بایگانی آذر ۱۳۹۶ :: فیشــــــنگار

فیشــــــنگار

۳۶ مطلب در آذر ۱۳۹۶ ثبت شده است

اگر به مذهب تو خون عاشق است مباح

صلاح ما همه آن است کان تو راست صلاح

علی(ع)می‌گوید: با من که حاکم هستم همان طور که با دیگران حرف می‌زنید، صحبت کنید. با باری به هر جهت، هر چه شما بفرمایید صحیح است، هر کاری که شما می‌کنید درست است با من رفتار نکنید

آیا خمر در آیه «15 سوره محمد»[1] مستی آور است؟


بله مست کننده است، البته سکر و مستی به این معنی که آنان را نسبت به ساحت مقدس حق «بی‌خود» میکند؛ به گونه ای که محو جمال و جلال حق تعالی میگردند، نه به معنای از بین رفتن عقل آنان که عربده کشیدن از آثار آن است، بهشت که جای عربده کشیدن نیست.
نگارنده وبلاگ خانه موقتی، با الگو برداری از روزنگار های تصویری، طرح جالبی را در وبلاگ خود به اشتراک گذاشته است که می توانیم با تهیه آن روزنگار شخصی تصویری ای پرانرژی داشته باشیم به طوری که تصویر مناسبت های مربوط به اتفاقات روزانه را در آن وارد کنیم. من که خوشم اومد!

شیخ ما می‌گفت: در بهشت شراب هائی وجود دارد که هر چه مومنان می‌خورند مست نمی‌شوند. مرید پرسید: دیگه پس چرا می‌خورند!؟

اصولا اگر دیندار با روش علمی و با نظر اُبژکتیو به اعتقادات دینی خود بنگرد، باید نسبت به آنها موضع بیطرف داشته باشد و لاجرم خود را از دایره دین بیرون قرار دهد و به جای دینداری دین شناسی کند و البته که دین شناسی غیر از دینداری است

With the former, he studied philosophy and theology, in particular the Peripatetic works of Avicenna  and his student Bahmanyar , Plotiniana (Theology of Aristotle), and the Illuminationist works of Suhrawardi .

مطالعه باید موضوعی باشد، یعنی شخص هر چندی یک بار، موضوعی را برای تفکر انتخاب کند، فکر کند، یادداشت کند، خلاصه و نتیجه مطالعات خود را بنویسد و در نهایت خلاصه و نتیجه را در یکی از قفسه‌های حافظه  بگذارد.

دوستان توجه داشته باشید

من بخاطر شب یلدا دو شب نیستم، میرم آرژانتین!!!

آیا ممکن است کسی از نظر اعتقاد خداپرست باشد ولی از نظر عمل، مادی باشد؟ و آیا ممکن است کسی از نظر اعتقاد، مادی باشد ولی از نظر عمل، مادی نباشد و زندگی اش زندگی منزه و بی آلایش از تندروی و تجاوز و ستم باشد؟

روباه: آدم‌ها این حقیقت را فراموش کرده‌اند اما تو نباید فراموش کنی؛ تو هر چه را اهلی کنی همیشه مسئول آن خواهی بود. شازده کوچولو: گلی هست که گمان میکنم آن گل مرا اهلی کرده.

قوه شهویه در انسان، طوری است که اگر زن‌های یک شهر به فرض محال به دست او بیاید، باز متوجه زن های شهر دیگر است...

موی سفید نور است؛ آن را نکَنید.

پیامبر اکرم(ص)، مفاتیح‌الحیات،ص: 166

علم و دین نه یک زبان دارند و نه از یک سنخند. برگرداندن زبان دین به زبان علم با هر نیتی که انجام شود به خرابی دین می‌انجامد. معمولا کسانی که دین را با ملاک علم می‌سنجند، تحت تاثیر و نفوذ مذهب «اصالت علم» قرار دارند و پذیرفته اند که همه چیز را علم باید مشخص کند.

دیوکلتیان یکی از پادشاهان روم در ۲۹۵ داماد خود  گالریوس را برای مقابله با نرسه، پادشاه ساسانی فرستاد. گالریوس به سختی از سپاه ایران در نزدیکی تیسفون شکست خورد و مجبور به عقب‌نشینی شد.

من شما را به مصاحبه ی اخیری که حسین بشیریه در یکی از مجلات انجام داده ارجاع می‌دهم؛ او می‌گوید که الان مشغول تدریس تاریخ و جامعه عصر بعثت در دانشگاه های آمریکاست؛ یعنی این مطالبه دانشجویان از او بوده است!

