اصل بحث در نظام جمهوری اسلامی :: فیشــــــنگار

فیشــــــنگار

اصل بحث در نظام جمهوری اسلامی

شنبه, ۱۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۳۹ ق.ظ

مثلاً در قضیه سرباز گیری که گفتند همه باید در این سن به خدمت وظیفه بروند و ریختند در حوزه و بسیاری از طلاب را گرفتند، همه گفتند الان حوزه‌ها خالی می‌شود، دانشگاهها چنان می‌شود،امام در واکنش به این موضوع گفتند، نه اصلاً بیایند مصطفی[خمینی] را هم ببرند، تازه اموزش‌های نظامی را هم می‌آموزند.

 

 

اینکه بعضی می‌گویند امام بر اساس مصلحت به رأی مردم تکیه کرده و نه بر اساس اعتقاد، این توهین به امام است.مهدی کروبی. 

نظرات (۳۰)

سلام
حالا ب نظر شما امام بر اساس مصلحت ب رأی مردم تکیه کرده یا بر اساس اعتقاد؟

و آیا اون حکم سربازگیری حکم ابدی بوده؟ یا بنا ب مصلحت بوده؟

خداوند روح حضرت امام رو شاد کنه بی نظیر بود.
پاسخ:
حکم سربازگیری که مال زمان پهلوی بود
که حکومت گفته بود طلبه ها هم باید بروند سربازی (که موجب اعتراض حوزه علمیه شد) و این حرف کروبی خیلی نادره

بعدشم اینا که رفیق  و شاگرد امام بودن باید بگن ما که تازه رسیدیم :)

سلام :) مشرف فرمودین وب ما رو
الان رفتم ماجرای سریاز گیری رو خوندم این جمله امام خیلی برام جالب بود
ما از مدت ها قبل مترصد چنین کاری بودیم تا در کادر ارتش نفوذ و بتوانیم نیات خود را عملی سازیم و این کار برای ما مقدور نبود

در واقع میشه تهدید رو به فرصت تبدیل کردن

راجع به کروبی و جملشم هیچ نظری ندارم کلا 
پاسخ:
چه نیتی داشتن به نظرت؟

+ یعنی مخالف حرف کروبی هستی؟ (که همه چیز در چارچوب قوانین جمهوری)
خب من اطلاعاتی راجب این قضیه نداشتم.

فیشهاتون لااقل برای من ناکامله. 

جالبه آیه ای در قرآن داریم ک ب آیه ی نفر معروفه.

{ وَ ما کان المؤمنون لینفروا کافّة فلولا نفر من کلِّ فرقة طائفة لیَتَفَقَّهوا فی الدین } آیه 122 سوره توبه

می فرماید وقتی جهاد هست، همه ی اهل ایمان ک نباید برن ب جهاد. یه عده هم باید بمونند و در دین تفقه پیدا کنند، فقیه بشن، چون جامعه ک فقط ب سرباز و رزمنده نیاز نداره که. فقیه و عالم علوم دینی هم می خواد.

یه عده باید بمونند صحنه ی علم و فقاهت و اجتهاد خالی نمونه ک هر چی زبده در این حیطه هست بره و کشته بشه و کسی نباشه ب داد دین برسه.

_____________________
وبلاگ شما یکی از وبلاگهایی هست ک من حتما پستهاشو می خونم. مطالعه و فیش نگاری رو دوسدارم. 
مطالبتون رو دنبال می کنم.
موفق باشید
پاسخ:
آره واقعا
خاصیت فیش های من اینه که حین انتشار کامل نیست
و با نقطه نظرات دوستان تکمیل میشه
+ در ضمن ممنونم که از وب من خوشتون میاد 😊🌹
بخش دوم، رجوع به رای مردم براساس اعتقاد و نه مصلحت (نمی دانم «تکیه» درست است یا نه) را که آقای خامنه ای قبلا و جندین بار گفته. 
  • جَوونِ تنها
  • از حرف امام خندم میگیره! ^_^
    پاسخ:
    چرا؟
    کروبی اینا راست میگن منتها من نمیدونم چرا اعتقاد بمصلحت گرایی امام(ره)رو باید توهین بدونیم؟!
    سپاه دین و دانشکده الهیات تهران رو تاسیس میکردن تا بدیل علمای بلاد و مبلغین و مدارس علمی دینی باشن منتها سرآخر میدیدن اسب تروایی رو ساختن که سربازاش رو امام(ره)انتخاب میکنن و داخل میفرستن.
    بصورت کلی با خدمت طلاب موافقم و بنظرم معافیت از خدمت سربازی برای این عزیزان صحیح نیس.

