فیشــــــنگار

گفت و گو در دادگاه

دوشنبه, ۳ تیر ۱۳۹۸، ۰۹:۱۲ ق.ظ

سقراط: تا کنون کسی دیده ای که قاتل یا گناهکاری دیگر را در خور کیفر نداند؟

اوتیفرون: پس آن همه گفت و گو در دادگاهها برای چیست؟ آدمیان همینکه دست به گناه می‌آلایند و به دادگاه خوانده می‌شوند برای تبرئه خود هزارها دلیل می‌آورند و از گفتن هیچ سخنی باک ندارند.

 

سقراط: اعتراف می‌کنند که مرتکب گناه شده‌اند و با این همه خود را سزاوار کیفر نمی‌دانند؟

اوتیفرون: البته نه.

 

سقراط: پس مگو از گفتن هیچ سخنی باک ندارند. گمان نمی‌کنم کسی به گناه اعتراف کند و با این همه خود را در خور کیفر نداند. بلکه هر گناهکار ادعا می‌کند که مرتکب گناه نشده است.

 

اوتیفرون: درست است.

سقراط: پس در دادگاه‌ها گفت و گو در این نیست که گناهکار نباید کیفر ببیند بلکه سخن در این است که کدام کس مرتکب گناه شده است و گناهش چیست و کی و در کجا گناه از او سرزده.

 

 

رساله اوتیفرون|  نوع‌دوستی سقراط

سقراط

ما هیچ ما نگاه
هوم اونم قشنگ بود.
ما هیچ ما نگاه
نشستم کلش رو خوندم از یه جایی به بعدش احساس کردم مغزم آب روغن قاطی کرد
منم همینجوری شدم
بهتر بود صوتش رو گوش میدادین بار اول :)
هیچ محتوای قابل توجهی نداشت
جز این که فهمیدیم شخصی به نام اوتیفرون هم وجود داشته
خیلی خوبه. حالا میتونی حدس بزنی اوتیفرون چه کاره بوده؟
حوصله ندارم توضیح بدم
اوتیفرون عالم دینی بوده
اومده بوده از باباش شکایت کنه

سقراط یه جوری فتیله پیچش کرد که دستش بیاد ملاک حسن و قبح اعمال شرعه یا عقل :)
یه نکته رو سربسته بهت میگم و دیگه هیچ: اگه پوچ بودیم منعقد نمیشدیم.اگر پوچ نباشیم به پوچی نمیرسیم
گویا دیروز جسارت کردیم در محضر شما :)
خیلی کم پیش میاد من ناراحت شم
و دیروز از مواردی بود که ناراحت نشدم :/

از سقراط چیزی نمونده جز صحبت هایی که توی دادگاه کرده و افلاطون اون ها رو به رشتۀ تحریر در آورده
سقراط نماد یه طرز تفکره
گفت و گو کنیم با هم
 زیرنویس فارسی شم بزار دچار.
آقا زیرنویس نداره دیگه :))
خلاصه اش این میشه

که دعوا بر سر اینه که اون کاری که من کردم درست بود یا غلط
 زیرنویس فارسی شم بزار دچار.
شنیدی یه پرستو به وزارت نفت مهاجرت کرده؟

به نظرت پرستوئه گناه کاره یا دارسی؟
بیشتر میخوره شترمرغ باشه تا پرستو آقا!!!
تکراری اومد بنظرم، آره؟؟
هوم :)
فکر میکنم به همین میگن پاک کردن صورت مسئله
به همین ؟
اگه ماشین بود مینی بوس بود :)))
بدون راننده حساب کردی؟
سلام


از یه نگاه دیگه اصن این مکالمه بین این دونفر مهم نی! مهم نتیجه دادگاه و اجرای حکم عادلانه اس :)))

خب مسئله همینه که عدالت چیه :)سلام حاج
1-حذف ریشه و دلیل ارتکاب گناه (بعد اجتماعی و فردیش)
2-برخورد با خطاکار متناسب با شماره 1
3-حمایت از خطاکار متناسب با شماره 2 جهت جلوگیری از ارتکاب مجدد
اول باید ثابت بشه که گناه چیست و متهم خطا کرده خب!

سلام
امروز تو یه جلسه، یه جمله ی گذری و خیلی کوتاه در مورد ارسطو و افلاطون و سقراط شنیدم، یکباره انگار از چشمم افتادن.
حتی یادم نیست دقیقا چی شنیدم! :)
به خاطر یه جمله ای که حتی یادت نمیاد چی بوده حب و بغض هات رو تعیین نکن جوان :)) سلام
یکی از مقامات وزارت نفت زحمت رانندگی رو میکشید :) یکی از جوون ترا هم سرپا وایمیساد :))


به نظرت چطور اینو تکذیب میکنن؟
چه بگویم... د آخه چرا کاری میکنن که بگیم این هم میشه ته تخصص گرایی | اون از دکتر نجفی این هم وغیره
سلام

وود یو پلیز هلپ می؟
آی نید یو این عه اسپشال کیس.
حوائج خلق نعمت الاهی است
آن ها را رد نکنید :)
لازم شد برم ببینم تو نوشته هام اثری از اون جمله هست یا نه!

