ما فرزندان این آب و خاک

فضل مردان بر زنان همچون فضل آسمان است بر زمین و مانند فضل آب است بر خاک و همان طورى که آب، خاک و زمین را زنده مى‏‌کند مردان نیز زنان را احیاء مى‏‌نمایند. (جایگاه زن در قرآن کریم و جوامع بشری با محوریت آیه «نسائکم حرث لکم»؛ پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مطالعات زنان و خانواده)

 

پ.ن: از ترس فمنیست‌ها آدم جرائت نمی‌کند این فرمایش را باور کند.

مرآت ..
۱۵ شهریور ۰۰، ۱۵:۵۲

سلام.

به نظرم این فضل محسوب نمیشه.

شاید بشود گفت نسبت مرد به زن، مثل نسبت آسمان بر زمین است...

پاسخ :
قسمت دومش چی؟ نیاز زمین به آب و نیاز زمین به آسمان
سلام به شما
مرآت ..
۱۵ شهریور ۰۰، ۱۶:۰۵

سلام.

خب نیاز که مانع نسبت ها نیست. و نسبت هم مانع نیاز نمیتونه باشه

پاسخ :
متوجه نشدم چی گفتین برادر
فرفره ی هستی
۱۵ شهریور ۰۰، ۱۶:۳۲

نه بهتره گفت مثل نیاز باران است به دریا و دریا است به باران تا هر کدوم نباشند اون یکی نیست این به نظرم زیبا تر هست چرا که اگر قرار باشه یکی وجود داشته باشه و دیگری وجودش اساسی نباشه اون زن هست که باید باشه نه مرد :)) بر حسب ضرورت حضور و وجود البته 

پاسخ :
آهان یعنی شما میگید خداوند مرد رو برای زن آفرید؟
فرفره ی هستی
۱۵ شهریور ۰۰، ۱۶:۵۱

نه نظر من اینه که زن و مرد برابرند باید باشند تا هر کدام باشند یا بهتر می شه گفت با نبود یکی عدم دیگری اتفاق می افته چه زن نباشه چه مرد نباشه جهان بی معنا می شه. 

البته نظر شما هم باید جالب باشه نظر شما چیست؟

پاسخ :
زن و مرد از نظر کرامت انسانی باهم برابرند. از نظر اجتماعی و روانی هم مکمل همدیگر هستن. ولی از نظر خلقت و فطرت مرد بر زن چند تا برتری داره: یکی اینکه اول مرد آفریده شده بعد زن (و خلق منها زوجها) - دو اینکه زن (زنی که به شانیت مادری برسد) به لحاظ اقتصادی به مرد وابسته است. سه اینکه زنها بخاطر شرایط بدنی شون، گاهی از نماز و عبادت معاف میشن. (اگه اعمال عبادی رو فضیلت حساب کنیم)


.. میخک..
۱۵ شهریور ۰۰، ۱۶:۵۲

هیچ کدوم برای هم آفریده نشدن و هر دو برای هم آفریده شدن

هرکدوم از یک جهات به دیگری برتری دارن و این برتری‌ها متعادله :)

پاسخ :
بنظر من زن و مرد هر دو برای عبادت پروردگار آفریده شدن
و بچه هایی هم که دنیا میارند هم ادامه عبادتشونه ... باقیات صالحاته براشون

امّــــ شـــهــــر‌آشـــــوبـــــــ
۱۵ شهریور ۰۰، ۲۳:۴۸

یه بنده هدایی رو داشتیم میگفت اینکه گفتن الرجال قوامون علی النساء یعنی مرد نوکر زنه!

 

تامام!

پاسخ :
الان عملا توی جامعه همین شده تقریبا - معضل فرهنگی کم نداریم متاسفانه :)
فرفره ی هستی
۱۶ شهریور ۰۰، ۰۷:۲۸

اتفاقا مادرانی هستند که مرد زندگی هم ساپورت مالی می کنن و به نظرم این درست نیست که بگیم خانمی که مادر میسه نیاز اقتصادی داره شاید دین پدر رو مکلف کنه که خرجی به بچه بده ولی دلیل بر نیاز زن نیست و نماز و عبادات دیگر هم خب خانم ها به همون اندازه زودتر به سن تکلیف می رسند خیلی تفاوتی نداره از این لحاظ ها به نظرم 

حالا اول مرد بوده یا زن فرقی نمی کنه بالاخره دو قلو هم که باشی اول یکی زودتر از شکم مادر میاد بیرون قطعا خدا نمی خواسته فقط مرد رو خلق کنه بعد دیده یکی نباشه یک زن رو برای مرد خلق کنه به نظرم شرافت انسانیت بالاتر و برنامه ریزی خدا دقیق تر و جذابتر از این حرف ها باید باشه وگرنه این مباحث که به عقل ناقص ما هم می رسه🤔

پاسخ :
هوم قطعا خدا نمی خواسته فقط مرد رو خلق کنه

در مورد تامین مالی هم قوام بودن مرد نسبت به زنش مشروط به اینه که خرج زنش رو بده
و آیه ۳۴ نساء
امّــــ شـــهــــر‌آشـــــوبـــــــ
۱۶ شهریور ۰۰، ۱۱:۴۵

معضل نیست که! حقیقته

 

پاسختون به فرفره هستی یه کم دور از عدالت بود.