    پاسخ:
    خب تاکید اونها احتمالا روی بحث مقبولیت مردمی حکومت هست. ظاهرا
    خب به احتمال زیاد نیت امام نفوذ فکری بوده اینکه بتونند به بدنه ارتش وارد بشند و اون تعدادی که میتونند رو جذب کنند و شاید هم بخشی نفوذ برای کسب اطلاعات 
    من کلا چون امام شناسی پاس نکردم نمیدونم واقعا  من مخالف یا موافق حرفش نیستم خودش رو هرچند خوشم نمیاد ازش:)) ولی نسبت به حرفش نظری ندارم
    پاسخ:
    همین مصاحبه ای که لینک کردم رو بخونید
    درباره مجلس ششم هست و حواشی آن
  • جَوونِ تنها
  • امام در واکنش به این موضوع گفتند، نه اصلاً بیایند مصطفی[خمینی] را هم ببرند، تازه اموزش‌های نظامی را هم می‌آموزند.
    جالب نیست!؟ ضایعشون کرده...
    پاسخ:
    خب انقلابی ها رو ضایع کرده

    http://a-1.blogfa.com/post/138
    +
    http://a-1.blogfa.com/post/242
    پاسخ:
    تحلیل بی مزه ای بود :)
    سلام
    حالا چطور شده شما رفتین این صحبت ها رو از بستوی تاریخ بیرون کشیدین؟ تازگی اتفاق خاصی در این مورد افتاده؟
    پاسخ:
    پیرو اون اظهارات آقای فیاض توی پست هفته پیش یکم مطلب خوندم
    رسیدم به این مصاحبه :) سلام
  • جَوونِ تنها
  • با اینکه با کروبی مخالفم ولی حرف قشنگی زده...


    پاسخ:
    حالا یکم زود نیست برای رد یا حمایت از حرفش؟ :) زوده
    کروبی خجالت نمی‌کشه حرف می‌ زنه؟!
    پاسخ:
    آ قا :) رعایت کنید
    تلخ نبود؟
    پاسخ:
    اولی که حرف سری بود و برداشت سطحی
    خب بهرحال عبارات اولی واس هزار سال پیش و دوران جوونی منن.حالا کجاش سطحی بود؟
    پاسخ:
    شما هنوزم جوونی :)
    + حضرت امیر جانشین خلیفه مسلمین شد. یعنی کل ممالک. فلذاست که شام هم چون جزو ممالک بوده باید تابع حضرت میشده
    اگه جنگی تدارک دیده شد به این خاطر بوده. درسته؟
    دومی رو ولی حال کردینا! D:
    پاسخ:
    خیلی تخصصی بود
    درست متوجهش نشدم :)

