بررسی نظریه|ادیان در خدمت انسان :: فیشــــــنگار

فیشــــــنگار

بررسی نظریه|ادیان در خدمت انسان

چهارشنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۰۸ ب.ظ

 

 

امام موسی صدر:

 

ادیان یکی بوده اند زیرا نقطه آغاز همه آنها یعنی خدا یکی است و هدف آنها یعنی انسان یکی است و بستر تحولات آنها یعنی جهان هستی یکی است. برای انسان گرد آمدیم برای انسانی که ادیان برای او آمده است.

 

 

مختصات نظریه ادیان در خدمت انسان

 

  • پیامبران پیک میان خداوند به عنوان مبدا و انسان به عنوان مقصد هستند.
  • پیامبران هم ردیف انسان ها و دارای وصف های بشری هستند.
  • هدف دین عدالت، اخلاق و عقلانیت برای انسان است.
  • دین برای انسان بوده و نه انسان برای دین.
  • دین باید به گونه ای باشد که انسان را قانع کند.
  • انسان می تواند خود و جهان پیرامون خود را اداره کند؛ چرا که خلیفه الله و دارای «کرامت انسانی» است و فرشتگان او را سجده کرده اند.

 

 

 

مزیت نظریه

اگر انسان اصل شمرده شود بسیاری از منازعه ها و مناقشه های مذهبی کم می شود و دین نمی تواند به عنوان ابزار هوس و قدرت قرار گیرد. |link|

نظرات (۲۳)

  • دچار فیش‌نگار
  • پست های مرتبط:
    اگر...

    پاسخ:
    اگر چیه؟
    عاقا این پستا رو بعد افطار بذارید:|
    پاسخ:
    :) باشه
    اگر انسان اصل شمرده شود بسیاری از منازعه ها و مناقشه های مذهبی کم می شود و دین نمی تواند به عنوان ابزار هوس و قدرت قرار گیرد.
    +اگر...
     فعلا که اینطوری نیست و به جاش دین به عنوان ابزار هوس و قدرت قرار گرفته.
    پاسخ:
    به هر حال :)
  • فرشته ی روی زمین
  • با جمله ی "اکر انسان اصل قرار داده شود..." خیلی موافقم اما
    یه سوال برام پیش اومد..این جمله با اینکه "نیت کارها باید الهی باشه" تضاد نداره؟؟
    (چون میگیم که خب دین برای منه..و من هرکاری میکنم و به هر دستوری از دین که عمل میکنم برای خودمه...)
    پاسخ:
    هوم تضاد جالبی پیدا کردی :)

    +نمیدونم
    شَرَعَ لَکُم مِّنَ الدِّینِ مَا وَصَّی‏ بِهِ نُوحاً وَالَّذِی أَوْحَیْنَآ إِلَیْکَ وَمَا وَصَّیْنَا بِهِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَی‏ وَعِیسَی‏ أَنْ أَقِیمُواْ الدِّینَ وَلَا تَتَفَرَّقُواْ فِیهِ کَبُرَ عَلَی الْمُشْرِکِینَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَیْهِ اللَّهُ یَجْتَبِی إِلَیْهِ مَن یَشَآءُ وَیَهْدِی إِلَیْهِ مَن یُنِیبُ‏. ( سوره شوری/ آیه ۱۳)

    پاسخ:
    راسته که میگن توی قرآن همیشه دین به صورت مفرد اومده و واژه ادیان به کار نرفته؟

    انسان برای عدم سردرگمی دین را انتخاب نکرده است؟
    پاسخ:
    اگه سردرگمی بی هدفی باشه بله
    میشه گفت
    سلام
    منم ترجیح میدم بعدماه مبارک راجع ب پستهای اینجوری نظربدم.
    میشه پست
    پاسخ:
    من یادآوری میکنما:) سلام
  • فرشته ی روی زمین
  • منم نمیدونم  : (
    اگه به جواب رسیدم میام میگم...
    پاسخ:
    ممنون
    ماه مبارک نمیتونم دهن دریدگی کنم بعد از افطار شاید در مخالفت باهاش چیزی گفتم.
    پاسخ:
    یادت نره پس
    بلی...

    نگید که نمی‌دونستین! 🤨🤔

    پاسخ:
    از کجا باید بدونم؟ :)

    شما محققید...

    پاسخ:
    من که نیستم ولی محقق هم بعیده این رو بدونه
    عجب! :|

    پاسخ:
    درباره این نظریه و انتظار بشر از دین نقدی نداری شما؟
    چرا!

    اگه قرار بود صرف انسان مورد بحث قرار بگیره که میشه همون اومانیسم و تقدم انسان بر همه چیز!
    حتی مقدم بر اخلاق و حتی معنویت...

    دین نباید مانع افتراق بشه تا وقتی که داره در حوزه اخلاق و ... حرف میزنه، اما وقتی جنبه فقهی اون مطرح میشه دیگه نمی‌تونیم دین رو کنار بذاریم و انسان محور باشیم.