فضیلت رو ما نمیتونیم اینجوری تعریف کنیم.

اگه بخوایم بگیم اعمال عبادی فضیلته، یکی از بزرگترین فضایل زن مثلا شوهرداریه که مرد ازش محرومه. یا همین زایمان که چه درجه بالایی رو خداوند براش درنظر گرفته و مرد ازش محرومه، یا بحث حجاب توی سختی...

در مقابل مرد بحث تلاش اقتصادی براش فضیلته

نوع فضایل زن و مرد فرق داره ولی این نیست که بگید در کل فضایل مرد بالاتره

پاسخ :
میگن واسه همه این کارایی که گفتین پولش رو میگیره، حتی شیردادن به بچه :) ولی نظر خودم اینه که اگه مرد نباشه زن از همه ی این نعمت ها محرومه - همونطور که اگه کشاورز نباشه هیچ زمینی آباد نمیشه و ثمرنمیده

و یه شوخی (که حقیقت داره):در پایین بودن فضایل زن نسبت به مرد، همین بس که هیچوقت این اتفاق نمیفته که دو تا زن باهم درمورد یک چیزی صحبت کنند و تابع منطق باشند در بحثشون.:))
امّــــ شـــهــــر‌آشـــــوبـــــــ
۱۶ شهریور ۰۰، ۱۴:۰۲

ببینید اینکه میتونیم پول بگیریم با اینکه پول میگیریم متفاوتند

ما در دوسال شیردهی یه قرون پول طلب نکردیم و هنوز ندیدم که مردی پول بده بابت شیردهی خانمش (هرچند حقه و مورد مطالبه)

 

اما در مورد بند دوم باید بگم که همچنان در دایره بی عدالتی سخن میرانید

درسته که خانمها احساسشون بر منطقشون غلبه داره، ولی اینجور نیست که اصلا تابع منطق نباشن، اون کلمه هیچوقتی که بکار بردید نشون میده شماهم تابع منطق نیستید.

 

تنها فضلی که خداوند برای مرد قائل شده توی قرآن برتری در اطاعته، نه در عبادت، نه در مرتبه و شان انسانیت، فقط در اینکه مرد چون سرپرست زنه، زن باید در برخی مسائل ازش اطاعت کنه، مثل خروج از منزل و ...

پاسخ :
بله بنده دوم یه استثنا داره اونم خانممه :|
احسان ..
۱۶ شهریور ۰۰، ۱۵:۴۵

مردسالار قبیح!

پاسخ :
چیه زبان به دهان گرفتی! خودتو سانسور نکن دکتر :)
آقای مهربان
۱۶ شهریور ۰۰، ۱۷:۳۹

سلام

توی کتاب قانون، بوعلی وقتی ارکان رو میاد مطرح می کنه، آب و خاک رو که توضیح میده بعد میگه:

خاک، از آب نفع می برد. آب آن را از تشتت نگه می دارد و شکل دهی را به آن می بخشد.

آب، از خاک نفع می برد. خاک آن را از ریزش نگه میدارد (تکیه گاهش است) و به قوام دادن آن کمک می کند.

پاسخ :
سلام. چه نکته جالبی ممنون. منطقی هم هست که منفعت دوطرفه است.
.. مَروه ..
۱۷ شهریور ۰۰، ۰۲:۰۷

چه جالب که هنوز این دیدگاه‌ها هست!

این نوشته رو از جانب چه کسی نقل کردین؟ خودتون؟!

پاسخ :
حقیت هیچگاه خاموش نمیشه هرچند کل دنیا علیهش متفق بشن :)

نشانی : علل الشرایع ج ۲، ص ۵۱۲
این نوشته رو از جانب علل الشرایع ج ۲ نقل کردیم:

 حَدَّثَنَا  مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیٍّ مَاجِیلَوَیْهِ عَنْ  عَمِّهِ عَنْ  أَحْمَدَ بْنِ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ  أَبِی اَلْحَسَنِ اَلْبَرْقِیِّ عَنْ  عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ جَبَلَةَ عَنْ  مُعَاوِیَةَ بْنِ عَمَّارٍ عَنِ  اَلْحَسَنِ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ  آبَائِهِ عَنْ جَدِّهِ  اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ عَلَیْهِ السَّلاَمُ قَالَ: جَاءَ نَفَرٌ مِنَ  اَلْیَهُودِ إِلَى  رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فَسَأَلَهُ أَعْلَمُهُمْ عَنْ مَسَائِلَ فَکَانَ فِیمَا سَأَلَهُ أَنْ قَالَ لَهُ مَا فَضْلُ اَلرِّجَالِ عَلَى اَلنِّسَاءِ

