وظیفه اجتماعی علما :: فیشــــــنگار

فیشــــــنگار

وظیفه اجتماعی علما

چهارشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۶، ۰۴:۵۲ ب.ظ

امیر المؤمنین (ع) می‌فرماید: من حکومت را به این علت قبول کردم که خداوندتبارک و تعالی از علمای اسلام تعهد گرفته و آنها را ملزم کرده که در مقابل پر خوری و غارتگری ستمگران و گرسنگی و محرومیت ستم دیدگان ساکت ننشینند. (خمینی, 1348, ص. 37)

نظرات (۶۸)

:|
پاسخ:
سلام :) به بحث دیروز ربط نداره به نظر شما؟
این خیلی مربوط نیست، ولی یه کم مربوطه!!!
ما اَخَذَ اللهُ عَلى اَهْلِ الْجَهْلِ اَنْ یَتَعَلَّمُوا، حَتّى اَخَذَ عَلى اَهْلِ الْعِلْمِ اَنْ یُعَلِّمُوا؛

خداوند از جاهلان و افراد نادان پیمان یادگیرى نگرفت، مگر آن دم که از دانایان و دانشمندان پیمان گرفت که آن ها را تعلیم دهند.
امام علی (ع)
پاسخ:
بله . حرف اینه که عالم (چه کوچک و چه بزرگش) طبق این روایت نباید نسبت به مشکلات مردم بی توجه باشه و به جامعه کاری نداشته باشه. (چه در زمان غیبت چه در زمان حضور امام)
  • سِناتور تِد
  • علما ک گلوشون جِر خورد! مشکل از مسئولین اجراییه الآن!
    پاسخ:
    بحث معطوف به کامنتای @خانم آبگینه در پست قبل می باشد. که گفتند اگر قیام درست بود چرا علمای بزرگ تر از امام و حتی ائمه معصومین قیام نکردند برای تشکیل حکومت ؟
  • سِناتور تِد
  • اها! خب طبیعیه! شرایطش نبود! ملت آمادگی نداشتن! مهم ترینش مردمه.
    پاسخ:
    ولی ایشون میگن در زمان صفویه شرایطش بود و به برخی از علمای شیعه هم پیشنهاد حکومت داده شد ولی قبول نکردن
  • سِناتور تِد
  • منبعِ معتبر؟

    شرایط زمانی هم میتونه مهم باشه. شاید اگه تو اون زمان انقلاب میشد شکست میخورد!
    پاسخ:
    @ آبگینه موسوی
  • سِناتور تِد
  • نظر خودت؟
    پاسخ:
    تد معلومه که توی بحثا شرکت نمیکنی ها :) من زیاد نظر نمیدم یعنی سوادی ندارم که چیزی بگم فعلا :)
    یه پست دیگه داشتین خانوم موسوی کامنت گذاشتن در مورد همین موضوع بود کجاست
    پاسخ:
    انتهای متن لینکش هست
    بله ربط داره.:)

    اما اینجا عالمان خودشون دو دسته میشن :۱_ اونهایی که عالم نما هستن و خودشون جز همون دسته ی پرخوران و ... قرار میگیرن و ۲_ عالم هایی که واقعا عالمن مثل امام خمینی و مراجع بزرگ تو دوران های مختلف.

    اما توجه کن امام می فرمایند ساکت ننشینند نمی فرمایند قیام کنند اونم از نوع شمشیر و ... چون خود امام هم ۲۵ ساله خانه نشین بودن و بخاطر شرایط کشوری و صلاح های دوران مجبور شدن قیام نکنند البته باز هم امام تو اون ۲۵ سال ساکت نبودند.

    امام تو ادامه ی همین خطبه است فکر کنم که یه نکته ی طلایی میگن: دنیای شما از آب بینی بزغاله ای نزد من کم ارزش تره.

    یعنی امام کنارش نگاه منفعت طلبانه رو کاملا رد میکنن. یعنی اول صلاح و مصلحت همین بیچارگان رو در نظر بگیرید، نیت ها و توانایی های خودتون رو چک کنید بعد دست به عمل بزنید و حتی باز تو همین خطبه میگن این مردم به سمت من حمله کردند و از من بیعت خواستند یعنی مردم باید به درجه ای برسن که خودشون بخوان و متاسفانه شاید همراهی مردم تو دوره های دیگه مثل زمان امام خمینی نبوده.
    پاسخ:
    باز برمیگرده به همون که شرایطش برای سایر علما نبوده
  • سِناتور تِد
  • :/
    چی بد

    اینجوری حال نمیده! صاحب وبلاگ هم باید مشارکت کنه!
    پاسخ:
    مشارکت من در حد برقراری دیالوگ بین دوستانه :)
    ببین این که میگن تو زمان های دیگه من زمان مشروطه رو مثال میزنم انقلاب مشروطه شد، به دستاورد های نسبی هم رسیدن اما پیروزی نرسید چون انقلاب از مسیر اصلی منحرف شد، چند دستگی پیش اومد و انقلاب شکست خورد.
    زمان های دیگه هم تو همین حدود بود.

    پاسخ:
    بله درسته علمای شیعه همیشه مبارزه کردن مبارزه فرهنگی  و مردمی و قانونی
    همه چی به فاکتور شرایط برمیگرده، نمیشه یه نفر سرخورد بلند بشه یه انقلابی بکنه و جوون چندین نفر رو هم به خطر بندازه بعد بگه نیتم خیر بوده پس قران انقدر تعقلون یعقلون برای چی بوده؟

    اگه هر کس باید تا مشکلات رو میدید قیام میکرد که ائمه ما علم الهی دارن و معصوم اونها قیام میکردند اما اونها هم اقتضای زمانی و شرایط رو در نظر گرفتن و شیوه های تقیه شون با هم فرق میکرد.

