نکته مرحوم آشتیانی در اصالت وجود :: فیشــــــنگار

فیشــــــنگار

نکته مرحوم آشتیانی در اصالت وجود

سه شنبه, ۱۷ اسفند ۱۳۹۵، ۰۴:۲۳ ب.ظ

همانطور که منکر ولایت کلیه ی علی بن ابیطالب- روحی له الفدا- دچار زلت و انکار و چشم‌پوشی از کثیری از مسلمات کتاب و سنت می شود، همین طور قائل به اصالت ماهیت دچار هفوات و تناقض گویی در بسیاری از موارد دقیقه از عقلیات می شود.(هستی از نظر فلسفه و عرفان ص78)

نظرات (۲۶)

  • سائلِ معنا
  • راستی چرا اینجا امکانِ دادنِ نمره منفی وجود نداره :)
    پاسخ:
    چون نظر منفی باید با علتش در کامنتها گفته بشه :)
  • سائلِ معنا
  • یعنی اگر کسی به شما نمره مثبت بده دلیل نمی خواهید؟



    پاسخ:
    خیر! چون خوبی از خودشونه :) 
  • سائلِ معنا
  • اون که بله...

    ولی...
    ولش کن... اذیتت میکنم
    پاسخ:
    ممنون که اذیت نمی کنید:) حالا فی الجمله بگید نظرتون مثبت یا منفیه ؟ 
    پست را که نگم چقدر ازش فهمیدم بهتره
    :)
    اما در جواب سائِل معنا اونی که نظر مثبت داره یعنی پست را قبول داره دیگه
    اگر منفی است با علت باید بگه
    پاسخ:
    درود بر استدلال لانتوری :)
  • سائلِ معنا
  • یه بار توی وبم به شما گفتم : شیطونی :)

    هنوز بر همین باورم :)... البته به شیطون بودنتون "دوست داشتنی" هم اضافه شد

    قرار شد اذیتت نکنم...
    چون کلمه مثبت یا منفی ظرف کوچکی هست برای نظرم در مورد مطلبت، لذا با پرگویی ام اذیتت نمی کنم...
    پاسخ:
    هر چی شما بگی ما ارادت داریم :) اصلا این دو صفتو یه جا میذارم که (بقول رامید جوان) همیشه جلوی چشمم باشه:))
  • آب‌گینه موسوی
  • و همان‌طوری که سلاطینِ عالمِ معنا و تجرّد، اهالیِ فلسفه را چون پروانه‌گان در گِل می‌دانند! :دی   
    پاسخ:
    :)) 
  • تبارک منصوری
  • اصالت ماهیت و اصالت وجود مگه متفاوت از هم نیستند؟ 

    *کسانی که امکان منفی رو در ذیل پستهاشون غیر فعال میکنند به نظرم لایه های پنهانی از خود کامگی دارند!  نقطه. ¦ |
    پاسخ:
    * بابا این طراحی خود قالب بوده که من از  طراح محترم قالب وبلاگ بیان برادر عارف استفاده کرده ام.
  • سائلِ معنا
  • میدونید مطلب شما یک ترکیبی درش اتفاق افتاده که نمیدونم به کدومش نمره بدم

    مطلب شما ترکیبی هست از فرمایش مرحوم آشتیانی و تصمیم شما برای انتشارش در وبلاگ فیش...

    به فرمایش جناب آشتیانی نمره بدم یا تصمیم شما و نحوه ی ارائه ی شما؟ :)


    پاسخ:
    فیش هایی که در اینجا منتشر می شود لزوما عقیده فیش‌نگار نیست
  • تبارک منصوری
  • عارف برادر عرفانه!؟!؟  =‌ |
    پاسخ:
    نه عارف یه بلاگره 
    اینم ادرسش: http://erfanwd.blog.ir/
  • سائلِ معنا
  • کاری با عقیده ات ندارم... منظورم چیز دیگری بود

    بعد ارسال نظر قبل اومدم یه نقدی بنویسم اما دیدم این نقد به خودم هم وارده 
    گفتم بذار چیزایی رو بگم که خودم  ندارم 

    تعامل خوبی با همسایه ها داری... کوتاه نویسی هات خیلی موثر هست و در خوانده شدن وبلاگت موثر هست...
    خوش اخلاق هم هستی :)
    پاسخ:
    نظر لطف شماست ذره پروری می فرمایید :)+ البته اگه نقد سازنده! هم دارید قبولداریم :)
  • سائلِ معنا
  • راستی فرمایش جناب آشتیانی فرمایش متین و دقیقی هست...
    این هم نظر من در مورد مطلب... :)

