فرقه ی ملامتیه :: فیشــــــنگار

فیشــــــنگار

فرقه ی ملامتیه

سه شنبه, ۱۴ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۵۷ ق.ظ

 

همه می دونیم «ریا» یعنی چی. «ریا» یعنی این که آدم دین فروشی کنه و برای این که دیگران خوششون بیاد الکی خودشو دین دار نشون بده. مثلا وقتی دیگران نگاه می کنن نمازش رو بهتر بخونه٬ یا این که وفتی می خواد یه پولی بذاره کف دست یه بیچاره ای توی خیابون٬ حتما به جوری پولو بده که همه ببینن و تحسین کنن. این می شه ریا. بدیهی هست که همچین کاری توی اسلام به هیچ عنوان پذیرفته نیست. نه تنها کاری که به نیت ریا انجام بشه باطل هست٬ بلکه گناه هم محسوب می شه.

«پس وای بر نمازگزارانی که در نماز خود سهل‌انگاری می‌کنند، همان کسانی که ریا می‌کنند»
(سوره ماعون٬ آیه ۴-۷)


خوب. حالا «اون ور بوم» کدوم ور می شه؟


اون ور بوم می شه جایی که آدم کار خوبی جلوی دیگران انجام نده! یعنی آدم برای این که کارش کاملا برای خدا «خالص» باشه٬ و از ترس این که نکنه کارش دارای ریا باشه٬ جلوی چشم مردم رفتار درست و دینی انجام نده. فرقه ی ملامتیه -در حالی که در خلوت بسیار دین دار بودن- ترجیح می دادن مردم اونها رو به خاطر بی دین بودن «ملامت» کنن٬ تا این که به خاطر دین دار بودن ازشون «تمجید» کنن. حتی در مواردی جلوی مردم خودشون رو به گناهکار بودن می زدن٬ تا این که مردم فکر خوب در موردشون نکنن! همه این رفتارها برای این بود که «نفس» خودشون رو هر چه بیشتر تحقیر کنن و در نیتجه از ریا و تزویر در امان بمونن.

شاید جالب باشه بدونین٬ این فرقه ی خاص اسلامی٬ از خراسان ایران سرچشمه گرفته.



«آنها خود را از همه خلق حقیرتر می دانستند، بر هیچ کس فخر نمی فروختند و همه را احترام می کردند» «ملامتیان به اجتناب از ریا چنان پایبند بودند که حتی نوشتن کتاب و تدوین احوال و اخبار مشایخ متقدم خویش را نیز ریا می دانستند. بنابراین نوشته و اثری که نشان دهنده احوال، گفتار، اعمال و روش بزرگان و پیشروان آنان باشد، وجود ندارد.» «این جریان در واقع نهضتی بود علیه مقدس مآبی برخی از صوفیان که زهد را به آفت ریا آلوده بودند.
 

ملامتیان می خواستند تصوف را از قالب های ساختگی جدا کنند و آن را از صورت یک کارخانه کرامات سازی بیرون بیاورند.»


«شاید بتوان گفت تعابیری چون شراب، می، میکده، پیر مغان، مغبچه و یا ذکر کلیسا در مقابل مسجد، و راهب در مقابل واعظ و انتقاد از ریاکاری و زهدفروشی و ترجیح باده گساری بر طاعت ریایی و برخی دیگر از تعابیری که به نوعی تظاهر به اباحی گری را دربردارد، جلوه هایی از تأثیر روش ملامتی و قلندری است که در شعر فارسی رسوخ یافته است. تا جایی که برخی حافظ را به دلیل به کارگیری چنین اصطلاحات و تعبیراتی ملامتی دانسته اند

منبع: اینجا.


پ.ن.۱: گرچه به نظرم ملامتیه زیاده روی می کنن و از اون ور بوم افتادن٬ ولی ته دلم٬ براشون احترام قائلم. با خودم فکر می کنم٬ کاش یکم مثل اینا بودم. ایراد اجرایی و خورده شیشه های افراطی ملامتیه به کنار٬ عجب صفایی دارن.
 

پ.ن.۲: این نوع رفتار گرچه ایمان خود شخص رو به مرحله ی عجیب و والایی می رسونه ولی به نظرم برای جامعه مفید نیست (همون طور که ریا مفید نیست). اگر همه از ملامتیه باشن٬ دیگه دین هیچ جایی توی جامعه نداره. هیچ کس هم هیچ چیز دینی نمی تونه یاد بگیره٬ چون همه دینشون رو قایم می کنن و الگوهای خوب دینی غیب می شن!
 
