شواهدی بر مارکسیستی بودن «پایتخت» :: فیشــــــنگار

فیشــــــنگار

شواهدی بر مارکسیستی بودن «پایتخت»

سه شنبه, ۲۶ فروردين ۱۳۹۹، ۰۵:۰۱ ب.ظ

این سریال از دیدگاه من اثری کاملاً مارکسیستی است![1] در این اثر فلسفه و ادبیات مکتب مارکسیسم به روشنی بیان شده و نابودی فرهنگی که مکتب مارکسیسم به دنبال آن است از شاخصه‌های اصلی این سریال محسوب می‌شود.

 

 

شخصیت «بابا پنجلی» یکی از شخصیت‌های اصلی سریال به دلیل بیماری آلزایمر رفتارهای معقولی نداشت و وقتی تمسک او را به باور‌های مذهبی نمایش می‌دهیم، گویی قصد تمسخر مناسک را داریم. این همان شیوه‌ای است که مارکسیست‌ها از آن بهره‌برداری می‌کنند.

 

 

در قسمتی که نقی معمولی داستان رمی جمرات را تعریف می‌کرد، اصلاً جنبه طنز نداشت. این مجموعه با عنوان طنز تولید شده اما روایت آن تلخ و سیاه و کاملاً ضدفرهنگی است که بر پایه تخریب فرهنگ در فضای مدرن شکل گرفته است.

 

 

غیر از پایتخت آثار دیگری نیز وجود دارند که در خدمت مارکسیست ایرانی‌اند. مثلاً فیلم سینمایی «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی نمونه دیگری است که چهره بسیار سیاهی را از تهران به عنوان نمادی از کل ایران نشان می‌دهد. در پایتخت این اتفاق هم در عنوان آن و هم در رفتار شخصیت‌ها قابل لمس است. (در فصل اول این سریال که نقی معمولی به اتفاق خانواده‌اش به تهران می‌آید، گویا هرکسی قصد دارد سر او کلاه بگذارد. همچنین به لحاظ زیبایی‌شناسی بصری تهران بسیار زشت ترسیم شده است و پایتخت در همان گام‌های آغازین زشتی، دورویی و نفاق آن را به تصویر کشید.)

 

 

میزان خشونت کلامی و رفتارهای ضد زن نیز در فصل‌های جدید پایتخت به اوج رسید.

 

 

زندگی اشتراکی یکی دیگر از مسائلی است که این سریال به جد به آن می‌پردازد و نمی‌توان این بحث را کامل باز کرد اما توجه به رفتار شخصیت‌ها نمود بارز زندگی اشتراکی است.

 

 

نکته دیگری که در یکی دو فصل اخیر پایتخت به شکلی کاملاً ناپسند وجود دارد رفتار والدین با یکدیگر و رفتار فرزندان با آنان است که مصداق بارز ترویج رفتار مذموم به شمار می‌آید.

 

 

جذابیت پایتخت را نمی‌توان امتیاز مثبتی برای آن دانست، زیرا به دلیل هنجارشکنی سبب ایجاد جذابیت‌ کاذب برای مخاطبان می‌شود. در همه جای دنیا رفتار‌های هنجار‌شکن مورد توجه است. برای مثال وقتی در خیابان دعوایی رخ می‌دهد، جمعیت به آن توجه می‌کند، اما آیا این به معنای تأیید جدال خیابانی است.

 

 

در دهه‌های گذشته در رسانه ملی آثاری نظیر «روزی روزگاری» تولید می‌شد که هنوز تماشای آن خالی از لطف نیست. اما سؤال اینجاست که چرا با وجود تمامی این نقدها همچنان پایتخت تولید می‌شود. جواب روشن است، زیرا رسانه ملی قصد دارد با پر کردن آنتن به هر نحوی اندک مخاطبانش را پای تلویزیون نگه دارد.

 

[1] ابراهیم فیاض، استاد دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا، مجموعه تلویزیونی «پایتخت» را اثری ضدفرهنگی توصیف کرد.