    امریکایی ها کدوم ایرادات دموکراسی رو حل کردن؟
  • مـهـ ـیـار
  • متون فوق مجهول و معلول ارجاع داده شده. 
    بطوریکه ابتدا رو با سرباز گیری آورده بدون توجه به تاریخ وقوع حادثه! و سابقه تاریخی که داره! 
    دوم اینکه عنوان این پست  که به عبارت اصل یک بحث در نظام ج. ا اشاره باید بکنه!  اصلا متن اشاره به این مهم نمیکنه!
    صرفا پاراگراف آخر به جمهوریت نظام نقد وارد کرده که در ماده یکم تا سوم قانون اساسی به شرح کلی این شیطنت که جمهوریت با اسلامیت در تضاد است یا خیر جواب داده است. 
    بقیه متونی که در جهت حلاجی این مبحث است صرفا گفتگو های دیالیکتیکی پینگ پنگ ـی بدون نتیجه است.
    عصر بخیر ؛)
    پاسخ:
    صدق الله العلی العظیم رو نگفتی :)
    کامنت های بعدی رو هم ببین
    بحثم بر سر مقبولیت بود ینی ادعای لزوم مقبولیت برای حکومت مشروع بنظرم بکیفیت ادعایی گفتمان غالب،قابل پذیرش نیس.
    پس از رشادت گروهی مثل عمار(رض)،عمرو بن حمق(رض)و غیرهما در تدارک تهاجم بمحل سکونت غاصب سوم و قتل غاصب سوم،مردم المدینة بپیشوایی سران نظامی-سیاسی مخالف سومی با امیر(ع)بیعت میکنن.در همون زمان مردم شام،مصر،ایران،عراق،یمن و...غایبن(ینی در شروع ما بیعت بکیفیت شهر المدینة در جای جای کشور اسلامی نداریم!مضافا اهل شام طبق نقل تاریخی بر  عداوت با پایتخت متفقن ینی امیر(ع)بصورت کامل از نظرشون مردودن.).
    پس از ستیز صفین بسیاری جاها از دست رفت و اواخر کار فقط کوفتین(الکوفة و البصرة)زیر فرمان کامل موند(در واقع امیر(ع)تا هرجا بازوی اعمال قدرت و نفوذ حکم بسبب حضور نیروهای پای کار داشتن،واستادن و حکومت کردن!)پس از امیر(ع)،معزالمومنین(ع)هم چنین کردن.از کوفتین بیعت گرفتن و تا جایی آدماش پا میذاشتن حکم میدادن و میروندن(اینجا در جایگزینی هم مقبولیت بکیفیت مورد ادعای گفتمان غالب موجود نیس!).
    با اینا اگر نتونیم تئوری خاصی،فلانی یا چیزی رو اثبات کنیم دست کم ادعای گفتمان غالب رو میتونیم مورد انکار قرار بدیم.
    دومین پست هم یک شرایط نابسامان و هرز از انتخابات رو با مثال،عدد و ارقام بعنوان بدترین سناریو مدل میکنیم و میبینیم عطف بتعریف بروز از دموکراسی،یا باید انتخابات پیاپی رو بصورت عکس برگزار کنیم(ینی مردم برای حذف یک کاندیدا از nتا رای بدن،و منتخب رو حذف کنن و انقدر اینطوری بکنیم تا نهایتا فرد رو بشناسیم؛دقت کنین الان ما رای میدیم انتخاب کنیم اونجا رای میدیم تا کاندیداها حذف شن!)یا بسمت انتخابات دو حزبی(قطبی)بریم و امریکا دقیقا روشش دومی بود،است و احتمالا خواهد بود!


    پاسخ:
    توضیحات درباره حکومت حضرت علی علیه السلام جالب بود. البته من مطالعه خاصی نداشته ام.
    مزیت رقابت دو قطبی اینه که بر اساس حذف جلو می رن؟
  • جَوونِ تنها
  • نه زود نیست راجع به امام حرف میزنیم ها...
    پاسخ:
    خب امام رو چقدر میشناسی؟/می شناسیم
    سلام و درود آقا مرتضا

    خب درستش هم همینه 
    چرا آخوند جماعت باید از خدمت سربازی معاف باشه ؟

    بنظر من مخالفت آقای خمینی با اعطای حق رای ب زنان ، نقطه ی شروع فعالیت سیاسی وی بود . 

    متن نامه ی آقای خمینی ب محمدرضا شاه در اعتراض ب این مسئله رو با هم بخونیم :

    بسم اللَّه الرحمن الرحیم‌
    حضور مبارک اعلیحضرت همایونى‌
    پس از اهداى تحیت و دعا به طورى که در روزنامه‌ها منتشر است ، دولت در انجمنهاى ایالتى و ولایتى ، «اسلام» را در رأى دهندگان و منتخبین شرط نکرده و به زنها حق رأى داده است  و این امر موجب نگرانى علماى اعلام و سایر طبقات مسلمین است . برخاطر همایونى مکشوف است که صلاح مملکت در حفظ احکام دین مبین اسلام و آرامش قلوب است . مستدعى است امر فرمایید مطالبى را که مخالف دیانت مقدسه و مذهب رسمى مملکت است از برنامه‌هاى دولتى و حزبى حذف نمایند تا موجب دعاگویى ملت مسلمان شود .
    صحیفه امام ج۱-ص۷۸