    یعنی یه تنه کل مطلب رو اشغال کردم
    پاسخ:
    من خیلی آدم چیزی هست بدون اینکه نظر خودم رو بگم نظر دیگران رو میگیرم :))
  • تبارک منصوری
  • آخه گوشه پایین وبلاگتون نوشته طراح قالب :عرفان!
    عارف کیه پس! 
    پاسخ:
    :) همونه
    زلت یعنی چی؟
    پاسخ:
    لغزش
    مباحث تخصصی شده.
    پاسخ:
    نه بابا یه مثال بود برام جالب بود گفتم به اشتراک بذارم
    خوب زلت رو الان فهمیدم از جواب به لوسی 
    ولی از اونجای همینطور دیگه نفهمیدم :)
    پاسخ:
    آقای آشتیانی هم مشهدی بودن:)
  • عَقـایِدِ یِکــ رِضــا
  • جمله سنگینی بود
    در فهمش تردید دارم :/
    پاسخ:
    منم :)
  • بنت شهرآشوب
  • نکته ی زیبا و پرمغزیستبنت شهرآشوب نیز قائل به اصالت وجود است (شکلک کسی که خیلی حالیشه!)
    ولی جدا من هنوز نمیفهمم که علامه جعفری چرا قائل به اصالت ماهیته!
    پاسخ:
    علامه جعفری؟! نمی دانم
    نفهمیدم کلا :|
    پاسخ:
    منم / طوری نیست:)
  • بنت شهرآشوب
  • کتابهای باکلاسی میخونید!

    خوش به حالتون
    پاسخ:
    نه اتفاقا کتابش زیاد جالب نبود :)) یا من نفهمیدم ادبیاتشو
    تا همینجاش خوندم چند سال پیش ولی این مثالش قشنگ بود
  • بنت شهرآشوب
  • کتاب هستی و زمان رو هم مطالعه کردید؟
    اثر مارتین هایدیگر

    من جرات نمیکنم طرفش برم. میترسم از نافهمیش افسردگی حاد بگیرم
    پاسخ:
    خب من هم نخوندمش/ ولی برای خوندن مثلا یک کتاب از هایدگر شما خوبه که قبلش حتما یه مقاله یا جزوه ای چیزی درخصوص «مکتب فلسفی اگزیستانس» که هایدگر جزوش هست بخونید تا با فضای فکری و چهارچوب های اندیشه اش آشنابشید و اینجوری فهم مطلبش براتون راحت تر میشه.

    بعضیا میگن فلسفه هایی مثل فلسفه اگزیزستانسیالیسم و ... که بعد از دوره کانت شکل گرفته مثل نقاشی پست مدرن میمونه :) یعنی چیز درست و حسابی نمیشه ازش فهمید جز برخی حرفها و نقدهای قشنگ مشنگ ://
    :/ 
    از کلمه * همینطور* به بعد رو بگید چی نوشته؟
    من مشهدی نیستم بابا!
    پاسخ:
    به نظر میرسه / میگه طرفدارای اصالت ماهیت در برخی مباحث عقلی دچار تناقض میشن و میفهمن اصالت با وجوده :))
    خب در حد فهم ما پست بذارید :|
    پاسخ:
    متاسفانه این روزها یکم دور شدم از مطالعه کردن واسه همین فیش هام ته کشیده دیگه دارم اینا رو بذارم :)
  • بنت شهرآشوب
  • مسلما هیچوقت نخواهم خواندش،ولی لامصب کلاس کتابخونه رو در حد فوق لیسانس بالا میبره!
    بنده فقط فلسفه اسلامی رو دوست میدارم،اونم از نوع ملاصدراییش
    پاسخ:
    کلاس کتابخونه :)
  • بنت شهرآشوب
  • خب پست باکلاس نذارید که آدم تو محذور «محظور،محضور،محضور!» قرار بگیره!
    مثل وقتی که شما وارد یه اجتماع آدمای پولدار میشید، ناخودآگاه سعی میکنید ادبیاتتون بشه مثل اونا!
    من الان در مورد این پست اون حس رو دارم
    پاسخ:
    ارجاعتون میدم به پاسخ کامنت قبلی نه قبلیش :)
    این هفت نفری که لایک زدن ، اصالت ماهیت و اصالت وجود و فرقش رو می دونستن یعنی؟ 
    خوش به حالشون ، ما نداریم!!!!! (یعنی نفهمیدیم)
    پاسخ:
    :)
    یعنی آدم به این فکر می افتاد که مرحوم آشتیانی املایش بد بوده، شما اشتباه نوشتی یا یه ذلت دیگه هست با ز :))))

    جواب: 
    گزینه سه
    پاسخ:
    گزینه دو که نبوده :) 

    ارسال نظر

    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    فیشــــــنگار

    حضرت امیر(ع) می‌فرمایند: آراء و نظرات گوناگون را -مانند دوغ درون خیک- به هم بزنید تا حقیقت -مانند کَره از دل آن- بیرون بیاید. به نظرم فیشنگار به خوبی از عهدۀ این کار برآمده است. (امید شمس آذر)

    آخرین نظرات