تکلیف گناه فردی مشخص است :: فیشــــــنگار

فیشــــــنگار

تکلیف گناه فردی مشخص است

چهارشنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۴۷ ق.ظ

ای کسی که به عنوان حمایت از سنت رسول خدا از دیوار مردم بالا می روی برای اینکه ببینی اگر تنبک می زنند آن را بگیری و پاره کنی: ان المعصیه اذا عمل بها العبد سراً لم تضرّ الا عاملها

 و امروز که از هر کوی و گذری می گذری آواهای فساد بر گوش پیر و جوان، زن و مرد، زمزمه می کند و آنها را به سوی تباهی می خواند به او باید گفت: و اذا عمل بها علانیهً و لم یغیر علیه اَضَرّت بالعامه.

 

 چرا؟ و ذلک انه یذل بعمله دین اللّه.

 

توضیح: خیلیها در جامعه مزاجشان آماده است که ببینند راه برای الدنگی باز می شود تا آنها از همه الدنگ‌تر شوند. خیلی‌ها مزاجشان آماده است که ببیند راه برای زورگویی و قلدری باز است تا آنها یک درجه و یک پله قلدرتر شوند. باید راه را بر روی آنها بست.

نظرات (۲۶)

  • دچار فیش‌نگار
  • فکر میکنم متن به کمی ترجمه و توضیح نیاز داره
    یکی زحمتشو بکشه. تشکر
    پاسخ:
    به نظر می رسه دارن میگن اگه کسی داخل خونه خودش گناهی انجام بده مثلا نوشیدن مشروبات الکلی نباید کارش داشت

    ولی اگه توی جمع یا محیط عمومی باشه جامعه حق داره که بهش تذکر بده. چون داره به قوانین اون جامعه(دینی) بی توجهی میکنه و این رفتار خودش نوعی دعوت به بی توجهی و زیر پا گذاشتن قانون های جامعه است.درست توضیح دادم؟ :)
  • امّــــــــ شــــــــــهــــــــرآشــــــــــوبـــــــ
  • کلا بعضیامون روی بند راه میریم
    عضو حزب باد!

    اعتقاد که محکم نباشه دین میشه دست آویز دنیا
    پاسخ:
    دارم با خودم میگم 
    چه ربطی داشت؟ 
    ینی نافرمانی مخفی اگر خود فرد رو خسران خواهد زد شکل علنی اون موجب خسارت مجتمع و تضییع دین مردمان خواهد شد(در مثل یکی خودکشی و دیگری دیگر کشی مضاف بر خودکشی خواهد بود!)پس اول جلوی علن رو باید گرفت.
    +الان گرفتاری ما دقیقا برداشتن این مرز بین اندرونی و بیرونی تو عصر ماس.
    پاسخ:
    ممنون برای توضیح
    الان مردم تو چهاردیواری خود الکل و کثافتی میزنن بعد عکس و فیلمش میکنن لایو و استوری تو چهاردیواری خودش رو مستقیم بدست باقی میرسونن.
    پاسخ:
    دقیقا تکلیف این رفتار ها چیه؟
    فردیه؟ یا اجتماعی ؟
    خصوصی است یا عمومی؟
    بیشتر بهش میاد فضای بعد انقلاب باشه. اون موقع که پونز میزدند به پیشونی ها !!!!
    پاسخ:
    کیا رو میگی ؟ اسم ببر
  • امّــــــــ شــــــــــهــــــــرآشــــــــــوبـــــــ
  • خیلیها در جامعه مزاجشان آماده است که ببینند راه برای الدنگی باز می شود تا آنها از همه الدنگتر شوند.

