فیشــــــنگار

حکم ارشادی یعنی چه؟

شنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۶، ۰۴:۲۲ ب.ظ

حضرت آیت‌الله بهجت می‌فرمود: همه احکام الهی ارشادی است.[یعنی] تمام این احکامی که خدا حکم کرده را عقل یک انسان کامل نیز حکم می‌کند. |link|

عقل

حالا میبینین منو آیت الله بهجت چقد تفاهم داریم؟؟ :))
بله بله :)
+ شما از عرفای ناشناخته مونده این حتا :)
یه انسان کامل نه ماها:))
یحتمل همون ائمه و پیامبران منظورشون بوده.
خب اونها هم که از خودشون نمی گفتن از وحی میگفتن
اون "کامل" خیلی مهمه!
مسئله همینه عقل انسان کامل از کجا میاره این حکم رو؟ از اتصال با وحی؟
راست میگه دیگه...مامانم هی میگه رساله بخون احکام بخون،منم هی میگم والا خودم بلدم اینارو:|
از کی انسان کامل شدی شما!؟ :)
+رساله رو بخون بعضی جاهاش رو البته
ارشاد در فرهنگ فارسی معین: راهنمایی کردن، راه درست را نشان دادن
https://www.vajehyab.com/moein/ارشاد

عقل هم انسان را به پیمودن راه درست حکم می کند.
حکم ارشادی روی هم چی میشه معنی اش آقای معین؟ :)
سلام. انسان کامل واقعا کیست؟
سلام
یکی از دوستان گفتن آیت الله بهجت فرموده اند فقط معصومین
به نظرم( میگم به نظرم) توی ذات عقله. طبیعت عقله...حقیقت رو پیدا میکنه.
عقل خودش عاریتیه ، ذاتش هم فقره :) طبیعت عقل هم فهمیدنه

+ حقیقت کجاست؟ حقیقت درد عقله
میدونید بازم به نظرم چون ماها هنوز در موقعیت انسان کامل نیستیم نمیتونیم درکش کنیم. چون عقل باید درک کنه. درک کردن با دونستن فرق داره.
بله ممکنه ...
+ ولی این یک بحثه که انسان به مقام نبوت میرسه یا نه؟
خب هرچی بیشتر رشد میکنه هم توانش در درک حقیقت و پیدا کردنش بیشتر میشه. چرا توانش بیشتر میشه چون ذات خودش رو هم بیشتر میشناسه.

هرچی درکش از فقر خودش بیشتر میشه میلش هم به غنی،با آ،( پیدا کردن حقیقت) بیشتر میشه. تا جایی عقل رشد میکنه که کان قاب قوسین او ادنی میشه. میل به یه چیزی ما رو به سمت اون چیز میبره...میل عقل به حقیقت عقل رو به سمت حقیقت میبره...

چرا عاریتی؟ منظورتون از عاریتی چیه؟
منظور خاصی نداشتم :) فک کنم درست نگفتم درسته؟
بله،ولی ما ناقضیم،
ولی بادریچه تامل بیندیشیم
فرمایشات خدارو، درست درمیاد:)
درود بر شما :)
من فلسفه نخوندم...بعضی کلمه ها رو باید برام توضیح بدید تا متوجه بشم که منظورتون چیه، بعد بتونم تحلیلشون کنم. حالا برای همین میپرسم منظورتون از عاریتی چیه؟ کلا نفهمیدم.
آخه [شنیدم میگن] عقل از ذات پروردگاره که در روح آدمی دمیده فلذا از جنس خداونده مثل یک قبس که از آتش گرفته شده باشه

قبس: یعنی وقتی شما میرید بیرون از اونایی که زودتر رفتن یه تیکه ذغال روشن قرض میگیرید تا آتیش روشن کنید :)
آهان!اون جوری که همه چیز عاریتیه...
شاید تفسیر این آیه نفخت فیه من روحی باشه...نمیدونم...
اما میدونم تا احساس نیاز نباشه هیچ حرکت و رشدی هم نیست.

نمیدونم این مثال اینجا جواب بده یا نه ولی مثل میل زن و مرد به هم میتونه باشه از یه جنسن ولی نداشته های مرد اونوبه سمت زن میکشه و نداشته های زن اونو به سمت مرد میکشه و تا متوجه این نداشته ها نشن  به سمت هم نمیرن...

