته.)است.مستندی از علامه(ره)از صدا و سیمای ج.ا.ایران در اسفند گذشته پخش شد و متلک آقای فیاض برسانه ی ملی از این جهت بود.

    پاسخ:
    خدا نکنه که این جایگزین اون باشه :)) پناه بر خدا...

    احتمال چیه آقا؟

    منظور من اینه که این آقا نباید تجمع اندک یه سری جریان های هدایت شده را آن قدر بزرگ ببینه که فکر کنه قم تسخیر یک یا دو جریان خاص شده.

    به نظر من ایشان در بارهٔ حوزه علمیه قم شناختش خیلی سطحی، ناآگاهانه و مغرضانه است،

    پاسخ:
    این نظرت درباره فیاض نتیجه ی تحقیقه؟ از کجا معلوم که شناختش از حوزه کم باشه. نمیدونم

    از اونجا که فوت کردن چارتا آدم رو طوفان بزرگ می پنداره. :)

    و از اونجا که با حوزه قم رابطۀ نزدیک دارم و در مورد جریان های فعال در حوزه هم به اندازۀ کافی شناخت دارم...

    پاسخ:
    از اونجایی که ثبوت شی نفی ما ادا نمیکنه یعنی اینکه شما شناخت داری دلیل میشه که اوشون شناخت نداشته باشه؟

    شما درست می فرمایید. :)

    پاسخ:
    الکی میگی :))

    سانسور نکنین.

    خدا کرد و با فوت علامه(ره)آقای میرباقری ریاست رو برعهده دارن.منظورتون رو احتمالا متوجه نشدم.

     

  • هانیه معینیان
  • سلام 

    تمام متن داشتم فکر میکردم منظور جناب فیاض از عرفان چیست ؟!!! اصلا نقطه مقابل فقه مگر عرفان است که روبه روی هم قرار گرفتند؟!!!

    و اینکه ایشان آیا صلاحیت ورود به همچین مباحثی رو دارند؟

    اینطور که من فهمیدم منظور ایشان از عرفان کنار گذاشتن عقل است!

    پاسخ:
    سلام علیکم. به نظرم همون جوری که شما میگین عرفان رو کنارگذاشتن عقل و اراده و تدبیر در نظر گرفتن.
    و دیگه اینکه: فقه ادعای این رو داره که میتونه جامعه رو اداره کنه ولی عرفان(به معنای مصطلح که شامل برخی نگاه های صوفیانه و دنیاگریزانه افراطی میشه) چنین ادعایی نداره.
    همون چیزی که (دقیق مطمئن نیستم)شهید مطهری در کتاب تحریفات عاشورا میگن «که جنبه های عرفانی عاشورا برای ما بیشتر برجسته شده» و این به نظر من خودش میتونه نشانه ی تسلط تفکر عرفان و عرفان گرایی بر جامعه شیعه در طول تاریخ باشه. البته فیاض به نظرم تا حدی تحت تاثیر اندیشه شریعتی پدر و پسر هست.

    سلام، به نظرم جناب فیاض زیادی تند رفتن...به خصوص قضاوتشون درباب حوزه قم و جناب میرباقری...

    پاسخ:
    هوم ممکنه. سلام علیکم
  • ...:: بخاری ::...
  • بله من دقیقا همین برداشت تون که تو پاسخ به نظرم نوشتید مد نظرم بود.

    + دلفینه خوشگله.

    پاسخ:
    به کامنتهایی که بهتر منظور مطلب رو برسونند دلفین میدیم :)
    خوشگله؟ مبارکتون باشه

    شما که هنوز تو قرن نوزده موندین و از دهان کنت و دورکیم حرف می زنید که جامعه شناسی علم توصیفی است!!! و هنوز نمی دونین که جامعه شناسی قبل و بعد پوزیتیویسم توصیفی کنت و دورکیمی داشته و تازه توصیفی بودن مساله از نظر عالم اجتماعی رو اینطور تفسیر می کنید که یعنی کلش درست نیست بلکه باید درست هاش رو ازش استخراج کرد و رویکرد دکتر فیاض رو هم توصیفی طبقه بندی می کنید و انتقاد رو هم معادل توصیف می دونید، با چه جراتی درباره همه چی اظهار نظر می کنید، بقیه با چه جراتی پای منبر شما می شینن!

    پاسخ:
    :) چرا به اسم دختر کامنت میدی آقای بیات؟

    سلام

    البته آقای فیاض خودشون بیشتر از اینکه بخوان جامعه شناسانه صحبت کنن به نظرم دنبال شورانگیز صحبت کردن هستن و جدا از منصب علمی شون به نظر من متفکر جدی ای نیستن.


    اینجا هم خیلی از گزاره هایی که مبنای تحلیلشون قرار دادن صحیح نیست و شناختشون صحیح نبوده.

    شناختشون از فرهنگستان و آقای میرباقری و سید منیر که کلا مخدوشه. فرهنگستان برای خودش فلسفه و روش تدوین کرده و منتقد فلسفه صدراییه یه جاهایی. از کجا درآورده که اخباری هستن و صوفیانه و...!!!

    غیر از مباحث تئوریک، در عمل هم من دیدم یکی از متفکران علوم انسانی رو که از نزدیکان(نه فامیل) آقای میرباقری بودن و بعد از اینکه به یکی از فرق صوفیه متمایل شدن، بین ایشون و آقای میرباقری فاصله افتاد و چقدر ایشون سعی کردن که نذارن اون بنده خدا درگیر بشه..