    به این ربط داشت
    پاسخ:
    آهان الان متوجه شدم. بله ماها معمولا تابع همه چی هستیم توی جامعه :) فقط کافیه یه چیزی باب بشه...
    🐬
    گناه تا زمانی فردی هست که هیچ اثر اجتماعی نداشته باشه در اون صورت حق تحسس و پیدا کردن و علنی کردنش رو نداریم که در این صورت اثر عکس داره داریم با دست خودمون قبح گناهی که فرد جرات نمیکرده علنی انجام بده رو میریزیم اتفاقی که افتاد یک زمانی کسی که ماهواره داشت اینقدر مخفیانه بود ولی با ریختن توی خونه ها و هی نشون دادن اینکه فلانی هم ماهواره داشت یه چیز عادیش کردن گاهی من فکر نمیکنم این شخص همچین گناهی انجام بده ولی وقتی دیدم فلانی هم اینکارست برای منم یه مجوز میشه که بگم پس منم میتونم اما اگر فرد گناه فردی رو داره جوری انجام میده که نیاز به تجسس و افشا نداره باید تذکر داد
    پاسخ:
    توضیح مفیدی بود 
    ممنونم :)
    ریختن قبح گناه فردی که بین بنده و خداست اثرش کمتر از انجام گناه اجتماعی نیست و اینجا نهی کننده خودش گناه کار محسوب میشه

    عجب جمله ای شد تکبیر
    پاسخ:
    تکبیر :))
    صلوات حتی
  • معلمی از جنس اینده
  • بله درست گفتید بله در قران هم امده حتما اگر مسلمانی کسی را دید که دارد گناهی انجام می دهد اگر از اون گناه چشم بپوشوند خودش هم گرفتار عذاب می شود پس باید با جدیت برخورد کرد
    پاسخ:
    نقش معلم در امر به معروف و نهی از منکر چیه ؟ سلام:)
  • معلمی از جنس اینده
  • سلام
    1-فعالیت های دینی مانند نماز و مشارکت در مراسم های مذهبی و..
    2-معلم به عنوان یک الگو
    3-نظام پرورشی مدارس و مباحث مذهبی – اسلامی
    4-حساسیت دوران دانش آموزی و نقش پذیری اجتماعی
    پاسخ:
    چقدر خوب
    واسه هر کدوم از این موارد میشه یه پست گذاشت
    نمیدونم.احتمالا حریم خصوصی،قوانین مربوط بدایر کردن مراکز فساد و فحشا و تشییع فحشا نیازمند بازتعریف و ایناس.شخصا معتقد بشکلی بودن فقاهتم منتها شکل فعلی رو دگم نمیدونم.خیلی کار دارن الان همین خودرو بحث حریم خصوصی بودنش محل توقف و ایناس بنظرم تا وقت پیدا کردن روش حلش بیاد نیازمند ورود رهبر معزز انقلاب(زید عزه)با حکم حکومتی و ایناییم.
    پاسخ:
    الان که گویا فعلا مجلس شورا قضیه خودرو رو حل کرده! هوم ؟

    به نظر من تا جایی که ممکنه در مواردی که اجتماعی.فقهی هست مجلس نباید ورود بکند.( مثلا در بحث اجباری کردن حجاب)
  • معلمی از جنس اینده
  • بله و در مورد هر کدوم توضیحی داد.
    نظرم در رابطه با جوابی که به ایمان دادید😁

    فضای مجازی یه فضای عمومیه ... درسته بعضیا معتقدند که اگر ناراحتی نخون و نبین اما دارن خودشونو میزنند به کوچه علی چپ بنظرم:دی

    بنظر من حتی همین عکس پروفایل هم یه مورد عمومیه نه خصوصی چون بخوای نخوای بقیه میبینند.

    +صدا منو از دانشگاه میشنوید در انتظار... کتاب باید و نباید های دکتر بهشتی نداشتند یه کتاب دیگه با همین عنوان اما نویسندش سید حسن موسوی خراسانی برداشتم.
    پاسخ:
    چه ربطی داره؟؟؟؟ الکی نگیر اینو ! (درباره چیه اون کتاب؟)

    + ممنون که اینقدر قشنگ قانعم کردی:) بله به نظر می رسه عمومی باشه این فضا
    میدونم که به این سادگیا قانع نمیشید ولی خب خواهش میکنم 😁😑


    +درباره امر به معرف حالا گرفتم میخونمش اشکال نداره ک بنظر کتاب خوبیه ...