پ.ن.۳: کاربر «ط» به زیبایی به آیه ی ۲۲ از سوره ی رعد اشاره کرد: «و آنها که بخاطر ذات (پاک) پروردگارشان شکیبایی می‌کنند؛ و نماز را برپا می‌دارند؛ و از آنچه به آنها روزی داده‌ایم، در پنهان و آشکار، انفاق می‌کنند؛ و با حسنات، سیئات را از میان می‌برند؛ پایان نیک سرای دیگر، از آن آنهاست»
 
http://301040.blogsky.com/print/post-564
مرتبط:
http://fiish.blog.ir/post/776

نظرات (۲۹)

سلام
فیش خودکاره؟
پاسخ:
دلبندم اون سوهانه که خودکاره :)
عجب!! 
پاسخ:
قبلا بلد نبودی علامت تعجب بذاری! 😤
سرا و علانیه
یعنی همونطور که کار خیر بطور پنهانی خیلی ارزشمنده ، انجام اون در آشکار هم جنبه ی تبلیغی و تشویقی داره به شرطی که ریا توش نباشه
پاسخ:
یعنی هر طور که صلاح میدونید :))
بله بله تبلیغ در رواج دادن دین نقش خیلی مهمی دارد/.
پاسخ:
هوم ولی در اینجا موضوع افراط در تبلیغ مطرح است.
که موجب رفتن تلاشها به سمت دیندار نمودن دیگران شده است و تبلیغ دین مبلغ را از نفس دینداری غافل کرده

است.
  • دریا _ گاه نوشته های من
  • اونهای که مهر سوخته گذاشتند رو پیشونیشون اونا کاملا از روی اخلاصه😜

    پاسخ:
    آقا من مهر داغ نذاشتم ولی جاش مونده :))
    + اینم اخلاص محسوب میشه؟
    پستهای مرتبط رو لینک نکردید :)
    پاسخ:
    پیداش نکردم
    سلام
    یه سوال... شما مطالبی که مطالعه می کنید بصورت فیش برداری با دوستان به اشتراک می گذارین؟ 

    +افراط و تفریط... خدا از هر دو.دورمون نگه داره ان شاء الله
    وقتی خودمون تنهایی می خوایم فهم از دین داشته باشیم، دچارش میشیم... 
    پاسخ:
    بله من سعی میکنم اینجوری باشه. سلام :)

    جالب بود 
    پاسخ:
    آواتارو دیدم فک کردم اسپمه :)
  • ام شهرآشوب
  • یه نفری داریم انگار از همین ملامتیه اس!
    مذهبی و هیئتیه، ولی سیگار میکشه که با نفسش مبارزه کنه!
    پاسخ:
    جل الجالب !

    + توی استان فارس هم یه ایلی داریم اسمش ایل نفره / شما که گفتی یه نفری داریم من فکر کردم یکی از اونا رو دارین میگید 🤔
    توصیه می کنم اگر علاقه دارید کتاب قلندریه در تاریخ نوشته‌ی دکتر شفیعی کدکنی رو مطالعه کنید.
    در همین موضوع هست، یکی از کتاب‌های خوبی که به این فرقه پرداخته. 
    پاسخ:
    ممنون که معرفی کردین
    حتما یادم میمونه
    سلام علیکم
    خدا خیرتان دهد که امروز هم ما را بی‌نصیب نگذاشتید! (29 صلوات)
    پاسخ:
    فقط به خاطر تو :)
    تورو خدا از دین حرف نزن اعصابم خرابه.واقعا چرا هرکی 4 تا رکت نماز میخونه پا میشه ادمو نصیحت میکنه.عصبی نیستما.ناراحتم.میمونم توش میگم خدایا اخه قربون کرمت تو پا نشدی بگی چرا نمازت دنده 4عه.بندت بلند شده میگه سبک نماز میخونی.نه ک بگه سبک نماز میخونی.میخاد بگه خاک بر سرت.
    پاسخ:
    درست نماز بخون خب :|
    عجب آدمای خوددرگیری بودن :)
    پاسخ:
    :))) دیگه برای حفظ موازنه فکر کردن باید اونجوری باشن
    حفظ موازنه یعنی اعتدال 🤣
    پی نوشت اولتون را دوست داشتم و اشاره‌ی کاربر ط عالی بود :)

    امروز این آقاهه که اسمشو نمیدونم در مورد رهبر شدن آقای خامنه‌ای گفت: چون در باطنش به ذلت رسیده بود، عزیز شدنش در ظاهر، هیچ خطری برایش نداشت...
    پاسخ:
    لازمه بدونید پینوشت ها هم جزو بازنشر هستن :))) یعنی خود طرف اینا رو نوشته

    + این که یه جمله ای از دعاهای صحیفه سجادیه است که!