نظرات (۲۷)

همه چیو با همه چی قاطی نکنیم هر چند تو سریال پایتخت اینکار رو کردن

به شخصه این نقد رو نمی پسندم.....مارکسیست کجا و پایتخت کجا؟

من این نقد رو بیشتر پسندیدم:

http://dbandbaz.blog.ir/1399/01/17/%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%84-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%AA%D8%AE%D8%AA-6

پاسخ:
من بیشتر دارم تائلات و لاتائلات فرد موردنظر رو جمع میکنم :) پایتخت زیاد موضوعیت نداره برام.

+یه کار مفید کردی بالاخره امروز :) که این لینکو دادی
خوندمش جالب بود.
  • رفیقِ نیمه راه
  • روزی روزگاری در هالیوود

    پاسخ:
    این اون نیست.

    چقدر راضیم که از فصل اول به بعد ندیدمش:)

    پاسخ:
    بنظرم که از دستت رفت

    سلام

    وسطای بحثش انقده درهم بود نگاه کردم ببینم کی نوشته که فاتحه اش رو خوندم....

    من نمی دونم چرا مثل آدم نقد نکرده! این آقای فیاضی فکر کنم کلا تو خارج زندگی میکنه! هیچی از فرهنگمون نمی دونه...‌

    من خودم بشدت معتقدم پایتخت فصل به فصل، خصوصا تو سری های آخرش قدم به قدم تغییر هویت داد و افکار مسموم امثال تنابنده توش هویدا شد... 

    اما افکار مارکسیستی و رندگی اشتراکی و ... ! ://////

    پاسخ:
    سلام علیکم. حرفش درباره رفتارهای باباپنجعلی رو قبول دارین؟

    خدا خودش به خیر کنه، خیلی چیزای منفی رو دارن در قالب طنز به خورد ما مردم می دن که ناخودآگاه روی همه تاثیر می ذاره، یا عین همون اتفاق و یا شکسته شدن قبحش!

    پاسخ:
    اخه مارکسیسم مگه دورانش تموم نشده؟

    رفتارهای مذهبیش زیاد تو ذهنم نیست، اما قصد تمسخر هم یادم نیست، حس کرده باشم!

    پاسخ:
    همش میگفت نقی بوریم مشهد :)

    بابا بیخیال!

    پاسخ:
    باور کن! مصاحبه رو هم  داوود کنشلو گرفته. احتمالا وویسشم داره میشه ازش بگیریم

    این آقا همانی نیست که میگفت ملاصدرا غرب زده است؟!

    البته بحث چیز دیگه ایه.

    پاسخ:
    ملاصدرا رو نمیدونم ولی معاصران رو عجیب قبول نداره :))
    غرب زده یعنی اومانیست؟ حرفاش خیلی عجیبن!

    بزرگوار در عروسی گودرز و شقایق، قیمه‌ها رو ریخت تو ماستا!

    گفت مارکسیستیه بعد گفت ضد زنه. بالاخره کدومشه؟ مارکسیسم که نگاه جنسیتی نداره. بعد رفت سراغ نگاه منفی به تهران! نه هیچ دید منفی نسبت به تهران وجود نداشت. دردسرهایی که برای نقی پیش اومد به نظرم چکیده‌ای از چیزهایی هست که برای هر خونواده معمولی که مهاجرت میکنن به تهران بوجود میاد. بعد توپ رو انداخت تو زمین فروشنده و از فرصت سوءاستفاده کرد اونو هم کوبید (اون اتفاقی که در فروشنده افتاد در هر شهر دیگه‌ای میتونست رخ بده هیچ ربطی به تهران بودنش نداشت!). نقدش درباره تمسخر مذهب رو هم عادلانه نمیدونم. مناسکی که پنجعلی به جا میاورد مسخره کردن مذهب رو تداعی نمیکرد اتفاقا همه خلوصی که در انجام این مناسک داشت رو میپسندیدن یا تظاهر به ریای نقی ربطی به بحث مذهبی قضیه نداره. کاراکتر نقی متظاهره و دنبال جلب توجهه. طبیعتا شامل زندگی مذهبیش هم میشه!