    علمای درست اسلامی معمولا سکوت نکردند و مبارزه کردن اما به شیوه های مختلف.
    یاعلی
    پاسخ:
    ممنون بررای توضیحات
    یه سوال :
    وظیفه اجتماعی علما این است اونوقت وظیفه اجتماعی مردم چیه ؟^__^
    با تشکر :)
    پاسخ:
    لابد پشتیبانی و تبعیت از علما دیگه :)
    جه عجب جواب دادین :))
    نه بنظرم همش این نیست :|:)

    پاسخ:
    تفصیل نظرتون چیه؟
    جسارتا
    بعد اون وقت این علمایی که ازشون یاد میکنین، اون تعهد نامه رو خوندن؟؟؟
    پاسخ:
    نمی دونم. چطور؟
    خیلی سیاسی نویسی میکنین،من بریدم ز بس که شما سیاسی نوشتین!    :) 
    پاسخ:
    اینها فیشای من از مطالعه کتاب «ولایت فقیه» امام خمینی هست :) فکر کنم دو سه تا دیگه مونده :)) سیاست ما هم عین دیانت ماست پس عبادت محسوب میشه بحثامون :) (البته من بیشتر بحثای مکتوب را دوست دارم تا آنچه در مهمانیامون میگذره)
    احسنت به امام که به عهدش وفا کرد
    پاسخ:
    بتمامه...
    ماجرای شروع امام ترکیب مرحوم لاری و نوابه
    درست تر که بگم مردمِ حول و اطراف  مرحوم لاری و نواب هم ایضا
    + آره نگفتم

    پاسخ:
    طرف از کجا میگه انقلاب ظهور رو به عقب انداخت؟ و استدلالش چیه؟ آیا با امام زمان در ارتباط بوده و حضرت حجت گلایه کردن در نزد وی؟ واقعا نمیخونه با این چیزایی که متعارف هست
  • شبنم بیقرار
  • سلام.
    اقتضائات زمانه توی رفتار زعمای شیعه خیلی تاثیر داشته. مثل همون شرایط زمانه که توی تصمیمات ائمه تاثیر داشته.

    این درک اقتضائات زمانه هم توی شرط زنده بودن مرجع و اعلم بودنش مستتره.
    اقتضائات زمانه ما هم ایجاب می کرد که برای اعاده حق مظلومین حتما حکومت تغییر کنه.

    وضعیت محمدرضا و رضا پهلوی خیلی دیگه خراب بوده! کلا حکومتشون نامشروع بوده و خیلی چیزای دیگه.


    +پست دیروز چی شد؟
    پاسخ:
    سلام و ممنون برای توضیحات

    پست دیروز هم منتشر شده:

    http://fiish.blog.ir/post/177#comment-TzGWtMzw-hw
    سلام
    جمله خوبی بود :)
    پاسخ:
    نظام پزشکیت به خطر نیفته با این اظهارات! :)
  • مریــــ ـــــم
  • بنظرم باید یه بارم شده بشینم قشنگ بخونم ببینم امام علی تو دوران خلافت شیخین چیکارمیکردن 
    پاسخ:
    بله حرفهای مختلفی میزنن + کار خوبی میکنید:)
    نمیدونم، یهو برام سوال شد؟
    پاسخ:
    سوالا همینجوری یهویی میاد توی ذهن آدم . مثل سیب و جریان کشف جاذبه :)
    ولی وقتی جوابی نداشته باشه فایده ای نداره!
    پاسخ:
    جوابش نیازمند پژوهش کتابخانه ای هست :)
    یه پیشنهاد
    بهتر نیست آخر پستهاتون به یه نتیجه گیری واحد از اونچه که تو کتاب اومده و اونچه که در کامنت ها گفته شده برسید.

    میتونید هم قبول نکنید : ))
    پاسخ:
    انصافا خیلی دوست دارم یه نفر بیاد این کارو بکنه در مورد کامنتها :)
    + کسی هست؟
    شما مثل اون فردی هستین که تشنه رو میبره سر چاه و بهش میگه خب دیگه حالا خودت آبو بکش بیرون!
    هی واسمون سوال درست میکنید بعد می فرمایید
    «جوابش نیازمند پژوهش کتابخانه ای هست :)»
    ://
    پاسخ:
    زندگی تنها در صورتی معنی پیدا می کند که ما دنبال پاسخ سوالهایمان باشیم ... (خیلی خیلی عمیقه این سخن)
    این پست های پشت سر شما و نظرات پشت سر هم به جایی رسیده که به یکی از اساطین خراسان،حضرت آقای معلم(ره)طعنه زده میشه. آقای معلم(ره) درمورد اونچه درباب تاخیر ظهور فرمودن، مبنایی دارن که شاید با بهره از اصطلاحات پوپری بشه بهش اصالت تاریخی شیعی(اصالت تاریخی شیعی خراسانی)گفت.

    در توضیح هم اینو بگم که با نظر به تراث نقلی شیعی این نظر بدست اومده.یه تقریر همه فهم و البته کمی مهندسانه ش اینه:

    دست کم با شروع غیبت طولانی تر، عالم به سمت تباهی درحال پیشرویه و وقتی به بدترین وضعش رسید،با ظهور،فرج حاصل میشه و پس از استقرار حکومت معصوم(عج) عرصه ی عدالت تام و...به ظهور و بروز میرسه.