جوان :))
هوم جوان طبق تعریف جدید یونسکو :))
همین که سر کیفر بحث نمیکنن ،کلا گناه و منکر میشن!
وضع الان جامعه سر حجاب مثلا!کلا امر خدا رو منکر میشن!
ی بحثی داریم که میگه به خدا بگید خدایا زورم به خودم نمیرسه وگرنه با امر تو عنادی ندارم!این به نظر نجات بخش تره...
هوم یکی از صفات متقین خاضع بودن و قبول کردن حقه
پیشنهاد میکنم اگه  میتونید فایل صوتی این مکالمه رو گوش بدین
قشنگه :)
یا پست خیلی بدیهی بود، یا من متوجه نکته ریزش نشدم
بخش مقدم گزاره ی شرطی منفصل شما صحیح است
یعنی بدیهی بود.
نمیدونم چرا نمیتونم پست بدیهی از شما بپذیرم!؟!:)
:))) خوبه پس با همین ذهنیت یکم با مطلب ور برو ببین چی میتونی ازش دربیاری
کانتینیوم میخونم، مغزم درد میکنه!
باشد برای بعد و پست های بدیهی طور بعدی ان شاءالله...
چیچینیوم؟! 😮
مکانیک محیط های پیوسته :))
ایران درس میخونی؟👀
باشه برو درستو بخون جوان :)
یاد فلسفه پیش دانشگاهی افتادم
این پیچوندنای اینجوریو دوس نه!!
پیچوندن چیه
رسونده به فتیله پیچ بنده خدا رو!

+ از اصطلاحات نوجونا استفاده میکنید ماشالله! 😉
خیلی جالب بود.خوشم اومد.یعنی تو وقتی پاتو میزاری داخل داداگاه سوال اینکه مجازت میشوی یا نه بحث اصلی نیست.دقیقا چقدر دوز مجازاتو ببرن بالا و دنبال گناه ها گشتن بحثه.
چقد جالب.دادگاه خدا با دادگاه انسان همین فرقشه.
عجیبه! تو یه چیزایی از مطلب میفهمی که ما نمی فهمیم! 🤔
چی شده ؟ 
هیچی دو تا اندیشمند فقید دارن با هم اختلاط می کنن
امروز اخرین امتحانمم دادم(التماس دعا داریم‎🙄) ، رفتیم فاز بعدی که تحویل دادن پروژه های درسیه:/
آخرین امتحان دانشگاه؟ :)
آری امتحانای زندگی همچنان پابرجاست:)
تو میتونی
مسخرم میکنی؟پاراگراف اخر فک کنم چیزی بود که من گفتم.با اندکی تخلیص.
ببین تو اینو گفتی: تو وقتی پاتو میزاری داخل داداگاه سوال اینکه مجازت میشوی یا نه بحث اصلی نیست.

میشه اینو توضیح بدی برامون؟ 😏
منکه هنوز سنی ندارم اخوی!
:))
آره تا 49 سالگی دوره ی جوونیه :)
سقراط گفت گناهکار نباید کیفر ببیند.من میگم این حرف اول اب پاکی رو میریزد رو دست کسایی که میخواستن گناهکار شناخته بشه.بعدش سقراط در یک عمل خیلی بدیهی به طوری که انگار این فرد را میتوان با اثباتی ساده گناهکار کرد،گناهکار اعلام میدارد.و این در چشم او بسیار ساده است.سپس دیگر این مرحله به چشم نمی اید. چون گناهکار اعلام کردن فرد گناهکار در یک سری اعمال انجام شده به تبحر خاصی نیاز ندارد.فقط در بعضی اعمال.بعد از ان دیگر بحث دفاع نیست همه متفق گناهکار را رنده میکنند.بحث مجازات است.مجازات.
سقراط داره میگه توی دادگاه کسی نمیاد بگه من مجرمم ولی نمیخوام مجازاتم کنید
بلکه همه میان میگن من مجرم نیستم یا تقصیر من نبود یا بیشترش تقصیر فلانی بوده/ همین :)
یعنی هشت حالت داره که ما دو حالتشو کار داریم.یا میاد میگه مجرمم و منو مجازات نکنید.یا میاد میگه مجرمم و منو مجازات کنید.این گزینه دوم حالتیه که انسان قبول داره.اشتباه کرده.و میگه اوکیه بیاین منو بکشین.چه جالب ادم به این مرحله که برسه دو چیز رو به صورت بارز نشون میده.اختیار.تاثر و ناامیدی.یه شعرم داریم که میگه" این فردا این کنم یا ان کنم خود دلیل اختیار است ای صنم"
منظورم از سقراط توی کامنت قبلی خود سقراط نبود.صرفا یه قاضی بود.