    در کل نقد نبود. برچسب زدن بود

    پاسخ:
    نگاه مارکسیسم به زن چه بود؟ اینم سوال جدید که برام مطرح شد.

    به نظرم کتاب کومونیسم رفت، ما ماندیم و حتی خندیدیم میتونه مورد مناسبی باشه برای پاسخ به این سوال. طبیعتا رویکرد اصلی کتاب کمونیسم هست ولی از این نظر فکر نمیکنم تفاوتی با مارکسیسم داشته باشه. 

    پاسخ:
    سرچ کردم نویسنده اش هم یک خانم هست گویا|| "کونیسیم رفت،ما ماندیم و حتی خندیدیم" به خوبی نشان می دهد دولتی که توانایی بر طرف کردن حداقل نیازهای بهداشتی عده کثیری از افراد جامعه(زنان) را ندارد نمی تواند باعث پیشرفت آن جامعه شود.منیره شفیقی

    نقدشونو خیلی قبول ندارم ولی کلا سری آخر پایتخت خیییییلی فاصله گرفته بود از پایتخت اصلی!

    سریای قبل دعوا داشتن،مشکلات داشتن ولی یه معنویت خاصی توی فیلم جریان داشت...اما اینبار کاملا آدمای مذهبی رو سیاه نشون داد.

    مثلا بهتاش دعوا و اینا میکرد ولی نه دیگه خونه مجردی:/

    وووو خیلی چیزا که کلا برعکس شده بود اینسری

    پاسخ:
    آره خیلیا از 6 زیاد خوششون نیومده بود امسال.
    توی پست قبلی درباره مهاجران یکی از دوستان درباره کامنت شما نظر داده برید ببینید.
  • سارا سماواتی منفرد
  • سلام

    باور می کنید من اصلا این سریال را نگاه نکردم .

    حتی همان قسمت های اولش که قابل تحمل تر بود.

    پس نظر نمی نوانم بدهم اما از حرف های دیگران به نظر رسید سریال هجوی هست با طنزی زننده .

    پاسخ:
    منم بیشتر قسمتاشو دیدم و خوشم هم اومد از طنزاش ولی نقاط ضعفش حس میکنم سالهای قبل، کمتر بود.
  • شهروز براری صیقلانی
  • به هیچ وجه قبول ندارم این نظریه رو که  مسایل رو با بهره جیری از سفسته و  مقلته و  تک بوعدی نگریستن  ببریم  ببوریم  بدوزیم و تن دیگران کنیم      از چنین  فرمولی  زاده شده  این حقیقت که هرکی تا یک نقد سازنده میکنه  متهم به سیاهنمایی میشه و میره اوین بند ۲۰۵ ‌.           یک جانبه به قاضی رفتن  راضی برگشتن داره 

    بعید مدونم سازندش بخواد عقاید مارکسیستی رو ترویج بده ادل الدلیل مفاهیم خوب داستان هستن که کم هم نیستن.

    ولی از حق نگذریم بعضی جاها کارایی میکنن که درست نیست.

    پاسخ:
    سلام. منظورت از مفاهیم خوب، مفاهیم اخلاقیه؟
  • محمد قاسم پور
  • سلام علیکم

    پایتخت که به نظرم لجن زار بود، امّا خدا وکیلی آقای فیاض شاهدی بر مارکسیسم در این سریال ارائه داده؟!

    خود منوچهر آشتیانی الان نمیدونه مارکسیسم یعنی چی، اون وقت این آقا بدون شاهد میگه این سریال مارکسیستیه!


    اینایی که گفته، مختص مارکسیست نیست.

    پاسخ:
    سلام علیکم و درود خداوند بر شما

    فیاض سالها با اساتیدی مثل ناصر فکوهی، یوسفعلی اباذری و تقی آزاد ارمکی همکار بوده توی دانشکده علوم اجتماعی و حتی با بعضیاشونم هم اتاقی بوده در برحه ای :)
    من هم با شما هم نظرم که یه مصاحبه رسانه ای در حد یک صفحه آدم رو قانع نمیکنه که یک اثر رو مارکسیستها درست کرده باشن.

    بابا هنجار یعنی چی؟

    ما وضعیت مملکت مون گاها صد برابر بدتر از فیلم فروشنده ست.

    نمیشه که از صبح تا شب بیایم فیلم بسازیم مثل بیست و سی از مملکت تعریف کنیم توش بگیم توی مملکت ما اصلا تجاوز نیست. وقتی هست چیکار میشه کرد؟ حالا یه فیلم میاد در نقد این قضیه یه سری چیزا رو نمایش میده.

    اینجوری بخوایم نگاه کنیم فیلم اخراجی ها داشت دفاع مقدس رو میکوبوند و هزارتای دیگه از این قضایا میشه درست کرد.

    این نگاه سخت گیرانه همون نگاهیه که میگه چون من توی سایت مثلا فری پیک یک عکسِ بی تربیتی دیدم کل سایت رو فیلتر می کنم که ملت گمراه نشن!

    پاسخ:
    میدونیم وضعیتمون
    مسئاله اینه که رسانه نقش تربیتی داره، و وقتی ما در سریالمون صورت مساله رو میگیم یعنی کاستی های جامعه رو توصیف میکنیم باید جواب مسئله رو هم توی اثر رسانه ای مون ارائه بدیم. وقتی فقط کاستی ها رو حتا شدیدتر از اون چیزی که هست مطرح میکنیم بدون اینکه به فکر حلش باشیم یا راه برون رفتی حداقل توی فیلمنامه پیدا کنیم دقیقا اخلاق در جامعه رو نشونه گرفتیم. یعنی اینکه این کلیشه ها رو باب کنیم «دوره زمونه ی احترام به بزرگتر یا پدرمادر عوض شده» یا «مردم همه همینن» یا همین که شما متاسفانه نوشتی که «وضعیت مملکت مون گاها صد برابر بدتر از فیلم فروشنده ست.»  این فیلم هایی که به قول خودشون از واقعیت ساخته میشن و هیچ راهی نشون نمیدن هدفشون حل مسئله نیست. هدف فروپاشی تصورات اخلاقی مردم  هست که سالها در هر جامعه مردم و نخبگان زحمت میکشن تا یه ایده اخلاقی به فرهنگ تبدیل بشه (مثل همین احترام به پدرومادر)

    به هر حال نقد کردن صداوسیما به این معنیه که رسالت تربیتی خودش رو فراموش نکنه. حداقل اگه نمیخاد فرهنگ جامعه رو رشد بده دیگه از همین ارزشهای موجود حمایت و صیانت بکنه (بدترش نکند)

    افکار نرو مارکسیستی جوری توی اذهان رسوخ کرده که به راحتی نمیشه گفت طرف با قصد مارکسیست‌گرایی فیلم ساخته ولی حرف ابراهیم فیاض تا حدی درسته ولی نتیجه رو نه، این افکار اختصاص به مارکس نداره.

    و از طرفی هم نقد‌هاشون به سری‌های ۱ تا ۵ وارد نیست از سری ۶ که نویسنده تغییر کرد این آورده هم تغییر کرد وگرنه ستایش‌هایی که از سری ۵ شد را چرا آقای فیاضی نمی‌بینه؟

     

    ولی حرف آخرش که توی فضای سلبریتی‌ها زیاده جالب توجه بود؛ که برای جلب توجه به وسیله هنجار شکنی، ظاهرا سری ۶ آخرین سری پایتخت باشه و تنابنده نیاز به توجه داشته باشه تا بقیه آثارش رو هم مردم ببینند. این جلب توجه با مخالفت و هنجار شکنی توی همه‌فضا ها هست، مثلا کاری که امیر نوری با قورباغه کاغذی می‌کرد و می‌گف جهش تولید از این جنس کار‌ها است. و تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل‌ها...

    پاسخ:
    بقول شما اینم میشه گفت طرف ممکنه از یه رفتار خوشش بیاد و یا مولفه های خاصی رو توی فیلمش بیاره ولی بر اساس سلیقه ی خودش این کار رو کرده نه به خاطر تبعیت از اندیشه های مارکسیتی.


    سلام

    منم به پایتخت 6 خیلی نقد دارم...

    اما خیلی نقدهای این حاجی رو درک نمی کنم...

    پایتخت 5 از همه بهتر بود...

    زندگی اشتراکی رو نمی فهمم از کجا گفته...

    و ربطش رو با مارکسیسم هم نفهمیدم...

    پاسخ:
    سلام علیکم. راستش منم حتا داشتم فکر میکردم خوبه که فصلهای این سریال رو زیرنویس کنن مردم کشورهای دیگه که درباره ایرانیا سوال دارن هم ببینن.:) با این تحلیل ایشون دیگه :))

    بازشم نکرده قضیه اشتراکی رو!

    پایتخت 6 داستان نداشت

    این اولین مشکل سریال بود که باعث شده بود برای جذاب شدن با همه چیز شوخی کنه و برای اینکه سریال کمی بلند تر بشه مدام آهنگ های طولانی پخش کنه و بزن و بکوب الکی راه بندازه

    پاسخ:
    میدونی اینجور که از صحبتای عباسی/نویسنده جدید/ متوجه شدم ایده مال تنابنده است و سعی میکنه طبق نظر خودش جلو ببردش در واقع نویسنده داره برای اون دیالوگ می نویسه(خودش نیست) حتا میگن کارگردان هم داره برای تناب مکار میکنه :) سوال امشب: آیا نقی مارکسیست است؟

    می دونی پایتخت رو ندیده دلم نرفت که ببینم! (دوبار بخون اگه نامفهوم بود) 

    سری های قبلش هم اینجوری بود ولی یجوری بالاخره می شد که نگاه کنم 

     

    من نون خ رو بیشتر و خیلی بیشتر می پسندم 

     

    دیروز همکارم می گفت پایتخت رو ماهواره گذاشته، اینجوری شدم:    :/

    پاسخ:
    بله بعضی آدما دلشون هدایتشون میکنه... خوش به حالشون
    سلام :) صحنه هاشم نشون میده ماهواره؟ ://

    سازنده های این سریال هم مثل خیلی های دیگه عضوی از این جامعه ان و برچسب زدن بهشون اصلا کار درستی نیست. میدونیم که دارن تلاششون رو می کنن که ملت رو بخندونن و این رسالتشونه به عنوان طنز پرداز.

    منتهی اشتباهی که ما میکنیم اینه که به یکی میگیم مارکسیست به یکی میگیم کمونیست به یکی میگیم اُسکُلیست و در نهایت یا اجازه کار بهشون نمی دیم و یا اینکه در نهایت میندازیم شون زندان!

    شااااااید یک طنزپرداز فقط بلده مسائل رو پیدا کنه و مسئله رو مطرح کنه. آیا این کار اشتباهه؟ مطمئنا نه! یک عده دیگه برن دنبال جوابش و تو اثرشون نشونش بدن.

    پاسخ:
    خیالت راحت باشه. چون کسی به این نقدها توجه نمیکنه که بخواد بخاطرش کسی رو از کار ممنوع کنه. مسئولین تلویزیون رو میگم
  • امّــــــــ شــــــــــهــــــــرآشــــــــــوبـــــــ
  • ایکاش به شش تا بسنده کنن

    ستایش هم امیدوارم دیگه چهارم نداشته باشه

    پاسخ:
    ستایش رو من فقط دوسه قسمت آخر فصل 3 ش رو دیدم :))

    اصلا بااین قسمت پایتخت ارتباط برقرار نکردم ...

    روح آدمو آزار میداد این همه کنایه طعنه بی احترامی...