    برای درک بهتر فرض کنیم وضع عالم تابعی باشیب منفی باشه،این دیدگاه معتقده این عالم تا ظهور با شیب نامثبت(مشتق برابر با منفی یا صفر)در صفحه ی دکارتی در حال رسم شدنه و وقتی به حضیض خودش(مینیمم مطلقش)رسید،ناگهان با یک مجانب عمودی به سمت مثبت بی نهایت رشد میکنه.

    در این چارچوب نظری،انقلاب ما فقط یک نقطه یا نهایتا مقطع با مشتق صفره و دوباره میل به سمت منفی ادامه پیدا میکنه تا به حضیض ثابت که حضیض نهاییه برسه و بعد با ظهور،مجانب عمودو تجربه کنه.

    یا مثلا خودرویی که در حال حرکت از بالای سطح شیبداری به پایینشه رو فرض کنین. درپایین ترین نقطه از اون سطح شیبدار قراره بوسیله ی یک فنر به بالا پرتاب شیم.در این مثال انقلاب،در حکم یک سرعت گیره.

    از مناقشه در مثالهای بالا پرهیز کنین.

    به این نکته هم دقت کنین که به تباهی و قهقرا رفتن عالم تنها ویا فقط بمعنای تباهی فرد فرد عالم نیس بلکه بمعنای خروح مناسبات بین اونا از عدالت هم میتونه باشه.(حصر معنا به تفکرات دیگه ای میرسه. 
    واضحه که این تفکر به قول به جبر میخوره(شبیه اونچه مارکسیسم بهش میرسید.)منتها دو نکته اونو متمایز میکنه اول اینکه برآمده از روایاته و ثانی اینکه عقل پذیرتره.
    پاسخ:
    درود بر این عقل جبرپذیر شما :)

    + فرقی میان اصالت تاریخی مدنظر شما با جبر تاریخی نمی بینم.

    و همچنین فرقی میان این عقیده و تفکر انجمن حجتیه هم نمی بینم میشه روشنمون کنید؟ ممنون :)
  • شبنم بیقرار
  • این تفکر به قول به جبر میخوره یعنی چی؟!

    پاسخ:
    @ ایمان
    من فقط میام از بحث ها لذت میبرم :)))))
    نظری ندارم واقعن 
    پاسخ:
    همین که لذت ببرید ما راضی هستیم :)
    مومن،من عرض کردم که چون تفکیکی ها در مقام اثبات بیراه ای رو که فلاسفه رفتن،میرن،تفکیکی نیستم. نگران نباشین از جبر فلاسفه ی مسلمان هم،عقل پذیرتره.
    جبر کمونیست ها هم از جبر فلاسفه ی مسلمان عقل پذیرتره.

    جبر مدینه کجا و جبر مدینه توام با جبر فرد مدنی کجا؟فلاسفه ی مسلمان در آفاق و انفس جبرگران درحالی که غالب تفکرات الحادی از در یکی از این دو ورود میکنن.بقول دوستى،"کلا نمد هولاء و هولاء..."هستن!

    نظر من همون نظر استاد میلانى که در سمات منتشر شده س.
    پاسخ:
    سمات نشریه ای متعلق به مخالفان فلسفه و عرفان می باشد که با هدایت مهدی نصیری منتشر می گردد.
    ینی میخوره بهش که همون "قول به جبر" باشه!

    ینی واضحه که شباهتاش بیش از حد انکاره!
    ینی سخته از وضوح یکی بودنش با جبرگرایی حرف زد!
    پاسخ:
    لطفا در سطح فهم ما صحبت کنید :)
    مومن،پوپر چیزی که من و شما بهش میگیم جبر تاریخی رو حاصل مذهب اصالت تاریخ میدونه. گمونم تو کتاب جامعه ی باز و دشمنانش این مساله مطرح شد.

    اونچیزایى که از حجتیه شنیدم با طیفایى که به حجتیه معروفن واقعا تناسبى ندارن. تمام اون ها به وجوب امر و نهى فرض در عصر غیبت طولانی تر،قائلن. کسى هم که به وجوب امر و نهى فرض معتقده، چطور ممکنه که واسته تا دنیا به گند کشیده بشه،من درک نمیکنم! مراجع منتسب به انجمن حجتیه هم بعضا سابقه هاى انقلابى داشتن.

    خیلى چیز واضحیه فرق این ها با اون اوصافى که از حجتیه اى ها دارن. این ها هم مثل فلاسفه به جبراندیشى میفتن و مثل فلاسفه و برخلاف اوصاف انجمن حجتیه،به وجوب امر و نهى فرض در غیبت طولانى تر قائلن. اگه انجمنى ها مطلقا ضد انقلابن و ضد قیام پیش از ولى عصر(عج)عم باشن-که عجیبه-تفاوت دیگه ی اینها با انجمن اینجا هم هس.
    پاسخ:
    حرفای شما معرفی انجمن حجتیه «بمالایرضا صاحبه هست» :)

    + من خودم با دو واسطه از یکی شون شنیدم همین اخیرا که بذار روحانی رای بیاره :) بذار مملکت فلان شه تا زودتر امام تشریف بیارن/
    من که عرض مردم دیده هام با شنیده هام نمیخونن.  :/
    امر و نهیو هم واجب نمیدونس؟از کى تقلید میکرد؟
    پاسخ:
    نمی دونم :)
  • سائلِ معنا
  • سلام

    گاهی برام سوال میشه کسانی که میگن تا قبل از ظهور هر قیامی برای تشکیل حکومت اسلامی باطل هست تصورشون از ظهور چیه؟

    ظهور حضرت حجت یعنی چه؟
    ظهور حضرت که صرفا یه ظهور سخت افزاری نیست... ظهور حضرت نیاز به طلب مردم داره...
    طلب مردم اگر صرفا بر اساس جور حاکمان ظالم ایجاد میشه معناش اینه که مردم یه ابزاری رو میخوان که از زیر بار ظلم حاکم ظالم نجاتشون بده... خب اون ابزار رو فقط برای رفاه خودشون میخوان... برای اینکه بتونن چند صباحی که توی دنیا هستن راحت بخورن و بخوابن... 
    این تلقی از ظهور بیشتر امام زمان رو شبیه نگهبان عوام الناس میکنه که اومده امنیت سخت افزاری رو ایجاد کنه...