قدرت مرد و زن در درک بیشترشون از نداشته هاشونه. شاید این مثال درست باشه...
تنها جمله فلسفی که توی دوران تحصیلی حفظش کردم همین بود :

علت غایی
علت فاعلیت علت فاعلی است :)))

ترجمه اش میشه همون کامنت شما
در قرآن رجل رشید داریم.این انسان کامل کی بود و از کجا در اومد؟!

از مرحوم آیةالله العظمی بهجت(ره)در مورد کمال که پرسیدن فرمودن که فرد کامل همون مرشد ینی ولی عصر(عج)و راه وصول بارشاد ولی عصر(عج) توسلات و ایناس.

بر متصوفه لعنت باد!
جریان شناشی ضدفرهنگ ها راه انداختی ها :)
احکام ارشادی وصف خوبیه تا به اشتباهات پیامبران سرپوش بذادیم :)
مرگ بر آمریکا
"آخه [شنیدم میگن] عقل از ذات پروردگاره که در روح آدمی دمیده فلذا از جنس خداونده مثل یک قبس که از آتش گرفته شده باشه 

قبس: یعنی وقتی شما میرید بیرون از اونایی که زودتر رفتن یه تیکه ذغال روشن قرض میگیرید تا آتیش روشن کنید :)"
این عقیده چیزی جز کفر نیس.

عن محمد بن مسلم قال:
سألت أبا عبد الله علیه السلام عن قول الله عز وجل:
" ونفخت فیه من روحی " کیف هذا النفخ؟ فقال: إن الروح متحرک کالریح وإنما سمی روحا لأنه اشتق اسمه من الریح وإنما أخرجه عن لفظة الریح، لان الأرواح مجانسة الریح وإنما أضافه إلى نفسه لأنه اصطفاه على سائر الأرواح، کما قال لبیت من البیوت: بیتی، ولرسول من الرسل: خلیلی، وأشباه ذلک وکل ذلک مخلوق مصنوع محدث مربوب مدبر.(الکافی،ج1)

اون روحی که در آیه فرمودن"...نفخت فیه من روحی"مخلوق خداس و خدا منزه از این حرفاس.
این عقیده ی باطل نوعی که از حلول میتونیم صداش کنیم از اراجیف فلاسفه س.

ضمنا
اولا "روحی" در آیه اضافه ی تشریفی و برای شرافت دادن به "روح" از سوی خالق"روح" اومد همونطور که "بیت الله" و "خلیلی" اینگونه ن و هم "بیت الله"و هم"خلیلی"اضافه ی تشریفین.

ثانیا حتی برخی متقدمین از بحث از تحرک کالریح در روایت برای"روح"برای عدم تجرد"روح"استفاده کردن و قائلین بتجرد هم این روایات رو تاویل کردن.
ثالثا و...

2-در ابتدای حدیث جنود عقل و جهل اومده:ان الله عزوجل خلق العقل...ثم خلق الجهل...

پس عقل و جهل مخلوقن و ذات خدا که خالق ایناس منزه از این حرفاس!

+خدا کمکمون کناد!
فرمود:"یا کمیل،لاتاخذ الا عنا تکن منا!".
واقعا میبینی چه اباطیلی رو به اسم فلسفه توی ذهنمون کردن!؟

+ درمورد مخلوق بودن عقل / آیا سنخیت علت و معلول رو قبول داری؟ :)

++کافی جلد 1 هم جالب بود :)
یعنی اگه انجام بدی خوبه... یعنی اجباری در کار نیست.
در وادی سیاست اینجوری تعریف شده
این همون وحدت وجود نیست که میگن کفره؟

همون قبس و اینا...

والا ایشون دست به تکفیرشون خوبه :)
+ خوب شد من گفتم [شنیدم میگن] :)
آره واقعا! منم تا کامنتشونو خوندم گفتم خوبه نوشتم نمیدونم! 
وگرنه بیا ثابت کن اعتقاد ما این نیست!
البته با  این اخباریون باید با همون اخبار گفتگو کرد
باید برم از کافی جوابش رو بیارم :)
ولی منم قبول دارم وحدت وجود اگه به معنی یکی بودن یا یکی شدن خالق و مخلوق باشه امکان نداره.
اخباری یعنی همون که همش میرن سراغ احادیث؟
اصلا وحدت وجود قابل تصور هم نیست حتا

+ بله هموونان :)
خب چون قابل تصور نیست قبولش ندارم دیگه.