نمی‌دانم اتفاقی است یا عمدی که پذیرش قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی توسط آمریکا دقیقا در صدمین سالگرد بیانیه‌ی بالفور صورت می‌گیرد. البته بنده پیش‌بینی می‌کنم در روزهای آینده صداهایی در جهان عرب و اسلام بلند شوند که این کار آمریکا هیچ اهمیتی ندارد، اما این‌طور نیست و ما باید خطرات و پیامدهای این کار و مسئولیت‌هایمان را در قبال آن بشناسیم.

مردان بزرگ آفریننده نیستند بلکه قابله‌اند و زمانه را کمک می‌کنند تا آنچه را که از مدتی پیش در رحمش رشد کرده‌است بزاید.

گاهی اوقات به صرف اینکه مثلا یک دانشمند از وجود خدا سخن بگوید، می‌گویند که او علم و دین را باهم جمع کرده است، و اگر او وجود الهی را منکر شود، ادعا می‌کنند که علم مخالف دین است.(ص: 105)

بارها مى‌شد ما سؤالى را از ایشان مى‌پرسیدیم و ایشان با صراحت مى‌گفتند: نمى‌دانم. گاهى اوقات نیز تأملى مى‌کردند و مى‌گفتند: ببینید، این‌گونه مى‌توان پاسخ گفت. ایشان تعمّد داشتند که کلمه «نمى‌دانم» را بگویند.

من ترسم از این هست که اگر بنا باشد که مطالعاتمان را درباره زندگی خصوصی برخی از فلاسفه متمرکز کنیم، آنگاه ممکن است که به شکلی متعصبانه درباره آثارشان جبهه بگیریم.

در حالیکه آرنت با نگاهی عاشقانه به هایدگر خیره می‌شد، او برایش از فیلسوفان مدرن و باستانی می‌گفت؛ از ادبیات، شعر و حتی از باخ، بتهون، ریلکه و توماس مان برایش صحبت می‌کرد و تحلیل ارایه می‌داد.

علائم اعتیاد اینترنتی را مطالعه کنید و اگر آنها را بصورت نسبی در خود احساس می‌کنید اینترنت تا چند در صدعامل پدید آمدن این موضوع در شما شده است:

شهید آیت‌الله مطهری مخالف تشکیل حزب به‌طور کلی نبودند بلکه مخالف تشکیل حزبی بودند که مؤسسین آن روحانیون باشند. علت این مخالفت هم یک اصل کلی بود که مورد تأکید ایشان و امام خمینی بود و آن اینکه روحانیون در جمهوری اسلامی پست‌های اجرایی دولتی را اشغال نکنند مگر اضطرارا، و حتی در جمهوری اسلامی همچنان در کنار مردم باقی بمانند تا روحانیت قدرت اصلاح دولت‌ها را داشته باشد.

در سالیان دور، جدش که کفاشی حرفه‌اش بود، برای مجاورت با حرم امام حسین(ع) از ایران به کربلا مهاجرت کرد و پسرش سیدعلی - پدر محمود - همچون او در این حرفه مشغول به کار شد.

کاش وقتی که پیش هم بودیم،کلماتی قشنگ میگفتیم
تا نماند به روی دلهامان، زخمهایی عمیق و بی پایان

یکى از ویژگى‌هاى کلى حالات روانى این است که با هیچ تعریف خاصى نمى‌توان آنها را به کسى که فاقد آنها است، شناساند. یعنى تا انسان مزه آن را نچشیده باشد، نمى‌تواند حقیقت آن را درک کند.
حیاى مطلوب آن است که انسان را از ارتکاب کار زشت باز دارد. اما این که چه کارى زشت است، معمولا تحت تأثیر نظام ارزشى یک جامعه است.

اسلام عریان است؛ پوشش آن حیا است.

مورخان فلسفه، فلسفه معاصر غرب را به دو گرایش اصلی فلسفه تحلیلی و فلسفه قاره‌ای تقسیم می‌کنند. فلسفه تحلیلی با بریدن از تاریخ و واقعیت‌های اجتماعی و با ریاضی‌گونه کردن آنها به نرمی نیروهای اجتماعی را فریب می‌دهد و به بی‌عملی می‌کشاند.

آدم بزرگها ارقام را دوست دارند ولی ما که معنای زندگی را درک میکنیم، به اعداد میخندیم. (شازده کوچولو: 15)
فیشــــــنگار

حضرت امیر(ع) می‌فرمایند: آراء و نظرات گوناگون را -مانند دوغ درون خیک- به هم بزنید تا حقیقت -مانند کَره از دل آن- بیرون بیاید. به نظرم فیشنگار به خوبی از عهدۀ این کار برآمده است. (امید شمس آذر)

آخرین نظرات