    امام زمان فقط امام امنیت سخت افزاری هستن؟... ظهور در همین امر خلاصه میشه؟

    امام زمان سِرّ الله هستن... بقیه الله هستن... خیر الله هستن... قرار نیست فقط یه جسمی به نام حضرت م ح م د بن حسن (ع) ظاهر بشه بنا هست امام با تمام اوصافشون ظهور کنن... اون اوصاف آیا مطلوب جامعه هست؟...

    چطور باید مورد طلب مردم قرار بگیره؟... آیا به غیر از تشکیل حکومت اسلامی و قرار گرفتن مردم در فراز و نشیب مسائل اجتماعی و فردی رشد و بلوغ مردم ممکن هست؟

    راستش شاید یه روزی بتونم منطق بهائیت و وهابیت رو بفهمم امام منطق کسانی که میگن برپایی حکومت اسلامی قبل از ظهور حضرت حجت باطل هست رو نمیدونم کجای دلم بذارم...
    پاسخ:
    سلام برادر
    + حداقل یه منطق درست و حسابی ندارن آدم باهاشون گفتگو کنه :) میگن فقط روایت و صحبت بزرگان و اوتاد خودشون
  • شبنم بیقرار
  • من توی یه جایی در مورد انجمن حجتیه خوندم که اصلا برای مبارزه با بهائیت درست شده ولی بعدها یه سری اعتقاداتی پیدا کردن. امر به معروف و نهی از منکرم فقط در حد دعا برای فرج اما زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) میدونن. اصلا هم وارد سیاست شدن رو درست نمیدونن.
    پاسخ:
    مکتب تفکیک رو هم ما نفهمیدیم فرقش با حجتیه چیه از این منظر :)
  • شبنم بیقرار
  • مکتب تفکیک رو نمیشناسم ولی یه نگاه دیگه ای هم هست که من شنیدم منسوب به علمای نجفه. مثل آیت الله خویی و شاگرداشون(مثل اقای وحید) که میگن نباید تا قبل از ظهور برای ایجاد حکومت اسلامی قیام کرد ولی اگر کسی این قیام رو انجام داد باید برای حفظش تلاش کرد. مثل همون سال 88 که اقای وحید با وجود سکوت معنا دار علما فتوای صریح دادن که حفظ نظام از اوجب واجبات است.

    +در مورد کامنت اقای سائل بیکرانه ها هم باید بگم به نظرم اون ظهوری که فقط به خاطر نا امیدی و فشار و جور زمانه باشه نتیجه ش میشه مثل بعثت حضرت موسی. قوم بنی اسرائیل چون به رشد عقلی نرسیده بودن نتونستن تجحت ولایت ولی امرشون بمونن. فقط تا زمانی پیش رفتن که بتون از شر فرعون ازاد بشن. بعدش دیگه همه چیز رو ول کردن. این که نمیشه! خب اگر مردم این جوری بدون رشد عقلی و فکری(بدون تمرین!) برن توی عصر ظهور خب گند میزنن!
    نمیدونم چه جوری بگم ولی من فکر میکنم اون ظهور حجتیه نتیجه ش میشه گوساله پرستی!
    پاسخ:
    ممنون بابت توضیحات
  • سائلِ معنا
  • مثل این میمونه به یه بچه 5 ساله بگی خونه دوبلکس ویلایی توی فلان قسمت شهر خیلی عالی هست... دوست داری؟ بخرم برات؟
    میگه راستش من اسباب بازی خودم رو بیشتر دوست دارم...

    خب اون بچه تا به رشد نرسه اصلا خونه براش دغدغه نیست... حالا تو تا قیامت از محاسن اون خونه براش بگو... بعد اون خونه رو هم بهش بدی حالا بگی برای اینکه قسطش رو بدی باید در روز دو شیفت کار هم بکنی... میدونی چه چیز قیمتی ای گیرت اومد؟

    اون بچه هم میگه بابا من اسباب بازی خودم رو میخوام لازم هم نیست برای بدست آوردنش حتی یه نصفه شیفت هم کار کنم... اون خونه رو نمی خوام بعد میگی دو شیفت هم کار کن بتونی قسطش رو بدی؟...

    ظهور حضرت حجت نیاز به طلب حقیقی مردم داره خودشون فرمودن " حتی تسکنه ارضک طوعا " این طوع رو میشه رغبت مردم هم تعریف کرد... حضرت حجت که یه کالای غذایی نیست که هر وقت گرسنه مون شد بگیم الان نسبت به اون کالا طوع دارم...
    حضرت حجت سر الله هستن... مردم باید نسبت به حقایق و اسرار دین طوع پیدا کنن... مردم باید در مسائل اجتماعی سرد و گرم بچشن... تا ظرفیت ظهور پیدا کنن...