    اتفاقا فرهنگستان به شدت عقلی و منطقیه به نظر من و اگر فردی درکش کنه و زبان اکادمیک رو بدونه خیلی جالب میتونه در فضای علوم انسانی موجود وارد گفتگو بشه

    -زمان آیت الله بروجردی و حائری شیرازی! یعنی دقیقا کی؟!

    -اینکه فرهنگستان رو پارادایم دونسته برام جالب بود! با اینکه فلسفه ی شدن و نظام ولایت مبنای پایان نامه خودم بود اما هیچ وقت به چشم پارادایم بهش نگاه نکرده بودم..فوقش یه مکتب فکری!

     

    پاسخ:
    میدونستید یکی از مرتبطین فرهنگستان توی بیان هم وبلاگ دارن؟ آقای کشوری پیشگام جریان سیدمنیر در بحث های علوم انسانی
    مطالبشون رو می بینم خنده ام میگیره و یاد قضاوت دکتر رفیعی آتانی میفتم. سال 91 پیش ازشون پرسیدم نظرتون درباره فرهنگستان چیه>؟ گفت کارهای اونها حکایت اون فردی هست که ماست میریخت توی دریا که دوغ درست بشه! (جالب بود حرفش؛ یعنی چیزی که دارن میگن قشنگه ولی عملی و شدنی نیست) اتفاقا یکی دو هفته پیش هم دیدمشون و اون قضیه رو دوغ رو براشون یادآوری کردم گفتن بله همینه. :)

    آقای رفیعی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت، دبیر علمی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، سردبیر مجله «کتاب نقد» و عضو هیئت تحریریه فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا است.تحصیلات حوزوی هم دارد. جانباز هم هست.

    الان دیدم با آقای پیروزمند از فرهنگستان هم گفتگو داشته اند مثل اینکه/ لینک
  • هانیه معینیان
  • فقه ادعایی ندارد، اسلام به طور کامل این ادعا را دارد که برنامه جامع و کامل دارد و البته که در حد ادعا نمی‌ماند و ما اجرایش کنیم محقق می‌شود. اسلام به تمامه، مگر میشود جامعه را با فقه تنها اداره کرد اتفاقا وجه اخلاق پررنگتر میشود.

    فقه یک دانش است درحالی که عرفان یک روش است چطور این دو روبه روی هم قرار میگیرند وقتی از یک جنس نیستند. 

    حالا من عارف نیستم :) ولی این نگاه به عرفان اصلا درست نیست.اتفاقا صوفی گری جدای از عرفان است 

     

    آخر هم اینکه شهید مطهری نگفتند جنبه عرفانی، گفتند جنبه عزاداری و مصیبت حماسه کربلا را زیاد گفته اند ولی وجه سفیدی ها و زیبایی ها را کمتر گفته اند.

    پاسخ:
    عارف خوبه که :)باشید..
    حالا فیاض تعبیرش عرفان فقهی شده است که من دقیق متوجه نمیشم چیه.
    +مرسی که اصلاح کردین ارجاعم به شهید مطهری رو.

    اگر تو یه خونه بیش از یه نفر از یک سیستم و اینترنت استفاده کنند ممکنه بعضی هاشون خانوم باشند بعضی هاشون آقا و البته خانوم هاشون به پیگیری ادعاهای تئوریسین انتخاباتی بودن که منجر به فحاشی به سایر وبلاگ نویس ها شده، علاقه مند باشند.

    پاسخ:
    آخه چند نفر توی یه خونه؟ :) فاطمه ستاره بیات علی...

    اینم نمی دونستید که می شه آقا و خانم با هم از یک اینترنت و یک سیستم استفاده کنند؟

    پاسخ:
    بی زحمت ایمیل بذارید آقا یا خانم بیات

    تامل برانگیز بود ب شدددددددت

     

    ولی ی سوال! منم زدم تو خط پرسش😅

    تو حرم حضرت معصومه واقعا همچین اتفاقی افتاده!!

    پس چرا ما بی خبر موندیم!!😕

    پاسخ:
    من یه کلیپ دیدم مال مشهد بود که عده ای جمع شده بودن دم حرم
    قم رو نمیدونم :)

    هان!!😕

    آخه تو مطلبتون بهش اشاره کردید!اینجا👇

     

    امروز برخی از متفکران قم هم گفته اند که حتی علامه طباطبایی هم اشعری است.(شب گذشته در پی اعلام تعطیلی حرم حضرت معصومه(س)تعدادی از مردم قم درب ورودی حرم حضرت معصومه(س) را برای جلوگیری از تعطیلی حرم مطهر شکستند.) معترضان شبیه منبری مشهوری هستند که در حرم حضرت معصومه(س)اکثرا به منبر می رود و حرفهایی از شیخیه می زند با این تفاوت که رادیکال شده اند.

     

    پاسخ:
    یعنی میگید همچین اتفاقی توی قم نیفتاده؟

    نه من که اطلاع ندارم!بر حسب گفته هاتون پرسیدم واقعا همچین اتفاقی افتاده!!

    پاسخ:
    پست رو دوباره بخونید :/ من چیزی نگفتم

    😧😧خب همین رو از پستتون کپی کردم دیگه!!😅😅

    اشکال نداره زنگ میزنم از بچه ها آمارشو میگیرم،ممنون بابت اطلاع رسانی🙏

    پاسخ:
    من خودم همشو کپو کرده بودم :)

    ارسال نظر

    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    فیشــــــنگار

    حضرت امیر(ع) می‌فرمایند: آراء و نظرات گوناگون را -مانند دوغ درون خیک- به هم بزنید تا حقیقت -مانند کَره از دل آن- بیرون بیاید. به نظرم فیشنگار به خوبی از عهدۀ این کار برآمده است. (امید شمس آذر)

    آخرین نظرات