    پاسخ:
    خخخ آره بخون ثواب داره 😉

  • Daisy ‌‌‌‌
  • چقدر من موافقم با توضیحاتِ خودتون در پاسخِ کامنتِ اولِ خودتون :))
    پاسخ:
    پس بذار برم بخونم ببینم چیا گفتم :

    :/
    پاسخ:
    خب آخه وقتی هردمبیل :)) کتاب میخونی لابد واسه ثوابشه دیگه. هوم ؟
    البته من چیزی درباره اون نویسنده نمیدونم
    شاید خوب باشه کتابش
  • Daisy ‌‌‌‌
  • البته خیلی وقتها فکر میکنم تفاوتهای گناه فردی و اجتماعی باعث میشه اگه اهل گناههای آشکار نباشیم یه احساسِ غروری بهمون دست بده که "من هرچی باشم اهلِ گناههای آنچنانی نیستم! در خفا گناههای خودمو دارم ولی باعثِ به گناه افتادنِ چندین نفر دیگه نمیشم!"
    پاسخ:
    حرفتون درسته :) واقعیتیه
  • امّــــــــ شــــــــــهــــــــرآشــــــــــوبـــــــ
  • اینکه چیزی رو از تو متن استخراج کنی که هیچکس ندیده خودش هنریه برا خودش
    سه تا دلفین داشت انصافا
    پاسخ:
    آره انصافا
    یه دلفین میدم به سه تا کامنتت
  • سوته دلان
  • تکلیف گناه فردی مشخصه ولی مشکل اینجاست که الان یه عده قبح شکنی، افتخار به گناه و در بوق و کرنا می‌کنن!
    دیگه اونوقت حق سکوت نداریم!

    پاسخ:
    اگه سکوت کنیم چی میشه ؟ 
  • سوته دلان
  • " و اذ قالت امه منهم لم تعظون قوما الله مهلکهم او معذبهم عذاباشدیدا قالوا معذره الی ربکم و لعلهم یتقون."
    (سوره اعراف، آیه ۱۶۴)

    پاسخ:

    در میان بنی‌اسرائیل مردمی بودند تبهکار، متجاوز به حریم و حدود خدا. جالب است که در میان آنها گروهی بودند که آرام نمی‌نشستند، بلکه با این بدکاری و تجاوزگری درافتاده بودند. 


    وَإِذْ قَالَتْ أُمَّةٌ مِنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْمًا ۙ اللَّهُ مُهْلِکُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذَابًا شَدِیدًا ۖ قَالُوا مَعْذِرَةً إِلَىٰ رَبِّکُمْ وَلَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ| فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُکِّرُوا بِهِ أَنْجَیْنَا الَّذِینَ یَنْهَوْنَ عَنِ السُّوءِ وَأَخَذْنَا الَّذِینَ ظَلَمُوا بِعَذَابٍ بَئِیسٍ بِمَا کَانُوا یَفْسُقُونَ(7:164


    دسته ای از مصلحت اندیشان و عقلای قوم به این گروه مبارز با زشتیها و تجاوزها رو کردند و گفتند: چرا شما مردمی را که به حرف شما گوش نمی دهند و ترتیب اثر نمی‌دهند و حرف شما را هدر می‌دهند موعظه می‌کنید و پند و اندرز می‌دهید؟ 


    شما آمده اید مرتب به مردمِ سخت دلی می‌پردازید که سرانجام خدا آنها را نابود خواهد کرد! یا به عذاب و شکنجه دردناکی دچار خواهد کرد. آنها را رها کنید.


    اما این گروه که درگیری با فساد را لازمه حیات و زنده بودن یک فرد و جامعه می‌شناخت و فهمیده بود که اگر فساد بر محیط غالب شود حق از بین می‌رود، آرام ننشست. 


    کسانی که تسلیم نشده اند، می‌دانند که اگر به حساب اینکه کارشان بی ثمر است و آنچه می گویند اثر نمی کند و هدر می‌رود، از برملا کردن حق و رسوا کردن ناحق دست بردارند، آرام آرام آهنگ حق و فضیلت ضعیف خواهد شد.


    اینها گفتند نه؛ ما می‌دانیم که اینها سخت دل‌اند و در برابر تذکرات ما مقاومت دارند، اما اولاًمَعْذِرَةً إِلَىٰ رَبِّکُمْ؛ وقتی انسانهایی دارند تسلیم فساد می‌شوند، اقلاً به آنها تذکر بدهیم، تا در پیشگاه خدا اگر از ما سؤال شد تو که دیدی نابینا به چاه است چرا خاموش نشستی و گناه کردی، بگوییم خاموش ننشستیم. ما از جانب خدا یک رسالت داریم و آن این است که نگذاریم حق به پشت پرده‌ها برود.