دقت دارید بحث منحرف شده؟

به نظرم با این توضیح آیت الله بهجت احکام خدا لطف خداست به عقل.

بحث منحرف نمیشه وجوه مختلفش بحث میشه :)

+ چجوری دقیقا لطفه؟
سلام. این برادرمون ایمان بسیار سرشار و منطقی حرف می زنه، ولی کاش کمی با فلاسفه و متصوفه برخوردشو تعدیل کنه.

منم اندازه ایشون مخالف فلسفه و تصوف نباشم کمتر نیستم، اما به هر حال فلسفه دارای بزرگان شیعی هست که کدورت پیش می یاره. تکفیر فلسفه و تصوفه در درجاتی از کفر جای می گیره که با کفر مدنظر ایشون متفاوت هست.

ایذا باید توجه داشت که در رد فلسفه و تصوف به صورت نقد علمی و منصفانه نباید فروگذار کرد
سلام
آبروداری میکنی برادر :) بذار از ریشه بزنه ما حرفی نداریم
خب کاری که عقل ممکنه با آزمون و خطا و در طول مدت زمان انجام بده براش انجام داده.

خدا که به رشد عقل نیازی نداره. عقله که میخواد با رشد خودش به جایگاه واقعی خودش برسه. عقل نیاز داره به رشد. این کار خدا( فرستادن شریعت) لطف بوده. حالا عقل اگه به اوج شناختش از خدا برسه به خدا اعتماد میکنه و هرچی خدا بگه انجام میده.( عقل توی اوج شناختش به این میرسه که خدا مهربونه و خدا داناست). این جوری عقل مسیری رو که باید بره سریعتر طی میکنه.
ممنون بابت توضیح لطف خدا به عقل
من رشته روزنامه نگاری حدود نصف درساشو پاس کردم بلکه بیشتر، شیوه نگارش پاس کردم، ولی غلط املایی اصلا جزو لاینفک نوشته های من هست، اینقد ازم ایراد گرفتن که نگو. من خودم برا دوتا نشریه مطلب می نویسم، نشریه دانشگاهی البته، یکیش که خودم مدیر مسئولش هستم، یکیشم جزو هیات تحریریه اشم، با این حال غلط املایی و نوشتاری همیشه باهامه. املام همیشه تک می شدم.
بابا مدیر مسئول :)

بابا تایپ ده انگشتی :)
@وحید عبدی پور

آقا من معذرت میخوام حرکتم جالب نبود.
شما بزرگ مایید!
آقای دکتر عبدی پور هستن :)
مگه آقا ایمان اخباری هستند.اشتباه می کنید ، ایشون اصولی هستند. خیلی از اصولی ها مخالف فلسفه و تصوف هستن.
ایشون تازه میخان برن توی حوزه ثبت نام کنن :)
شاخه سیب. اصلا من ناراحت نشدم و نمیشم، اتفاقا خیلی کیفم می کنم. من، بزرگ کسی باشم، استغفرالله. شما بزرگوارید
دقیقا من نفهمیدم چی شد میان شما؟ :)
دکتر، من :-)
میاد بهت :)
آقای بهجت (ره) کاش لیستی از انسان‌های کامل هم می‌دادن :)

فارغ از همه‌ی این‌ها، چه فرد ارزشمندی بودن ایشون...
یه طلبه از قول حاج آقا مصباح میگفت ما بخاطر عرفان جذب آقای بهجت شدیم بعد دیدیم چقدر علم دارند ایشون
یکی اون بالا گفت استباهات پیامبران ؟!!!!!!!!!!!!
        بابا دیگه تو اعتقاداتمون قبول داریم که پیامبرا معصومند از خطا و گناه ،  البته ما شیعه ها .... بقیه رو نمی‌دونم ؟!!!


به نظرم شاید لازم نباشه عقل یک انسان کامل بگیم ... 

عقل سلیم هم بگیم کافی هستش.

البته خرده نگیریدا ... عقل سلیم گفتم نه عقل ما ها که گره در خیال داره و قصد جدا شدن ازش رو نداره.
گره در خیال رو خوب اومدین :)
مثل میوه ای که میخوان خشکبار کنن تا بمونه
باید بذاریم آفتاب خشک بشه وجودمون
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی