ویژگی های مشترک سوره‌های قرآن :: فیشــــــنگار

فیشــــــنگار

ویژگی های مشترک سوره‌های قرآن

پنجشنبه, ۷ فروردين ۱۳۹۹، ۰۹:۱۸ ق.ظ

سوره‌های قرآن کریم دارای ویژگی های مشترک زیر هستند:
1/ در هر سوره جریان حق و باطل از وجهی تبیین شده.
2/ موضوع هر سوره انسان است و بقیه مسائل برای رشد انسان مطرح می‌شود.
3/ در پس زمینه و یا متن هر سوره از انسانهای هدایت‌یافته و انسانهایی گمراه و هادیانی الهی سخن گفته است.
4/هر سوره ما را به اسمی از اسماء خداوند نزدیک می‌کند.


اخوت: روشهای تدبر قرآن به قرآن ج5
سوال: مگر مبنای تفسیر قرآن به قرآن در مقدمه المیزان این نبود که تمام چارچوبهای ذهنی و ایسمی را کنار بگذاریم؟ نظر شما درباره این شاخصه‌ها و اساسا سبک تدبر آقای اخوت(اگر با آن آشنا هستید) چیست؟ + المیزان: مقدمه مولف

قرآن

نظرات (۸)

من در حوزه مطالعات خودم نظرات آقای اخوت رو دیدم خوب بوده و اتفاقا با توجه به چهارچوب های موجود و ایسم ها و.. نبوده

پاسخ:
مرسی که توضیح دادین. منم انتقاد نداشتم؛ صرفا برام سوال شد که آیا این که یه چارچوب خاص مشخص کنیم و همه ی سوره ها را در اون چارچوب مطالعه و تفسیر کنیم درست هست یا خیر.

بستگی داره چهارچوب رو چی تعریف کنیم.

من تعبیرم ازش روش و متد هست. روشی که هرکسی بلد باشه می تونه کار پژوهش قرآنی انجام بده و قرآن رو فهم کنه

 

مثل روش تحقیق انواع علوم که ویژه هر علم ازش استفاده میشه

 

قرآن هم روش تحقیق خاص خودش رو داره و تا جایی که می دونم روش آقای اخوت مبتنی بر مفهوم شناسی قرآنی و تبیین دامنه واژگان مرتبط و متضاد و... هست.

پاسخ:
یعنی میگید بر اساس مفهوم شناسی این شاخصه ها رو برای سوره های قرآن در نظر گرفته اند؟

منظورم از چارچوب همونه که در مقدمه المیزان در باب تفاوت میان تفسیر و تطبیق اومده.

طبق نظر مرحوم علامه(ره)در جلد5المیزان و جلد1المیزانتفسیر با تدبر یکی نیس:

التدبر:

هو أخذ الشئ بعد الشئ وهو فی مورد الآیة التأمل فی الآیة عقیب الآیة أو التأمل بعدالتامل فی الآیة.

التفسیر :

(وهو بیان معانی الآیات القرآنیة والکشف عن مقاصدها ومدالیلها)

درمورد تفسیر قرآن به قرآن بد نیس بکتاب قرآن در اسلام رجوع کنین.

بنظر میاد عنوان تفسیر قرآن به قرآن  با معنون در مورد المیزان قابل خدشه س.

پاسخ:
توی مقدمه هم یه همچین تعبیری هست. (من چون مقدمه المیزان رو خوندم فقط :)

و اما متکلمین ... اختلاف مسلک وادارشان کرد که در تفسیر آیات قرآنی اسیر آراء مذهبی خود باشند، و آیات را طوری معنا کنند که با آن آراء موافق باشد، و اگر آیه‌ای مخالف یکی از آن آراء بود، تاویل کنند، آنهم طوری تاویل کنند که باز مخالف سایر آرای مسلکشان نباشد.


چیزی که باید در اینجا بگوئیم این است که نام این قسم بحث تفسیری را تطبیق گذاشتن مناسب‌تر است، تا آن را تفسیر بخوانیم، چون وقتی ذهن آدمی مشوب و پابند نظریه‌های خاصی باشد، در حقیقت عینک رنگینی در چشم دارد، که قرآن را نیز به همان رنگ می‌بیند، و می‌خواهد نظریه خود را بر قرآن تحمیل نموده، قرآن را با آن تطبیق دهد، پس باید آن را تطبیق نامید نه تفسیر.

کتاب آقای اخوت رو هم ندیدم ولی بنظرم باید نام خونوادگیشون رو عوض کنن.

پاسخ:
چرا عوض کنند؟ من یه کلیپ ازشون دیدم به نظرم لهجه شون اصفهانی بود.

با اینکه از نظر من دین اسلام خیلی تحریف شده

ولی قرآن از نظر من زیر تحریف نرفته اما این درحالی که تفاسیر متفاوت به نفع اشخاص متفاوت صورت گرفته

 

پاسخ:
به تعبیر آقا شهاب😶 دین تحریف نمیشه؛ این مذاهب هستن که با تحریف دین به وجود میاند.

سلام. مدت هاست قسمتی از آمار وبلاگ در قسمت مدیریت برای من باز نمی شود. البته برخیش باز میشه ولی اینکه چه کسانی چه صفحه هایی رو دیدن باز نمیشه. برای شما هم همینطوره؟

پاسخ:
من که سر درنمیارم ولی برا ما هم همینه
  • راجا هندوستانی
  • اگر بخوایم قران رو عمیق بررسی کنیم راجب هر یک خطش می توان یه کتاب نوشت.خیلی ها این حرف رو مسخره می کنند ولی من اینو کامل درک کردم

    پاسخ:
    بله بله و بستگی داره با چه هدفی به آیات رجوع بکنیم.

    بله

    برداشت من اینه

     

    چون مفهوم شناسی یه روش مطالعات قرآنی هست و تفسیر به رای یا تطبیق نیست.

    و اتفاقا مقابل تفسیر به رای هست.

    چون مفهوم از خود قرآن استخراج میشه و با خود قرآن فهم میشه.

     

    ارسال نظر

    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    فیشــــــنگار

    حضرت امیر(ع) می‌فرمایند: آراء و نظرات گوناگون را -مانند دوغ درون خیک- به هم بزنید تا حقیقت -مانند کَره از دل آن- بیرون بیاید. به نظرم فیشنگار به خوبی از عهدۀ این کار برآمده است. (امید شمس آذر)

    آخرین نظرات