    نکته ی تاسف برانگیز اینکه ایشون زنانِ خواستار حق رای و تساوی حقوق زن و مرد را متهم ب فحشا و هرجایی بودن نیز میکند :(

    از ده میلیون نفر جمعیت زن ایران فقط یکصد نفر زن هرجایى مایل هستند که این کار بشود .
    صحیفه امام ج۱-ص۸۳

    اما کار ب این اینجا هم ختم نشد !
    مخالفت آقای خمینی با اعطای حق رای ب زنان ک در جریان تصویب لایحه ی انجمن های ایالتی و ولایتی مطرح شده بود ب حدی بود ک وی عملاً قشر مذهبی جامعه و سایر علمای هم عصر خودش رو ب مخالفت با حکم مذکور تحریض میکرد !  

    ایشون در نامه ای ب جلیلی کرمانشاهی(از علمای مطرح آنزمان کرمانشاه) چنین مینویسد :

    بسم اللَّه الرحمن الرحیم‌
    بعرض عالى مى‌رساند انشاءاللَّه وجود محترم مقرون با سلامت است . ضمناً چیزى ک موجب نگرانى شدید است مطالبى است ک در دولت حاضر در شرف تکوین است ک اهمّ آنها قضیه تساوى حقوق زنان است ک جزء مرام حزبى رئیس دولت است و سرلوحه آن براى آزمایش افکار عمومى و خصوص روحانیین راجع ب حق رأى دادن زنها در انجمنهاى ایالتى و ولایتى ک در روزنامه‌ها انتشار دادند و نیز در لایحه انتخابات انجمنهاى مذکور در منتخِب و منتخَب شرط اسلام نشده و این نیز اعلام خطرى است براى اسلام  چون ممکن است مقررات مملکت را بدست بعضى از فِرَق ضاله بدهند ، مثل بهایى که با تاج و تخت شیعه مخالف هستند ؛ لهذا ب مجرد انتشار این امر در قم و تهران دست ب اقدام زده شد و از قم تلگرافاتى از علما ب اعلیحضرت شد که از این امر خلاف شرع و مصلحت کشور جلوگیرى کنند و ب حضرت آیت‌اللَّه بهبهانى تلگرافاتى شد ک از اعلیحضرت همین مطلب را بخواهند . از علماى اعلام کرمانشاه نیز انتظار اقدام مى‌رود .
    صحیفه امام ج۲۱-ص۴۴2

    با توجه ب چنین موضع گیری های سفت و سختی در قبال حق رأی زنان انتظار میرفت ک یکی از فوری ترین دستورهایی ک پس از پیروزی انقلاب میبایست از جانب ایشان صادر میشد ملغی کردن حق رای زنان باشه ! 

    اما امام خمینی پس از ورود خود ب ایران ، در چرخشی ۱۸۰ درجه ای مخالفت های خودش با حق رأی زنان را انکار کرد و یکبار دیگر ثابت کرد ک دین صرفن ملعبه ای در دستان صاحبان قدرت است !


    پاسخ:
    سلام بر هم وطن هم نام

    +در یکی دو فیش هفته پیش این رو بحث کردیم که اصل اعتراض امام خمینی به چه چیزی بود و این که چرا نظرشان تغییر کرد

    http://fiish.blog.ir/post/981

    و اینجا

    http://fiish.blog.ir/post/926
  • مردی بنام شقایق ...
  • سلام

    ما که هنوز نفهمیدیم اصل بحث در ج ا ا چیه!
    شا دریافتید به ما هم دریابانید پلیز :)
    پاسخ:
    نه بابا منم برای اینکه تیترش جذاب بشه اینو گفتم

    سلام :)
    "مزیت رقابت دو قطبی اینه که بر اساس حذف جلو می رن؟"دقیقا ینی من بترامپ رای میدم تا کلینتون رو حذف کنم و شما بکلینتون رای میدین تا ترامپ رو حذف کنین(اینجا رای بیکی مساوی با حذف اون دیگری است!).
    درمورد پست اول هم بگم اگر تحریک سید الشهدا(ع)رو هم مورد بررسی قرار بدیم،میبینیم ایشون(ع)از کوفتین میخواستن یاری بگیرن تا بکل کشور اسلامی حکومت کنن.
    پاسخ:
    دارم بهش فکر میکنم
    باید با یه استاد تاریخ اسلام صحبت کنم
    بسم الله
    این حرف که مصلحت اندیشی امام رو توهین بدونیم خودش توهین به امام به عنوان ولایت فقیه بحساب میاد .
    حتی امام معصوم هم در بسیاری از موارد سیاسی و اجتماعی و چه بسا فقهی بر اساس مصلحت حکم دادن .
    در موارد بسیاری پیش میاد که شخص حاکم اسلامی موظف به مصلحت اندیشی جهت بهبود شرایط مسلمین و دادن حکم میشود .