    طبق این بخش از سخن کاربر ط :
    در پنهان و آشکار، انفاق می‌کنند؛ و با حسنات، سیئات را از میان می‌برند؛

    میشه گفت میان
    پنهان و آشکار با حسنات و سیئات لف و نشر مرتب باشه؟  😄🤔🤒
  • منتظر اتفاقات خوب (حورا)
  • جالب بود. تا حالا نشنیده بودم
    پاسخ:
    ما کشور فرقه های زیر خاکستریم حورا :)
  • مردی بنام شقایق ...
  • سلام

    تو این جور موارد بهترین کار اینه آدم به سیره اهلبیت رجوع کنه
    خیال آدم بابت همه چی راحت میشه
    نه افراط توش هست نه تفریط

    نتیجه اش هم تضمینی و مطمئن
    پاسخ:
    هوم| ایشان نسبت به مردم خوش بین ترین افراد و نسبت به نفس خویش سختگیرترین بودند.| الکی گفتم برید ببینید خودتون سیره اهل‌بیت رو
  • علی ابن الرضا
  • سلام البته شاید این روش رو مختصر در دینداری و خصوصا تصوف ندانست

    خیلی از ما در تخصصهای مختلفی که فعلی را به صواب انجام داده باشیم پیرو این مذهبیم بدون مقدمه البته میگم آخرین مرحله اش مواردی که استعدادهای خود را پنهان میکنیم و بلکه برعکس نشان میدهیم.

    ـسوال :تا جایی یادم میاد گروهی هم بودند که خودشون رو به سختی می انداختند و اذیت میکردند آنهم پنهان از مردم ...اونا هم جزو همین فرقه اند؟


    ـدر آخر احساس میکنم من هم در عمل پیروی از مذهب رندان کردم .تا نچشی ندانی

    پاسخ:
    سلام بر رند رسوا
    گروهی که نهانی خودشون رو اذیت می کردن؟ 🤔 تزریقی ها؟

  • قاسم صفایی نژاد
  • امام جملاتی دارن همین مدلی منتهی راجع به توکل. خوندنش رو پیشنهاد می‌کنم:
    پاسخ:
    جالب بود:

    حقیقت توحید، دریافتن آن است که تمام تصرّفات خلقى، حقّى است
    و رؤیت جمال جمیل حق در مرآت کثرت است.

    بلى، احتجاب به کثرت مخالف توحید است،
    و آن صحرا و غیر صحرا ندارد
    با این که بهترین کار میانه ی اون هست اما این روزها این قدر تزویر تو جامعه مون زیاد شده که این سبک دل چسب به نظر میاد!
    پاسخ:
    هوم ...
    این فیش چرا یه جوریه؟
    پاسخ:
    چرا؟
  • امید شمس آذر
  • بند آخر اشتباهه.
    پاسخ:
    درباره شعر فارسی؟ چی اش؟
    آشکار و پنهان...بدون ریا....
    ترویج دین...
    زیبا بود...

    پاسخ:
    ممنون :) حالا انگار خودم نوشتم که تشکر میکنم
  • منتظر اتفاقات خوب (حورا)
  • اتفاقا توی همین تبریز کلی فرقه بوده و شاید هم باشه. هر کدوم با مسلک‌های خاص خودشون.من فکر می‌کردم فقط اینجاست که این همه تنوع گروه داریم
    پاسخ:
    صفویه هم توی تبریز شکل گرفته
  • امید شمس آذر
  • ماهیّت این تعابیر ربطی به اعتقادات ملامتیّه نداره و حافظ هم از اونها نیست.
    پاسخ:
    دلیل یا نمونه بیاور
  • امید شمس آذر
  • ارائۀ شواهد و مدارک با مدّعیه نه با متّهم. کسی که میگه ماهیّت این تعابیر با اعتقادات ملامتیّه مزتبطه و حافظ جزء اون فرقه ست، باید دلیل بیاره.

    پاسخ:
    هوم مثلا میتونست این بیت حافظ رو بگه

    ترسم که صرفه‌ای نبرد روز بازخواست

    نان حلال شیخ ز آب حرام ما


    غزل 11

  • امید شمس آذر
  • منظور از دلیل بیت نیست که؛ در این صورت امام خمینی(ره) هم باید جزء اون فرقه محسوب بشه.
    پاسخ:
    اتفاقا مقاله ای علمی پژوهشی هم نوشته شده در این باب
    https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1162747/

  • امید شمس آذر
  • خب، این هم همون بازتاب اندیشه های این فرقه در "غزلیّات" امام راحله. آیا کسی تا حالا جرئت کرده خود ایشون رو به طور رسمی عضو این فرقه بدونه؟
    پاسخ:
    ندیدم
  • امید شمس آذر
  • پس چرا دربارۀ حافظ به این آسونی اظهار نظر میکنن؟؟؟

    پاسخ:
    چون امام نشد؟
  • امید شمس آذر
  • نه، چون دیوارش رو کوتاه فرض کردن.

    پاسخ:
    هوم :)

    ارسال نظر

    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    فیشــــــنگار

    حضرت امیر(ع) می‌فرمایند: آراء و نظرات گوناگون را -مانند دوغ درون خیک- به هم بزنید تا حقیقت -مانند کَره از دل آن- بیرون بیاید. به نظرم فیشنگار به خوبی از عهدۀ این کار برآمده است. (امید شمس آذر)

    آخرین نظرات
    • ۶ مهر ۰۰، ۰۸:۲۶ - مک بس
      هعی...