    پاسخ:
    افتراق یعنی چی؟

    + شاید داره میگه اصل رابطه انسان با خداست. که در اون صورت دین خاصیت ابزاری پیدا میکنه و شاید با این نظریه تکثرگرایی در طریق سعادت هم مشروعیت پیدا کنه
    فرق/ جدایی...

    انسان دو نوع رابطه داره؛ یکی با خالق، یکی با مخلوق...
    شاید در نوع ارتباط با خالق، تسلیم بودن (ان الدین عندالله الاسلام) مطرح باشه،
    اما مطمئنا در رابطه با مخلوق، جنبه ( قد تبین الرشد من الغی) موضوعیت داره...

    پاسخ:
    یعنی نظریه دین در خدمت انسان در بخش دوم حرف شما رابطه با مخلوق، جنبه ( قد تبین الرشد من الغی) موضوعیت داره؟
    بلی...

    پاسخ:
    متشکرم
    متشکر از شما بابت فیش‌های ارزشمند... 🍀

    پاسخ:
    سپاسگزارم
    امام حسین(ع) فرمودند: اگر دین ندارید، لااقل در دنیا آزاده باشید؛ آیا از این جمله برداشت نمیشه که: مذهبی بودن متفاوت با انسان بودنه؟!
    و مهمتر از اون: مرز بین انسانگرایی با اومانیسم کجاست؟!
    اگر این نظریه از جنبه‌ی فلسفی مطرح شده باشه، خیلی ابلهانه ست. چون تعریف واحدی از انسان وجود نداره که بخواهیم سر اون به وحدت برسیم. راجع به خدا و عقلانیت و ... همینطور.
    در مجموع اگر بخواهیم از جهت فلسفی این حرف رو بررسی کنیم، نهایتا میشه گفت قشنگه! همین! و هیچ کارایی نداره.

    امّا اگر از بعد روانشناسانه و اجتماعی مطرح شده، جای تامل داره. که البته بعیده و ظاهرا چنین چیزی نبوده.
    پاسخ:
    اگر انسان تعریف واحدی نداره پس چرا دین در نزد خداوند متعال یکی است؟

    دین مگر دستورالعمل تکامل انسان نیست؟
    "اگر انسان تعریف واحدی نداره پس چرا دین در نزد خداوند متعال یکی است؟

    دین مگر دستورالعمل تکامل انسان نیست؟"


    تنها دین حقیقی دستورالعمل تکامل انسان هستش که یکی است ( نه همه ی ادیان.)

    همان یک دین، برای انسان تعریف مشخصی دارد و برای خودش کار می کند.



    اصلا فرض میگیریم که در همان یک دین هم چند تعریف داشته باشیم. باز هم مشکلی وجود ندارد. شاید همان یک دین حقیقی، این ظرفیت را داشته باشد که همه‌ی انواع انسان را به کمال برساند. مشکلش چیست؟!




    جمع بندی: تکثر تعریف انسان، با وحدت دین حقیقی سازگار است.
    پاسخ:
    واسم سوال شد. تعریف غیردینی هم از انسان مگه میتونیم داشته باشیم؟ 🤔
    تکمیل و اصلاح قبلی:

    "اگر انسان تعریف واحدی نداره پس چرا دین در نزد خداوند متعال یکی است؟

    دین مگر دستورالعمل تکامل انسان نیست؟"


    فقط دینِ حقیقی، دستورالعمل تکامل انسان هستش که یکی است ( نه همه ی ادیان.)

    همان یک دین، برای انسان تعریف مشخصی دارد و برای خودش کار می کند.


    اصلا فرض میگیریم که در همان یک دین هم چند تعریف داشته باشیم. باز هم مشکلی وجود ندارد. شاید همان یک دین حقیقی، این ظرفیت را داشته باشد که همه‌ی انواع انسان را به کمال برساند. مشکلش چیست؟!

    دقت کنید که من میخوام مشکل تعدد تعاریف فلسفه صدرایی رو حل کنم.
    اگر دین برای جنس انسان آمده باشد، نه نوع آن، مشکل این تعدد حل می‌شود.


    این حرف هم که دین برای تکامل همه‌ی است، شاید حرف درستی نباشه.  یعنی شاید دین دستورالعمل تکامل بعضی ها باشه.

    "واسم سوال شد. تعریف غیردینی هم از انسان مگه میتونیم داشته باشیم؟ "


    داداش ما رو مسخره نکن!


    اگر تعریف غیردینی ممکن نیست، این همه علم سکولار غربی، انسان رو چطوری تعریف کردند؟

    پاسخ:
    غلط آقا
    غلط تعریف کردن :)

    مثل اونایی که در شب تار فیل رو تعریف کردن

    شما میگی غلطه! خودشون که قبول ندارند!

    پاسخ:
    مهم نیست

    ارسال نظر

    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    فیشــــــنگار

    حضرت امیر(ع) می‌فرمایند: آراء و نظرات گوناگون را -مانند دوغ درون خیک- به هم بزنید تا حقیقت -مانند کَره از دل آن- بیرون بیاید. به نظرم فیشنگار به خوبی از عهدۀ این کار برآمده است. (امید شمس آذر)

    آخرین نظرات