     

    پاسخ:
    امیدوارم که عوامل سازنده به این انتقادات مردم و تماشاگران توجه بکنند. اگر میخواهند فصلهای بعد رو بسازن
    سلام خوش اومدین :)

    سلام

     

    کمتر کسی نکات مثبت پایتخت ۶ رو دیده...چرا؟

    چرا همش بلدیم صرفا نقد کنیم؟ همش منفی بافی؟ 

     

    پیشنهاد میکنم نظرات کانال حدادپور جهرمی دراینباره رو بخونید....

    و البته که پایتخت متاسفانه معایبی داره ولی واقعا مثبت هم بوده.

     

     من یه سوال دارم

     

    اگه فیلمی ساخته بشه که نشون بده همه چی چی گل و بلبله و ما چقد خوشبختیم دیگه منتقدین راحتمون میزارن!!!!!

    حقیقتا من از اینکه واقعیت جامعه رو نشون میداد راضی ام! مثلا بی احترامی بهتاش با والدینش ...که متاسفانه گریبانگیر بهضی از جوان های جامعه خودمونه

    پاسخ:
    سلام علیکم. پیشنهاد خوبیه که از نقاط قوت سریال پایتخت هم گفته بشه توی این بحث. بسم الله
    توی نظرات گفتیم/ نشون دادن نقائص اگر با فکر کردن به راه حلش همراه نباشه فایده ای نداره.(توی کانال حدادپور نگاه کردم ولی پیداش نکردم مطلب رو)

    پایتخت یک تا پنج با وجود برخی ضعف ها در کل خوب و ارزشی بود

    ولی پایتخت 6 واقعا افتضاح بود. تمسخر دین و ارزش ها، بی احترامی کوچک تر به بزرگتر و والدین، برخورد نامناسب نامحرمان با هم، و خیلی چیزهای دیگر.

    جذابیت و ظنز فیلم هم شدیدا افت داشت

    پاسخ:
    همه داستان خلاصه شده بود توی عروسی رحمت که اونم نشد.
  • دچار فیش‌نگار
  • یک استاد میانسال نقاشی داشتم که وقتی درباره ی یک سری کار جدیدم با اون گفتگو کردم تنها دغدغه اش این بود که " فقط نشان دادن مشکل و معضل جامعه کافی نیست. هنرمند باید همیشه یک نقطه ی روشن، یک راه رهایی برای خارج شدن از شرایط بد ِفعلی اش داشته باشد. این رسالت هنر و هنرمند است." و البته که برای من خیلی سخت بود تا آن نقطه ی روشن را بیابم و نشان بدهم. سخت بود چون میزان اشراف و آگاهی ام نسبت به مسئله تنها همان پوسته ی بیرونی و ظاهری قضیه بود. قبل و بعدش را نمی دانستم.

     

    اتفاقی که در پایتخت هم رخ داده و باعث دلزدگی ماست همین است: اکتفا کردن به نمایش معضلاتی که همه ی ما، صبح تا شب، به زندگی کردن با آنها مشغولیم. و منفعل بودن نسبت به این مشکلات و القای یک عقیده ی سمی و مهلک به نام ِ"پذیرش شرایط حال" آن هم بی اینکه بعدش تلاشی برای بهبود آن داشته باشیم و این یعنی سقوط! سقوط تمام ارزش هایی که برای ما روزی اهمیت داشتند. و خانواده ی "معمولی" را بخاطر پایبندی به آن ارزش ها دوست داشتیم!!

     

    سریال پایتخت6/ بندباز

    سلام :)

    نقد به این سریال وارده، زیاد هم هست ولی این ببخشیدها، خیلی بیخود بود!

    ببینید اساساً

    وقتی یک سریال طنز یک مطلب رو بیان میکنه، به صرف اینکه اون سریال "طنزه"، معنیش این نیست که اون مطلب رو "تمسخر" میکنه!