    پاسخ:
    بقول شاعر:
    بیا موعود! حسن مطلع این شعر، نام توست
    وبا هر واژه،  ضرباهنگ پولادین گام توست

    ببین منظومه هاى آفرینش رو به پایان است
    سراپا شور!گل کن!نوبت حسن ختام توست
  • سائلِ معنا
  • برای شناخت مکتب تفکیک و چگونگی تقابلشون با فلاسفه و عرفا پیشنهاد میدم کتاب صراط المستقیم آقای وکیلی رو بخونید...

    وقتی آقای وکیلی در نقد مکتب تفکیک در مشهد خواست این کتاب رو چاپ کنه تفکیکی ها با نفوذشون مانع مجوز دادن به این کتاب شدن و آقای وکیلی مجبور شد در تهران برای چاپش اقدام کنه... که حتی تفکیکی ها نامه دادن به آقا (رهبر عزیز) که مانع چاپش بشه اما آقا فرمودن بذارید کتاب ایشون چاپ بشه اگر شما نقد داشتید شما هم در نقد کتاب ایشون کتاب بنویسید...
    پاسخ:
    نظر من هم به نظر رهبر نزدیکه در این مورد :)
    زندگی تنها در صورتی معنی پیدا می کند که ما دنبال پاسخ سوالهایمان باشیم ... (خیلی خیلی عمیقه این سخن)

    برگرفته شده از fiish.blog.ir
    پاسخ:
    قبول ندارید؟ :)
    یه جور تایید بودم نوشتنم :)
    پاسخ:
    متشکرم :)
    دچار از بعضی نظراتتون خیلی خنده ام می گیره مثلا از پاسختون به آخرین نظر سائل معنا 
    چرا کامنتها رو یه جوری نمی نویسین ما هم بفهمیم هی قلمبه سلمبه! :| عیبی نداره فلسفی بنویسین ولی چرا قلمبه سلمبه میگین؟
    اگه قراره آگاهی داده بشه والا این راهش نیست 

    @همممممممممممتون!!!
    پاسخ:
    من هم از دوستان واقعا همین خواهش رو دارم که تا اونجا که میشه ساده  بنویسند حرفاشون رو
  • شبنم بیقرار
  • الان کامنتای من با این وضعش قلمبه سلمبه ست؟؟؟!!! :/ :))

    @خانم اشک
    پاسخ:
    :))
    میشه بپرسم چرا ستاره تون دوباره همین روشن کرده ؟^___^
    جل الخالق ^__^
    پاسخ:
    جهت یاآوری پرسیدن سوال مذکور از ابوی گرام
    خخخخ سوال واران سوال منم بود!
    پاسخ:
    جوابش تست هوشیه :)
    @شبنم بی قرار 
    عزیزم مسئله اینه من از سر کار وقتایی که بیکارم میشینم به خوندن کامنتها 
    بعد حساب کن وااقعا می خوام با بحث پیش برم هی مثل لاکپشت (از بس که قلمبه سلمبه نوشته زیاده) این قلبمه جات رو می خونم فکر می کنم :/ بعد واقعا عقب می مونم از بحث خوب:(

    بعد حساب کن جناب ایمان میاد یه نظر میذاره بعد سائل بعد آبگینه بعد معمار بعد ایمان بعد معمار بعد آبگینه بعد ایمان از دوباره بعد سائل بعد باز مثلا معمار

    بعد هممممممممممممه قلنبه سلمبه هههههه بعد هی من بر میگردم بالا خط صحبت هر کدومو دوباره نگاه کنم قاطی نشن این وسط! 
    خخخخخ

    نه تو خوب می نویسی :*
    پاسخ:
    من سعی میکنم خلاصه کنم یا قسمتای مهمشو برجسته کنم که فهمش راحت تر بشه :)
    :) :) :) :) :) :) :) 
    (من که از این به بعد فقط کامنت لبخند  میذارم واسه شما به نشونه اعتراض به لبخندتون که حرص آدمو در میاره  در جواب هر سوالی :)) )
    #لبخند_۴درصدی_نمیخوایم_نمیخوایم
    پاسخ:
    رای مامان و بابا قالیباف قالیباف :)
  • شبنم بیقرار
  • یه مسئله ای از همه چیز مهمتره که به نظرم مغفول مونده!
    پاسخ:
    چه مسئله ای! :)
    اصلا منو محبوبه شب  خواهریم که از وسط نصف شدیم :)
    محبوبه شب کلا مرسی :))
    +ابوی رو من فقط شبا میتونم یکساعت ببینم :/
    ++:|
    مرسی :/
    پاسخ:
    ممنون میشم بپرسید سوال خانم آبگینه رو ازشون
    چرا با نامزد محبوب من شوخی میکنین؟؟؟با نامزد محبوبتون شوخی کنم؟؟ :))
    پاسخ:
    شکلک مورد علاقتون خانم دکتر :)
    میگویند علما !
    آیا هر شخصی میتونه عالم باشه ؟^__^
    همین آیت الله کاشانی که میگفتن عالم بوده و کلی کتابهای تاریخ مان رو به اسم خودشون رقم زدند و الان فهمیدند اون عالمی که مد نظر بوده نیست واقعا میشه گفت بهشون عالم ؟^__^

    چه نمره های که بخاطر ایشون دانش آموزان از دست ندادند :/
    عالم بی عمل به چه ماند ؟ به زنبور بی عسل :/

    پاسخ:
    ! :/
    من چون سر در نمی اوردم نظر ندادم...
    پاسخ:
    سلام به شما و ممنون :)
    حرفای شما معرفی انجمن حجتیه «بمالایرضا صاحبه هست» :) 


    برگرفته شده از fiish.blog.ir
    این معنیش چیه؟
    پاسخ:
    یعنی برداشت و نظرتون در مورد عقاید حجتیه درست نیست :)
    دچار یه لطفی کن برو سراغ کتاب بعدی 
    مردیم از بس اینجور فیش هاتو خوندیم 
    مرسی. اه
    پاسخ:
    فیش ها که 2 خطه ! کامنت ها منو مُرد :)
    + کاش شما هم از مود خستگی در می اومدین :/
  • شبنم بیقرار
  • این که بالاخره ما همه دست بردیم به اون حبل الله المتین. مهم اینه، پس ولاتفرقوا!