فَقَالَ  اَلنَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ کَفَضْلِ اَلسَّمَاءِ عَلَى اَلْأَرْضِ وَ کَفَضْلِ اَلْمَاءِ عَلَى اَلْأَرْضِ فَالْمَاءُ یُحْیِی اَلْأَرْضَ وَ بِالرِّجَالِ تُحْیَا اَلنِّسَاءُ لَوْ لاَ اَلرِّجَالُ مَا خُلِقَتِ اَلنِّسَاءُ یَقُولُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ  اَلرِّجٰالُ قَوّٰامُونَ عَلَى اَلنِّسٰاءِ بِمٰا فَضَّلَ اَللّٰهُ بَعْضَهُمْ عَلىٰ بَعْضٍ وَ بِمٰا أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوٰالِهِمْ 
قَالَ  اَلْیَهُودِیُّ لِأَیِّ شَیْءٍ کَانَ هَکَذَا فَقَالَ  اَلنَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ خَلَقَ اَللَّهُ تَعَالَى  آدَمَ مِنْ طِینٍ وَ مِنْ فَضْلَتِهِ وَ بَقِیَّتِهِ خُلِقَتْ  حَوَّاءُ وَ أَوَّلُ مَنْ أَطَاعَ اَلنِّسَاءَ  آدَمُ فَأَنْزَلَهُ اَللَّهُ تَعَالَى مِنَ  اَلْجَنَّةِ وَ قَدْ بَیَّنَ فَضْلَ اَلرِّجَالِ عَلَى اَلنِّسَاءِ فِی اَلدُّنْیَا أَ لاَ تَرَى إِلَى اَلنِّسَاءِ کَیْفَ یَحِضْنَ وَ لاَ یُمْکِنُهُنَّ اَلْعِبَادَةُ مِنَ اَلْقَذَارَةِ وَ اَلرِّجَالُ لاَ یُصِیبُهُمْ شَیْءٌ مِنَ اَلطَّمْثِ قَالَ  اَلْیَهُودِیُّ صَدَقْتَ یَا  مُحَمَّدُ  .
صدیقه
۱۶ مهر ۰۰، ۰۴:۵۶

اولا: پرسنده یهودی، از اساس سوال را جهت دار پرسیده! از اول فضل مرد بر زن را پرسیده و جواب سؤالش را گرفته. سوال من این است آیا جوانمردی آنجا نبود که از فضیلت زنان بر مردان بپرسد، شاید او هم جواب درخوری می‌گرفت، اگر برایش مهم بود! اما چه نیازی هست به اثبات فضیلت زن بر مرد؟ خدا بهشان رحم کرد، چون آدم حق ناشناخته را زیرپا بگذارد کمتر مقصر است تا حق شناخته شده. البته نه، نخیر، حق همه زن‌های دنیا در برابر حق حضرت زهرا چه ارزشی دارد؟ فرض کن همه زنها پایین تر از همه مردها بودند، فضیلت و برتری حضرت خیرالنساء بضعه الرسول فاطمه زهرا بر تمام زنها و مردها که بر کسی پوشیده نبود. بود؟ حقش را رعایت کردند؟ نه، فلذا بی خیال! چون که صد نیامد ، نود هم ارزانی خودتان! 
ثانیا، مرد و زن هر دو اول انسانند ، بعد زن یا مردند. 
مقایسه مرد و زن ، بعنی مقایسه یک شان از جسمانیت دو جنس انسان، مقایسه اقتضائات جفت کروموزوم‌های xx با جفت xy. همین. و این هیچ چیزی را درباره ۲۳ جفت کروموزوم دیگر نشان نمیدهد( حتی با نگاه مادی هم مسخره است ۲۳ جفت کروموزم ارزش و عملکردشان زیر سایه یک لنگه کروموزوم y باشد. ) اصلا متن حدیث اگر صحیح و قابل اعتماد باشد همین را نشان میدهد‌ . درباره نسیت مرد بودن با زن بودن دقیقا از وجه جسمانی و جنسی آن و تاثیرش بر روابط بین دو جنس و در خانواده و نقش پذیری ناشی از آن حرف می‌زند. درباره نسبت بین دو انسان حرف نمی‌زند. چه بسا پرسنده اصلا شعور پرسیدن درباره آن و شنیدن و درک پاسخ را نداشته!  این، مقایسه تمام شئون انسانی آنها با هم نیست. در بقیه چیزها مثل هم اند. و هیچ انسانی بر انسان دیگر فضیلت ندارد مگر به تقوا‌. شاید هم برعکس پرسنده شعورش به این قسمت می‌رسیده و نیازی به پرسیدن نداشته. الله اعلم.


 

پاسخ :
سلام. ممنونم برای توضیحات 🙆
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
درباره
حضرت امیر(ع) می‌فرمایند: آراء و نظرات گوناگون را -مانند دوغ درون خیک- به هم بزنید تا حقیقت -مانند کَره از دل آن- بیرون بیاید. به نظرم فیشنگار به خوبی از عهدۀ این کار برآمده است. (امید شمس آذر)
آرشیو مطالب
طراح قالب: عرفـــ ـــان ویرایش توسط نقل بلاگ