    پاسخ:
    چه ربطی داشت؟
    ربطش به اینه که حتی قرآن قایل بر مصلحت اندیشی هست و تصمیمی رو امام از روی مصلحت گرفته باشن نه تنها هیچ ایرادی نداره بلکه مصداق دور اندیشی و بسته و دگم نبودن ایشون هست .
    مصلح در اسلام ثمره اعتقاد هست چرا که مفهوم مصلحت یعنی هر کاری که به سود و صلاح مادّی و یا معنوی جامعه باشد. البته جهت گیری اسلام بر تقدم مصلحتهای معنوی بر مادّی میباشد .
    از این حیث توهین به امام این نیست که ایشون بر اساس مصلحت رای مردم رو تکیه گاه خودشون قرار دادن بلکه  این توهین هست که مصلح اندیشی امام در در منافی با اعتقاد ایشون ببینیم .
    پاسخ:
    ما درباره نقش و جایگاه قانون در اندیشه ولایت فقیه امام بحث کردیم قبلا
    این فیش رو ببینید:

    صلابت قانون

    سه شنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۶، ۰۹:۴۸ ق.ظ

    همۀ افراد از رسول اکرم (ص) گرفته تا خلفای آن حضرت و سایر افراد، تا ابد تابع قانون هستند. باری، حکومت در اسلام به مفهوم تبعیت از قانون است و فقط قانون بر جامعه حکمفرمایی دارد. (امام خمینی, 1348, ص. 44)

    الان چیزی که من گفتم خلاف قانون مدار بودن حضرت امام هست ؟
    (اصل اوّلی در هر ولایتی این است که مقید به مصلحت باشد.)این جمله از خود حضرت امام هست .
    پاسخ:
    چیزی که گفتی حرف کروبی رو رد نمیکنه
    حرف من اینه که امام بر اساس اعتقاداتشون و با در نظر گرفتن احکام فقهی باید مصلحت جامعه رو هم در نظر بگیره و اینکه بگیم امام مصلحت اندیشی کرده توهین به امام نیست
    پاسخ:
    اونی که کروبی میگه و باهاش مخالفت میکنه اینه که : بعضیا میگن امام بحث دموکراسی و جمهوری و رای مردم رو به خاطر مصلت و ظاهرسازی (برای یه مدت محدود مثلا) قبول کرده و اینکه اندیشه امام با جمهوری همخوانی نداره

    + شما همچین عقیده ای داری؟
    تو این یه مورد با ایشون موافقم و با این حرف مخالف
    البته با حرفشون و مخالفتشون فقط موافقم :)
    پاسخ:
    @@ آقای کروبی :))

    سلام

    چرا سربازی برا خانوما آزاد نیست؟!

    یکی از حسرت‌های همیشگی منه!

     

    پاسخ:
    :)) اگه سربازی آزاد بود
    دوست داشتی کجا خدمت کنی؟ 

    در بهترین حالت میشه گفت که پیرمرد خرفت شده!!

    کردستان!

     

    پاسخ:
    :)) ببین!
    بزرگ شو
    این رویاها رو بذار کنار

    البته هر مسئله ای در هر زمانی جایگاه خود را دارد و صحیح می باشد و قضاوت هر مسئله نیاز به واکاوی بسیار عمیق دارد

    ارسال نظر

    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    فیشــــــنگار

    حضرت امیر(ع) می‌فرمایند: آراء و نظرات گوناگون را -مانند دوغ درون خیک- به هم بزنید تا حقیقت -مانند کَره از دل آن- بیرون بیاید. به نظرم فیشنگار به خوبی از عهدۀ این کار برآمده است. (امید شمس آذر)

    آخرین نظرات