     نباید این برداشت های متفاوت علمی به جدایی و انشعاب جدی توی شیعه منجر بشه!
    بالاخره توی هر مسئله علمی ای چه مهم چه بی اهمیت ممکنه تفاوت نگاه وجود داشته باشه .

    درسته که فقط یکی ازاون دیدگاه ها درسته اما کسی نمیتونه چون فرد دیگه نظرش غلطه اونو طرد کنه!
    شاهد حرفم هم برخورد و رفتار علماست. مثل امام خمینی و  دوستیشون با اون دوستشون که اهل مکتب تفکیک بودن. حتی امروز هم رفتار رهبری و علمای دیگه با هم. مثلا مراوداتشون با اقای وحید با وجود تفاوت دیدگاه علمی شدیدشون با هم. می دونید چرا؟

    چون هرچی علمشون بیشتر میشه بیشتر متوجه اهمیت مسئله ولایت و شیعگی و بی اهمیتی این تفاوتهای علمی میشن.

    مثل کسی که همین جور که از کوه بالاتر میره بیشتر به قله نزدیک میشه و فاصله ش با کوهنوردای دیگه کم میشه و تفاوت نقطه شروع به نظرش کم میشه...

    نباید این تفاوت دیدگاه ها و نقاط شروع باعث بشه که یادمون بره ما همه داریم سعی میکنیم از یه کوه بالا بریم و قراره به یه قله برسیم.
    نمیدونم تونستم منظورمو برسونم یانه.
    پاسخ:
    منظورتون رومن که فهمیدم :) و توضیح سرد کننده و بجایی بود در انتهای بحث داغمون :)

    شیعگی بر وزن شعلگی :)
    اصلا دیکتاتوری شده واسه خودش این پیچ
    میاره همرو تخلیه اطلاعاتی میکنه مدیر وبلاگ در نهایتم یه لبخند تحویل ملت میده اینطوری :)
    پاسخ:
    درسته :)
    سلام آقاى دچار

    کامنتم بی ربط به پسته اما باید مینوشتمش. من خیلی وقته وبلاگ شمارو خاموش میخونم و از طریق یکی از کامنتاتون تو یه پستی از یه دوستی دیگه به اینجا رسیدم. تا قبل پست های مرد متولد مهرتون و جوابتون به بعضی کامنت ها فکر میکردم خانم هستید. 😄

    به نظرم از یه زمانی به بعد نظرات خیلی شبیه هم شدن.قبلا کسایی میومدن و اینجا کامنت میذاشتند که وقتى من نظراتشون رو میخوندم متوجه دلسوزیشون براى جامعه بودم و جدا مفید بود و استفاده میکردم. حالا اما بیشتر کاربرهایی که هستند نظراتشون شخصیه.  میتونید دلیلش رو متوجه بشید؟
    پاسخ:
    سلام به به چه کاربر خاموشی :) مشرف فرمودین

    +اسم قبلیا رو هم ببرید خب ! :)
  • شبنم بیقرار
  • شیعگی به قاعده شعلگی!

    خیلی باید مراقب باشیم. تفرقه همیشه باعث اضمحلال میشه. نباید با حرف طرف مقابل بهم بریزیم! باید ارامش داشته باشیم و حواسمون باشه رابطه بین دو شیعه یه رابطه مقدسه!
    والسلام.
    پاسخ:
    بازهم تکبیر :)
    اسم آوردن از طرف من که نه ته پیازم نه سر پیاز خیلى درست نیست. علاوه بر اینکه بعضیا از قلم میفتن دوستانی هم که الان میخونن شاید بهشون بربخوره.
    شما حتما خودتون متوجه میشید. 
    اصلا باهام هم عقیده هستید؟
    پاسخ:
    راستش ما به فراخور فیش هایی که وسط میذاریم بحثها تغییر میکنه خب :) و همچنین آدمهای طرف بحث

    + اون موقع ها که شما میگید دقیقا چند وقت پیش بوده ؟ قبول دارم اوایل بحثها هویتی و ملی تر بود :) نتیجه اش میشد انسجام بچه ها/ الان این بحثا علمی شده و زیاد جالب نیست که بشینیم بحث و دعوا کنیم مگر اینکه لابلای بحث چیزای جدید یاد بگیریم :)

    در هر صورت مهم اینه که باب گفتگو مفتوح باشه برای ایرانی بافرهنگ
    باهاتون مخالفم. بحث ها هم اون موقع علمی تر بود و هم میشد نتیجه گرفت در نهایت. 
    منظورم دو سه ماه قبل تره. اتفاقا بحث های علمى بحث توشون شدیدتر و دعوایی تره مثلا همین پست اونقدر علمی تخصصى نیست و پست هاى قبل هم همینطور همه میتونستن نظراتشون رو بدن. 🙂
    ممنون که زمینه رو برای بحث فراهم میکنید جناب ☺️

    پاسخ:
    ممنونم که شما هم روشن کردید و از این بعد در بحث ها شرکت می کنید :)
    + اگر تونستید لینک اون پستارو بدید.ممنون :)
    این پسته رو هم متنش و هم بعضى کامنت هاش رو خیلى پسندیدم و قبل از این هم پست هاى زیادى بودن. صفحه هارو عقب رفتم اولین که رسیدم بهش بود.
    http://fiish.blog.ir/post/68
    پاسخ:
    مرسی از شما :)
    + به امید بهبودی پست ها و بحث ها
  • هَشْتْ حَرفى
  • یکی از کامنت ها خشم بنده رو برانگیخته :)) بعد از افطار میام پاسخ میدم بهش. نه به نویسنده ی اون کامنت ، واسه کسایی که اونطور فکر میکنن و دارن گسترشش میدن. مشکل شخصی ندارم یعنی :))
    پاسخ:
    یا علی مدد! امیدوارم افطار بخوری خشمت کمتر بشه یه مقدار :)
    + منتظریم دکتر آینده :)
  • هَشْتْ حَرفى
  • چیزی که مینویسم در مورد نظریه که در مورد آیت الله کاشانی نوشته شده. گفتم بذارم بعد افطار که خون به مغزم برسه ولی حالا که دقت کردم دیدم میرسه به اندازه ی کافی. :)) اون قسمت هایی که هشتگیش میکنم به خاطر دیده شدن بیشتر و تاکیدم روشونه.


    #دکتر_مصدق فردی میهن دوست، باسواد، با شرافت و شجاع بود و در این شکی نیست. تاریخ اما قاضیه و همین تاریخه که میگه مصدق با خدمان شایانی که داشته، #اشتباهات_مهمی هم داشت. مثل اعتماد به قول های شفاهی آمریکایی ها و انگلیسی ها، تعطیلی مجلس شورای ملی، نایستادن مقابل تندروهایی مثل حزب توده و روزنامه نگارهای اون زمان که توهین میکردن و حرمت هارو میشکوندن، بی توجهی به مشکلات اقتصادی که به خاطر همون تنش های سیاسی به وجود اومد و درخواست غیرقانونی برای تسلط روی نیروهای مسلح.


    اصلا همین قضایا خصوصا مورد اقتصادی و تعطیلی بازار بود که باعث شد مردم مقابل کودتای 28 مرداد نایستند و درود بر مصدق ها تبدیل به اون هرج و مرج بشه و کودتا راحت پا بگیره و پیروز بشه وگرنه همین مردم 25 سال و 5 ماه  بعد انقلاب کردن.


    #اسنادی_که_وزارت_خارجه_امریکا منتشر کرده در مورد 28 مرداد مشخصا ناقصه. پر از سانسوره و صدها مورد از اسامی حذف شدن با این حال نشون میده که آیت الله کاشانی و بعضی از بزرگان نهضت ملی نفت بدشون نمی اومده مصدق کناربره اما نهایتا همین اسناد هم چیزی رو در مورد اینکه کاشانی و بقیه که گفتم به صورت عملی یا حتی تئوریک با کودتا همکاری و همراهی کرده باشن.


    #کلیپ_منتشر_شده که با عنوان یه روز بعد کودتای 28 مرداد دست به دست میشه اصلا تصاویرش در یک مکان و حتی زمان هم نیست به عنوان مثال تصویری که از مظفر بقایی(نماینده ی وقت شورای ملی) ، بقیه ی نماینده های شورای ملی و آیت الله کاشانی نشون میده(که فکر کنم تو کلیپ میگه که این ملاقات کاشانی با آمریکاییاست!) اولا مقابل مجلس شورای ملیه و دوما اصلا مربوط به چندماه قبل کودتاست این قضیه.  در مورد مکان های دیگه تو همین کلیپ ما هم خونه ی مصدق رو میبینیم هم سرلشکر زاهدی رو که از پله های شهربانی اون موقع داره پایین میاد و اصلا ربطی به مصدق نداره. یعنی سه تا مکان خانه ی مصدق، مجلس شورای ملی و شهربانی تو یک کلیپ گذاشته شده  که زمان تصویربرداری ها هم متفاوته.


    گفتم #سرلشگر_زاهدی.  در اون زمان ایشون از امرای بزرگ و بسیار قابل احترام ارتش بوده . همچنین وزیر کشور مصدق هم بوده. به دلیل مقاومت و پیروزیش مقابل تجزیه طلب هایی مثل احسان الله خان گیلان، شیخ خزعل خوزستان و سیمیتقو آذربایجان محبوبیت زیادی هم بین بیشتر مردم داشته و کاشانی هم یکی از همون مردمی که دوستش داشتن و مورد اعتمادشون بوده.

    پاسخ:
    ممنون بابت توضیحات. این کامنت که شما بهش توجه کردید از چشم دیگران مغفول واقع شده بود گویا :) آفرین
  • هَشْتْ حَرفى
  • واینکه برعکس کامنتای یکم بالاتر معتقدم بحث ها علمی تر و هیجان انگیزتر شده اینجا.
    پاسخ:
    یس :)
    ما پیش از هر کار لازم است تکلیف خود را با روحانی نماها که امروز از خطرناک ترین دشمن برای اسلام و مسلمین محسوب می شوند و به دست آنها نقشه های شوم دشمنان دیرینه اسلام و دست نشاندگان استعمار پیاده و اجرا می گردد ، روشن سازیم و دست آنان را از حوزه های علمیه، مساجد و محافل اسلامی کوتاه کنیم تا بتوانیم دست تجاوزگر استعمار و مخالفین اسلام را از حریم اسلام و قرآن کریم قطع کرده از استقلال و صیانت کشورهای اسلامی و ملت اسلام دفاع نماییم !

    امید است که علماء اعلام و مراجع بزرگ اسلام از خیانت و نفوذ اجانب و عمال استعمار به حوزه های علمیه و جامعه روحانیت جلوگیری بعمل آورند و ایادی مخالفین را که در سلک روحانیت قرار دارند و اسلام و روحانیت را به سقوط و انحطاط تهدید می کنند ، طرد و رسوا سازند و اجازه ندهند که مشتی فریب خورده و دنیا طلب استقلال هزاز ساله شیعه را دستخوش امیال و اغراض مخالفین اسلام و مزدوران استعمار قرار دهند .

    جوابیه امام به دانشجویان مقیم اروپا ، کانادا و آمریکا در ۹ صفر .


    منبع :روحانیت طلایه دار اسلام فقاهت
     از دیدگاه :امام خمینی (رحمه الله )
    چاپ اول : پاییز ۱۳۶۱ 
    (فکر کنین چاپ چقدر قدیمی بوده و چقدر با مشقت و سختی چشمام با این کتاب ارتباط برقرار کرده :)) )


    +آقای دچار من از سحر تا همین  یکربع پیش بخاطر همین بحث علما و این داستان این کتاب رو که ۸۷ صفحه بود تا آخر خوندم :))
    ممنونم بخاطر اینکه به کتاب خواندن منو مشغول کردین :)


    ++ادامه سخن امام در ادامه همین داستان عالم داریم تا عالم ایشالا  تو کامنت بعدی به سمع و نظر شما و دوستان میرسد :)

    پاسخ:
    درود بر شما :)
    درود بر شما :)
    ممنونم 
    سلام 
    و در آخر ما دیشب مهمان داشتیم نشد از پدر آن سوال رو بپرسم :/
    پوزش :)
    ممنونم 

    +یه سوال دارم :/
    میتونم بپرسم ؟:/
    توی نظرات یه حرفی درباره آیت الله کاشانی بود
    درباره کودتا

    من توی وبلاگ خودم چند روز پیش نامه آیت الله کاشانی رو گذاشته بودم
    جهت اطلاع یکی از موارد اختلاف نواب با آیت الله کاشانی ظاهرا مقابله نکردن با اعمال خائنانه مصدق بود(قبل از به قدرت رسیدن یه قرارداد سه جانبه داشتن که مصدق همه رو زیر پا گذاشت)
    پاسخ:
    ممنون میشدم لینکشم میذاشتی :)
    ما هرگز نمی گوییم که این طبقه یکسره خوب و منزهند و برای اصلاح آنها نباید قدمی برداشت . اینها هم مثل سایر طبقات خوب و بد دارند.

    و بدهای آنها از همه بدها فساد و ضررشان بیشتر است. لکن (من عاشق لکن های امام بودم وقتی میگفت ) اصلاح آنها را امثال رضا خان که نمی دانست روحانی را با هاء هوّز می نویسند ، یا با حاء حطی ، نباید بکند ، کسی که گفته بود من یک سرباز دزد را از تمام معارف ایران بالاتر و بهتر می دانم او معنی روحانی و معارف را نمی داند گرچه  معارف آن روز از سرباز دزد هم خیلی ننگین تر بود.

    لکن او فهم صلاح و فساد نداشت . و فشارهای او به روحانیون برای اصلاح نبود او می خواست ریشه را از بیخ بکند.

    (ص ۲۰۱،کشف الاسرار )
    منبع روحانیت طلایه دار اسلام فقاهت 
    از دیدگاه امام خمینی .
    پاسخ:
    منظور اینه که  اگر انقلاب نمی کردیم ریشه دین و تدین کنده میشد در این مملکت؟
    توی وبلاگت مگه میشه کپی کرد !

    http://g-hakim.blog.ir/post/270/%D8%AD%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%DA%AF%D9%84%D9%88-%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%87

    اینم نامه کامل

    https://www.tasnimnews.com/fa/news/1396/03/28/1439736/%D9%88%D9%82%D8%AA%DB%8C-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D8%B4%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%85%D8%B5%D8%AF%D9%82-%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D9%88%D9%82%D9%88%D8%B9-%DA%A9%D9%88%D8%AF%D8%AA%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A2%DA%AF%D8%A7%D9%87-%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D9%85%D8%AA%D9%86-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87

    و این جا
    http://www.rajanews.com/news/251986/%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%83%D8%A7%D8%B4%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%B5%D8%AF%D9%82-%D8%AF%D8%B1-27-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AF-32-%D8%B3%D9%86%D8%AF
    پاسخ:
    ممنون :) طولانیه ولی میخونم :))
    این ربطی به اون قسمتی که گفتم میذارم نداشت اون رو تو پست پایین میذارم ایشالا البته نه الان چون باید متن رو پیدا کنم و سخته ://
    پاسخ:
    آهان تشکر :)
  • هَشْتْ حَرفى
  • چه مهجور ماند کامنتمان :|
    پاسخ:
    دیده میشه :) حوصله کن

    ارسال نظر

    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    فیشــــــنگار

    حضرت امیر(ع) می‌فرمایند: آراء و نظرات گوناگون را -مانند دوغ درون خیک- به هم بزنید تا حقیقت -مانند کَره از دل آن- بیرون بیاید. به نظرم فیشنگار به خوبی از عهدۀ این کار برآمده است. (امید شمس آذر)

    آخرین نظرات