    نویسنده ی این متن حتی نمیدونه طنز یعنی چی!!! (بنظرم حتی شما هم این اشتباهو کردید، "بوریم مشهد" تمسخره؟ اصولا داشتنِ یک لهجه، یا آلزایمر داشتن رو تمسخر بحساب آوردین؟... واقعاً؟؟؟؟ ای بابا! بنده خدا مازندرانی ها حق دارن بگن مردم ما رو مسخره میکنن!! هنوزم باورم نمیشه شما واقعاً گفتنِ یک مطلب با لهجه رو تمسخر اون مطلب میدونین؟!!!)

     

    بنظر من بزرگترین نقد به این سریال بخصوص توی بعضی فصلها، نشون دادن مجموعه ی زیادی از رفتارهای غلطِ بقول همین متن: هنجار شکنانه و بعضاً حتی خشنه که فقط قراره توی قسمت آخر، همه از انجام این رفتارها و حرف ها و نیش و کنایه های مسموم شرمنده بشن و معذرت بخوان!

    در حالیکه با پخش چندین باره ی این سریال از تلویزیون، اون چیزی که بطور مداوم روی مغز مخاطب ذره ذره و واژه واژه حک میشه این رفتارها و این حرفهاست. بعنوان مثال، جدالهای بسیار سطح پایینِ مرد-زن توی فصل چهارم واقعاً ناخودآگاهِ افرادِ کمتر-آگاهِ جامعه رو نابود میکنه. دیالوگهای نقی، ارسطو و خاله ی نقی علیه زن و شاغل بودن زن، یا نوع روابط زن و شوهری، چیزهائیه که برخلاف نیت سازندگان که میخوان اون رو قبیح نشون بدن، در سرتاسر سریال جاریه و با پخش تک تک قسمتها، توی مغز مخاطب نفوذ میکنه و حتی اون قشری از مردم که آلوده به این رفتارها هستن رو هم بخوبی با خودش همراه، و رفتارشون رو در ذهنشون تثبیت میکنه چنانچه کسی رفتاری مؤید رفتار خودش ببینه، بیشتر هم از اون سریال لذت میبره! و اینجاست که دیگه دیالوگِ :"هما جان من شرمنده ام، خیلی اذیت کردم، میدونم... منو ببخش..." توی قسمت آخر، نمیتونه  همه ی اون آثار در ناخودآگاه بیننده رو پاک کنه!

    این موضوع یک بحث روانشناسیِ خیلی واضح و ساده است و عجیبه که هنرمندان ما از این موضوع غافلند و متأسفانه فقط منحصر به پایتخت هم نیست!

    در مجموع، نقد از این جهت که سازندگان -نه فقط پایتخت بلکه- بسیاری از سریالهای ایرانی به موضوع "تاثیر بلند مدت یک سریال" بر ذهن مخاطب از نظر ترویج دروغگویی(در اکثر آثار ایرانی، تمام جذابیت داستان با محوریت دروغ پیش میره و اصلا بدون دروغ نمیتونن داستانی بسازن انگار)، خیانت، بی احترامی، غیبت، توجیه رفتارهای نادرست و غیره توجه نمیکنن و همه چیز توی قسمت آخر خوب میشه، یک بحران ثابت و نشون دهنده ی اینه که هنوز خیلی جا داره تا در مورد کارهای ایرانی بگیم یک اثر واقعاً آموزنده بوده یا وجه مثبتش سنگین تر از منفیش بوده.

     

    ولی این مطالبی که اینجا از قلم اون نویسنده -که نمیشناسمشون- نقل قول کردید واقعاً بی محتوا و سطحیه و بنظر میاد آهنگر نظر تخصصی درباره ی باغبانی داده!

    پاسخ:
    سلام ممنون که در بحث شرکت کردید. آهنگر :)

    ارسال نظر

    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    فیشــــــنگار

    حضرت امیر(ع) می‌فرمایند: آراء و نظرات گوناگون را -مانند دوغ درون خیک- به هم بزنید تا حقیقت -مانند کَره از دل آن- بیرون بیاید. به نظرم فیشنگار به خوبی از عهدۀ این کار برآمده است. (امید شمس آذر)

    آخرین نظرات