    و ثانیاً این جمله خیلی جالب است: قَالُوا مَعْذِرَةً إِلَىٰ رَبِّکُمْ وَلَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ، گفتند اولاً می‌خواهیم در برابر خدا عذر داشته باشیم و بگوییم ما در رسالتی که داشتیم کوتاه نیامدیم؛ و ثانیاً، خواستند بر آنها اثر بگذارند، شاید باتقوا شوند.


    این جمله خیلی معنی دار است. یعنی به این آسانی نمی‌توان تسلیم نومیدی شد. «انسانِ به خدا پیوسته» به این آسانی دچار نومیدی نمی‌شود. «انسانِ با ایمان به خدا» و یأس با همدیگر رابطه ای ندارند. چه عالی است این تعلیم!



    این گروه در برابر آن مصلحت اندیشی می‌گویند با تمام این که شما می‌گویید، ما در ناصیه و پیشانی این مردم تجاوزگر می‌خوانیم که تسلیم فساد شدند و باید در انتظار عذاب هلاکت آفرین خداوند باشند؛ با این حال ما مأیوس نیستیم؛ ما کار خودمان را می‌کنیم؛ ما تلاش خودمان را می‌کنیم، شاید به اثری برسد - اثری که برای ما هنوز قابل پیش بینی نیست. 


    این مقدار از امیدواری بیش از امیدواریهای محاسبه ایِ عُقَلایی معمولی است که عاقلهای حسابگر دنیا دارند. این از آن امیدواریهایی است که عاشقهای دنیا دارند نه عاقلهای دنیا.

  • فرشته ی روی زمین
  • درتکمیل کامنت اولتون : گناهِ یه شخص تا وقتی به ما ربطی نداره که به بقیه آسیب(آسیب میتونه روانی و یا مادی باشه) نرسونه...

    +یه سوال بی ربط به پست میتونم بپرسم؟ درمورد آواهای فساد...
    (البته اگه وقتتون رو نمیگیرم)
    پاسخ:
    اگه سؤال شرعی نیست بپرس 
    :)
    @بق بقو
    کتاب بایدها و نبایدهای شهیدبهشتی توی طاقچه هست، رایگان هم هست اگر اشتباه نکنم. دوست داشتید از اونجا بخونید.
    پاسخ:
    آره راستی توی سایت کتابخانه قائمیه هم هستش 
    ممنون :)
    دچار هم عدالت را رعایت نمیکند 
    نظر دادم در حدی که یه دریا دلفین نیاز داره 
    بعد اونوقت به بی ربطیات ام شهرآشوب دلفین میدید(شکلک حسادت)
    پاسخ:
    :))) نظرات برتر فیش را گویا تر و تکمیل میکنن حسود 😒😂
    این نکته یادم بود و میمونه که هردنبیل کتاب نخونم [یک لبخند کج]
    پاسخ:
    بله بله ببخشید :|
    یکی از دوستان براتون @منشن گذاشته :)
    کتاب دکتر متن روانی نداره یعنی حداقل برای من ... باید چند بار بخونم تا بگیرم چی میخواد بگه برای همین ترجیح میدم برگه ای باشه .

    برای رمان و داستان کتاب الکترونیکی خوبه...

    @دلابانو ... ممنونم از پیشنهادتون🙏
    پاسخ:
    اینی که برداشتی داری میخونی چجوریه؟
    یه خلاصه ای ازش بگو
  • فرشته ی روی زمین
  • پس هیچی چون شرعی هم قاطیش میشه...
    تشکر.
    پاسخ:
    بله؟

    ارسال نظر

    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    فیشــــــنگار

    حضرت امیر(ع) می‌فرمایند: آراء و نظرات گوناگون را -مانند دوغ درون خیک- به هم بزنید تا حقیقت -مانند کَره از دل آن- بیرون بیاید. به نظرم فیشنگار به خوبی از عهدۀ این کار برآمده است. (امید شمس آذر)

    آخرین نظرات